Meneekö noihin Ressuun ym. eliittilukioihin vain rikkaiden perheiden lapsia?
Kun koulumenestyshän ei katso perheen tulotasoa, mutta jäävätkö vaatimattomimmista perheistä tulevat helpommin lähilukioihin?
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa lukio on maksuton, joten tulotasolla ei ole periaattessa merkitystä. Mutta onhan se fakta, että tiettyihin "status"-lukioihin ei mene työttömän yh:n tai edes työssäkäyvän perujampan pennut vaan niihin kasaantuu kermaperseiden mussukat.
No ei ole fakta.
Niihin kaikkiin haetaan yhteishaussa. Arvosanat ratkaisevat.
Ootko rysy vai tollopersu kun väität päättömiä :D
Niin, mutta yleensä se on kyllä korkeakoulutettujen ja hyvätuloisten vanhempien idea, että nuori hakee johonkin SYKkin tai Ressuun. Ja nämä statuslukiot ovat Helsingissä keskeisillä paikoilla eli sinne ei mistään perähikiältä tai Vantaan perukoilta kovin helposti pääse edes kulkemaan. Itsellä on kaksi tuttu joiden lapset on noissa kouluissa ja kyllä se oli ih
Meillä lapsi sai ihan itse valita. Luuli, että minä haluan hänet ressuun. Ei mennyt. Hän luuli väärin, mutta jos sillä halusi vastustaa minun tahtoani, hyvä näin!
Reissuun menee ne jotka sinne pääsee
eli keskiarvolla sinne mennään ihan kuka vaan
Ei mene, koska sinne mennään todistuksen eikä isukin rahojen perusteella.
Viime vuonna Ressun keskiarvoraja 9,69
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo yksi vastaaja on ihan oikeassa, vai luuletteko, että kaikki kympin keskiarvolla varustetut hakevat ns. eliittilukioihin? No eivät hae. Tavislukioissa on myös porukkaa kympin keskiarvolla. Eli jotkut hakevat statuksen vuoksi kuuluisiin lukioihin ja toiset eivät.
Jotkut hakevat statuksen vuoksi, mutta monet siksi, että näissä lukioissa on hyvät oppimistulokset. Halutaan saada mahdollisimman hyvää opetusta. Osa näistä kouluista on myös erikoislukioita, joihin mennään siksi, että niissä saa joistakin aineista syventävää opetusta mitä tavallisista lukioista ei saa. Jos miettii jatko-opintoja vaikka luonnontieteissä niin totta kai on hyvä idea hakeutua lukioon, jossa keskitytään erityisesti niihin. Minä menin englanninkieliseen lukioon siksi, että halusin saada hyvän kielitaidon.
Näin just. Meillä lukio valikoitui mm. latinan opetuksen perusteella. Sitä oli opiskellut jo yläasteesta alkaen, oli luontevaa jatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Reissuun menee ne jotka sinne pääsee
eli keskiarvolla sinne mennään ihan kuka vaan
Kyllä siihen moni muukin asia vaikuttaa. Katsos, kun Ressuun ei mene, jos sinne ei edes hae. Yllättävän hankalaa sinulle hahmottaa, että pelkkä keskiarvo ei kerro sitä, mihin lukioon ja millä perusteella lapsi hakee yhteishaussa. Siellä kun voi valita keskiarvosta huolimatta minkä tahansa Suomen lukioista hakutoiveeksi. Jos Matti ei hae Ressuun, ei hän myöskään mene sinne, vaikka keskiarvo riittäisi.
Vierailija kirjoitti:
Osin totta. Mutta ratkaiseva ero tulee siinä, kun puhuttaan vain niistä, joilla keskiarvo riittää. Silloin syyksi sille, että hakee juuri Ressuun eikä vaikka Konalan lukioon (en tiedä onko sellaista, mutta ei sillä väliä), voi hyvinkin muodostua isukin rahat tai äippylin halu kertoa mammapalstalla, että lapsi on ELIITTIlukiossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
äippylin halu kertoa mammapalstalla, että lapsi on ELIITTIlukiossa.
Yhdet sukulaiset on kyllä juuri tällaisia livenä, hyvä että tulee nähtyä harvemmin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa lukio on maksuton, joten tulotasolla ei ole periaattessa merkitystä. Mutta onhan se fakta, että tiettyihin "status"-lukioihin ei mene työttömän yh:n tai edes työssäkäyvän perujampan pennut vaan niihin kasaantuu kermaperseiden mussukat.
No se on yleensä se perheen kulttuuri, joka enemmän määrittää. Kunniahimo on usein periytyvää. Mitä siinä on kermaperseyttä, en tiedä.
Sä et hoksannut, mitä tuossa tarkoitettiin. Ei siihen kunnianhimoa tarvita, että hakeutuu ns. eliittilukioon statuksen vuoksi. Eikä se poissulje kunnianhimoa, että käy lukionsa vaikka Orivedellä ja saa laudaturin paperit.
