Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolison sukulaisen hautajaiset

Vierailija
03.06.2024 |

Miehen isosetä kuoli ja ensi viikonloppuna on hautajaiset. En ole ikinä nähnyt kyseistä ihmistä eikä mielestäni kovin läheinen sukulainen edes. En ajatellut mennä hautajaisiin, koska tuntuisi jotenkin oudolta mennä sellaisen ihmisen hautajaisiin, jota ei ole ikinä edes nähnyt. 

Edeltävän kerran vastaava "puolison sukulaisen hautajaiset" -keissi oli joitakin vuosia sitten ex-mieheni kanssa, kun ex-miehen mummo kuoli. Tein silloinkin itsestään selvän päätöksen etten mene hautajaisiin, koska en ollut ikinä edes nähnyt kyseistä ihmistä ja minulla oli harvinaiselle vapaalle kesäviikonlopulle muutakin tekemistä (olin tuona kesänä lähes kaikki viikonloput töissä). No ex-mieheni sitten vuosia myöhemmin eron aikoihin nosti esille sen, kuinka hän oli joutunut silmät päästänsä häpeämään sitä, etten ollut ollut hänen mummonsa hautajaisissa, kuinka hän oli joutunut valehtelemaan sukulaisilleen syytä minun poissaololleni ja kuinka se kuvastaa minun välinpitämättömyyttäni puolisona.

Onko nyt niin, että puolison sukulaisen hautajaisiin on joku yleinen velvollisuus osallistua? Ja ajattelin kyllä kysyä nykyiseltä mieheltäni, että onko ok jos en osallistu, mutta miten nämä osallistumiskoodit yleisesti ottaen menee?

Kommentit (335)

Vierailija
81/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaali ihminen keskustelisi tästä asiasta puolisonsa kanssa eikä kyselisi tuntemattomilta vauvapalstalla. Puolisollesi sillä on merkitystä, oletko sinä paikalla vai et, ei meille. 

Lue aloitus loppuun asti. Kyselin tässä vain "yleistä hautajaisten osallistumiskoodia".

AP

Luin loppuun asti. Juuri siksi kirjoitin tuollaisen kommentin. Ratakiskosta väännettynä: Ei ole vauvapalstalaisten asia päättää tällaisesta. Outo ajatuskin, että määrittelisin jonkun tuntemattoman ihmisen puolesta, onko hänellä velvollisuus mennä hautajaisiin vai ei. Katsos, kun nämä asiat ovat ihan omassa päätösvallassa. Kuten muutkin asiat aikuisten ihmisten elämässä. Pakko ei ole kuin kuolla. 

Luit loppuun asti e

Mitä sä riehut? Sinä et päätä, mitä kukakin tajusi ja mitä ei. 

Vierailija
82/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun eksän isä kuoli, minut velvoitettiin 500 km päähän hautajaisiin (joita edeltävänä iltana eksä joi itsensä koomakänniin). Mutta kun minun isäni kuoli, eksä ei tullut hautajaisiin, koska minun isäni ei ollut yhtä tärkeä kuin hänen isänsä, eikä minun isäni kuolema ollut yhtä suuri suru kuin hänen isänsä kuolema. Mutta kyllä eksä silloinkin joi.

Ja olisit halunnut hänet krapulassa paikalle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi siellä hautajaisissa pitäisi olla? Eikö riitä ihan arjessa siellä kotona? Näin ainakin meillä.

Miksimiksimiksi. No oisko vaikka siksi, jos puoliso kokee tarvitsevansa tukea hautajaisissa? Aika kylmää olisi siinä kohtaa sanoa, että minä tuen sinua vain kotona, en muulla. Jos et vielä tiennyt, ihmiset ja tilanteet ovat erilaisia. Kaikki ei kaikilla mene niin kuin teillä. 

Miten tuet? Pyyhit nenäliinalla kyyneliä?

Vierailija
84/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten nämä hautajaisissa TUKIJAT toimivat? Hierovat selkää, pyyhkivät toisen kyyneliä ja huokailevat kuin leffoissa konsanaan? Esimerkiksi tätini hautajaisissa keskityin enemmän äitini ja muiden lähisukulaisten kanssa kommunikointiin enkä edes ajatellut mikä erityinen tehtävä miehelläni siellä olisi ollut täysin vieraiden ihmisten ympäröimänä? Hän ei ollut ikinä heitä tavannut. Hyvin sujui se pari tuntia omien sukulaisten kesken.

