Puolison sukulaisen hautajaiset
Miehen isosetä kuoli ja ensi viikonloppuna on hautajaiset. En ole ikinä nähnyt kyseistä ihmistä eikä mielestäni kovin läheinen sukulainen edes. En ajatellut mennä hautajaisiin, koska tuntuisi jotenkin oudolta mennä sellaisen ihmisen hautajaisiin, jota ei ole ikinä edes nähnyt.
Edeltävän kerran vastaava "puolison sukulaisen hautajaiset" -keissi oli joitakin vuosia sitten ex-mieheni kanssa, kun ex-miehen mummo kuoli. Tein silloinkin itsestään selvän päätöksen etten mene hautajaisiin, koska en ollut ikinä edes nähnyt kyseistä ihmistä ja minulla oli harvinaiselle vapaalle kesäviikonlopulle muutakin tekemistä (olin tuona kesänä lähes kaikki viikonloput töissä). No ex-mieheni sitten vuosia myöhemmin eron aikoihin nosti esille sen, kuinka hän oli joutunut silmät päästänsä häpeämään sitä, etten ollut ollut hänen mummonsa hautajaisissa, kuinka hän oli joutunut valehtelemaan sukulaisilleen syytä minun poissaololleni ja kuinka se kuvastaa minun välinpitämättömyyttäni puolisona.
Onko nyt niin, että puolison sukulaisen hautajaisiin on joku yleinen velvollisuus osallistua? Ja ajattelin kyllä kysyä nykyiseltä mieheltäni, että onko ok jos en osallistu, mutta miten nämä osallistumiskoodit yleisesti ottaen menee?
Kommentit (335)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HAHA!
" Adressi on suomalainen tuote ja perinne. Sellaista ei ole muualla, tuotepäällikkö Kirsi Tuomola sanoo."
kirkko ja koti -lehdestä
Eikö käynyt mielessä, että ulkomailla sen nimi ei välttämättä ole adressi? :D
Ulkomailla ei ole vastaavaa tuotetta ollenkaan. Et ilmeisesti ymmärrä lukemaasi. Jossain maissa käytetään niitä osanottokortteja, mutta sehän on siis eri tuote.
Tiesin muuten koko ajan, että olet väärässä, ja ettei sulla ole munaa edes myöntää sitä.
Vastaava tapa itse asiassa on. Ainakin mieheni suvussa Japanissa on tapana lähettää käsin kirjoitettu runo poisnukkuneen muistoksi. Runot lue
Vastaava on eri asia kuin identtinen. Osanottokortti on adressia vastaava tuote siinä missä käsin kirjoitettu runokin. Ihan samoin kuin untuvatakki on vanutoppatakkia vastaava tuote. Käyttötarkoitus on sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HAHA!
" Adressi on suomalainen tuote ja perinne. Sellaista ei ole muualla, tuotepäällikkö Kirsi Tuomola sanoo."
kirkko ja koti -lehdestä
Eikö käynyt mielessä, että ulkomailla sen nimi ei välttämättä ole adressi? :D
Ulkomailla ei ole vastaavaa tuotetta ollenkaan. Et ilmeisesti ymmärrä lukemaasi. Jossain maissa käytetään niitä osanottokortteja, mutta sehän on siis eri tuote.
Tiesin muuten koko ajan, että olet väärässä, ja ettei sulla ole munaa edes myöntää sitä.
Ymmärsin lukemani. Sinä et. Tuomola sanoi, että adressi on suomalainen tuote. Hän ei sanonut, että VASTAAVAA ei ole muulla. Ihan hyvin voi o
Ymmärsin oikein. Sinä vain et ymmärrä, mitä sana vastaava tarkoittaa. Siksi et hahmota, että korttikin on adressia vastaava tuote. Se ei ole sama tuote, mutta se on vastaava tuote. Käytetään samaan tarkoitukseen ja samasa yhteydessä. Kummatkin ovat postitse lähetettäviä osanottotuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menisit puolisosi kanssa niihin hautajaisiin tukeaksesi häntä ja myötäelääksesi hänen surussaan. Itse menisin kyllä.
No nimenomaan näin. Mieheni (ja lapset) oli luonnollisesti mukana menehtyneen sukulaiseni hautajaisissa, vaikkei tätä tavannut ollutkaan. Puolestaan vainajan lapsen puoliso ei ollut, juuri jotain ihme ahdistaa juhlat. Tämä kyllä selkeästi loukkasi useampia sukulaisia, kyseinen puoliso oli vielä kohtuu paljon tekemisissä vainajan kanssa, joten minunkin mielestäni käsittämätöntä.
