Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheenäidin kesä oli niin rankka, että hän päätti viedä lapsen päiväkotiin lomallaan

Vierailija
03.06.2024 |

Onpa itsekäs ihminen. Viedä nyt lapsi päiväkotiin siksi aikaa, että itse saa juoda rauhassa aamukahvin!

Kommentit (614)

Vierailija
161/614 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämän päivän nuoret naiset muka niin tietämättömiä vanhemmuudesta, että kaikki siihen kuuluva tulee totaalisena yllätyksenä?

Lasten hoito, kasvatus, huolenpito ja vastuu on vanhemmilla niin kauan kuin lapsesta tulee täysi-ikäinen. Jos tähän ei ole valmis, niin lapsia ei todellakaan kannata tehdä.

Lapsia ei voi verrata esim. harrastukseen tai lemmikkieläimeen, että kun se ei enää kiinnosta  niin sen voi hylätä. 

Ja lapset ovat lapsiasi, niin kauan kuin elävät.

Kiinnostaakos sinua lasten isien tietämys vanhemmuudesta? Ei niitä lapsia neitseellisesti synny, no yhden väitetään syntyneen parituhatta vuotta sitten mutta siihenkään eivät kaikki usko.

Ja jutun äiti halusi nimenomaan ottaa molemmat lapsensa huomioon lomalla, niin että toisellekin olisi omaa aikaa, ei vain yhdelle. Molemmat lapset saavat lomaa ja molemmat lapaet

Tässä keskustellaan äideistä eikä isistä. Isä- ja miesvihamieliset keskustelut löydät muualta, tai perusta itse.

Vierailija
162/614 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nyt tuli ihan uutena että 8-vuotiaalla pitää olla päivittäin omaa aikaa äidin kanssa niin että taapero pitää laittaa päiväkotiin.

No eikö ole hyvä että nyt opit tämänkin. Se lapsihan on puolipäiväisenä vain kesäkuun.

Se lapsi ei ole puolipäiväisenä. Haetaan kahden jälkeen. Milloinka sillä on omaa aikaa äidin kanssa? Jeps, ei ikinä.

Kyllä hän on kun on siellä 9-14. Ja sille omalle ajallehan on aikaa joka päivä ja sitten vielä sillä perheen yhteisellä viiden viikon 

Kyllä hän on siellä pitempään kuten artikkelissa sanottiin. 

Suora lainaus:

Norrman vie lapsensa hoitoon kesäkuussa aamuyhdeksältä ja hakee pois kahden jälkeen. Hän haluaa ehtiä tehdä asioita poikansa kanssa jo iltapäivällä.

Eli viiden tunnin hoitopäivä.

Kyseinen äiti on muuten määräaikaisena, eikä suinkaan vakituisena eli se työ pitää jaksaa hoitaa erityisen hyvin, jotta sen saa pitää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/614 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltähän pojasta tuntuu, kun se vanhempana lukee äitinsä haastattelun? Lapsi parka.  Miettikää nyt hyät vanhemmat ainakin kahdesti ennen kuin avaudutte omista lapsistanne omalla nimellä ja naamalla.

Mahtava mutta kyseenalainen leima äidille, kolmivuotiaalle ja koko perheelle.

Vierailija
164/614 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Söisi vaan croisantinsa rauhassa ja selailisi samalla esim tätä palstaa, mutta tehdä nyt siitä vielä joku uutisjuttu omalla naamalla. Noloa.

Ei hän ole tehnyt uutisjuttua, vaan Yle.

Noloa, että antoi tehdä nolon jutun itsestään.

Vierailija
165/614 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän tässä on monelle ongelma? lapsi on osan päivästä päiväkodissa, ja voi viettää kaikki iltapäivät ja illat vanhempiensa kanssa. Lisäksi lapsi on lomalla ihan yhtä kauan kesällä kuin muissakin työssäkäyvissä perheissä. 

Muistan hyvin, miten raskaita kesät olivat, kun lapset olivat koko kesän kotona. Kavereita ei ollut, kun kaikki olivat mummoloissa ja matkoilla, ja sitä ainaista kinastelua kun ei ollut mitään tekemistä. Olisin tosiaan halunnut juoda joskus kahvini rauhassa, enkä yrittää koko kesää keksiä tyhjästä jotain tekemistä ihan joka päivälle. Olin töiden alkaessa aina ihan totaalisen poikki, kun ei ollut yhtään palautunut raskaasta työvuodesta.

Vierailija
166/614 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo äiti olisi voinut aamulla hoitaa ensin lapsensa tarpeet (pukeminen, aamupala, leikkien järjestäminen tai lastenohjelmaa TVstä).

Iso-siskokin olisi voinut olla taaperon kanssa sen aikaa, että äiti voi nauttia yksin asmupalastaan.

