Perheenäidin kesä oli niin rankka, että hän päätti viedä lapsen päiväkotiin lomallaan
Onpa itsekäs ihminen. Viedä nyt lapsi päiväkotiin siksi aikaa, että itse saa juoda rauhassa aamukahvin!
Kommentit (614)
Vierailija kirjoitti:
Mikähän tässä on monelle ongelma? lapsi on osan päivästä päiväkodissa, ja voi viettää kaikki iltapäivät ja illat vanhempiensa kanssa. Lisäksi lapsi on lomalla ihan yhtä kauan kesällä kuin muissakin työssäkäyvissä perheissä.
Muistan hyvin, miten raskaita kesät olivat, kun lapset olivat koko kesän kotona. Kavereita ei ollut, kun kaikki olivat mummoloissa ja matkoilla, ja sitä ainaista kinastelua kun ei ollut mitään tekemistä. Olisin tosiaan halunnut juoda joskus kahvini rauhassa, enkä yrittää koko kesää keksiä tyhjästä jotain tekemistä ihan joka päivälle. Olin töiden alkaessa aina ihan totaalisen poikki, kun ei ollut yhtään palautunut raskaasta työvuodesta.
Ei näin saa tuntea, mitäs läksit. Itse teit lapset, itse ne on hoidettava. Väsyä ei saa. Ja tällä opettajaäidillä on kateutta herättävä pitkä kesäloma, joten perusteluksi ei kelpaa, että saahan se taapero yhtä pitkän loman kuin muillakin työssäkäyvien lapsilla. Tämä on palstan henki.
Mun tulee tästä ketjusta niin oma lapseton siskoni mieleen. Hän jaksoi syyllistää minua siitä, että isompi lapseni oli kirkon kerhossa aamupäivisin kolme tuntia 2-5 päivänä viikossa koulujen lukuvuosien aikana.
Olin kuulemma laiska paska, joka hylkäsin sen isomman lapseni ja blaablaablaablaa.
Nuoremmalla oli astma ja refluksi ja välillä yöunet meni sen astmalääkityksen mukaan niin, etät piti herätä antamaan sitä lääkettä kahden tunnin välein.
Minä tein myös töitä kotona lastenhoidon lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Siis YLEn verkkosivuilla oli tää juttu.
Kertoohan se jotain, että lomalla oleva vanhempi tarvitsee lomaa omasta lapsestaan. Voi itku nöitä itsekeskeisiä tämän päivän vanhempia,
Lapset ovat pieniä vain kerran ja niin lyhyen aikaa. Kolmen vuoden ikäinen lapsi on ihanassa iässä. Ei kolmivuotias tarvitse aikuisen paapomista joka hetki, ei se sitä saa päiväkodissaksan. Päinvastoin.
Jos päiväkoti voittaa kotiolot, jotain perheen vanhemmuudessa on pahasti rikki. Näin yleisellä tasolla.
Christiiina kirjoitti:
Se on se nykyajan trendi, että omat lapset hoidetaan muilla ihmisillä. Minunkin miespuolinen työkaveri hankki kahdelle leikki-ikäiselle lapselleen sijaisperheen lastensuojelusta, kun olisi muuten jäänyt yksinhuoltajaksi kun lasten äiti sairastui psyykkisesti. Hän sanoi, ettei hän jaksa olla yksinhuoltaja.
Miehille se paremmin sallitaan, naisen oletetaan jaksavan.
Aika moni tuntemani opettaja lähti/lähtee heti koulun loputtua matkalle. Historian opettaja lähtee Petraan, suomenkielen ope kirjoitusleirille, jotkut ihan vain löhölomalle.. Lapset ovat vielä sen ajan päivähoidossa, isommat leireillä tms.
Opettajat ovat nykyään niin kuormittuneita, että lyhyt irtiotto tekee hyvää.
Uhmaikää vähemmän kuin edelliskesänä.
Silti laittoi päiväkotiin. Toivottavasti ei hanki enempää lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata yleistää. Meillä ei ole kuskattu ysärillä lapsia "mummulaan, kummitädille, leireille jne., että vanhemmat saa kesällä lapsivapaata". Mikä on perheellisen ihmisen "LAPSIVAPAA"? Lapset on hoidettu itse kotona ja hyvin on pärjätty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulin ensin, että aloitus on vitsi. Onko tavallista, että lapsella on päivähoitopaikka kesälläkin, vaikka vanhempi tai vanhemmat ovat 24/7 kotona?
Juttu on Ylen sivulla. "Perheenäidin kesä oli niin rankka, että hän päätti viedä lapsen päiväkotiin lomallaan" https://yle.fi/a/74-20089692
Mielestäni lastenhoito ja vastuu lapsista kuuluu lapsen omille vanhemmille eli äidille ja isälle. Valitettavasti on myös niitä vanhempia, jotka röyhkeästi kuskaavat lapsensa sukulaisillle hoitoon tai hoidattavat lapsiaan naapureilla. Lapset ovat viikkokau
Nimenomaan älä yleistä sinäkään nykyvanhempien toimintamalleja.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä nauratti makeasti. Aikoinaan oli kolme pientä lasta kaikilla joku ikä menossa. Siinä ei juotu aamukahveja ja croisantteja rauhassa. Asunnosta löytyi kylmiä kahveja sieltä täältä, yritetty oli. Kyllä joidenkin kelpaa. Lapsi kiukuttelee? Hoitoon vaan.
Mulla kahvikuppi kävi läpi useita mikrokierroksia, sieltä mikrosta se illallakin vielä löytyi.
Meillä on päiväkodissa niin "paljon" henkilökuntaa nykyään että hallitus on halunnut vanhemmille mahdollisuuden lomailla ilman lapsia. Varsinkin tämä on mahdollisuus niille joilla on pitkät palkalliset lomat veronmaksajien piikkiin kun voi ladata akkuja itsekseen ja vielä viettää lomaa lastenkin kanssa. Miksipä sitä ei käyttäisi hyväksi kun se on mahdollista mutta ei kyllä palvele päiväkoti henkilöstöä kun heistä huutava pula muutenkin. Mutta ko open tapauksessa julkisilla varoilla maksetaan esim opettajan loma sekä päiväkoti henkilöstön palkka niin kustannukset on yhteiskunnalle suuret.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata yleistää. Meillä ei ole kuskattu ysärillä lapsia "mummulaan, kummitädille, leireille jne., että vanhemmat saa kesällä lapsivapaata". Mikä on perheellisen ihmisen "LAPSIVAPAA"? Lapset on hoidettu itse kotona ja hyvin on pärjätty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulin ensin, että aloitus on vitsi. Onko tavallista, että lapsella on päivähoitopaikka kesälläkin, vaikka vanhempi tai vanhemmat ovat 24/7 kotona?
Juttu on Ylen sivulla. "Perheenäidin kesä oli niin rankka, että hän päätti viedä lapsen päiväkotiin lomallaan" https://yle.fi/a/74-20089692
Mielestäni lastenhoito ja vastuu lapsista kuuluu lapsen omille vanhemmille eli äidille ja isälle. Valitettavasti on myös niitä vanhempia, jotka röyhkeästi kuskaavat lapsensa sukulaisillle hoitoon tai hoidattavat lapsiaan naapureilla. Lapset ovat viikkokau
Mikä on perheellisen ihmisen lapsivapaa? Tietenkin se, että saa joskus mennä ja olla ilman lapsia. Tekee kyllä ihan hyvää välillä, kiitos kysymästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä nauratti makeasti. Aikoinaan oli kolme pientä lasta kaikilla joku ikä menossa. Siinä ei juotu aamukahveja ja croisantteja rauhassa. Asunnosta löytyi kylmiä kahveja sieltä täältä, yritetty oli. Kyllä joidenkin kelpaa. Lapsi kiukuttelee? Hoitoon vaan.
Mulla kahvikuppi kävi läpi useita mikrokierroksia, sieltä mikrosta se illallakin vielä löytyi.
Hihhih hehheh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän ennen ne äidit, joilla oli kymmenkunta lasta ehtivät juoda aamukahvin?
Lapset olivat keskenään. Ei äidit heidän kanssaan olleet. Koskaan.
t. 60-luvun lapsi
Tämä on totta. Kovasti nostetaan korokkeelle äitejä "ennen vanhaa". Ja totuus on se, että lapset elivät kuin pellossa. Muistan itse, että meillä oli aina mukana serkkuni kesällä uimarannalla ja hän ei osannut vielä uida. Mutta ei äitiä ja isää oikeasti kiinnostanut, että mitä teemme päivän aikana, hukkuuko lapsilaumassa vaiko ei. No jollain tavalla aina huolehdimme tuosta serkusta siinä samalla, eli otimme uimarenkaan mukaan kun menimme veteen hänelle. Siinä hän sitten roikkui aina, ja olimme niin syvällä, että pohjaan ei osunut. No, hän kyllä oppi uimaan tuon kesän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hihhih hehheh.
Hulvatonta suorastaan, varmaan ei pikkuhousujakaan ehtinyt vaihtaa siinä tiimellyksessä viikkokausiin, saati hiuksia pestä. Ihhihhiii hahhahhaa.
Sanoisin, että se on päiväkodin yli aktiivisuuden ja aikataulutuksen syytä, että pienistä lapsista tulee näin vaativia. Lapset normalisoituu koti rytmiin ja aktiviteetteihin vasta kuukauden jälkeen. Tarha tekee lapsista vaativia. Koko ajan pitäisi olla syömässä, ulkoilmassa tai retkellä tai leikkimässä tai askartelemassa samoin kuin tarhassa. Oma leikki lapselta katoaa ja itsenäinen toiminta ja tylsyyden kestäminen. Tarhatkin voisivat alle esikoulu ikäisillä vähentää toimintaa huomattavasti enemmän. Ei kai ne opettajat jaksa sitä itsekään? Sitten ihmetellään kun lapsista tulee yli vilkkaita tai käytöshäiriöisiä. Vähemmästäkin höykyytyksestä yli aktivoinnissa tulisi ihan aikuinenkin.. sen takia kai ne opet toivoo pitkää lomaa lapsille, koska jollain tasolla tiedostavat tämän oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsella on yli kuukausi lomaa, koska äidin työ ei ala edes siinä elokuun alussa ja kesäkuussa lapsi on siellä vain puolipäiväisenä.
Ei ole puolipäiväisenä. Haetaan kahden jälkeen.
Niin? Päiväkodeista ei useimmiten saa/voi hakea lasta 12-14 välisenä aikana koska lapsrt nukkuu...
Absurdia. Surullista.
Olihan se kolmen lapsen kanssa hulinaa ne kesät. Kesät olin työttömänä lukuvuoden jälkeen niin sekin lisästressi oli. Ei silti tullut mieleenkään että hoitoon olisi vienyt.
Tähän voisi tietysti irvailla miten paljon helpompaa oli kun oli 3 lasta vuoden välein niin nehän vaan leikki sovussa keskenään koko kesän, eikös niin
Siis se 8v on yksin ja hiljaa omassa huoneessa, jotta äiti saa arjen luksusta?
Kukaan ei vaadi äideiltä mahdottomia - paitsi oma mieli, joka vaatii elämään some-elämää! Jos ei jaksa olla oman lapsensa kanssa (ja nimenomaan olla, ei ole pakko olla ohjelmatoimistona), niin millaista aikuista tästä lapsesta on kasvattamassa? Meillä on 4v ja 2v ja varmasti joku uhma ja kausi ja hetki menossa koko ajan, mutta ei nuo aina roiku minussa, koska tietävät, että eivät ole keskipiste, vaan osa elämää. Nyt ovat ripustamassa pyykkejä (silkkaa sotkua, mutta iso into) ja saavat kokemuksen siitä, että ovat tarpeellisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän ennen ne äidit, joilla oli kymmenkunta lasta ehtivät juoda aamukahvin?
Lapset olivat keskenään. Ei äidit heidän kanssaan olleet. Koskaan.
t. 60-luvun lapsi
Ei ollut meidän 70 luvulla syntyneidenkään äidit paikalla. Itseasiassa meidän hoitajatkaan ei olleet meidän kanssa, ei ollut minun hoitaja eikä ollut naapurin lastenkaan kotiapulainen meidän kanssa. Ihan keskenään oltiin päivät silloin kun yhteen satuttiin. Silloin lapsilla oli vielä mielikuvitusta ja uteliaisuutta toisin kuin nykylapsilla joille kaikki annetaan suodatettuna ja tarkastettuna ja mietittynä mitä kohta tapahtuu.
Silloin vanhemmuudellehan ei ollut mitään vaatimuksia. Tuolla kasvatustyylillä lähtee lapset huost
Totuuden siemen tässäkin. Nykyään meno on niin lapsentahtista, ettei äiti, vielä erityisopettaja ammatiltaan, pärjää 2-vuotiaan uhmaikäisensä kanssa ilman burnoutia.
No viinilasi -päivityksiä siellä facessa näytti tällä kunnon äidillä olevan, että ei se ihme ole jos ei jaksa hoitaa lasta.