Nämä huippulukiot ovat niin paikkakuntakohtaisia statuspelejä, että ulkopuolisen on vaikea ymmärtää kaikkia sävyjä,
Oon kuullut Ressusta paljon hyvää ja pahaa. Aika iso koulu, sinne mahtuu kaikenlaista. Meillä kun oli ajankohtainen lukion valinta, Ressun itsemurhatilasto jotenkin pelästytti. Siis käsitteenä. Mutta tutuilla siis hyvin vastakkaisia kokemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo yksi vastaaja on ihan oikeassa, vai luuletteko, että kaikki kympin keskiarvolla varustetut hakevat ns. eliittilukioihin? No eivät hae. Tavislukioissa on myös porukkaa kympin keskiarvolla. Eli jotkut hakevat statuksen vuoksi kuuluisiin lukioihin ja toiset eivät.
Jotkut hakevat statuksen vuoksi, mutta monet siksi, että näissä lukioissa on hyvät oppimistulokset. Halutaan saada mahdollisimman hyvää opetusta. Osa näistä kouluista on myös erikoislukioita, joihin mennään siksi, että niissä saa joistakin aineista syventävää opetusta mitä tavallisista lukioista ei saa. Jos miettii jatko-opintoja vaikka luonnontieteissä niin totta kai on hyvä idea hakeutua lukioon, jossa keskitytään erityisesti niihin. Minä menin englanninkielis
Harmi, et oli koulutus mikä tahansa, se ei auta ilkeyteen.
Ei mene, mutta kyllähän osa vanhemmista petaa lapsen tietä "eliittilukioon" jo ennen kuin lapsi menee kouluun esim. muuttamalla ko. lukio lähelle. Ja tarkoitan nyt muuttamista vain sen koulun takia, en muista syistä. Näitäkin on, joille lapsen koulun nimi on elämää suurempi asia.
Ei varsinkaan, kun se ilkeys on täysin oman mielikuvituksesi tuotetta. Sinä itse vedit herneen nenään, kun sinulle kerrottiin, että kielitaitoa voi kehittää muutenkin kuin englannikielisessä lukiossa. Ja sitten aloit kuvitella omiasi henkilön "motiiveista".
Kaikenlaisista perheistä ovat, mutta toki monella on korkeakoulutetut vanhemmat (mikä ei muuten takaa hyviä tuloja).
100% varmasti sillä kuinkahan luulet näiden ihmisten saaneen paikkansa? sensuuri iskee mutta muuutonhan tekoäly ne kokeet käsittelisi ja lista aivan toinen.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin sääli että jonkun elämä on vain pänttäämistä pänttäämisen päälle. Menee nuoruus hukkaan ja aikuisena on epäsosiaalinen ja yksinäinen.
Saattavat olla luontaisesti älykkäitä ja oppiminen heille helppoa toisin kuin sinun kaltaisillesi, eivät tarvitse pänttäämistä.
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna Ressun keskiarvoraja 9,69
Kertoo vain siitä, että kyseessä on suosittu koulu. Keskiarvorajahan ei ole mikään ennakkoon päätetty raja, vaan se määritty sen mukaan, millaisilla keskiarvoilla ko. kouluun on haettu.
Vierailija kirjoitti:
Naurettava sana eliittilukio kertoo suoraan sen, että lukioilla on tietty asema tietynlaisten ihmisten mielissä. Kuvitellaan, että lapsi on jotenkin parempi ihminen, jos hän on käynyt Ressun tms. Ei hahmoteta, että se on ihan tavallinen lukio siinä missä vaikkapa Mukkulan lukio Lahdessa tai Seppolan lukio Jämsässä
Meillä onneks koulut ovat lähtökohtaisesti aika tasokkaita. Tietty on jotain eroja, mutta verrattuna oppilaitosten tasoeroihin monissa muissa maissa, meillä kaikki ovat enämpi samalla viivalla mistä tahansa lukiosta tai muusta oppilaitoksesta valmistuttuaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset miettii jotain Ressuja? Oikeasti, miksi?
Jos on akateemisesti suuntautunut ja kunnianhimoinen, niin ihan mistä vain Suomen lukiosta on ponnistettu vaikka minne.Ihmisten pitää ihan väkisin vääntää asioita joista tehdä itselleen peikkoja ja/tai merkkipaaluja. Sitten märehditään jotain lukioita.
Tyhjäpäät rakentaa statusta...Sanna Marin hyvä esimerkki, mitään uskottavuutta ei ole
Vierailija kirjoitti:
Ei varsinkaan, kun se ilkeys on täysin oman mielikuvituksesi tuotetta. Sinä itse vedit herneen nenään, kun sinulle kerrottiin, että kielitaitoa voi kehittää muutenkin kuin englannikielisessä lukiossa. Ja sitten aloit kuvitella omiasi henkilön "motiiveista".
Eipä ollut minun kirjoitus tuo ilkeyskommentti. Minä olen siis se joka kävi vieraskielistä koulua, mutta tuo oli jonkun muun viesti. Täällä kun viestiketjuihin voi kirjoittaa kuka vaan.
Mitä sä oikein sönkkäät? Täysin mielipuolista tekstiä, jossa ei ole päätä eikä häntää. Ja joka ei varsinkaan liity tämän ketjun aiheeseen. Aiheena ei nyt ole omien mielikuvitustarinoiden keksiminen muista kirjoittajista, vaan lukiot.