Niin ettei tämä sisko, oliko 8v?, ansaitse kunnon kesälomaa vaan hänen pitää hoitaa taapero, että äiti saa olla rauhassa?

Taidat olla vähän yksinkertainen.  Kerro, mikä estää 8 v siskon leikkimästä 3 v pikkuveljen kanssa? 

8-vuotiaan pitää siis huolehtia todella vaikeasta uhmaikäisestä? Jos lapsi on sellainen, että aikuinen joutuu olemaan jatkuvassa hälytystilassa, niin miten luulet leikkien sujuvan?

Eikö 8-vuotias tytt

Hoitaahan tuokin äiti lapsensa itse, hänellä nyt sattui työnsä pitkän loman vuoksi olemaan sellainen mahdollisuus, että taapero on osan lomasta päiväkodissa, jolloin äiti keskittyy toiseen lapseen, jolle ei jäisi muuten paljon aikaa lomalla kun erittäin vaikea uhmaikäinen vie kaiken huomion. Uhmaikäinen saa normaalipituisen loman päiväkodista myös ja silloin äiti keskittyy häneen. Äidillä oli tällainen lomamahdollisuus ja hän käytti sen molempien lastensa hyväksi.

Ja kyllä tuo pienempi ilmeisesti on poikkeuksellisen vaikea uhmaikäinen sen perusteella mitä hänestä jutussa kerrottiin. Aikuinen joutuu olemaan jatkuvassa hälytystilassa. 

Se 8-vuotias oli ihan itse sanonut, että viime kesänä oli kurjaa kun ei ollut yhtään omaa aikaa äidin kanssa. Nyt äiti halusi sitä antaa.

Vierailija
167/614 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ymmärtänyt väitettä siitä, että lapsi tarvitsisi päivähoidosta "lomaa"

Mitä ihmeen lomaa? Eihän esikoulussa edes opeteta mitään kirjallisia lukuaineita kuten koulussa

Ja toisekseen päivähoito on lapsen turvapaikka, kun kyseessä on väkivaltainen vanhempi mistö ei voi ikinä tietää milloin räjähtää ja käy käsiksi. Ja turha väittää, että olisin mukamas ainoa poikkeus

Lapsi tarvitsee lomaa päiväkodin metelistä, hoputuksesta ja tiukasta aikataulutuksesta.  Hän tarvitsee aikaa ilman aamuherätyksiä ja kiireisiä lähtöjä. Hän tarvitsee aikaa ja yhteistä lomapuuhastelua oman vanhempansa kanssa. Useimmille lapsille koti on se turvapaikka, ei päiväkoti. T. Vaka-ope

Ko lapsi on hoidossa 9-14 kesäkuun eli ei ole mitään aikaisia

Vastasinkin ihan yleisellä tasolla. Lapsi tarvitsee lomaa. Itsekin olen nyt lomalla. T. Vaka-ope

Vierailija
168/614 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsella oli rankkaa uhmaa viime kesänä eli VUOSI sitten. Tänä kesänä tilanne voisi olla ihan eri.

Juuri näin.  Surullisen leiman nuorempi lapsi sai tässä jutussa.

Vierailija
169/614 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ymmärtänyt väitettä siitä, että lapsi tarvitsisi päivähoidosta "lomaa"

Mitä ihmeen lomaa? Eihän esikoulussa edes opeteta mitään kirjallisia lukuaineita kuten koulussa

Ja toisekseen päivähoito on lapsen turvapaikka, kun kyseessä on väkivaltainen vanhempi mistö ei voi ikinä tietää milloin räjähtää ja käy käsiksi. Ja turha väittää, että olisin mukamas ainoa poikkeus

Lapsi tarvitsee lomaa päiväkodin metelistä, hoputuksesta ja tiukasta aikataulutuksesta.  Hän tarvitsee aikaa ilman aamuherätyksiä ja kiireisiä lähtöjä. Hän tarvitsee aikaa ja yhteistä lomapuuhastelua oman vanhempansa kanssa. Useimmille lapsille koti on se turvapaikka, ei päiväkoti. T. Vaka-ope

Ko lapsi on

Blaablaablaa.

Vierailija
170/614 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämän päivän nuoret naiset muka niin tietämättömiä vanhemmuudesta, että kaikki siihen kuuluva tulee totaalisena yllätyksenä?

Lasten hoito, kasvatus, huolenpito ja vastuu on vanhemmilla niin kauan kuin lapsesta tulee täysi-ikäinen. Jos tähän ei ole valmis, niin lapsia ei todellakaan kannata tehdä.

Lapsia ei voi verrata esim. harrastukseen tai lemmikkieläimeen, että kun se ei enää kiinnosta  niin sen voi hylätä. 

Ja lapset ovat lapsiasi, niin kauan kuin elävät.

Kiinnostaakos sinua lasten isien tietämys vanhemmuudesta? Ei niitä lapsia neitseellisesti synny, no yhden väitetään syntyneen parituhatta vuotta sitten mutta siihenkään eivät kaikki usko.

Ja jutun äiti halusi nimenomaan ottaa molemmat lapsensa huomioon lomalla, niin että toisellekin olisi omaa aikaa, ei vain yhdel

Kauhistus sentään, oikein isä-miesvihaa! Mutta se se on hyvä, ettei tässä ketjussa ole äiti- eikä naisvihaa, eiköstä juu? 

Niin. Ketjussa on räävitty tämän äidin elämää vaikka miten ja vastuutettu 8-vuotias tyttökin pikkuveljestä ja haukuttu nykyajan naiset kokonaisuutenakin, mutta perheen toisen aikuisen vastuusta ei saisi kysyä mitään kun se toinen aikuinen sattuu olemaan isä ja mies?

Niin tyypillistä, niin tyypillistä.

Vierailija
171/614 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän tuota äitiä. Lähtökohtaisesti ihmislapsi on suunniteltu niin, että hänet kasvattaa iso yhteisö. Ei pelkkä äiti. Nykyään koko paketti kasautuu liikaa ydinperheille. Isovanhemmat ovat kiireisiä tai eri paikkakunnilla. Muu suku sekään harvoin jaksaa olla sen oman lapsen kanssa.

Onhan se lapsenkin kannalta etu, että yhdessäoloaika on iloisempaa, mitä se olisi jos puurtaa väkipakolla yksin sen lapsensa kanssa. 

Olin itse sellainen yksinpuurtaja kun lapset olivat pieniä, aina kotona heidän kanssa. Ei olisi kannattanut, olisin ollut parempi äiti, jos olisin levännyt enemmän.

Vierailija
172/614 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuollainen puolipäivähoito on ihan ok, kevyitä päiviä lapselle. Eri asia, kun lapsi on siellä hoidossa 7-17, se todellakin käy työstä, sellainen häly siellä päiväkodissa koko ajan on. 

Olen itsekin opettaja ja neljän lapsen äiti. Olen hoitanut lapset kesät kotona, eli ei ole tarvittu päivähoidon palveluita. Meillä on kuitenkin isovanhemmat, jotka ottivat lapsia hoitoon ja lisäksi lapset leireilivät mielellään eli omaa aikaa sai tarvittaessa. En myöskään ollut mikään ohjelmatoimisto, vaan lapset leikkivät paljon ulkona keskenään ja seurasin terassilta vierestä leikkejä. Meillä tosin 2-3 vuoden ikäerot lapsilla ja he viihtyivät hyvin keskenään.

Vierailija
173/614 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nyt tuli ihan uutena että 8-vuotiaalla pitää olla päivittäin omaa aikaa äidin kanssa niin että taapero pitää laittaa päiväkotiin.

No eikö ole hyvä että nyt opit tämänkin. Se lapsihan on puolipäiväisenä vain kesäkuun.

Se lapsi ei ole puolipäiväisenä. Haetaan kahden jälkeen. Milloinka sillä on omaa aikaa äidin kanssa? Jeps, ei ikinä.

Kyllä hän on kun on siellä 9-14. Ja sille omalle ajallehan on aikaa joka päivä ja sitten vielä sillä perheen yhteisellä viiden viikon 

Kyllä hän on siellä pitempään kuten artikkelissa sanottiin. 

Yli viiden tunnin. Kahden jälkeen. Puolipäiväisyys on max. 20 tuntia viikossa. Ja se on tarkkaa, kun opiskelin oma lapseni olisi ollut puoli tuntia yli tuon ajan. Siis viikossa 20,5 tuntia. Ei sopinut. 

Vierailija
174/614 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin ensin, että aloitus on vitsi. Onko tavallista, että lapsella on päivähoitopaikka kesälläkin, vaikka vanhempi tai vanhemmat ovat 24/7 kotona?

Juttu on Ylen sivulla. "Perheenäidin kesä oli niin rankka, että hän päätti viedä lapsen päiväkotiin lomallaan"  https://yle.fi/a/74-20089692

Mielestäni lastenhoito ja vastuu lapsista kuuluu lapsen omille vanhemmille eli äidille ja isälle. Valitettavasti on myös niitä vanhempia, jotka röyhkeästi kuskaavat lapsensa sukulaisillle hoitoon tai hoidattavat lapsiaan naapureilla. Lapset ovat viikkokausia milloin missäkin heittopusseina. On lapsiperheitä, joissa lapset viettävät kesällä harvemmin aikaa omassa kotonaan kuin kylässä. Surullista!

Vierailija
175/614 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin ensin, että aloitus on vitsi. Onko tavallista, että lapsella on päivähoitopaikka kesälläkin, vaikka vanhempi tai vanhemmat ovat 24/7 kotona?

Juttu on Ylen sivulla. "Perheenäidin kesä oli niin rankka, että hän päätti viedä lapsen päiväkotiin lomallaan"  https://yle.fi/a/74-20089692

Mielestäni lastenhoito ja vastuu lapsista kuuluu lapsen omille vanhemmille eli äidille ja isälle. Valitettavasti on myös niitä vanhempia, jotka röyhkeästi kuskaavat lapsensa sukulaisillle hoitoon tai hoidattavat lapsiaan naapureilla. Lapset ovat viikkokausia milloin missäkin heittopusseina. On lapsiperheitä, joissa lapset viettävät kesällä harvemmin aikaa omassa kotonaan kuin kylässä. Surullista!

Nimenomaan äidille JA isälle. Ylen tekstistä tulee ajatus, että isä ei liiemmin ota hoitovastuuta kesällä arkisin. On se rankkaa pyörittää yksin. 

Ja minä muistan olleeni se lapsi ysärillä, kun kuskattiin mummulaan, kummitädille, leireille jne., että vanhemmat saa kesällä lapsivapaata. Ei ole mikään uusi juttu ja ennen tätä oli nimenomaan paljon enemmän!

Nykyäänhän joku pahoittaa mielensä jo siitä, että vuorotyötä tekevä vanhempi haluaa edes joskus viettää arkivapaita ilman lasta. 

Vierailija
176/614 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haestakkee vettu!! 

Vierailija
177/614 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä nauratti makeasti. Aikoinaan oli kolme pientä lasta kaikilla joku ikä menossa. Siinä ei juotu aamukahveja ja croisantteja rauhassa. Asunnosta löytyi kylmiä kahveja sieltä täältä, yritetty oli. Kyllä joidenkin kelpaa. Lapsi kiukuttelee? Hoitoon vaan.

Oi niin samaistun. Aamun kahvikuppi löytyy jostain hyllyn laidalta, kylmänä😆. Mutta sitähän se elämä on, ja uhmikset on vain yksi vaihe.  En kyllä tiedä, miksi päiväkodin tädit ei saa sitten viettää kunnon lomaa. Nehän on uhmisten kanssa koko talven jo, venyvät joka suuntaan. Minä aina yritän järjestää kesällä oman lapsen hoitoa niin, että päiväkodillakin mahdollisimman moni saa pitkän loman. On siis pieni yksityinen päiväkoti. Tämän kesän olen itse kotona 2,5 kk. Ei tullut mieleen,että lapset olisi pitänyt viedä hoitoon siksi aikaa. 

Vierailija
178/614 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä nauratti makeasti. Aikoinaan oli kolme pientä lasta kaikilla joku ikä menossa. Siinä ei juotu aamukahveja ja croisantteja rauhassa. Asunnosta löytyi kylmiä kahveja sieltä täältä, yritetty oli. Kyllä joidenkin kelpaa. Lapsi kiukuttelee? Hoitoon vaan.

Oi niin samaistun. Aamun kahvikuppi löytyy jostain hyllyn laidalta, kylmänä😆. Mutta sitähän se elämä on, ja uhmikset on vain yksi vaihe.  En kyllä tiedä, miksi päiväkodin tädit ei saa sitten viettää kunnon lomaa. Nehän on uhmisten kanssa koko talven jo, venyvät joka suuntaan. Minä aina yritän järjestää kesällä oman lapsen hoitoa niin, että päiväkodillakin mahdollisimman moni saa pitkän loman. On siis pieni yksityinen päiväkoti. Tämän kesän olen itse kotona 2,5 kk. Ei tullut mieleen,että lapset olisi pitänyt viedä hoitoon siksi aikaa. 

Mistä sinä tiedät miten päiväkodin "tädit" viettävät lomansa? Itse tunnen useita, joilla ei edes ole omia lapsia.

Vierailija
179/614 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata yleistää. Meillä ei ole kuskattu ysärillä lapsia "mummulaan, kummitädille, leireille jne., että vanhemmat saa kesällä lapsivapaata". Mikä on perheellisen ihmisen "LAPSIVAPAA"? Lapset on hoidettu itse kotona ja hyvin on pärjätty.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan äidille JA isälle. Ylen tekstistä tulee ajatus, että isä ei liiemmin ota hoitovastuuta kesällä arkisin. On se rankkaa pyörittää yksin. 

Ja m

Vierailija
180/614 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

O-saat-ko lu-ke-a? Lapsihan on puolipäivähoidossa kesäkuun. Eihän se mitenkään estä päiväkodin hoitajien lomia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi