Onko kukaan päässyt eroon insuliiniresistenssistä esim. ruokavalion avulla?
Kommentit (217)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän katkerana anoppina, kyllästynyt valitukseen, että aina anopit puhuvat itsestään ja terveydestään , kysäisen kuinka moni teistä lähimmäisiä piinaavista neuvojista ja ketoosiarvoistanne puhuvista olette anoppeja?
Munkin anopilla on taipumus vapaaehtoisesti osallistua keskusteluihin ja sitten dramaattisesti uhriutua jostain käsittämättömästä syystä. MIksi sä luet tätä ketjua jos koet sen piinaavaksi?
Same here
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Mutta luulen että osalle vaikuttaa myös riittävä lepo ja ettei ole stressiä. Jos on uraputkessa, pitäisi ehkä miettiä meneekö liian kovaa. Entä alkoholin ym vaikutus. Myös onko ruispalat vaihtoehto tasata sokeria, ettei verensokeri yhtäkkiä romahda ja saa ajoissa ruoan, juoman.
Mulla on ollut aamuisin verensokeri liian alhaalla jos olen syönyt jäätelöä tai muuta insuliinipommia ja siitä johtuva pääkipu. Olen ratkaissut ongelma syömällä iltapalaksi pari ruisleivän siivua vihannesten kera.
Ruisleipäkin on insuliinipommi. Toki kuitu vähän tasaa vaikutusta, mutta kuitenkin...
Ei nyt mikään pommi. Glykeeminen indeksi 89
Vaalean vehnäleicämmindeksi on 100,,ei hirveästi eroa.
Glykeeminen indeksi on luku, joka kertoo, kuinka nopeasti erilaiset hiilihydraatit - nopeat ja hitaat - imeytyvät suolistostamme vereen. GI kertoo siis myös kuinka paljon ne kohottavat verensokeriamme.
- Matala 55 tai alle
- Keskikorkea 56-69
- Korkea 70 tai yli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Mutta luulen että osalle vaikuttaa myös riittävä lepo ja ettei ole stressiä. Jos on uraputkessa, pitäisi ehkä miettiä meneekö liian kovaa. Entä alkoholin ym vaikutus. Myös onko ruispalat vaihtoehto tasata sokeria, ettei verensokeri yhtäkkiä romahda ja saa ajoissa ruoan, juoman.
Mulla on ollut aamuisin verensokeri liian alhaalla jos olen syönyt jäätelöä tai muuta insuliinipommia ja siitä johtuva pääkipu. Olen ratkaissut ongelma syömällä iltapalaksi pari ruisleivän siivua vihannesten kera.
Ruisleipäkin on insuliinipommi. Toki kuitu vähän tasaa vaikutusta, mutta kuitenkin...
Ei nyt mikään pommi. Glykeeminen indeks
Vaalean vehnäleicämmindeksi on 100,,ei hirveästi eroa.
Glykeeminen indeksi on luku, joka kertoo, kuinka nopeasti erilaiset hiilihydraatit - nopeat ja hitaat - imeytyvät suolistostamme vereen. GI kertoo siis myös kuinka paljon ne kohottavat verensokeriamme.
- Matala 55 tai alle
- Keskikorkea 56-69
- Korkea 70tai yli
On hyvä myös huomioida, että ihmisten kehot reagoivat eri tavoin eri ruoka-aineisiin ja näin ollen se mikä nostaa toisella paljon verensokeria ei välttämättä nosta toisella. Ja aterian glykeeminen kuorma on myös oleellinen, koska joillain ruoka-aineilla voi vähentää korkeaa verensokerivaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No shit; Einstein
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hyvä myös huomioida, että ihmisten kehot reagoivat eri tavoin eri ruoka-aineisiin ja näin ollen se mikä nostaa toisella paljon verensokeria ei välttämättä nosta toisella. Ja aterian glykeeminen kuorma on myös oleellinen, koska joillain ruoka-aineilla voi vähentää korkeaa verensokerivaikutusta.
Jep. esimerkiksi rasva laskee annoksen glykeemistä indeksiä. Mulle leipä on pahin, mutta pieni annos maustamatonta jugurttia ei nosta verensokeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lihavuuden, insuliiniresistenssin ja diabeteksen syntyprosessi sekä se miten keho käsittelee eri ruoka-aineita on suhteellisen helppo ja nopea oppia ja niillä opeilla päästään jo pitkälle."
Tunnet munuaisten toiminnan yksityiskohtaisesti, miten se vaikuttaa elektrolyyttien säätelyyn? Ei ole harvinaista että ketoilijoilla on ongelmia edellä mainitun kanssa. Tunnet ne eri solut ja niiden tehtävät? Hormonien vaikutuksen? Ravinnon käsittely on muutakin kuin sen imeytymistä suolistosta, insuliinia yms.
Insuliini on hormoni ja avainasemassa lihavuuden, insuliiniresistenssin ja diabeteksen synnyssä. Jos pystyy hallitsemaan insuliinipiikkejä päästään, kuten alkupäinen kirjoittaja kirjoitti, jo pitkälle.
- eri
Mutta jos puhutaan ketogeenisestä ruokavaliosta, on hyvä ymmärtää paljon muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lihavuuden, insuliiniresistenssin ja diabeteksen syntyprosessi sekä se miten keho käsittelee eri ruoka-aineita on suhteellisen helppo ja nopea oppia ja niillä opeilla päästään jo pitkälle."
Tunnet munuaisten toiminnan yksityiskohtaisesti, miten se vaikuttaa elektrolyyttien säätelyyn? Ei ole harvinaista että ketoilijoilla on ongelmia edellä mainitun kanssa. Tunnet ne eri solut ja niiden tehtävät? Hormonien vaikutuksen? Ravinnon käsittely on muutakin kuin sen imeytymistä suolistosta, insuliinia yms.
Insuliini on hormoni ja avainasemassa lihavuuden, insuliiniresistenssin ja diabeteksen synnyssä. Jos pystyy hallitsemaan insuliinipiikkejä päästään, kuten alkupäinen kirjoittaja kirjoitti, jo pitkälle.
- eri
Mutta jos puhutaan ketogeenisestä ruokavaliosta, on hyvä ymmä
Ei puhuta. Ketjun otsikko on insuliinitesistenssi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän katkerana anoppina, kyllästynyt valitukseen, että aina anopit puhuvat itsestään ja terveydestään , kysäisen kuinka moni teistä lähimmäisiä piinaavista neuvojista ja ketoosiarvoistanne puhuvista olette anoppeja?
Munkin anopilla on taipumus vapaaehtoisesti osallistua keskusteluihin ja sitten dramaattisesti uhriutua jostain käsittämättömästä syystä. MIksi sä luet tätä ketjua jos koet sen piinaavaksi?
Jatkakaa anopit ihan rauhassa. Jokainen on oikeassa kun antaa vaan lähimmäistensä syödä mitä syövät.
Vierailija kirjoitti:
Nyt näyttäisi vaihtoehtoisilla olevan ajatuksena kolesterolin viitearvojen olevan liian alhaisia. Heidän mukaansa aivot ei toimi jos kolesteroli ei ole vähintään seitsemän, mieluummin vaikka kymppi tai yli.
Itseoppinut on viisaampin kuin lääketiede.
Juu, niitä vaivaa dunning-kruger.
"Ei puhuta. Ketjun otsikko on insuliinitesistenssi"
Johon joku suositteli mm. ketoa. Ja johon minä kommentoin.
Verensokerin nousua voi estää syömällä ensin kuidut, eli kasvikset ja sen jälkeen vasta hiilihydraatti (pasta, peruna, leipä). Täysjyväpasta esimerkiksi nostaa vähemmän verensokeria kuin tavallinen pasta.
Ihmisten passivoituminen vähentää myös hiilihydraattien tarvetta. Jos liikkuu paljon ja on vielä fyysinen työ, niin tietysti sellainen henkilö tarvitsee enemmän hiilihydraattia kuin istumatyöläinen. Ja onhan silläkin merkitystä mistä ne hiilihydraatit ottaa. Kuituja saa hyvin moni suomalainen liian vähän ja kuidut ovat juuri niitä jotka edistävät suoliston hyvinvointia ja estävät verensokerin nousua.
