Perheenäidin kesä oli niin rankka, että hän päätti viedä lapsen päiväkotiin lomallaan
Onpa itsekäs ihminen. Viedä nyt lapsi päiväkotiin siksi aikaa, että itse saa juoda rauhassa aamukahvin!
Kommentit (614)
Vierailija kirjoitti:
Olen opettaja, ja mulla on ollut aina pitkät kesälomat siitä syystä. Mutta lapsiani en alle 2 v päivähoitoon vienyt, kun ei ole ollut pakko taloudellisista syistä. En myöskään vienyt vanhempaa lasta päiväkotiin silloin kun hoidin nuorempaa kotona. Kerhot riittivät hänelle ihan hyvin. Sitten kun olin palannut töihin ja kesäloma koitti niin olin korkeintaan muutaman päivän kesälomani alussa pitänyt lapsia hoidossa (Ja siivonnut silloin vuoden työpaperit pois.) Halusin antaa lapsille pitkät kesälomat, ja mua olisi suorana sanottuna hävettänytkin viedä lapsia hoitoon oman lomani aikana. Kyllähän päiväkodin henkilöstö mun ammattini tiesi. En koe, että kesän viettäminen omien lasten kanssa olisi niin hirveää ollut. Sitä paitsi olipahan joskus edes se aika, kun perheeseen ei tullut niin paljon flunssia ja muita tauteja, joita päiväkodissa aina pyöri.
Mun epäsuosittu mielipiteeni on se, että koko subjektiivinen oikeus päivähoitoon
Tämä "epäsuosittu mielipide" oli erittäin hyvä, ja minä ainakin suosin sitä. Palkka- tai muun vastaavan työn TAI sosiaalitoimen kautta lapset päivähoitoon, ja jälkimmäisessä tapauksessa myös vanhemmat jonkun päivittäisen avun ja tuen piiriin. Siinä se, kuten opettaja toteaa. Kaikille tarvitseville lapsille löytyisi hoitopaikka, ryhmät eivät olisi ylisuuria ja varhaiskasvatuksen työntekijät jaksaisivat paremmin. Heille todennäköisesti myös pystyttäisiin maksamaan enemmän, kun työntekijöitä ei tarvittaisi niin paljoa. Eri ikäisille kotona oleville lapsille kerhoja, jonne vanhemmat voivat tulla mukaan; se riittää sosiaalistumiseen. Ja siellä myös ohjaajat voisivat katsoa, miten lapsella/perheellä menee ja ohjata tarvittaessa sosiaalitoimen suuntaan. Eri asia ovat muut kuin suomen-, ruotsin- tai saamenkieliset lapset: heidät pitää saada viimeistään 3-vuotiaina, mieluummin jo aiemmin (vaikka äitien kanssa yhdessä aluksi) suomenkielisen, päivittäisen varhaiskasvatuksen piiriin. Tätä varten pitäisi tehdä uusi laki, tietenkin - jotta ei voida syyttää ketään eriarvoisuudesta - mutta sitä varten on eduskunta. Kielitaito on välttämätön myöhemmän koulutien kannalta.
"Kummallista että heitä jotka heivaavat lapset mummolaan viikoiksi ei koskaan mollata." Olen samaa mieltä. Räikeintä on, kun nuoret ja terveet vanhemmat hoidattavat jatkuvasti lapsiaan iäkkäillä ja raihnaisilla isovanhemmilla.
Lasten hoidattaminen 24/7 ja pitkiä aikoja sukulaisilla on hoitovastuun vierittämistä pois itseltä. On surullista, kun pieniä, jopa alle kouluikäisiä lapsia ja pieniä alakoululaisia hoidatetaan usein ja yötä päivää mummoloissa ja sukulaisilla. Koti-ikäväiselle lapselle on kamala paikka olla yötä pois kotoa ja erossa omista vanhemmistaan. Lapsen perusturvallisuus kärsii. Kaikki lapset eivät myöskään halua yökyläillä mummoloissa ja sukulaisilla ilman vanhempiaan. Ja kaikki isovanhemmat ja sukulaiset eivät ole - syystä tai toisesta - luotettavia ja turvallisia lastenhoitajia.
Äitinä olen sitä mieltä, että yökyläily ei ole lapsen velvollisuus, joka suoritetaan pakolla loppuun ja vaikka hampaat irvessä!
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea koko ketjua mutta en ymmärrä miksi YLE julkaisee tällaista koska tietää henkilön saavan niskaansa laidallksen sontaa.
Lapsella on kuukauden kesäloma. Hän varmasti onnellisena palaa elokuussa hoitoon. Emme tiedä onko lapsi minkä pituisia päiviä hoidossa nyt kesäkuussa.
Jos äidin jaksaminen on tiukilla (ja isästä näköjään ei ole apua) niin hyvä että on päiväkoti. Mielummin hänelle kuin heille jotka ovat aina kotona työttömänä.
