Puolison sukulaisen hautajaiset
Miehen isosetä kuoli ja ensi viikonloppuna on hautajaiset. En ole ikinä nähnyt kyseistä ihmistä eikä mielestäni kovin läheinen sukulainen edes. En ajatellut mennä hautajaisiin, koska tuntuisi jotenkin oudolta mennä sellaisen ihmisen hautajaisiin, jota ei ole ikinä edes nähnyt.
Edeltävän kerran vastaava "puolison sukulaisen hautajaiset" -keissi oli joitakin vuosia sitten ex-mieheni kanssa, kun ex-miehen mummo kuoli. Tein silloinkin itsestään selvän päätöksen etten mene hautajaisiin, koska en ollut ikinä edes nähnyt kyseistä ihmistä ja minulla oli harvinaiselle vapaalle kesäviikonlopulle muutakin tekemistä (olin tuona kesänä lähes kaikki viikonloput töissä). No ex-mieheni sitten vuosia myöhemmin eron aikoihin nosti esille sen, kuinka hän oli joutunut silmät päästänsä häpeämään sitä, etten ollut ollut hänen mummonsa hautajaisissa, kuinka hän oli joutunut valehtelemaan sukulaisilleen syytä minun poissaololleni ja kuinka se kuvastaa minun välinpitämättömyyttäni puolisona.
Onko nyt niin, että puolison sukulaisen hautajaisiin on joku yleinen velvollisuus osallistua? Ja ajattelin kyllä kysyä nykyiseltä mieheltäni, että onko ok jos en osallistu, mutta miten nämä osallistumiskoodit yleisesti ottaen menee?
Kommentit (335)
Vierailija kirjoitti:
Tässä oli kyse hautajaisiin osallistumisesta! En siis edelleenkään näe MITÄÄN syytä miksi puolisoni pitäisi sinne osallistua ja miksi minä en pärjäisi siellä omien sukulaisteni kanssa. Ja kyllä mieheni on sosiaalinen ihminen.
No se on kovin ikävää, ettet pysty näkemään asiaa kuin omasta navastasi käsin. Luonnollisesti niin heikko hahmotuskyky vaikeuttaa asioiden ymmärtämistä. Nyt ei kuitenkaan ole aiheena sinä ja sinun puolisosi. Aiheena on yleisesti puolison sukulaisten hautajaisiin osallisuminen. Siinä on monenlaisia käytäntöjä ja isnun on ihan turha riehua siitä, että joku toimii eri tavalla kuin sinä ja sinun puolisosi. Kukin tavallaan.
Luepas aloitus. Minun mielestäni ap:lla ei ole mitään pakkoa sinne mennä. Nimenomaan meitä ihmisiä on erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautajaisiin mennään. Aina.
Ei tarvitse mennä jos ei halua.
Eihän mihinkään tarvitse mennä eikä mitään tarvitse tehdä, voi olla ihan niin mulkku, käytöstavaton kuin haluaa, ei sitten pidä ihmetellä kun ihmiset pitävät outona, vaikka omasta mielestä on niin herttainen ihminen
Minusta on käytöstapojen puutetta ängetä toisen siivellä tuntemattoman hautajaisiin syötettäväksi ja juotettavaksi, jos ei ole edes erityisesti kutsuttu.
Vierailija kirjoitti:
Joskus on hyvä jättäytyä pois pelkästään kustannusten takia. Tarjoilut maksaa ja ei sinne sellaisten tarvitse osallistua jotka eivät ole koskaan nähneet vainajaa. Mummo on tietysti läheinen puolisolle niin sinne olisi voinut mennä tueksi.
Mummo oli niinkin läheinen puolisolle, että puoliso ei käynyt KERTAAKAAN katsomassa mummoa, kun tämä oli viimeiset vuodet dementoituneena vanhainkodissa. Mitään suremista ei ollut havaittavissa ei ennen eikä jälkeen mummon kuoleman.
Tuo exän vaatimus puolison läsnäolosta hautajaisissa oli pelkkää sukulaisten edessä esittämistä, joka johtui joko exän omista mieltymyksistä tai jostain hautajaisiin liittyvästä yleisestä osallistumiskoodista.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä oli kyse hautajaisiin osallistumisesta! En siis edelleenkään näe MITÄÄN syytä miksi puolisoni pitäisi sinne osallistua ja miksi minä en pärjäisi siellä omien sukulaisteni kanssa. Ja kyllä mieheni on sosiaalinen ihminen.
No se on kovin ikävää, ettet pysty näkemään asiaa kuin omasta navastasi käsin. Luonnollisesti niin heikko hahmotuskyky vaikeuttaa asioiden ymmärtämistä. Nyt ei kuitenkaan ole aiheena sinä ja sinun puolisosi. Aiheena on yleisesti puolison sukulaisten hautajaisiin osallisuminen. Siinä on monenlaisia käytäntöjä ja isnun on ihan turha riehua siitä, että joku toimii eri tavalla kuin sinä ja sinun puolisosi. Kukin tavallaan.
Luepas aloitus. Minun mielestäni ap:lla ei ole mitään pakkoa sinne mennä. Nimenomaan meitä ihmisiä on erilaisia.
Luettu. Ei sanottu sanaakaan sinun puolisostasi. Ja myöhemminhän ap vielä tarkensi, että haluaa nimenomaan yleisen tason keskustelua. Luepas muutakin kuin aloitus. Ja opettele ymmärtämään luekemasi. En nimittäin missään kohtaa ole sanonut, että ap:n olisi pakko mennä. En edes puhunut ap:sta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän mihinkään tarvitse mennä eikä mitään tarvitse tehdä, voi olla ihan niin mulkku, käytöstavaton kuin haluaa, ei sitten pidä ihmetellä kun ihmiset pitävät outona, vaikka omasta mielestä on niin herttainen ihminen
Sinä et ainakaan ole herttainen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on käytöstapojen puutetta ängetä toisen siivellä tuntemattoman hautajaisiin syötettäväksi ja juotettavaksi, jos ei ole edes erityisesti kutsuttu.
Yleensä kutsut ovat pariskunnille avecina. Eikä ainakaan meillä päin ketään hautajaisissa syötetä tai juoteta. Jokainen huolehtii ne asiat itse. Voi myös olla syömättä jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Joskus on hyvä jättäytyä pois pelkästään kustannusten takia. Tarjoilut maksaa ja ei sinne sellaisten tarvitse osallistua jotka eivät ole koskaan nähneet vainajaa. Mummo on tietysti läheinen puolisolle niin sinne olisi voinut mennä tueksi.
Mummo ei mitenkään automaattisesti ole läheinen. Oma puolisoni ei ole edes nähnyt toista mummoaan ikinä. Itsellenikin äidinäiti on lähinnä etäinen tuttava, jota käydään kerran vuodessa muutama tunti tapaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otsikossa puhutaan puolisosta, ei mikään random hoito. Jos ei ap kuuluu sukuun niin ei todellakaan änge paikalle kuokkimaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otsikossa puhutaan puolisosta, ei mikään random hoito. Jos ei ap kuuluu sukuun niin ei todellakaan änge paikalle kuokkimaan
Puolisohan nimenomaan ei kuulu sukuun. On miehen suku ja vaimon suku. Kummallakin omansa.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kutsut ovat pariskunnille avecina. Eikä ainakaan meillä päin ketään hautajaisissa syötetä tai juoteta. Jokainen huolehtii ne asiat itse. Voi myös olla syömättä jos haluaa.
No me ei olla suvun kesken niin muodollisia, että ihan kutsu menisi avecina, vaan on vain arkisesti soitettu ja pyydetty ilmoittamaan tulijoiden lukumäärä tiettyyn ajankohtaan mennessä. Ja toivottu että ihan kaikki eivät tulisi, varsinkaan jos eivät ole vainajaa edes tavanneet...
Minä olen ollut kaksissa hautajaisissa ilman miestäni. Ei mun mieheni tuntenut toista kummitätiäni, ja toisenkin oli nähnyt vain kerran. Sama koski lapsiani, joten he saivat jäädä isänsä kanssa kotiin.
Pärjäsin oikein hyvin yksinkin, ilman valtavaa TUKEA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kutsut ovat pariskunnille avecina. Eikä ainakaan meillä päin ketään hautajaisissa syötetä tai juoteta. Jokainen huolehtii ne asiat itse. Voi m
Pöljä. Avecina kutsuminen on juurikin sitä, että ei kutsuta vain miestä tai vaimoa, vaan pyydetään ilmoittamaan tuleeko yksin vain molemmat. Sun kannattaa nyt vähän laskea kierroksia. Menee ihmeen isosti tunteisiin sinulla se, että osa ihmisistä menee puolisonsa kanssa yhdessä hautajaisiin.
Jos ei ole eläissään käynyt katsomassa, niin miksi hautajaisiin menisi.
No me ei olla suvun kesken niin muodollisia, että ihan kutsu menisi avecina, vaan on vain arkisesti soitettu ja pyydetty ilmoittamaan tulijoiden lukumäärä tiettyyn ajankohtaan mennessä. Ja toivottu että ihan kaikki eivät tulisi, varsinkaan jos eivät ole vainajaa edes tavanneet...
Minä olen ollut kaksissa hautajaisissa ilman miestäni. Ei mun mieheni tuntenut toista kummitätiäni, ja toisenkin oli nähnyt vain kerran. Sama koski lapsiani, joten he saivat jäädä isänsä kanssa kotiin.
Pärjäsin oikein hyvin yksinkin, ilman valtavaa TUKEA.
Hienoa. Kerrotko vielä, miksi sinulle on noin kova paikka, että toisilla on tapana mennä hautajaisiin yhdessä pariskuntana? En ihan hahmota, miksi sinun mitää jatkuvasti korostaa tikkukirjaimilla sanaa tuki. Ihan kuin se olisi sinulle jotenkin traumaattinen sana, joka saa sinut tolaltasi.
Sinulle joka riehut TUESTA. Kyse ei ole siitä, etteikö ihminen PÄRJÄÄ ilman tukea. Kyse on ihan vain toisen osapuolen huomioimisesta. Yleensä puolisot käyvät tilaisuuksissa yhdessä eikä asiaan liity mitään erityistä. Eikä se velvoita muita toimimaan samoin.
Itelle kumppanin isovanhemmat, vanhemmat ja sisarukset (ja heidän lapset) on sellasia sukulaisia joiden hautajaisiin osallistuisin automaattisesti. Sitä kaukaisempien osalta kysyisin kumppanilta haluaako minut sinne tuekseen/seurakseen. Siis tämä, kun kyse suvusta, ystävät yms läheiset sitten tapauskohtaisesti (tietenkin mukaan, kysyn tai jään suosiolla pois).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä hautajaisiin on tapana kutsua avio- ja avoparit (etenkin pidempään yhdessäolleet) yhteisesti. Kokisin oudoksi kutsua esim. 25 vuotta naimisissa olleesta parista vain toisen. Eli kyse ei ole mistään siivellä änkemisestä, vaan ihan kutsuttuna vieraana menemisestä. Oletettavasti ap:lla on sama tilanne, koska hän miettii menisikö paikalle vai ei. Jos ei ole kutsuttu, ei tuollaista tarvitsisi miettiä.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Sinulle joka riehut TUESTA. Kyse ei ole siitä, etteikö ihminen PÄRJÄÄ ilman tukea. Kyse on ihan vain toisen osapuolen huomioimisesta. Yleensä puolisot käyvät tilaisuuksissa yhdessä eikä asiaan liity mitään erityistä. Eikä se velvoita muita toimimaan samoin.
Meitä TUESTA "riehujia" on näemmä useampikin tässä keskustelussa.
Ehkä ideana nimenomaan se, ettei ketään voi velvottaa menemään jonkun tuntemattoman ihmisen hautajaisiin! Pidän myös hyvin, hyvin erikoisena sitä, että puoliso vaatisi osallistumaan, vaikkei itse ole edes läheinen.
Täällä jotkut ovat olevinaan niitä parempia ihmisiä "käytöstapoineen", kun käydään kumminserkunkaimanmummonnaapurinveljen hautajaisissa tukemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä hautajaisiin on tapana kutsua avio- ja avoparit (etenkin pidempään yhdessäolleet) yhteisesti. Kokisin oudoksi kutsua esim. 25 vuotta naimisissa olleesta parista vain toisen. Eli kyse ei ole mistään
Kutsu on kutsu, mutta ei sen toisen puoliskon tarvitse osallistua. Ei ole mitään velvollisuutta.
Minun puolestani jokainen saa mennä yhdessä tai puolisonsa kanssa, kunhan ketään ei painosteta menemään vastoin tahtoaan, kuten tässä ketjussa on kuitenkin tehty.
Kyllä jokaisen pitää saada valita, meneekö vai ei. Piste.
Mitkään käytöstavat ei vaadi hautajaisiin osallistumista.
Minusta on paljon mulkumpaa käytöstä jos joku arvostelee ihmisiä sen perusteella osallistuuko nämä hautajaisiin vai.