Onhan pohjoismaiset ruokavaliosuosituksetkin muuttuneet jo niin, että leivät ja viljat eivät enää ole kolmion alimpana, vaan siellä on kasvikset ja marjat.
Mulle eniten hyötyä oli libre-sensorista, jolla näin jatkuvasti verensokerini käyttäytymistä ja pystyin tekemään korjausliikkeitä.
Voisitko kysyä saman vielä kansankielellä?
Riippuu mistä syystä on insuliiniresistenssi. Insuliiniresistenssistä voi päästä eroon ruokavaliolla, jos on muuten terve, nukkuu hyvin eikä ole kroonista stressiä. Olet syönyt vain liikaa, jonka seuraksena olet lihonut ja sisäelimet ovat rasvoittuneet. Lisäksi on tärkeätä, ettei tila ole kestänyt kovin pitkään, jolloin haiman insuliinia tuottavat beetasolut toimivat vielä normaalisti. Jos insuliiniresistenssi johtuu kroonisesta stressistä tai univaikeuksista, niin silloin ruokavalio ei auta insuliiniresistenssiin. Silloin on välttämätöntä hoitaa stressiä tai korjata univaikeuksien syyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt näyttäisi vaihtoehtoisilla olevan ajatuksena kolesterolin viitearvojen olevan liian alhaisia. Heidän mukaansa aivot ei toimi jos kolesteroli ei ole vähintään seitsemän, mieluummin vaikka kymppi tai yli.
Itseoppinut on viisaampin kuin lääketiede.
Juu, niitä vaivaa dunning-kruger.
Taitaa vaivata tuorein tieteellinen tieto...
"Ei puhuta. Ketjun otsikko on insuliinitesistenssi"
Jaa, no on kumma jos ei edes ruokavalioita voi käsitellä aiheeseen liittyen... Liippaa nimittäin läheltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä korkeampi glykeeminen indeksi sitä suurempi insuliinipiikki
YouTube: Glucose revolution (glucose godess).
Omenaviinietikkaa tuossakin suositellaan yhtenä tärkeänä osana. Suosittelen katsomaan, jos ei ole tuttu.
En ole käynyt vielä lääkärissä, mutta epäilen, että mulla on diabetes 2 ja tuo Glucose revolution on paras tietopaketti ja keinot mitä mä olen löytänyt asiasta. On toki muitakin hyviä, mutta tuo on helppo, valmis paketti.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mistä syystä on insuliiniresistenssi. Insuliiniresistenssistä voi päästä eroon ruokavaliolla, jos on muuten terve, nukkuu hyvin eikä ole kroonista stressiä. Olet syönyt vain liikaa, jonka seuraksena olet lihonut ja sisäelimet ovat rasvoittuneet. Lisäksi on tärkeätä, ettei tila ole kestänyt kovin pitkään, jolloin haiman insuliinia tuottavat beetasolut toimivat vielä normaalisti. Jos insuliiniresistenssi johtuu kroonisesta stressistä tai univaikeuksista, niin silloin ruokavalio ei auta insuliiniresistenssiin. Silloin on välttämätöntä hoitaa stressiä tai korjata univaikeuksien syyt.
Kiitos hyvästä keskustelusta. Tämä ei liity suoraan ruokavalioon mutta 2-tyypi diabetesta sairastava läheiseni on huomannut, että hänellä verensokeritasoihin (ja insuliiniresistenssiin?) vaikuttaa stressi enemmän kuin ruokavalio tai liikunta. Eli stressihormoni kortisoli on ilmeisesti takana? Hänellä on stressaava työ ja työpaikan vaihto ei auta, ala on niin stressaava. Ei kannata uudelleenkouluttautua enää hänen iässään.
Puska vietiin kyllä kahville useaan otteeseen. Kaikki väittämät osoittautui joko puutteellisiksi tai jopa vääriksi.