Meneekö noihin Ressuun ym. eliittilukioihin vain rikkaiden perheiden lapsia?
Kun koulumenestyshän ei katso perheen tulotasoa, mutta jäävätkö vaatimattomimmista perheistä tulevat helpommin lähilukioihin?
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa lukio on maksuton, joten tulotasolla ei ole periaattessa merkitystä. Mutta onhan se fakta, että tiettyihin "status"-lukioihin ei mene työttömän yh:n tai edes työssäkäyvän perujampan pennut vaan niihin kasaantuu kermaperseiden mussukat.
No ei ole fakta.
Niihin kaikkiin haetaan yhteishaussa. Arvosanat ratkaisevat.
Ootko rysy vai tollopersu kun väität päättömiä :D
Niin, mutta yleensä se on kyllä korkeakoulutettujen ja hyvätuloisten vanhempien idea, että nuori hakee johonkin SYKkin tai Ressuun. Ja nämä statuslukiot ovat Helsingissä keskeisillä paikoilla eli sinne ei mistään perähikiältä tai Vantaan perukoilta kovin helposti pääse edes kulkemaan. Itsellä on kaksi tuttu joiden lapset on noissa kouluissa ja kyllä se oli ih
lhan keskituloisia vanhempia ollaan, ja tytär menestyi vanhemmistaan huolimatta erinomaisesti täällä pohjoisemman Helsingin yläasteella ja ihan itse valitsi SYKin lukioksi ja on sen jälkeenkin menestynyt todella hyvin ihan johtotehtävissä, että kyllä ne nuoretkin osaa olla fiksuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna Ressun keskiarvoraja 9,69
Kertoo vain siitä, että kyseessä on suosittu koulu. Keskiarvorajahan ei ole mikään ennakkoon päätetty raja, vaan se määritty sen mukaan, millaisilla keskiarvoilla ko. kouluun on haettu.
Kertoo vaan siitä, että kyseessä on hikarikoulu. Asioiden ulkoa opettelu ei ole älykkyyttä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi, et oli koulutus mikä tahansa, se ei auta ilkeyteen.
Ei varsinkaan, kun se ilkeys on täysin oman mielikuvituksesi tuotetta. Sinä itse vedit herneen nenään, kun sinulle kerrottiin, että kielitaitoa voi kehittää muutenkin kuin englannikielisessä lukiossa. Ja sitten aloit kuvitella omiasi henkilön "motiiveista".
Eipä ollut minun kirjoitus tuo ilkeyskommentti. Minä olen siis se joka kävi vieraskielistä koulua, mutta tuo oli jonkun muun viesti. Täällä kun viestiketjuihin voi kirjoittaa kuka vaan.
Ai voi vai? Ihanko itse keksit noin nerokkaan päätelmän, että avoimella nettipalstalla voi kirjoittaa kuka vain :D
Vierailija kirjoitti:
Ei varsinkaan, kun se ilkeys on täysin oman mielikuvituksesi tuotetta. Sinä itse vedit herneen nenään, kun sinulle kerrottiin, että kielitaitoa voi kehittää muutenkin kuin englannikielisessä lukiossa. Ja sitten aloit kuvitella omiasi henkilön "motiiveista".
Olen eri. Haukut nyt väärää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset miettii jotain Ressuja? Oikeasti, miksi?
Jos on akateemisesti suuntautunut ja kunnianhimoinen, niin ihan mistä vain Suomen lukiosta on ponnistettu vaikka minne.Ihmisten pitää ihan väkisin vääntää asioita joista tehdä itselleen peikkoja ja/tai merkkipaaluja. Sitten märehditään jotain lukioita.
Tyhjäpäät rakentaa statusta...Sanna Marin hyvä esimerkki, mitään uskottavuutta ei ole
Ei vttu sä olet sekaisin! Sait sitten LUKIOkeskustelunkin käännettyä Mariniin..
Itkettääkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reissuun menee ne jotka sinne pääsee
eli keskiarvolla sinne mennään ihan kuka vaan
Kyllä siihen moni muukin asia vaikuttaa. Katsos, kun Ressuun ei mene, jos sinne ei edes hae. Yllättävän hankalaa sinulle hahmottaa, että pelkkä keskiarvo ei kerro sitä, mihin lukioon ja millä perusteella lapsi hakee yhteishaussa. Siellä kun voi valita keskiarvosta huolimatta minkä tahansa Suomen lukioista hakutoiveeksi. Jos Matti ei hae Ressuun, ei hän myöskään mene sinne, vaikka keskiarvo riittäisi.
Oman kokemukseni mukaan ne nuoret joilla keskiarvo riittää ressuihin ja muihin usein myös haluavat sinne, kaltaistensa pariin paikkaan jossa hyvä työrauha. Peruskoulu on usein rankka kokemus lahjakkaalle nuorelle kun häiriköt perseilee ja vie kaiken huomion opetukselta, eikä silloin kiinnosta jatkaa lähilukioon jossa sama perseily jatkuisi.
Tyttärelle oppiminen on aina ollut helppoa. Hän sanoi ekat sanansa 9kk iässä ja puhui lausein puolitoistavuotiaana. Hän oppi itsekseen lukemaan 4-vuotiaana ja luki paksuja lasten kirjoja (mm. Astrid Lindgren) eskariin mennessä. Koulu oli aina hänelle helppoa. Hän ei koskaan ole nipottanut eikä hän ole raatanut opintojen eteen vaikka on toki töitä tehnyt. Hän valmistui peruskoulusta koulun parhaalla keskiarvolla ja halusi mennä Ressuun, koska ei ole siellä kummajainen, vaikka saa hyviä arvosanoja. Ressussakin pärjäsi hyvin, vaikka katseli Netflix-sarjoja tunneilla. Pääsi haluamalleen alalle yliopistoon suoraan papereilla ja on nyt maisterivaiheessa. Muut lapsemme ovat ns. tavallisia, kasin keskiarvon opiskelijoita. Ketään ei ole kouluasioissa pakotettu tai painostettu, kannustettu kylläkin. Ollaan tavallinen, keskituloinen perhe.
Ressulla on huono maine just tuon kuvitellun pänttäyksen vuoksi. Todellsuudessa siellä hyvin tiedustetaan oppilasmateriaali ja sen haasteet. Ressussa ei opintoihin painosteta. Pikemminkin opiskelijoita kannustetaan harrastamaan ja tekemään asioita, josta nauttivat. Verrattuna ns. tavislukioihin on meno korostetun rentoa (siis opettajien puolelta).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo vain siitä, että kyseessä on suosittu koulu. Keskiarvorajahan ei ole mikään ennakkoon päätetty raja, vaan se määritty sen mukaan, millaisilla keskiarvoilla ko. kouluun on haettu.
Kertoo vaan siitä, että kyseessä on hikarikoulu. Asioiden ulkoa opettelu ei ole älykkyyttä
Ymmärrän, että sua harmittaa,kun keskiarvosi ei riittänyt mihinkään lukioon :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset miettii jotain Ressuja? Oikeasti, miksi?
Jos on akateemisesti suuntautunut ja kunnianhimoinen, niin ihan mistä vain Suomen lukiosta on ponnistettu vaikka minne.Ihmisten pitää ihan väkisin vääntää asioita joista tehdä itselleen peikkoja ja/tai merkkipaaluja. Sitten märehditään jotain lukioita.
Tyhjäpäät rakentaa statusta...Sanna Marin hyvä esimerkki, mitään uskottavuutta ei ole
Itkettääkö?
Joo. Tosi paljon :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin sääli että jonkun elämä on vain pänttäämistä pänttäämisen päälle. Menee nuoruus hukkaan ja aikuisena on epäsosiaalinen ja yksinäinen.
Saattavat olla luontaisesti älykkäitä ja oppiminen heille helppoa toisin kuin sinun kaltaisillesi, eivät tarvitse pänttäämistä.
No meillä yks sellainen, jolle oppiminen vaikeaa, vaikka pänttää ja toinen sellainen joka pärjää, koska pänttää. Ei se pänttääminen ole mikään huono asia. Kunhan ei ole ihan koko elämä. Mutta siinä oppii tekemään työtä saavuttaakseen jotain. Jos mitään ei tartte tehdä ja oppii vaan, voi tulla haasteita tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei mene, mutta kyllähän osa vanhemmista petaa lapsen tietä "eliittilukioon" jo ennen kuin lapsi menee kouluun esim. muuttamalla ko. lukio lähelle. Ja tarkoitan nyt muuttamista vain sen koulun takia, en muista syistä. Näitäkin on, joille lapsen koulun nimi on elämää suurempi asia.
Jos sen lukion sisäänpääsykeskiarvo on alimmillaan 9,5 -9,7 niin ei siinä mitkään petailut auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ollut minun kirjoitus tuo ilkeyskommentti. Minä olen siis se joka kävi vieraskielistä koulua, mutta tuo oli jonkun muun viesti. Täällä kun viestiketjuihin voi kirjoittaa kuka vaan.
Joo sori minä tulin väliin sönköttää. Unohdin laittaa loppuun Eri.
Hämmentää vaan tässäkin aiheessa tarve riidellä. Tai sit tulkitsin kyseisen viestin väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa lukio on maksuton, joten tulotasolla ei ole periaattessa merkitystä. Mutta onhan se fakta, että tiettyihin "status"-lukioihin ei mene työttömän yh:n tai edes työssäkäyvän perujampan pennut vaan niihin kasaantuu kermaperseiden mussukat.
No ei ole fakta.
Niihin kaikkiin haetaan yhteishaussa. Arvosanat ratkaisevat.
Ootko rysy vai tollopersu kun väität päättömiä :D
Olet tyhmä! Vedät persut, joka keskusteluun. Taidat seota persuihis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteellä epäilet, ettei Ressun käyneet voisi olla myös älykkäitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mene, mutta kyllähän osa vanhemmista petaa lapsen tietä "eliittilukioon" jo ennen kuin lapsi menee kouluun esim. muuttamalla ko. lukio lähelle. Ja tarkoitan nyt muuttamista vain sen koulun takia, en muista syistä. Näitäkin on, joille lapsen koulun nimi on elämää suurempi asia.
Jos sen lukion sisäänpääsykeskiarvo on alimmillaan 9,5 -9,7 niin ei siinä mitkään petailut auta.
Vähänpä tiedät todellisuudesta. Et edes hahmota, mitä tuo keskiarvoraja tarkoittaa ja miten se muodostuu. Annan vihjeen: Se muodostuu HAKIJOIDEN mukaan. Eli petaamalla lapselle hyvän pohjan, hän on sisäänpääsijöiden joukossa. Rahaa tiskiin ja tukiopetusta, valmennuskursseja jne. omaan piikkiin. Ei se sen enempää vaadi, jos lapsi on normaali eikä esim. kehitysvammainen.
Mun tyttö kävi IB-lukiota minne on siis englanninkieliset pääsykokeet. Ihan itse halusi sellaiseen hakea, eikä ollut mikään huippu peruskoulussa vaan ennemminkin sellainen tasaisen ok 8-9 kokeista, mutta aina innostunut oppimaan lisää tästä maailmasta. Hänen luokallaan korostui kyllä se että nuoret on tosi tosi erilaisista taustoista. Aivan kaikista tuloluokista. Yhtäläistä oli ehkä se että vanhemmat on "tiukempia", vaativat lapsilta tietynlaista käytöstä ja joillakin oli tiukat kotiintuloajatkin vaikka olivat jo 18-v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteellä epäilet, ettei Ressun käyneet voisi olla myös älykkäitä?
Itse tiedän ihan omakohtaisesta kokemuksesta, ettei siihen erityistä älykkyyttä vaadita, jotta saa peruskoulun päättötodistukseen kympin keskiarvon ja haluteessan takaa itselleen paikan Ressussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai voi vai? Ihanko itse keksit noin nerokkaan päätelmän, että avoimella nettipalstalla voi kirjoittaa kuka vain :D
Kaikille se ei tosiaan näytä olevan selvää kun hyvin usein viestiketjuissa oletetaan, että niissä keskustelee vain kaksi henkilöä. Kuten tässäkin tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Mun tyttö kävi IB-lukiota minne on siis englanninkieliset pääsykokeet. Ihan itse halusi sellaiseen hakea, eikä ollut mikään huippu peruskoulussa vaan ennemminkin sellainen tasaisen ok 8-9 kokeista, mutta aina innostunut oppimaan lisää tästä maailmasta. Hänen luokallaan korostui kyllä se että nuoret on tosi tosi erilaisista taustoista. Aivan kaikista tuloluokista. Yhtäläistä oli ehkä se että vanhemmat on "tiukempia", vaativat lapsilta tietynlaista käytöstä ja joillakin oli tiukat kotiintuloajatkin vaikka olivat jo 18-v.
IB-lukio nyt ei olekaan mikään eliittilukio. Se, että opetus on englanniksi ei vielä riitä eliittilukioksi pääsemiseen