Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan päässyt eroon insuliiniresistenssistä esim. ruokavalion avulla?

Vierailija
02.06.2024 |

Miten teitte sen?

Kommentit (217)

Vierailija
141/217 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku luulee ihmisten ennen eläneen lihalla.  Ehkä joskus kivikauden aikaan.

Minä taas muistan ja tiedän vanhempien  kertoman mukaan,  isä syntyi 1899,  ettei sitä lihaa alvariinsa syöty.  Sika vuodessa suurperheillä,  köyhemmillä ei sikaakaan.   Tuotantoeläimet piti muuttaa rahaksi,  vasikat, lehmät, lampaat.

Kyllä nuo torpparit ja tukkijätkät leivällä porskuttivat raskaat työpäivänsä,  perunaa, lanttua. Ruispuuroa.     Marjoja hyödynsivät syömiseksi.

Nyt kevyttä työtä tekevät syövät sitten rasvaa ja lihaa vaikkeivat edes kuluta sitä työntekoon.

Ne sinun vanhempasi, torpparit ja tukkijätkät eivät eläneet luonnollisesti vaan söivät huonosti. Ihan turha hakea esimerkkejä ihmisen luontaisesta ruokavaliosta maatalouden keksimisen jälkeiseltä ajalta. Pakko ajoi ihmiset syömää

Esimerkiksi vanhempani kuitenkin elivät melkoisen terveinä, kumpikin 86- vuotiaaksi.  Eivät juuri lääkäriä tarvinneet.    Eivätkä huvikseen mittailleet ketoosejaan,  elämänsä ei ollut niin itsekeskeistäkään.  Että mun ruokavalio, mun lihakset, mun kuntosalit...

Vierailija
142/217 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sen ketoosin idea siis on, kun kuitenkin pitää saada itsensä välillä pois siitä?

Ketoosi on ihmiselimistön luontainen tila ja ketoosi väistyy luontaisesti runsaan ruokailun seurauksena. Ruokailusta syntyvä insuliinipiikki on tärkeä elimistön toiminnalle, mutta ei ole suotavaa pitää insuliinitasoja jatkuvasti korkealla.

On se luontainen tila silloin kun ravintoa ei ole riittävästi saatavilla. Eli kun on nälänhätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/217 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Mutta luulen että osalle vaikuttaa myös riittävä lepo ja ettei ole stressiä. Jos on uraputkessa, pitäisi ehkä miettiä meneekö liian kovaa. Entä alkoholin ym vaikutus. Myös onko ruispalat vaihtoehto tasata sokeria, ettei verensokeri yhtäkkiä romahda ja saa ajoissa ruoan, juoman.

Mulla on ollut aamuisin verensokeri liian alhaalla jos olen syönyt jäätelöä tai muuta insuliinipommia ja siitä johtuva pääkipu. Olen ratkaissut ongelma syömällä iltapalaksi pari ruisleivän siivua vihannesten kera. 

Ruisleipäkin on insuliinipommi. Toki kuitu vähän tasaa vaikutusta, mutta kuitenkin...

Vierailija
144/217 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ookko sie joku huomannut ettei.Suomessa kasva oliiviöljyä?   Kuitenkin on 100-vuotiaitakin jotka eivät ehkä oke syöneet oliiviöljyä koskaan.

Joko sie oot tajunnut, että ns. ravitsemustiede ja sen perusteella tehdyt ravitsemussuositukset ovat humpuukia? 

Oikeassa tieteessä päädytään samoihin lopputuloksiin maasta riippumatta. Ravitsemustieteessä mukaan otetaan kaikenlaista hömppää, jolloin lopputulos on kaukana tieteestä. 

Vierailija
145/217 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tätä tarkoitin, että tavallinen ihminen ei ymmärrä miten proteiinia syömällä tulisi veren proteiinivajaus, koska se ei ymmärrä elimistön toiminnasta riittävästi.

En pidättele hengitystä että pystyisit osoittamaan ihmisen luonnollisen ruokavalion haitallisuuden. Ihminen ei tarvitse kukoistaakseen kuin rasvaista lihaa, vettä ja suolaa.

Moni ex-karnivori on kanssasi eri mieltä.

Vierailija
146/217 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sen ketoosin idea siis on, kun kuitenkin pitää saada itsensä välillä pois siitä?

Ketoosi on ihmiselimistön luontainen tila ja ketoosi väistyy luontaisesti runsaan ruokailun seurauksena. Ruokailusta syntyvä insuliinipiikki on tärkeä elimistön toiminnalle, mutta ei ole suotavaa pitää insuliinitasoja jatkuvasti korkealla.

Jos aletaan puhua luontaisista tiloista niin on sanottava että nykyihminen ei millään ruokavaliolla pääse esim. luontaisiin kolesteroliarvoihinsa, jotka ovat paljon nykysuosituksia matalammat. Luonnonkansoilla ne on oikealla, matalalla tasolla. Karnivoreilla ne ovat tasoa sydänkohtaus.

Vierailija
147/217 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On, niitä on äärimmäisen tärkeätä syödä osana monipuolista ruokavaliota. Mutta, toki jos sä pystyt osoittamaan väitteesi oikeaksi tutkimusten valossa, niin olen valmis tarkistamaan kantani. Olen itsekin VHH:n kannattaja, mutta tuollainen ruokavalio on todella far out juttu. 

Tutustu antropologiaan, asia on varmennettu luista isotooppianalyysillä. Kasvikset eivät esi-ihmisten tai nykyihmisten ruokavalioon kuuluneet vaan olimme hyper-karnivoreja ennen suurriistan katomista. Luista myös näkyy sekaruokavalioon siirtymisen haitallisuus ihmisten eliniälle, pituuskasvulle sekä aivojen koolle.

Saattaa olla, mutta ei ole ollut mitään yhtä ja ainoaa ns. kivikauden ruokavaliota. Se, että ihmisen elimistö on hampaistonsa ja suoliston muutosten perusteella sopeutunut myös kasvisten syömiseen, osoittaa, että ravinnossa on ollut myös paljon kasviksia. Tietysti myös alueellisia eroja on ollut, pohjoisessa on syöty enemmän lihaa kuin etelässä. Kun ravintoa oli vähän saatavilla, juuria, pähkinöitä, marjoja ja hedelmiä on käytetty energianlähteenä.

Elinikään, pituuskasvuun ja aivojen kokoon vaikutti kasviksia enemmän maanviljelykulttuuriin siirtyminen, ei villikasvisten syönti. Muutos oli suuri. Se mitä huoltovarmuudessa voitettiin, terveydessä menetettiin. 

Vierailija
148/217 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt näyttäisi vaihtoehtoisilla olevan ajatuksena kolesterolin viitearvojen olevan liian alhaisia.   Heidän mukaansa aivot ei toimi jos kolesteroli ei ole vähintään seitsemän, mieluummin vaikka kymppi tai yli.

Itseoppinut on viisaampin kuin lääketiede.

Vierailija
149/217 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on hampaistonsa perusteella tarkasteltuna sekasyöjä, toisin kuin kissa. Kyllä on siis syöty kasviksia koko ihmislajin kehityskaaren ajan. Itse olen vhh:lla ja syön mielelläni vähähiilihydraattista kasviksia ja marjoja puoli kiloa päivässä. Niistä saa mukavaa vaihtelua ruokavalioon ja kyllähän se ruoka maistuukin paremmalta. Sinä voit syödä pelkkää lihaa, en minä ole sitä vastaan. 

Ihmisellä on kädet ja aivot, joten emme tarvinneet petoeläimen kulmahampaita - kulmahampaat korvasi kiviaseet ja keihäät.. Usean miljoonien vuosien evoluutio muutti meidät lihansyöjiksi ja se että ihminen ei kuole, vaikka kituukin,  kasvisruolla on evolutionäärinen jäänne.

Millä tavalla kituu? Kun on ihmisiä jotka noudattavat sitä läpi elämän kärsimättä mistään puutoksista tai ongelmista. 

Vierailija
150/217 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Mutta luulen että osalle vaikuttaa myös riittävä lepo ja ettei ole stressiä. Jos on uraputkessa, pitäisi ehkä miettiä meneekö liian kovaa. Entä alkoholin ym vaikutus. Myös onko ruispalat vaihtoehto tasata sokeria, ettei verensokeri yhtäkkiä romahda ja saa ajoissa ruoan, juoman.

Mulla on ollut aamuisin verensokeri liian alhaalla jos olen syönyt jäätelöä tai muuta insuliinipommia ja siitä johtuva pääkipu. Olen ratkaissut ongelma syömällä iltapalaksi pari ruisleivän siivua vihannesten kera. 

Ruisleipäkin on insuliinipommi. Toki kuitu vähän tasaa vaikutusta, mutta kuitenkin...

Ei nyt mikään pommi. Glykeeminen indeksi 89 

https://www.keittotaito.com/gi-taulukko.html

Vierailija
151/217 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt mikään pommi. Glykeeminen indeksi 89 

https://www.keittotaito.com/gi-taulukko.html

Korjaan 80

Vierailija
152/217 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Planeetalla ei liene milloinkaan kasvanut kasvia, josta vegaani saisi B12-, D3- tai K2-vitamiinia. Johdonmukaisesti toimiva vegaani kituu ja kuolee. Ruokavalio, jota on tarpeen täydentää, ei ole ruokavalio ensinkään.

Vierailija
153/217 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Planeetalla ei liene milloinkaan kasvanut kasvia, josta vegaani saisi B12-, D3- tai K2-vitamiinia. Johdonmukaisesti toimiva vegaani kituu ja kuolee. Ruokavalio, jota on tarpeen täydentää, ei ole ruokavalio ensinkään.

Mutta nyt oli puhe kasvissyöjistä, ei vegaanesta. Millä tavalla kasvissyöjä kituu?

Vierailija
154/217 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketoosi ei minulle sovi ollenkaan, mutta vhh runsaalla rasvalla ketoosia vältellen toimii. Jos päivällä lipsahdan ketoosin puolelle niin ei haittaa, mutta ennen nukkumaanmenoa on asia korjattava.

Tällä laihdutin ylipainosta normaalipainoon ja veriarvot normalisoitui. Syön edelleen vhh runsasrasvaisesti, jotta en liho uudestaan.

Vierailija
155/217 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tarkka syy on epäselvää, mutta elintavat ruoka- ja liikuntatottumukset ovat taatusti taustalla 

https://www.verkkouutiset.fi/a/varoitus-ylipainon-epidemiasta-nuorten-s…

Vierailija
156/217 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt näyttäisi vaihtoehtoisilla olevan ajatuksena kolesterolin viitearvojen olevan liian alhaisia.   Heidän mukaansa aivot ei toimi jos kolesteroli ei ole vähintään seitsemän, mieluummin vaikka kymppi tai yli.

Itseoppinut on viisaampin kuin lääketiede.

Lääketiedekin on päätynyt erilaisiin lopputuloksiin eri maissa, kolesterolin viitearvoissa. On se jännää, jos asuisin Norjassa, kolesteroliarvoni olisivat erinomaiset, samat arvot täällä saa terkkarin hyperventiloimaan.

Vierailija
157/217 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin onnistuin:

- 16/8 pätkäpaasto eli 2 ateriaa 8 tunnin syömisikkunan sisällä.

- sokeri ml. hedelmät, peruna, kotimaiset viljat sekä maitotuotteet pl. voi, juusto ja ranskankerma pois.

- ehdoton ei keinomakeutetuille juomille, vesi on parasta.

- yksi vapaavalintainen ateria esim. pieni annos pastaa kerran viikossa, ei mitään mättöpäiviä!

- kaloreiden laskeminen on turhaa.

- herkutteluun tuoreet marjat ja pähkinät, tummaa suklaata satunnaisesti.

- 1 dl keitettyä riisiä tai 2 hapankorppua voi syödä pari kertaa viikossa.

- 8 tunnin yöunet.

- punnitus joka aamu

- liikuntaa vain liikkuvuuden ylläpitämiseksi ja mielen virkistämiseksi, arkiaktiivisuutta väh. 7500 askelta päivässä.

Kuinka pitkään jatkoit tätä ohjelmaa?

Nyt on kuudes vuosi menossa, kiitos kysymästä :) Laihduin ensimmäisen vuoden aikana 18 kiloa ja olen pysynyt normaalipainossa siitä saakka.

Voin hyvin, olen energinen ja terve. Nykyään syön ehkä useammin pastaa, pizzaakin ehkä kerran kuukaudessa, perunaa tosi harvoin. Maitotuotteita en ole ottanut enempää mukaan ruokavalioon kun en koe niitä mihinkään tarvitsevani. Kerman sijaan käytän kookosmaitoa ja tykkään maustamattomasta kookospohjaisesta jogurtista. Omenaa tai nektariineja ostan jos ne menee johonkin ruokaan mutta en syö hedelmiä sellaisenaan, marjoja taas joka päivä.

Paastoa olen pidentänyt 18/6 malliin silloin kun se hyvin onnistuu ja satunnaisesti pidän 24 tunnin paastoja.

Vierailija
158/217 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, jotkut karnivorithan tekevät jotain elektrolyyttisotkuja korjatakseen imeytymisongelman, mutta silti mikään ei imeydy. Joutuvat keinotekoisesti paikkaamaan ruokavaliotaan.

Vierailija
159/217 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän katkerana anoppina,  kyllästynyt valitukseen, että aina anopit puhuvat itsestään ja terveydestään , kysäisen kuinka moni teistä lähimmäisiä piinaavista  neuvojista ja ketoosiarvoistanne puhuvista olette anoppeja?

Vierailija
160/217 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän katkerana anoppina,  kyllästynyt valitukseen, että aina anopit puhuvat itsestään ja terveydestään , kysäisen kuinka moni teistä lähimmäisiä piinaavista  neuvojista ja ketoosiarvoistanne puhuvista olette anoppeja?

Munkin anopilla on taipumus vapaaehtoisesti osallistua keskusteluihin ja sitten dramaattisesti uhriutua jostain käsittämättömästä syystä. MIksi sä luet tätä ketjua jos koet sen piinaavaksi? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän