Puolison sukulaisen hautajaiset
Miehen isosetä kuoli ja ensi viikonloppuna on hautajaiset. En ole ikinä nähnyt kyseistä ihmistä eikä mielestäni kovin läheinen sukulainen edes. En ajatellut mennä hautajaisiin, koska tuntuisi jotenkin oudolta mennä sellaisen ihmisen hautajaisiin, jota ei ole ikinä edes nähnyt.
Edeltävän kerran vastaava "puolison sukulaisen hautajaiset" -keissi oli joitakin vuosia sitten ex-mieheni kanssa, kun ex-miehen mummo kuoli. Tein silloinkin itsestään selvän päätöksen etten mene hautajaisiin, koska en ollut ikinä edes nähnyt kyseistä ihmistä ja minulla oli harvinaiselle vapaalle kesäviikonlopulle muutakin tekemistä (olin tuona kesänä lähes kaikki viikonloput töissä). No ex-mieheni sitten vuosia myöhemmin eron aikoihin nosti esille sen, kuinka hän oli joutunut silmät päästänsä häpeämään sitä, etten ollut ollut hänen mummonsa hautajaisissa, kuinka hän oli joutunut valehtelemaan sukulaisilleen syytä minun poissaololleni ja kuinka se kuvastaa minun välinpitämättömyyttäni puolisona.
Onko nyt niin, että puolison sukulaisen hautajaisiin on joku yleinen velvollisuus osallistua? Ja ajattelin kyllä kysyä nykyiseltä mieheltäni, että onko ok jos en osallistu, mutta miten nämä osallistumiskoodit yleisesti ottaen menee?
Kommentit (335)
Kukkalaitteen voi hautajaisiin tilata paikallisen kukkakaupan kautta. He toimittavat sen siunaustilaisuuteen. Omaiselle voi kertoa pahoitellessaan ettei pääse tulemaan siitä ja pyytää että joku laskisi ne tilaisuudessa.
Mieheni hautajaisissa miniäni laski lähetetyn kukkalaitteen ja luki muistosanat siitä.
Adressi on myös ihan käypä tapa etenkin jos ei kovin läheinen tuttu sukulainenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautajaisiin mennään. Aina.
Miksi? Itsestäni tuntuisi todella kummalliselta, jos omiin hautajaisiini tulisi sellaisia ihmisiä, joita en ole ikinä nähnyt. En minä siitä pahastuisi, jos minut haudattaisiin ihan vain muutaman ihmisen läsnäollessa, tai vaikka pelkkä suntio tai muu henkilö yksinään kävisi sirottelemassa tuhkat johonkin. Tässä on varmasti joku sukupolvien välinen kuilu, mutta en todella ymmärrä tätä että miksi hautajaisiin on jotenkin "pakko" osallistua.
Tää oli aikas hauska. Jos olet jo kuollut, niin tuskinpa todellakaan pahastuisit saati, että mikään enää tuntuisi miltään.;-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun esimerkiksi isäni siskot kuolivat parin vuoden välein, menin tietysti itse hautajaisiin juurikin ollakseni isäni tukena. (Äitini oli jo siinä vaiheessa kuollut.) Puolisoni ei ollut juurikaan tavannut näitä siskoja, joten hän ei tullut hautajaisiin ja mun mielestäni se oli pelkästään hyvä asia, koska näin hautajaiset ja muistotilaisuus pysyivät läheisten ihmisten intiiminä tilaisuutena, jossa ei tarvinnut esim. peitellä suruaan sen takia, että läsnä olisi ollut vieraampia ihmisiä.
Mutta jokainen tavallaan, se mikä toimii meille, ei toimi kaikille, ja mikä toimii yksissä hautajaisissa, ei ehkä toimi seuraavissa.
Siis miksi surua pitäisi peitellä, jos läsnä on vieraampia ihmisiä?
Meidän suvussa, joka koostuu enimmäkseen introverteistä, surun ilmaiseminen muiden kuin tuttuj
Olen introvertti ja vuolaasti itkin ja surin läheisen hautajaisissa. Ihan sama ketä oli ympärillä. Ei niitä muita ihmisiä tullut edes ajatelleeksi.
Vierailija kirjoitti:
Kukkalaitteen voi hautajaisiin tilata paikallisen kukkakaupan kautta. He toimittavat sen siunaustilaisuuteen. Omaiselle voi kertoa pahoitellessaan ettei pääse tulemaan siitä ja pyytää että joku laskisi ne tilaisuudessa.
Mieheni hautajaisissa miniäni laski lähetetyn kukkalaitteen ja luki muistosanat siitä.
Adressi on myös ihan käypä tapa etenkin jos ei kovin läheinen tuttu sukulainenkaan.
Minusta olisi tökeröä vaivata muita ihmisiä surun hetkellä kukkien kanssa. Adressi riittää, jos ei itse pääse paikalle. Varsinkin, jos kyse on etäisestä isosedästä tms.
Ei ole olemassa mitään sääntöä tai velvollisuutta osallistua hautajaisiin. Toki ymmärrän että jotkut ihmiset on itse luoneet itselleen jonkun sosiaalisen pakon osallistua hautajaisiin. Esimerkiksi isäni sisko ilmeisesti loukkaantui kun minä ja pikkusiskoni ei osallistuttu mitenkään isän äidin kuollessa tämän hautajaisiin. Isä ei ollut meidän kummankaan elämässä eikä myöskään äitinsä, joten ei meillä ollut mitään syytä osallistua. Isän sisko piti tätä kuitenkin vääränä valintana ja meuhkasi aiheesta myös esimerkiksi somessa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hankkia kallista kukkalaitetta jos ei itse edes näe sitä?
Parempi, kun te kumpikin jäätte kotiin ettei tarvitse nähdä niitä mulkkuja sukulaisia. Ihan uskomatonta kielenkäyttöä kyllä mieheltäsi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa mitään sääntöä tai velvollisuutta osallistua hautajaisiin. Toki ymmärrän että jotkut ihmiset on itse luoneet itselleen jonkun sosiaalisen pakon osallistua hautajaisiin. Esimerkiksi isäni sisko ilmeisesti loukkaantui kun minä ja pikkusiskoni ei osallistuttu mitenkään isän äidin kuollessa tämän hautajaisiin. Isä ei ollut meidän kummankaan elämässä eikä myöskään äitinsä, joten ei meillä ollut mitään syytä osallistua. Isän sisko piti tätä kuitenkin vääränä valintana ja meuhkasi aiheesta myös esimerkiksi somessa.
Ikinä ei voi olla kaikille mieliksi. Varmasti olisi löytynyt niitä, jotka olisivat loukkaantuneet, jos olisitte "tupanneet paikalle, vaikka missään tekemisissä ei oltu". Tästä syystä ei kannata perustaa valintojaan muiden mielipiteiden varaan, vaan tehdä vain niin kuin itsestä parhaalta tuntuu. Jos joku ei sitä kestä, se on hänen henkilökohtainen ongelmansa. Niin kauan kuin oma toiminta on laillista eikä tahallisesti vahingoita ketään, muiden mielipiteillä ei ole merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa nykyaikaan. KukkaLAITTEITA ei juuri enää harrasteta, saati että siitä luettaisiin värssyjä. Jos ei itse ole paikalla, ei tarvita kukkaakaan. Adressikin on pelkkä roska ja rahanhukka, eikä missään muualla edes kai tunneta koko tapaa? Lähettäisin ennemmin osanottokortin, jos ei ole osanottoaan vielä muuten ilmaissut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostatko oikeasti hautajaisiin kukkalaitteen itseäsi varten?
t.eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sinusta se olisi outoa. Minusta kuitenkin osoitus että haluamme vainajan muistoa kunnioittaa.
Kallista se on kauas haitajaisiinkin meno, matkat, ehkä vaatetta uusittava, ja ne kukat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostatko oikeasti hautajaisiin kukkalaitteen itseäsi varten?
t.eri
En osta kukkalaitteita hautajaisiin, koska ne on ylihinnoiteltuja. Mutta jos ostaisin kukkalaitteen mennessäni hautajaisiin laskeakseni sen, niin en todellakaan ostaisi kukkalaitetta jos en olisi edes menossa hautajaisiin.