Ei jeesus. Ei ketään loukkaa tuollainen! Miten jotakuta voi loukata TUNTEMATTOMAN ihmisen poisjääminen? :D eri juttu, jos tuo läheinen lapsi ei olisi osallistunut...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menisit puolisosi kanssa niihin hautajaisiin tukeaksesi häntä ja myötäelääksesi hänen surussaan. Itse menisin kyllä.
No nimenomaan näin. Mieheni (ja lapset) oli luonnollisesti mukana menehtyneen sukulaiseni hautajaisissa, vaikkei tätä tavannut ollutkaan. Puolestaan vainajan lapsen puoliso ei ollut, juuri jotain ihme ahdistaa juhlat. Tämä kyllä selkeästi loukkasi useampia sukulaisia, kyseinen puoliso oli vielä kohtuu paljon tekemisissä vainajan kanssa, joten minunkin mielestäni käsittämätöntä.
Ei jeesus. Ei ketään loukkaa tuollainen! Miten jotakuta voi loukata TUNTEMATTOMAN ihmisen poisjääminen? :D eri juttu, jos tuo läheinen lapsi ei olisi osallistunut...
Voi kuule. Tarpeeksi kauan kun viettää aikaa esim. av-palstalla, oppii että tiettyjä ihmisiä loukkaa käytännössä kaikki. Jopa se, jos joku käy paskaalla klo 5.59 eikä 6.43
Puolisoni tädin mies kuoli. Olin tavannut hänet vain pari kertaa eikä hän ollut suosikkisukulaisiani. Täti oli kumminkin puolisolleni läheinen. Menin hautajaisiin ja käyttäydyin, sanoin leskelle "otan osaa suureen suruun" ja sukulaisille, joita en ollut ennen tavannut "hauska tutustua, ikävä vain että se tapahtuu näin surullisissa merkeissä". Saatiin pari uutta hyvää ystäväperheparia siinä. Ja täti oli kiitollinen jälkeenpäin. Mutta tämä olikin viime vuosituhannen loppupuolella, jolloin vielä tunnettiin sellainenkin sana kuin etiketti, muutenkin kuin viinipullon kyljessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo 12 e adressista jonkun mielestä oikeasti kallis? Ja postimaksu päälle.
Muutaman latten hintainen.
No enpä ostele lattejakaan, ja tuollaista hintaa en kortista maksaisi.
Adressien lukeminen ääneen muistotilaisuudessa alkaa myös olla jo mennyttä aikaa. Onneksi, joskus se vie tuhottomasti aikaa ja on puuduttavan tylsää. Kolmissa viime hautajaisissa, joissa olen ollut, adressit on vain olleet jollain sivupöydällä, ja kiinnostuneet ovat saaneet niitä sitten selailla rauhassa.
Paljon parempi niin.
Voi dziisus. Vietäpä sinä iloinen elämä vaan.
Juu äksöniähän elämässä pitää olla. Ettei vaan puudu perse paikalleen.
Adressit kai luetaan yleensä ruokailun jälkeen kun pappi puhuu ja laulaa lurautetaan ja sitten adressit, sitten kahvi.
Kun lapset oli pieniä, se meistä, kenen omaisen hautajaisissa ei oltu, vei lapset ulos tai jonnekin aulaan jos he pitkästyivät.
Adressit kai luetaan yleensä ruokailun jälkeen kun pappi puhuu ja laulaa lurautetaan ja sitten adressit, sitten kahvi.
Kun lapset oli pieniä, se meistä, kenen omaisen hautajaisissa ei oltu, vei lapset ulos tai jonnekin aulaan jos he pitkästyivät.
----
En ole koskaan ollut muistotilaisuudessa, jossa olisi laulettu. Hyvin harvon sellaisessakaan, jossa olisi ruokatarjoilu. Yleensä on ollut vain kahvit tilpehööreineen.
t.eri
Joillekin on tärkeää että hautajaisissa on mahdollisimman paljon väkeä, pikku paikkakunnilla sillä kilpaillaan - niin kuin silläkin, tuleeko pikkupaikan "hienot ihmiset" paikalle. Minusta vainajan ja hänen elämänsä arvo on muualla. Muistoissa, sisimmässä.
Mutta voihan hautajaisiin mennä, jos on kutsuttu, näkee ainakin mitä ei missaa.
Vierailija kirjoitti:
Puolisoni tädin mies kuoli. Olin tavannut hänet vain pari kertaa eikä hän ollut suosikkisukulaisiani. Täti oli kumminkin puolisolleni läheinen. Menin hautajaisiin ja käyttäydyin, sanoin leskelle "otan osaa suureen suruun" ja sukulaisille, joita en ollut ennen tavannut "hauska tutustua, ikävä vain että se tapahtuu näin surullisissa merkeissä". Saatiin pari uutta hyvää ystäväperheparia siinä. Ja täti oli kiitollinen jälkeenpäin. Mutta tämä olikin viime vuosituhannen loppupuolella, jolloin vielä tunnettiin sellainenkin sana kuin etiketti, muutenkin kuin viinipullon kyljessä.
Vai etiketti... Voi hyvää päivää. Kyllä silloin vuosituhannen loppupuolella ja sitä ennenkin on ollut ihmisiä, jotka eivät ole osallistuneet tuntemattomien ihmisten hautajaisiin. Se on ihan normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Adressien ääneen lukeminen on ehkä turhin ja typerin asia hautajaisissa. Eikö adressit ole muutenkin vähän kuin kirjeitä, jotka on tarkoitettu lähinnä omaisille? Mikä hinku suomalaisilla on lukea niitä ääneen ja kiduttaa sillä hautajaisvieraita?
Ehkä sun ei kannata mennä hautajaisiin ollenkaan, jos parin lauseen kuuleminenkin on sinulle noin tukainen paikka. Äärettömän harvalla niita adresseja nyt kilokaupalla on luettavaksi. Ja yhdessä adressissa ei montaa sanaa ole.
Pari lausetta, no eipä tullut sitten kuin pari adressia.
Kuten tuossa aiemmin kerroin, appiukon adressien lukemisessa meni yli tunti. Kyllä siinä oli monella jo tukalaa olla, nälkä, vessahätä, selkään sattuu ja lapset alkaa kiemurrella ja kitistä.
Aivan turha piina.
Onko teillä suku täynnä kehitysvammaisia vai miksi lukeminen kesti noin kauan eikä kukaan tajunnut viedä lapsia vessaan tai vaikka ulos?
Vierailija kirjoitti:
----
En ole koskaan ollut muistotilaisuudessa, jossa olisi laulettu. Hyvin harvon sellaisessakaan, jossa olisi ruokatarjoilu. Yleensä on ollut vain kahvit tilpehööreineen.
t.eri
Yleensä, suvussani ja mieheni suvussa, on kutsuttu pappi ja kanttori muistotilaisuuteen. Ruokailun jälkeen puheet, laulut, mieheni suku musikaalista, monia virsiä, adressit. Sitten kahvi.
Mieheni hautajaisissa soitti miniäni mieheni lempilauluja tuossa kohtaa muistotilsisuutta. Samoin soitti kirkossa ohjelmanumerona ja parissa muisaki hautajaisissA. Lankoni hautajaisissa hänen aikuiset lapsensa soittivat myös
Minä menin puolisoni tädin hautajaisiin. En tätiä kerinnyt tavata, enkä siinä vaiheessa ollut kovin montaa muutakaan hänen sukulaistaan tavannut. Puoliso ja hänen äitinsä toivoivat, että lähtisin hautajaisiin. Tapasin siellä koko joukon uusia sukulaisia. Tädin lapset olivat myös iloisia, että tulin.
Meillä on molemmin puolin otettu myös puolisot sukuun.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ainakin ollut mukana puolison sukulaisten hautajaisissa tukemassa häntä. Ja loukkaantuisin, jos hän ei osallistuisi minun läheisen hautajaisiin.
Kaikkein parasta on olla menemättä naimisiin ammattiloukkaantujan kanssa, niin elämänlaatu pysyy hyvänä näissäkin tilanteissa.
Itse kun kuolen niin en todellakaan halua hautajaisiini ihmisiä jotka eivät halua olla siellä. Todella itsekästä ja elämää ankeuttavaa touhua pakottaa puolisoa tälläiseen loukkaantumisen uhalla
Miksi niitä adresseja pitää lukea ääneen? Ne joita kiinnostaa, voivat varmasti selata adressit itsekin.
Olet väärässä. Adresseja ei ole muualla. Kortteja on.
Ja sinunhan piti heittämällä osata luetellä vähintään 5 ulkomaata, joissa niitä on. Et osaa.