Meneekö noihin Ressuun ym. eliittilukioihin vain rikkaiden perheiden lapsia?
Kun koulumenestyshän ei katso perheen tulotasoa, mutta jäävätkö vaatimattomimmista perheistä tulevat helpommin lähilukioihin?
Kommentit (139)
Jotenkin sääli että jonkun elämä on vain pänttäämistä pänttäämisen päälle. Menee nuoruus hukkaan ja aikuisena on epäsosiaalinen ja yksinäinen.
Suomessa lukio on maksuton, joten tulotasolla ei ole periaattessa merkitystä. Mutta onhan se fakta, että tiettyihin "status"-lukioihin ei mene työttömän yh:n tai edes työssäkäyvän perujampan pennut vaan niihin kasaantuu kermaperseiden mussukat.
Ei tiedetä mistään muusta mitään koska vanhemmat ovat käskeneet vain päntätä ja päntätä.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin sääli että jonkun elämä on vain pänttäämistä pänttäämisen päälle. Menee nuoruus hukkaan ja aikuisena on epäsosiaalinen ja yksinäinen.
Höpö höpö. Pänttäämisellä saa itselleen parhaimmillaan hyvätuloisen ammatin. Eikä pänttäminen estä muodostamista sosiaalisia suhteita. Taidat itse olla yksinäinen ja kateellinen, kun muut menestyvät.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa lukio on maksuton, joten tulotasolla ei ole periaattessa merkitystä. Mutta onhan se fakta, että tiettyihin "status"-lukioihin ei mene työttömän yh:n tai edes työssäkäyvän perujampan pennut vaan niihin kasaantuu kermaperseiden mussukat.
No ei ole fakta.
Niihin kaikkiin haetaan yhteishaussa. Arvosanat ratkaisevat.
Ootko rysy vai tollopersu kun väität päättömiä :D
Itse olen hyvinkin vaatimattomasta tausta, mutta tein kaikkeni etten jää sinne nysväämään. Muutinkin jo 16-vuotiaana lukion takia 300km päähän lapsuudenkodistani. Sinne kuolleeseen kylään, jos olisin jäänyt, olisin pystyynkuollut ennen 20v syntymäpäivääni.
En tiedä miten on nykyään, mutta minä olin eliittikouluksi sanotussa ja en ole varakkaasta perheestä. Eihän siellä opiskelu ollut maksullista. Oli siellä niitä rikkaiden lapsia ja joitakin diplomaattien lapsiakin kun opetus oli englanniksi, mutta ihan taviksia myös. Olen nelikymppinen, joten tästä on aikaa ja nykyään yhteiskunnan eriarvoistuminen ja koulujen eriytyminen on suurempaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikä tietenkään kestoruskettuneet käkkäräpäät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole fakta.
Kyllä se nyt vaan on fakta. Katsos kun sinne yhteishakuun ihan itse laitetaan ne hakukohteen haluttuun järjestykseen. Ja tietyt koulut nyt vaan ovat enemmän kermaperseiden suosiossa ja toiset enemmän perujamppojen suosiossa. Riippumatta arvosanoista.
Vierailija kirjoitti:
Ei tiedetä mistään muusta mitään koska vanhemmat ovat käskeneet vain päntätä ja päntätä.
Ei se kaikille noin vaikeaa ole. Mä en lukenut läksyjä koskaan ja kirjoitin Laudaturin paperit. Tyhmä joutuu pänttäämään.
Yli ysin keskiarvolla hyviin kouluihin pääsee.
Miksi ihmiset miettii jotain Ressuja? Oikeasti, miksi?
Jos on akateemisesti suuntautunut ja kunnianhimoinen, niin ihan mistä vain Suomen lukiosta on ponnistettu vaikka minne.
Ihmisten pitää ihan väkisin vääntää asioita joista tehdä itselleen peikkoja ja/tai merkkipaaluja. Sitten märehditään jotain lukioita.
Noh, ap kysyi tätä siksi, koska oma lapsi sattuu olemaan erittäin hyvä koulussa (vaikka ei pänttää, tekee kyllä tehtävät, mutta ei stressaa eikä pingota). Olisi mennyt keskiarvollaan mihin tahansa lukioon siis, mutta hakeutui lähimpään lukioln, joka on ns. peruslukio.
Ja meidän suvussa ei siis ole akateemista historiaa tai edes tiedetä mistään perinteistä.
Vierailija kirjoitti:
Joillekin oppiminen on myös helpompaa kuin toisille. Kaikki hyvät eivät pänttää hulluna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä tietenkään kestoruskettuneet käkkäräpäät.
Heitä on esim Helsingin huippulukioissa paljon ja he pääsivät sinne kiitettävällä peruskoulun päättötodistuksella, kuten kaikki muutkin siellä.
Venäjän vaikuttaja ei tiedä mitään YHTEISHAUSTA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se kaikille noin vaikeaa ole. Mä en lukenut läksyjä koskaan ja kirjoitin Laudaturin paperit. Tyhmä joutuu pänttäämään.
Yli ysin keskiarvolla hyviin kouluihin pääsee.
Oot fiksu :) En lukenut läksyjä koskaan ensimmäisen luokan jälkeen, en edes ostanut kaikkia lukiokirjoja.. Kirjotin keskimääräiset paperit.
Vierailija kirjoitti:
Noh, ap kysyi tätä siksi, koska oma lapsi sattuu olemaan erittäin hyvä koulussa (vaikka ei pänttää, tekee kyllä tehtävät, mutta ei stressaa eikä pingota). Olisi mennyt keskiarvollaan mihin tahansa lukioon siis, mutta hakeutui lähimpään lukioln, joka on ns. peruslukio.
Ja meidän suvussa ei siis ole akateemista historiaa tai edes tiedetä mistään perinteistä.
Lähilukio on helpoin valinta. Siellä on yleensä tutut kaveri ja matka lukioon on lyhyt. Jos haluaisi ns. eliittilukioon, voisi joutua eroon kavereistaan ja matkaa lukioon voisi olla kymmeniä, ellei jopa satoja kilometrejä. Nuoresi on siis turvallisuushakuinen ja valitsi helpoimman tien. Eikä se ole huono asia. Ns. eliittilukio ei tarkoita, että se on yhtään sen parempi esim. opetuksen tasossa tai ilmapiiriltään kuin muutkaan lukiot.
Tuo yksi vastaaja on ihan oikeassa, vai luuletteko, että kaikki kympin keskiarvolla varustetut hakevat ns. eliittilukioihin? No eivät hae. Tavislukioissa on myös porukkaa kympin keskiarvolla. Eli jotkut hakevat statuksen vuoksi kuuluisiin lukioihin ja toiset eivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole fakta.
Kyllä se nyt vaan on fakta. Katsos kun sinne yhteishakuun ihan itse laitetaan ne hakukohteen haluttuun järjestykseen. Ja tietyt koulut nyt vaan ovat enemmän kermaperseiden suosiossa ja toiset enemmän perujamppojen suosiossa. Riippumatta arvosanoista.
Tuo on toinen juttu. Lukioihin ei kävellä sisään vaan pyritään. Elittilukioihin pääsee yli yhdeksän keskiarvolla, ja sinne ei pääse alle yhdeksän keskiarvolla vaikka miten kiinnostaisi.
Eivät. Miten niin?