Ei oo pakko mennä.
Me ollaan sovittu mieheni kanssa, että molemmat hoitaa oman sukunsa asiat ja toisen ei ole pakko osallistua kaikkeen.
Itse en mennyt miehen mummon hautajaisiin, mies ei tullut veljeni lapsen ristiäisiin, isovanhempien synttäreitä on jäänyt välistä ja itse skippasin miehen veljen häät. Veli ei ollut meidän häissä, joten en näe sitä rumaksi siksikään.
Anoppi kyllä yritti sysätä vastuun juhlista mulle, ilmoitti, että kommunikoi jatkossa asiat vaan mulle ja mun tehtävä olisi ollut huolehtia mies paikalle juhlavaatteissa ja lahjat yms.
Kieltäydyin kauniisti ja selitin, että olemme sopineet molempien huolehtivan oman sukunsa asiat itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa nykyaikaan. KukkaLAITTEITA ei juuri enää harrasteta, saati että siitä luettaisiin värssyjä. Jos ei itse ole paikalla, ei tarvita kukkaakaan. Adressikin on pelkkä roska ja rahanhukka, eikä missään muualla edes kai tunneta koko tapaa? Lähettäisin ennemmin osanottokortin, jos ei ole osanottoaan vielä muuten ilmaissut.
Ihan mielenkiinnosta: Mikä adressi mielestäsi on?
Meilläpäin se on osanottokortti, joka on vain peruspostikorttia suurempi. Eli ihan yhtä paljon roskaa kuin mikä tahansa muukin osanottokortti.
t.eri
Vierailija kirjoitti:
Meidän suvussa, joka koostuu enimmäkseen introverteistä, surun ilmaiseminen muiden kuin tuttujen kesken on tosi vaikeaa. Siksi.
Tuo ei liity mitenkään introverttiyteen. Kyse on tunnetaidoista. Introverttiys tarkoittaa ihan eri asiaa. Se liittyy siihen, saako sosiaalisista tilanteista voimaa vai ovatko ne kuormittavia. Tunteilla ei ole sen kanssa mitään tekemistä.
Ahaa, kiitos tiedosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sinusta se olisi outoa. Minusta kuitenkin osoitus että haluamme vainajan muistoa kunnioittaa.
Kallista se on kauas haitajaisiinkin meno, matkat, ehkä vaatetta uusittava, ja ne kukat.
Kalliilla kukkalaitteellako sitä vainajan muistoa kunnioitetaan? Kukkalaite tai edes yksittäinen kukka ei ole mikään pakollinen.
En osta kukkalaitteita hautajaisiin, koska ne on ylihinnoiteltuja. Mutta jos ostaisin kukkalaitteen mennessäni hautajaisiin laskeakseni sen, niin en todellakaan ostaisi kukkalaitetta jos en olisi edes menossa hautajaisiin.
Juu. Mutta miten se liittyi kukkiin näetkö sinä kukkia vai et? Sen toteamuksen vuoksi kysyin, ostatko kukat itseäsi varten, kun sinulle tuntui olevan tärkeää nähdä ne kukat itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olemme ajasta jäljjessä.mutta tuhkaushautauksessakin se kukka ja muistosanat arkulle.
Kukkalaitteet ovat pienentyneet, ehkä sana kukkavihko on parempi?
Adressien luku on kuitenkin osa muistotilaisuutta, usein esim taloyhtiö muistaa adressilla tai joku muu vainajan yhteisö.
Ei kaikki ole turhaa kuitenkaan vaikka jokainen kuolemme. Omaisille voi tuottaa lohtua muistaminen.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ainakin ollut mukana puolison sukulaisten hautajaisissa tukemassa häntä. Ja loukkaantuisin, jos hän ei osallistuisi minun läheisen hautajaisiin.
Todellako? Loukkaantuisit???
En ihan ymmärrä, miksi sä vatvot tätä asiaa, jos ukkoasikaan ei kiinnosta mennä paikalle. Jäätte molemmat kotiin ja "ongelma" on sillä ratkaistu.