Ihan vain ovat läsnä. Ei siihen tarvita mitään leffasekoilua. Jos tuntuu sopivalta, voi pitää vaikka kädestä kiinni. Mitä nyt kukakin tarvitsee. Aikuiset ihmiset yleensä osaavat hoitaa tukena olemisen ilman mitään erityistä roolitusta. 

Vierailija
85/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menisit puolisosi kanssa niihin hautajaisiin tukeaksesi häntä ja myötäelääksesi hänen surussaan. Itse menisin kyllä.

Siis ei puolisonikaan ole mitenkään läheinen tämän kuolleen isosetänsä kanssa eikä vaikuta surevan vainajaa. Lähinnä kuulosti tuskastuneelta, kun ilmoitti että viikonloppuna on hautajaiset. Sanoi perään, että "taas pitää katsoa niitä mulkkuja sukulaisia". Varmasti menee sinne hautajaisiin, koska kyseessä on hänen oman kuolleen isänsä setä, mutta lähinnä "edustamassa".

AP

Noin sivistymättömän pariskunnan, kuin te, on syytä jäädä pois kaikista sukujuhlista. Kuka haluaakaltaustanne moukjapariskuntaa puhumaan m*ulkuista, hyi. 

86/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään menisi. Olisi epämukavaa osallistua tuntemattoman ihmisen hautajaisiin. Esimerkiksi kun  mun serkku kuoli nuorena, tuli hänen aikuinen siskontyttö hautajaisiin, mutta siskontytön puoliso ei sinne tullut, kun ei tämä puoliso ollutkaan koskaan tavannutkaan vainajaa.

Vierailija
87/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi siellä hautajaisissa pitäisi olla? Eikö riitä ihan arjessa siellä kotona? Näin ainakin meillä.

Miksimiksimiksi. No oisko vaikka siksi, jos puoliso kokee tarvitsevansa tukea hautajaisissa? Aika kylmää olisi siinä kohtaa sanoa, että minä tuen sinua vain kotona, en muulla. Jos et vielä tiennyt, ihmiset ja tilanteet ovat erilaisia. Kaikki ei kaikilla mene niin kuin teillä. 

Ihan miten tarvitaan. Olet ilmeisesti vielä lapsi, kun sinulle toisen ihmisen tukeminen on ihan vieras asia etkä hahmota, ettei siihen välttämättä liity mitään ulospäin näkyvää konkreettista tekoa. 

Vierailija
88/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hautajaiset ovat jossain lähitienoilla, voisin mennäkin, mutta jostain tyyliin Helsingistä Ouluun en todellakaan puolison etäisen sukulaisen tähden lähtisi. 

Vierailija
89/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhoittukaapas Veetit. Ei nyt tarvitse ruveta riitaa haastamaan toisen tukemisesta. Jokainen tekee sen omalla tavallaan. Tilannetaju on myös hyvä ominaisuus. 

Vierailija
90/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en minä ainakaan menisi, jos hän ei ollut edes miehelle läheinen. 

Vierailija
91/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tässähän puoliso ei edes sure, joten mitä ihmeen tukea hän siellä tarvitsee? Onhan hänellä ne sukulaisensa siellä TUKENA, jos meinaa happi loppua.

Vierailija
92/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kysy siltä puolisoltasi mikä heidän suvussa on ollut tapana ja toivooko sinut mukaan.

Nykyään monesti muistotilaisuuden tilat ja kustannukset asettaa rajoja hautajaisväen määrälle. Joskus ne ihan lähimmät omaiset ei jaksa isoja peijaisia ja toivovat paikalle vain lähimmät. Joissakin suvuissa on tapana ja kunnia-asia että kaikki kyläläiset, lapsuudenystävät ja kumminkaimankissatkin ovat paikalla.

Me pidettiin korona-aikana hyvin pienet hautajaiset, sekä koronan takia että siksi kun vainajan lapset ei jaksaneet järjestellä isoja.

Itse en mennyt isosetäni hautajaisiin koska jo lapsia, sisaruksia ja heidän lapsiaan oli niin paljon että jos sisarusten lapsenlapsetkin puolisoinen olisi kaikki tulleet niin määrä olisi ollut posketon.

Vierailija
93/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaapa lapselliselta tuo kun eksä nosti eron hetkellä aiheeksi sen ettei ollut mukana isoäidin hautajaisissa. Ihan kuin siellä hautajaisissa pitäisi olla vain sukulaisille esittämässä.

Nooh. Sillä exällä oli ollut toinen nainen jo vuoden verran ennen meidän eroa. Pitihän hänen saada jotenkin maalattua minut ikäväksi ja välinpitämättömäksi ihmiseksi, jotta hänen pettämisensä olisi jotenkin oikeutetumpaa. Onneksi ei tarvi enää hänen sukulaisilleen esittää yhtään mitään.