Kummallista että heitä jotka heivaavat lapset mummolaan viikoiksi ei koskaan mollata. Lomaa lapsista se on sekin. Omat lapseni viihtyivät paremmin päiväkodissa kuin mummolassa. Enää ei ole ketään joka lapset ottaisi edes yhdeksi yöksi. Onneksi on edes päiväkoti. Se on pelastanut meidän (työssäkäyvän) perheen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän ennen ne äidit, joilla oli kymmenkunta lasta ehtivät juoda aamukahvin?
Perheen vanhimmat lapset huolehtivat nuoremmista. Varsinkin vanhin tyttö oli käytännössä toinen äiti.
On ainoastaan hyvä asia että näin ei enää ole. Moni on nimennyt tuon syyksi miksi ei halua lapsia. Kun on jo kasvattanut sisaruksia eikä enää halua kasvattaa lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ko lapsi lomailee viisi viikkoa ja on nyt hoidossa lyhyttä päivää. Ei hän missään hoidossa lomien ajan ole.
On hoidossa suurimman osan äitinsä lomasta.
Kolme viikkoa kahdeksasta ei ole suurin osa
Vierailija kirjoitti:
Älä tee lapsia, jos et ole kykenevä hoitamaan lasta ja sitoutumaan lapsen kasvatukseen vanhempana. Mielellään lisään tähän, että paras olisi ydinperheenä sitoutua hommaan, mutta nykynormit on niin heikot, että yleisempi perhemalli on nykyään eroperhe.
Minä minä minä asenne on tullut lasten ja perheen edelle
Se on juuri näin
Vierailija kirjoitti:
En ylipäätään ymmärrä, miksi kukaan laittaa alle 3 vuotiaan päiväkotiin. Ainoat poikkeustilanteet voi olla ainoan vanhemman vakava sairastuminen tai molempien vanhempien vakava sairastuminen. Muutoin en ymmärrä. Lapsuus on tärkeä ja merkittävä koko elämälle. Perusturvallisuuden päälle rakentuu kaikki. Pientä lasta ei ole tarkoitettu selviämään suuressa ryhmässä, vähäisellä aikuisen tuella.
Pikkulapsiaika on kovin lyhyt. Jos haluaa lapsen, hänen eteensä tulee nähdä vaivaa ja tehdä "uhrauksia". Itselle ei ollut uhraus olla lasten kanssa kotona, vaan etuoikeus. Emme olleet suurituloisia, vaan saimme toimeentulotukea, koska tulot olivat niin pienet, kun olin kotona.
Alle 3-vuotiaiden laittaminen päiväkotiin pitäisi olla vain erityisin perustein myönnettävä palvelu. Turha ihmetellä, mistä nuorten pahoinvointi johtuu, kun perusturvallisuus järkkyy jo alle 3 vuotiaana.
Miksi? Olisiko vaikka siksi, että tarvitaan molempien vanhempien palkka elämiseen?
Vierailija kirjoitti:
En ylipäätään ymmärrä, miksi kukaan laittaa alle 3 vuotiaan päiväkotiin. Ainoat poikkeustilanteet voi olla ainoan vanhemman vakava sairastuminen tai molempien vanhempien vakava sairastuminen. Muutoin en ymmärrä. Lapsuus on tärkeä ja merkittävä koko elämälle. Perusturvallisuuden päälle rakentuu kaikki. Pientä lasta ei ole tarkoitettu selviämään suuressa ryhmässä, vähäisellä aikuisen tuella.
Pikkulapsiaika on kovin lyhyt. Jos haluaa lapsen, hänen eteensä tulee nähdä vaivaa ja tehdä "uhrauksia". Itselle ei ollut uhraus olla lasten kanssa kotona, vaan etuoikeus. Emme olleet suurituloisia, vaan saimme toimeentulotukea, koska tulot olivat niin pienet, kun olin kotona.
Alle 3-vuotiaiden laittaminen päiväkotiin pitäisi olla vain erityisin perustein myönnettävä palvelu. Turha ihmetellä, mistä nuorten pahoinvointi johtuu, kun perusturvallisuus järkkyy jo alle 3 vuotiaana.
Pitäisikö yhä enemmän kannustaa isejä myös jäämään kotiin jakamaan tätä vastuuta? Se 3 vuotta on aika pitkä aika olla työelämästä pois, jos se on vain äidin tehtävä. Kotihoidontuki on myös ihan naurettava summa.
Tuo muija itse lomailee veronmaksajien piikkiin ja vie lapsensa kokopäivähoitoon. Maksaa itse murto-osan siitä, mitä tuo hoito oikeasti maksaa.
Aikamoinen rahareikä.
Ja miten tuonikäisellä ihmisellä on vasta määräaikainen työ? Hän on 42-vuotias, ja erityisopettajista on kova pula.
Jokin tässä ei nyt ihan täsmää. Eipä ole kauheasti tainnut tehdä töitä tätä ennenkään.
Voitaisiin miettiä, onko pakollista tarjota alle 3-vuotiaille ollenkaan päivähoitoa? Sosiaalisin perustein ja korkeimmin päivähoitomaksuin voisi silti jonkin verran hoitoa olla.
Resurssit riittäisivät siten 3-vuotiaiden ja yli varhaiskasvatukseen paremmin. Ja yli 3-vuotiaille se saisi olla jo velvoittavaa, jotta maahanmuuttajalapsetkin ehtivät oppimaan suomenkielen ennen koulua.
Rohkea kun omalla naamallaan kertoi totuuden.
Hän ei ole harvinaisuus ajatuksineen, mutta rohkeampi kuin täällä valittajat.
Syntyvyys tällä hetkellä todella alhaisella tasolla...äitiyttä/ vanhemmuutta ei koeta houkuttelevaksi, ja silloin yht. kunnassa on todella paljon pielessä , koska se on kuitenkin syvällä oleva biologinen tarve naisella.
Vierailija kirjoitti:
Rohkea kun omalla naamallaan kertoi totuuden.
Hän ei ole harvinaisuus ajatuksineen, mutta rohkeampi kuin täällä valittajat.
Syntyvyys tällä hetkellä todella alhaisella tasolla...äitiyttä/ vanhemmuutta ei koeta houkuttelevaksi, ja silloin yht. kunnassa on todella paljon pielessä , koska se on kuitenkin syvällä oleva biologinen tarve naisella.
Rehellistä äitiä täällä haukkuvat eivät uskalla tunnustaa, että ajattelevat samalla tavalla, ja ovat kateellisia rohkeudesta. Eivät ole koskaan uskaltaneet toimia samoin, saati puhua siitä julkisesti, ja normien rikkojaa haukkumalla saavat itselleen paremman mielen. Aika yleinen ilmiö.
No nyt ymmärrän sukulaisten ihmettelyn. Sain pitkästä aikaa koko kesän vapaaksi ja sukulaiset luulivat nuorimpien olevan hoidossa kesällä. Olen ihmetellyt, että miksi olisivat kun itsekin lomalla olen, mutta näköjään on yleistäkin laittaa lapset hoitoon ja itse lomailla. Meilläkin on sekä isoja koululaisia että päiväkoti-ikäisiä. Kaiken lisäksi olen yh, mutta pystyn jokaiselle tarjoamaan yhteistäkin aikaa, sillä heillä on silti isä, joka voi olla toisinaan osan kanssa.
Minusta nämä löysät ja rennot aamut on ihania, ei kiirettä pukea ja lähteä päiväkotiin, ei tarvitae erikseen lähteä hakemaan päiväkodista ketään, saadaan vaan olla ja mennä rannalle kun huvittaa, eikä kellottaa hakuja ja vientejä.
Meillä toinen koululaisista on normaalisti aina menossa kavereilleen tai kaverit meillä, mutta kesällä viettää paljon enemmän aikaa perheen kanssa. Ja se on mukavaa, ei ole montaa vuotta kun on täysi-ikäinen ja lentää jo pesästä. Tulee ikävä kesiä yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
No nyt ymmärrän sukulaisten ihmettelyn. Sain pitkästä aikaa koko kesän vapaaksi ja sukulaiset luulivat nuorimpien olevan hoidossa kesällä. Olen ihmetellyt, että miksi olisivat kun itsekin lomalla olen, mutta näköjään on yleistäkin laittaa lapset hoitoon ja itse lomailla. Meilläkin on sekä isoja koululaisia että päiväkoti-ikäisiä. Kaiken lisäksi olen yh, mutta pystyn jokaiselle tarjoamaan yhteistäkin aikaa, sillä heillä on silti isä, joka voi olla toisinaan osan kanssa.
Minusta nämä löysät ja rennot aamut on ihania, ei kiirettä pukea ja lähteä päiväkotiin, ei tarvitae erikseen lähteä hakemaan päiväkodista ketään, saadaan vaan olla ja mennä rannalle kun huvittaa, eikä kellottaa hakuja ja vientejä.
Meillä toinen koululaisista on normaalisti aina menossa kavereilleen tai kaverit meillä, mutta kesällä viettää paljon enemmän aikaa perheen kanssa. Ja se on mukavaa, ei ole montaa vuotta kun on täysi-ikäinen ja lentää
Yksi lapsi osa-aikahoidossa osan lomasta. Aamut kiireettömiä koska menee sinne vasta ysiksi... Miten sinä saat siitä tuollaisen herutuksen?
Kyllä. Erityisen huolestuttavaa on, että tämä itsekeskeinen "äiti" on ammattikasvattaja, joka on väsynyt toisten lapsia hoitaessaan. Ei ihme, että erityislasten ongelmat kasvavat eikä lapsuudessa havaittuja ongelmia pystytä hoitamaan, jos heitä hoitavat jutun naisen kaltaiset tapaukset.