Puolison sukulaisen hautajaiset
Miehen isosetä kuoli ja ensi viikonloppuna on hautajaiset. En ole ikinä nähnyt kyseistä ihmistä eikä mielestäni kovin läheinen sukulainen edes. En ajatellut mennä hautajaisiin, koska tuntuisi jotenkin oudolta mennä sellaisen ihmisen hautajaisiin, jota ei ole ikinä edes nähnyt.
Edeltävän kerran vastaava "puolison sukulaisen hautajaiset" -keissi oli joitakin vuosia sitten ex-mieheni kanssa, kun ex-miehen mummo kuoli. Tein silloinkin itsestään selvän päätöksen etten mene hautajaisiin, koska en ollut ikinä edes nähnyt kyseistä ihmistä ja minulla oli harvinaiselle vapaalle kesäviikonlopulle muutakin tekemistä (olin tuona kesänä lähes kaikki viikonloput töissä). No ex-mieheni sitten vuosia myöhemmin eron aikoihin nosti esille sen, kuinka hän oli joutunut silmät päästänsä häpeämään sitä, etten ollut ollut hänen mummonsa hautajaisissa, kuinka hän oli joutunut valehtelemaan sukulaisilleen syytä minun poissaololleni ja kuinka se kuvastaa minun välinpitämättömyyttäni puolisona.
Onko nyt niin, että puolison sukulaisen hautajaisiin on joku yleinen velvollisuus osallistua? Ja ajattelin kyllä kysyä nykyiseltä mieheltäni, että onko ok jos en osallistu, mutta miten nämä osallistumiskoodit yleisesti ottaen menee?
Kommentit (335)
Vierailija kirjoitti:
En ole mennyt mihinkään miehen sukulaisen juhliin koskaan. Hänen sukulaisiaanhan ne ovat, eivät minun.
Olet kuin yksi meidän suvussa, ei tullut miehensä mumman hautajaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi siellä hautajaisissa pitäisi olla? Eikö riitä ihan arjessa siellä kotona? Näin ainakin meillä.
Miksimiksimiksi. No oisko vaikka siksi, jos puoliso kokee tarvitsevansa tukea hautajaisissa? Aika kylmää olisi siinä kohtaa sanoa, että minä tuen sinua vain kotona, en muulla. Jos et vielä tiennyt, ihmiset ja tilanteet ovat erilaisia. Kaikki ei kaikilla mene niin kuin teillä.
Miten tuet? Pyyhit nenäliinalla kyyneliä?
Ihan miten tarvitaan. Olet ilmeisesti vielä lapsi, kun sinulle toisen ihmisen tukeminen on ihan vieras asia etkä hahmota, ettei siihen välttämättä liity mitään ulospäin näkyvää konkreettista tekoa.
Ihan aikuinen olen, mutta en vaan ymmärrä miten puolisoni, joka ei koskaan ole joitain
Hämmentävää, että aikuinen ihminen ei pysty keskustelemaan, jos ei tunne toisia. Itse olen ihan jo työni puolesta jatkuvasti tilanteissa, joissa keskustelen ihmisten kanssa, joita en ole koskaan ennen nähnyt. Ei mitään ongelmaa. Ei siltikään, vaikka he puhuisivat läheisistään, joita minä en tunne. Normaalit sosiaaliset taidot riittävät siihen, että pystyy osallistumaan keskusteluun vähintäänkin kuuntelemalla ja tekemällä pieniä huomoita tai kysymällä kysymyksiä, jos se tuntuu sopivalta.
t. eri
No kun esimerkiksi isäni siskot kuolivat parin vuoden välein, menin tietysti itse hautajaisiin juurikin ollakseni isäni tukena. (Äitini oli jo siinä vaiheessa kuollut.) Puolisoni ei ollut juurikaan tavannut näitä siskoja, joten hän ei tullut hautajaisiin ja mun mielestäni se oli pelkästään hyvä asia, koska näin hautajaiset ja muistotilaisuus pysyivät läheisten ihmisten intiiminä tilaisuutena, jossa ei tarvinnut esim. peitellä suruaan sen takia, että läsnä olisi ollut vieraampia ihmisiä.
Mutta jokainen tavallaan, se mikä toimii meille, ei toimi kaikille, ja mikä toimii yksissä hautajaisissa, ei ehkä toimi seuraavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi siellä hautajaisissa pitäisi olla? Eikö riitä ihan arjessa siellä kotona? Näin ainakin meillä.
Miksimiksimiksi. No oisko vaikka siksi, jos puoliso kokee tarvitsevansa tukea hautajaisissa? Aika kylmää olisi siinä kohtaa sanoa, että minä tuen sinua vain kotona, en muulla. Jos et vielä tiennyt, ihmiset ja tilanteet ovat erilaisia. Kaikki ei kaikilla mene niin kuin teillä.
No tässähän puoliso ei edes sure, joten mitä ihmeen tukea hän siellä tarvitsee? Onhan hänellä ne sukulaisensa siellä TUKENA, jos meinaa happi loppua.
Tuossa ei taidettu enää puhua ap:n tilanteesta. Ihmeen hyökkäävä asenne sinulla puolison tukemista kohtaan. Miksiköhän?
Koska aikuinen ihminen selviää etäisen isosetänsä maahanpanijaisista ilman kädestäpitelijää. On aivan älytöntä yrittää _velvoittaa_ ap:tä menemään sellaiseksi, vallankin kun mies ei edes sure.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole mennyt mihinkään miehen sukulaisen juhliin koskaan. Hänen sukulaisiaanhan ne ovat, eivät minun.
Ja sinä olet kuin yksi niistä varttuneemmista sukulaisnaisista, jotka kyttäävät joka sukujuhlissa, että kuka on paikalla, kuka on lihonut, kuka on pieniin päin ja kenellä on uusi morsio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan miten tarvitaan. Olet ilmeisesti vielä lapsi, kun sinulle toisen ihmisen tukeminen on ihan vieras asia etkä hahmota, ettei siihen välttämättä liity mitään ulospäin näkyvää konkreettista tekoa.
Mutta henkisenä tukenahan voi olla olematta paikalla.
Tottakai voi. Ihan miten tarvitaan, kuten tuossa luki. Ihme jankaamista. Ihan kuin sinulle olisi jotenkin ongelma, jos joku menee puolisonsa kanssa hautajaisiin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olisi pitänyt??? Entäs kun minä en päässyt omankaan mummini hautajaisiin?
Vierailija kirjoitti:
No kun esimerkiksi isäni siskot kuolivat parin vuoden välein, menin tietysti itse hautajaisiin juurikin ollakseni isäni tukena. (Äitini oli jo siinä vaiheessa kuollut.) Puolisoni ei ollut juurikaan tavannut näitä siskoja, joten hän ei tullut hautajaisiin ja mun mielestäni se oli pelkästään hyvä asia, koska näin hautajaiset ja muistotilaisuus pysyivät läheisten ihmisten intiiminä tilaisuutena, jossa ei tarvinnut esim. peitellä suruaan sen takia, että läsnä olisi ollut vieraampia ihmisiä.
Mutta jokainen tavallaan, se mikä toimii meille, ei toimi kaikille, ja mikä toimii yksissä hautajaisissa, ei ehkä toimi seuraavissa.
Siis miksi surua pitäisi peitellä, jos läsnä on vieraampia ihmisiä? Isäni hautajaisissa oli vieraita, joita en ollut koskaan tavannut, mutta he olivat isän hyviä ystäviä harrastuspiiristä. Meillä oli avoin kutsu hautajaisiin ja vieraita tuli tosi paljon ja osa oli ihan outoja ihmisiä mulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tässähän puoliso ei edes sure, joten mitä ihmeen tukea hän siellä tarvitsee? Onhan hänellä ne sukulaisensa siellä TUKENA, jos meinaa happi loppua.
Tuossa ei taidettu enää puhua ap:n tilanteesta. Ihmeen hyökkäävä asenne sinulla puolison tukemista kohtaan. Miksiköhän?
Koska aikui
Okei. Eli kyse oli siitä, ettet osaa lukea. Kukaan ei ole velvoittamassa ap:ta yhtään mihinkään. Ihan vain keskustelemme aiheesta, kuten ap toivoi. Tuomme esiin erilaisia näkökulmia, kuten ap toivoi. Tämä on keskustelupalsta. Täällä keskustellaan. Keskustelu ei velvoita ketään mihinkään. Ymmärsitkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä olet kuin yksi niistä varttuneemmista sukulaisnaisista, jotka kyttäävät joka sukujuhlissa, että kuka on paikalla, kuka on lihonut, kuka on pieniin päin ja kenellä on uusi morsio.
Ja mikä tärkeintä - mitä kenelläkin on päällä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan aikuinen olen, mutta en vaan ymm
Tässä oli kyse hautajaisiin osallistumisesta! En siis edelleenkään näe MITÄÄN syytä miksi puolisoni pitäisi sinne osallistua ja miksi minä en pärjäisi siellä omien sukulaisteni kanssa. Ja kyllä mieheni on sosiaalinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska aikui
T Ä M Ä.
Ap ei halua nähdä vaivaa kun ei kerran perintöäkään ole luvassa.
Ai kukaan ei ole ketjussa ollut velvoittamassa ap:tä menemään? Ehkä kannattaa treenata luetunymmärtämistä.
"Hautajaisiin mennään. Aina."
Ja samaa rataa, syyllistämistä ja vaatimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautajaisiin mennään. Aina.
Ei tarvitse mennä jos ei halua.
Eihän mihinkään tarvitse mennä eikä mitään tarvitse tehdä, voi olla ihan niin mulkku, käytöstavaton kuin haluaa, ei sitten pidä ihmetellä kun ihmiset pitävät outona, vaikka omasta mielestä on niin herttainen ihminen
Tässä oli kyse hautajaisiin osallistumisesta! En siis edelleenkään näe MITÄÄN syytä miksi puolisoni pitäisi sinne osallistua ja miksi minä en pärjäisi siellä omien sukulaisteni kanssa. Ja kyllä mieheni on sosiaalinen ihminen.
No se on kovin ikävää, ettet pysty näkemään asiaa kuin omasta navastasi käsin. Luonnollisesti niin heikko hahmotuskyky vaikeuttaa asioiden ymmärtämistä. Nyt ei kuitenkaan ole aiheena sinä ja sinun puolisosi. Aiheena on yleisesti puolison sukulaisten hautajaisiin osallisuminen. Siinä on monenlaisia käytäntöjä ja isnun on ihan turha riehua siitä, että joku toimii eri tavalla kuin sinä ja sinun puolisosi. Kukin tavallaan.
Joskus on hyvä jättäytyä pois pelkästään kustannusten takia. Tarjoilut maksaa ja ei sinne sellaisten tarvitse osallistua jotka eivät ole koskaan nähneet vainajaa. Mummo on tietysti läheinen puolisolle niin sinne olisi voinut mennä tueksi.
Vierailija kirjoitti:
Ai kukaan ei ole ketjussa ollut velvoittamassa ap:tä menemään? Ehkä kannattaa treenata luetunymmärtämistä.
"Hautajaisiin mennään. Aina."
Ja samaa rataa, syyllistämistä ja vaatimista.
Jokainen normaaliälyinen pystyy päättelemään, etteivät tuntemattomat av-kirjoittelijat pysyty ketään mihinkään velvoittamaan tai mitään keneltäkään vaatimaan. Vähän nyt suhteellisuudentajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautajaisiin mennään. Aina.
Ei tarvitse mennä jos ei halua.
Eihän mihinkään tarvitse mennä eikä mitään tarvitse tehdä, voi olla ihan niin mulkku, käytöstavaton kuin haluaa, ei sitten pidä ihmetellä kun ihmiset pitävät outona, vaikka omasta mielestä on niin herttainen ihminen
Sinä vaikutat kyllä mulkulta.
Mutta henkisenä tukenahan voi olla olematta paikalla.