AP

Vierailija
94/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tässähän puoliso ei edes sure, joten mitä ihmeen tukea hän siellä tarvitsee? Onhan hänellä ne sukulaisensa siellä TUKENA, jos meinaa happi loppua.

Tuossa ei taidettu enää puhua ap:n tilanteesta. Ihmeen hyökkäävä asenne sinulla puolison tukemista kohtaan. Miksiköhän?

Vierailija
95/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan miten tarvitaan. Olet ilmeisesti vielä lapsi, kun sinulle toisen ihmisen tukeminen on ihan vieras asia etkä hahmota, ettei siihen välttämättä liity mitään ulospäin näkyvää konkreettista tekoa. 

Ihan aikuinen olen, mutta en vaan ymmärrä miten puolisoni, joka ei koskaan ole joitain vainajia tavannut voisi minua tukea heidän hautajaisissa? Kyllä siellä on ne muut sukulaiset tms. sitä varten. Meilläpäin hautajaisissa on ainakin muisteltu ihan hyvilläkin fiiliksillä vainajia nimenomaan läheisten kesken. Miten mieheni siihen keskusteluun voisi osallistua, kun ei tunne? 

Vierailija
96/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä kun lukee, niin alkaa jo kaivata korona-ajan hautajaisia. Kahdet oli ja kummallakin kerralla mukaan pystyi ottamaan vain aivan läheisimmät henkilöt. Toisista piti jättää kaikki lapsenlapsenlapsetkin pois ja lastenlasten puolisot. Mikä oli oikeastaan hyvä, kun piti palella haudan äärellä, ei saanut pitää edes sisätiloissa.

Vierailija
97/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menisit puolisosi kanssa niihin hautajaisiin tukeaksesi häntä ja myötäelääksesi hänen surussaan. Itse menisin kyllä.

Siis ei puolisonikaan ole mitenkään läheinen tämän kuolleen isosetänsä kanssa eikä vaikuta surevan vainajaa. Lähinnä kuulosti tuskastuneelta, kun ilmoitti että viikonloppuna on hautajaiset. Sanoi perään, että "taas pitää katsoa niitä mulkkuja sukulaisia". Varmasti menee sinne hautajaisiin, koska kyseessä on hänen oman kuolleen isänsä setä, mutta lähinnä "edustamassa".

AP

Oletkohan kälyni? Meillä veli kutsuu sukulaisia juuri tuolla tavalla ja ihmettelee, miksi vanhapiikaisotäti testamenttasi asuntonsa ja osakkeensa minulle eikä hänelle.

Vierailija
98/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole mennyt mihinkään miehen sukulaisen juhliin koskaan. Hänen sukulaisiaanhan ne ovat, eivät minun.

Eihän se pakko ole, mutta kuvastaa hyvin yhteiskuntaa (joka ei kovin terve tällä hetkellä ole), että elämä jaotellaan jyrkästi Sinun ja Minun asioihin. Mitään yhteistä ei ole. Mistään ei välitetä kuin omasta navasta. 

Minä voisin mennä puolison sukulaisen hautajaisiin vaikka siksi, että puoliso itsekään ei halua sinne mennä, kuten ap kirjoitti. Olisipa sitten ainakin seuraa, eikä tarvitse möllöttää yksin eikä jutella muiden kanssa kovin paljon. 

Vierailija
99/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan kannattaa kysyä siltä siipalta, uskooko hän selviävänsä hautajaisista ilman fyysistä tukeasi, vai pitääkö lähteä pitämään kädestä. 

Vierailija
100/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan aikuinen olen, mutta en vaan ymmärrä miten puolisoni, joka ei koskaan ole joitain

Sinulle tukeminen on sitten eri asia kuin minulle. Minulle tukemiseen ei tarvita mitään yhteyttä muihin ihmisiin. Tukeminen on minun ja puolisoni välinen asia. Tai minun ja ystäväni. Tai ketä nyt milloinkin tuen. Tukeminen ei mielestäni ole mikään ongelma, joten voisin mennä vaikka etäisen isosedänkin hautajaisiin, jos puolisoni sitä toivoisi. Puolisoni takia, en kenenkään muun. Mielestäni läheiseen ihmissuhteeseen kuuluu pyyteetönkin tuki ja muilla sukulaisilla ei sen osalta ole merkitystä. Jos puolisoni haluaa juuri minut tuekseen, menen. Jos hän ei halua minua mukaan, en toki mene. Mutta en päätä hänen puolestaa, että siellä on ne muut, joten minua ei tarvita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä