Onko kukaan päässyt eroon insuliiniresistenssistä esim. ruokavalion avulla?
Kommentit (217)
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla siis todettu sellainen? Luulisi silloin että siinä samalla on kerrottu miten ruokavalio kannattaa järjestää. Sehän on se pääasiallinen hoitomuoto.
En ole tuo, kenelle vastaat, mutta kun minulla todettiin tyypin 2 diabetes, ja sain lähetteen diabeteshoitajalle, en todellakaan saanut mitään ruokavalioneuvontaa. Minä nimenomaan koitin kysyä, koska ajattelin, että syömisellä täytyy olla iso merkitys. Vastaus oli ympäripyöreä "ravintopyramidin mukaisesti ". Koitin nimenomaan kysyä vinkkejä aamupalaan ja välipalaan. Olen tottunut syömään vain aamulla ja myöhemmin päivällä lämpimän ruuan. Metformiinlääke teki minulle sen, että minun oli syötävä parin tunnin välein, ettei nukahtanut istualleni.
En siis saanut kaipaamiani vastauksia. Konkreettisia neuvoja olisivat olleet esimerkiksi, että syö aamupalalla kaurapuuron lisäksi kananmuna ja omena. Tai mitä voin työn lomassa syödä, eli mikä mahdollisista vaihtoehdoista on se paras valinta (ruisleipäpala/pieni salaatti/omena.)
Vierailija kirjoitti:
Joku luulee ihmisten ennen eläneen lihalla. Ehkä joskus kivikauden aikaan.
Minä taas muistan ja tiedän vanhempien kertoman mukaan, isä syntyi 1899, ettei sitä lihaa alvariinsa syöty. Sika vuodessa suurperheillä, köyhemmillä ei sikaakaan. Tuotantoeläimet piti muuttaa rahaksi, vasikat, lehmät, lampaat.
Kyllä nuo torpparit ja tukkijätkät leivällä porskuttivat raskaat työpäivänsä, perunaa, lanttua. Ruispuuroa. Marjoja hyödynsivät syömiseksi.
Nyt kevyttä työtä tekevät syövät sitten rasvaa ja lihaa vaikkeivat edes kuluta sitä työntekoon.
Totta. Jos miettii, miten vaikka 70-luvulla syötiin tai 80-luvullakin vielä. Peruna oli se pääruoka aine. Siihen ruskeakastike, ja vähän lihaa. Salaattia toki myös, marjoja ja joskus hedelmiä. Erona nykyiseen oli tietysti ettei ollut niin eineksiä ja karkkia ja limua sai vain harvoin.
Lihaa syötiin huomattavasti vähemmän, kuin nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hampaaton kiittävät kun syö pelkkää lihaa, ei tule plakkia ollenkaan!
Aivoihin voi tulla. Tiedän nimittäin karnivorin, joka sai aivoinfarktin. Seuratkaapa erilaisia dieettejä noudattavia ihmisiä.. valtaosa heistä palaa enemmän tai vähemmän sekasyöjiksi. Vain pieni osa pystyy jatkamaan äärimmäistä ruokavaliotaan vuosikaudet.
Mitä sitten vaikka tietäisit. Onko ollut koko ikänsä karnivori? Tuskin. Ja niitä aivoinfarktin saaneita ja sydänsairauksia potevia sekasyöjiä on maa pullollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku luulee ihmisten ennen eläneen lihalla. Ehkä joskus kivikauden aikaan.
Minä taas muistan ja tiedän vanhempien kertoman mukaan, isä syntyi 1899, ettei sitä lihaa alvariinsa syöty. Sika vuodessa suurperheillä, köyhemmillä ei sikaakaan. Tuotantoeläimet piti muuttaa rahaksi, vasikat, lehmät, lampaat.
Kyllä nuo torpparit ja tukkijätkät leivällä porskuttivat raskaat työpäivänsä, perunaa, lanttua. Ruispuuroa. Marjoja hyödynsivät syömiseksi.
Nyt kevyttä työtä tekevät syövät sitten rasvaa ja lihaa vaikkeivat edes kuluta sitä työntekoon.
Totta. Jos miettii, miten vaikka 70-luvulla syötiin tai 80-luvullakin vielä. Peruna oli se pääruoka aine. Siihen ruskeakastike, ja vähän lihaa. Salaattia toki myös, marjoja ja joskus hedelmiä. Erona nykyiseen oli tietysti ettei ollut
Ja eikös niistä 70-/80-luvun sydänkuolemien huippuvuosista ole tultu alaspäin. Eli lihan syönti on terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihaa, suolaa, vettä. Sillä lähtee läskit ja insuliiniresistanssikin korjaantuu. Suosittelen kaikille.
Sua pyydettiin todistamaan väitteesi edes yhdellä tutkimuksella, joka suosittelisi noin yksipuolista ruokavaliota. Hiljaista on ollut ja tiedän syynkin. Sellaista tutkimusta ei ole koskaan tehty.
Liha ja eläinrasva on nykyihmisen luontainen ruokavalio ja se on esihistoriallisten ihmisten ja esi-ihmisten luita tutkimalla päätelty. Jokainen eläin tulee parhaiten toimeen luontaisella ruokavaliollaan mihin evoluutio on eläimen sopeuttanut. Sama pätee ihmiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Youtube on täynnä videoita aiheesta, jos vain englanti taittuu. Kommenttikentissä siellä tuhansia kokemuksia aiheesta. Olen just tänään aiheeseen itsekin perehtynyt. Eli kyllä, esidiabetes ja insuliiniresistentti ovat täysin korjattavissa olevia asioita ihan vain pelkästään ruokavaliolla.
Tärkeimmät asiat: vähennä sokeria niin paljon kuin voit ja pidä pitkiä taukoja ruokailuissa, kunnes tulee oikeasti kunnolla nälkä. Insuliiniresistentissä kehossa pidemmät ruokailutauot ovat hyväksi, ettei elimistössä ole jatkuvasti sitä insuliinia pyörimässä ja yrittämässä alentaa napostelujen sokereita.
Heitäs pari linkkiä videoista, joista olet oppinut eniten ja/tai koet itse parhaiksi
Ari Miettisellä on insuliiniresistenssistä suomeksi. En voi vielä suositella, kun olen vasta muuta katsonut häneltä. Lääkäri siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla siis todettu sellainen? Luulisi silloin että siinä samalla on kerrottu miten ruokavalio kannattaa järjestää. Sehän on se pääasiallinen hoitomuoto.
En ole tuo, kenelle vastaat, mutta kun minulla todettiin tyypin 2 diabetes, ja sain lähetteen diabeteshoitajalle, en todellakaan saanut mitään ruokavalioneuvontaa. Minä nimenomaan koitin kysyä, koska ajattelin, että syömisellä täytyy olla iso merkitys. Vastaus oli ympäripyöreä "ravintopyramidin mukaisesti ". Koitin nimenomaan kysyä vinkkejä aamupalaan ja välipalaan. Olen tottunut syömään vain aamulla ja myöhemmin päivällä lämpimän ruuan. Metformiinlääke teki minulle sen, että minun oli syötävä parin tunnin välein, ettei nukahtanut istualleni.
En siis saanut kaipaamiani vastauksia. Konkreettisia neuvoja olisivat olleet esimerkiksi, että syö aamupalalla kaurapuuron lisäksi kananmuna ja omena. Ta
Ravitsemusterapeutin heiniä tuo ruokaneuvonta enemmän.
On monenlaisia vastauksia ja kyllä näistä menee pää pyörälle.
Itse teen nyt niin että olen vähentynyt turhia hiilareita (ei keksejä, mehuja tai vähäkuituista leipää). Aamulla ja lounaalla syön proteiinivoittoisesti, päivällinen on perusperheruokaa (esim. makaronilaatikkoa). Iltapalaksi pari leipää (ruis tai kaura). Lisäksi paljon kasviksia ja marjoja, hyviä rasvoja, esim. siemeniä ja pähkinöitä. Pidän myös suoliston hyvinvointia tärkeänä.
Lisäksi enemmän liikuntaa kuin ennen. Tavoitteena myös muutaman kilon laihtuminen (olen sinänsä normaalipainoinen kyllä).
Syksyllä labrat. Saa nähdä onko muutosta sokeriarvoissa.
Onko vielä kokemuksia? Kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Keto ja vhh. Etsi niistä tietoa ja katso netistä before after kuvia.
Dieettejä mainostavat ovat aina väärässä. Jokainen on yksilö. Varsinkin keto voi olla jopa vaarallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihaa, suolaa, vettä. Sillä lähtee läskit ja insuliiniresistanssikin korjaantuu. Suosittelen kaikille.
Sua pyydettiin todistamaan väitteesi edes yhdellä tutkimuksella, joka suosittelisi noin yksipuolista ruokavaliota. Hiljaista on ollut ja tiedän syynkin. Sellaista tutkimusta ei ole koskaan tehty.
Liha ja eläinrasva on nykyihmisen luontainen ruokavalio ja se on esihistoriallisten ihmisten ja esi-ihmisten luita tutkimalla päätelty. Jokainen eläin tulee parhaiten toimeen luontaisella ruokavaliollaan mihin evoluutio on eläimen sopeuttanut. Sama pätee ihmiseen.
Ihmisen punasolut ja hermosolut eivät pysty toimimaan ilman glukoosia. Se on niiden ainoa energianlähde, koska ne eivät pysty hyödyntämään rasvaa. Jos glukoosia ei tule riittävästi ruoasta, elimistö pilkkoo sitä noiden solujen käyttöön proteiinikudoksesta eli lihaksista.
En ole lukenut ketjua, mutta keto + pätkäpaastohan se on tehokkain keino ja monesti valitettavasti ainoa, jos resistenssi on vahvaa. Ainakaan itselläni muu ei auta. Sitten, kun pääsee alkuun (2-4 viikkoa) ja hormonaaliset muutokset todella käynnistyy, voi hiilareita vähän lisäillä. Sit on nää perusjutut, kuten vihreä salaatti ennen ruokaa, ja hiilarit vasta lopuksi. Etikka, kävely ruoan jälkeen. Itse sain avuksi metformiinin.
Kaikki sairaudet ja vaivat paranevat, kun lakkaa kuuntelemasta lääkäreitä ja asiantuntijoita. Suosittelen lämpimästi!
Nykyiset vanhukset ovat eläneen normaalilla kotisekaruualla. Siitähän voisi ottaa oppia. Esim tutut 97 ja 94 vuotiaat, ilman erikoisia dieettejä tai ruokavalioita. Kumpikaan ei koskaan tupakoinut ja alkoholin käyttö hyvin hyvin vähäistä.
Itse 80 v en ole yhtä terve kuin he mutta normaalilla ruualla olen mennyt. Perusruuat, kasviksia viimeiset vuoskymmenet lisännyt ruokavalioon, kalaa, kanaa, punaista lihaa harvoin. Kovia rasvoja ja suolaista ruokaa mitä ketoilijat suosii ( suolakurkkuja yms. ) olen vältellyt.
Totta kai