Miksi Haluatko miljonääriksi ohjelmaan menee tyhmiä?
Viimeksi katsomassani nuorehko nainen joutui jo heti käyttämään oljenkorret. Ei tuntenut meterologi Anniinaa, ei keihäänheittäjä J. Kinnusta. Vastaavia kilpailijoita on ollut ennenkin. Yksi nuorehko mies ei tiennyt Proviisoria, vaikka oli kouluttautunut. Suomen pienintä nisäkästä kysyttiin ja taisi jonkun marsun vastata, eli oikea vastaus on kääpiöpäästäinen. Ihan perusasioita ei tiedetä. Jopa seitiä ei tiedetä. Luulisi nolottavan kilpailun jälkeen. Moni sitten jatkaa vastaamista ja menettää jo tienaamansa rahat vastattuaan väärin arvaamalla
Kommentit (101)
Ei tuo ohjelma testaa varsinaisesti älykkyyttä, vaan pikemminkin enimmäkseen turhan nippelitiedon tuntemusta. Siis toki älykkyys yleensä korreloi tiedon sisäistämisen ja muistamisen sekä esimerkiksi älyllisen uteliaisuuden ja lukeneisuuden kanssa. Eli älykäs ihminen keskimäärin on lukenut, kuullut, ja omaksunut enemmän tietoa, myös turhaa sellaista usein. MUTTA entä sitten kun menet johonkin ohjelmaan ja älykkönä et ole ollenkaan kiinnostunut jostain penkkiurheilu-triviasta, ja kisasi katkeaa kolmanteen kysymykseen jostain jääkiekkojoukkueesta, oletko "tyhmä"? Et tietenkään.
Mene itse sinne kaikkien tuijotettavaksi niin ehkä se sullekin valkenee mikseivät tiedä vaikka tietäisivät.
Itse ottaisin satasen ulos ja lähtisin kuppilaan.
Oikeinkirjoitus kuntoon:
"Haluatko miljonääriksi? -ohjelmaan"
Kun ne kilauttaa kaverille, katsooko se kaveri googlesta vastauksen?
Mahdotonta voittaa miljoonaa sillä kysymykset ovat voivat olla aivan mitä vain ja suunniteltu siten ettei samasta aihealueesta tule kysymyksiä.
Olen katsonut satunnaisesti ja havainnut, että nuorten ja vähän vanhempienkin nykyopettajien yleistietämys on huono. Oikein tunnen, kun ensin jännityksen, sitten myötähäpeän puna nousee poskilleni ohjelmaa katsoessa. Itsekseni sitten täällä ajattelen: "voi ei, ei voi olla mahdollista, ettei tuota tiedä!"
Olen itse monta kertaa hakenut ja en ole koskaan saanut tuotantoyhtiöltä koskaan mitään yhteydenottoa.
Ja minulla on paljon tietämystä monista asioista. Eikä kameroiden ja yleisön edessä oleminen ole minulle hermostuttavaa. Päinvastoin, olen siinä kuin kala vedessä.
Olin 2017 kisaamassa Riku Niemisen juontamassa Heikoin lenkki-ohjelmassa ja 20:stä juontajan minulle esittämästä kilpailukysymyksestä vastasin oikein 19:n.
Itseäni kyllä potuttaa ja hävettää Miltsin tomppelit, joilla on surkea yleissivistys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole jaksanut vuosiin katsoa Haluatko miljonääriksi -ohjelmaa samoista syistä kuin moni eli liikaa jutustelua, liian vähän kysymyksiä.
Eniten ärsyttää se, että kun viimein saadaan nähdä kysymys vaihtoehtoineen ja kun siihen on viimein jahkailtu vastaus, niin odotetaan vielä sekuntikaupalla, että vastaus vahvistetaan, odotellessa kuullaan muka "jännittävää" musiikkia.
Onpa niin h******n jännää ja hauskaa, hohhoijaa ja voi p****. Pitäkää ohjelmanne, etsin muuta tekemistä.
Varmaan sama trendi ollut myös muiden maiden versioissa. Mitä olen kattonut, niin esimerkiksi intialaisessa haluatko miljonääriksi-kisassa käytetään aivan tolkuttomasti aikaa ihan vain kisailijoiden esittelyyn ja siinä jutustelemiseen sen sijaan että mentäisiin kohtuuajassa itse asiaan. 🙄😒
No onneksi ei
Lehtisen aikana ohjelmassa oli paljon enemmän kysymyksiä ja vähemmän jaarittelua! Lehtisen aikana ei myöskään ollut hakuvideoita eikä niiden katsomiseen mennyt aikaa kuten tässä nykyisessä versiossa. Kysy yleisöltä-oljenkorressa koko yleisö äänesti nappia painamalla. Sitten tulokset tuli ruutuun ja kilpailija vastasi.
Nyt kyseisessä oljenkorressa ensin odotetaan ketkä nousevat ylös. Sitten kilpailija valitsee henkilöt, seuraavaksi henkilöt esitellään ja kertovat vastauksensa ja sitten kilpailija vielä vastaa itse kysymykseen.
Jostain syystä ihmisillä on mielikuva että aikaisemmin tämä ohjelma oli paljon hidastempoisempi vaikka asia on aivan päinvastoin. Lehtisen aikana kysymyksiä tuli kuin tykin suusta tähän nykyiseen versioon verrattuna.
32-vuotias Laura ei tiedä Grigori Rasputinia.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ohjelma testaa varsinaisesti älykkyyttä, vaan pikemminkin enimmäkseen turhan nippelitiedon tuntemusta. Siis toki älykkyys yleensä korreloi tiedon sisäistämisen ja muistamisen sekä esimerkiksi älyllisen uteliaisuuden ja lukeneisuuden kanssa. Eli älykäs ihminen keskimäärin on lukenut, kuullut, ja omaksunut enemmän tietoa, myös turhaa sellaista usein. MUTTA entä sitten kun menet johonkin ohjelmaan ja älykkönä et ole ollenkaan kiinnostunut jostain penkkiurheilu-triviasta, ja kisasi katkeaa kolmanteen kysymykseen jostain jääkiekkojoukkueesta, oletko "tyhmä"? Et tietenkään.
Usein älykkäällä ihmisellä on laaja yleissivistys, myös asioista jotka eivät häntä itseään varsinaisesti edes kiinnosta.
Älykäs ihminen on kiinnostunut maailmasta, lukee paljon, on hyvämuistinen.
Näin asioita jää mieleen. Esimerkiksi sanomalehteä lukiessa silmäillään koko lehti lävitse. Näin tietoa omaksuu kaikista aiheista. Tyhmä ihminen taas lukee vain ne asiat jotka itseä kiinnostaa ja jättää muut sivut kokonaan lukematta.
Ei kyseiseen ohjelmaan Suomessa edes haluta tietäjiä. Ei haluta maksaa suuria palkintoja ja siksi kaikin keinoin varmistetaan että tietäjät ei pääsisi mukaan.
Jo hakuvideot osaltaan estää sellaisen perinteisen tietäjän pääsemistä ohjelmaan. Ei monikaan halua mitään typerää videota alkaa itsestään tekemään.
Suomen versiossa on muista maista poiketen paljon vähemmän ns. perinteisiä tietokilpailukysymyksiä. Täällä keskitytään kaikenlaiseen hömppään.
Suomalaiset kilpailijat eivät myöskään tee juuri minkäänlaista valmistelutyötä ohjelmaan mennessään. Edes latinalaiset numerot, olympiakaupungit ja vuodet, Suomen presidentit yms. ei ole hallussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku vuosi sitten oli lääketieteen proffa kisaamassa, ja ei pärjännyt. Joku on vaan yleistiedossa niin hyvä, että pärjää vaikka ei älykkö oliskaan. Kuten on ollut heitä, joilla ei ihmeempää koulutusta ole ollut. Tais siivooja voittaa 60 000 joku vuosi sitten.
Meneeköhän tuo kysymysten vaikeus kilpailian koulutuksen mukaan? eli kannattaisi valehdella itsensä elämänkoululaiseksi.
Niin tai nimenomaan syvällinen tietämys jostain lääketieteestä ei millään tavalla takaa sitä, että olisi syvällinen tietämys kaikilla muillakin osa-alueilla. Muisti on kuitenkin rajallinen ja erikoistuminen ja keskittyminen tiettyyn osa-alueeseen ei tee ihmisestä tyhmää, vaikkei hän tietäisi vaikka jonkun kuuluisan kappaleen esittäjää. Taide ja musiikkin on sellaista, että on aivan tuurista kiinni, osuuko kysymys genrestä, jota itse kuuntelee. Itse en ainakaan halua täyttää omaa päätäni millään julkkisten parisuhdekriiseillä tms turhuudella. Enkä myöskään yleistiedolla, joka löytyy helposti Googlaamalla, kuten vaikkapa jonkin valtion väestöluku.
Ohjelmaa tehdään pienellä budjetilla !
Vierailija kirjoitti:
Nykyään tuo on myös mennyt sellaiseen suuntaan, että hyvälläkään yleistiedolla ei välttämättä pärjää jos sattuu jotakin "viihteen" kysymyksiä. Esimerkiksi omalla kohdalla kosahtaisi heti siihen kun ryhdytään kyselemään jotakin tubettajia tai nollajulkkiksia, joiden seuraaminen ei mitenkään kosketa omaa elämää.
Tai musiikkikysymyksiä tai televisiosarjakysymyksiä juuri sellaisesta, mitä ei itse satu seuraamaan. Jostain Salatuista elämistä voisin osatakin jotain ihan alusta, mutta ensimmäisen kauden jälkeen ei ole tullut seurattua sitä lainkaan.
Samaa ihmettelen. Joku ei tiennyt mikä lintu on euron kolikossa. Ohjelmassa ei ole mitään jännitettävää kun oljenkorret käytetään heti. Jotkut harvat ovat saaneet isomman potin. Tietoviisaita ihmisiä on vähän.
Olisi kyllä kiva tietää millainen kysymys tulisi miljoonan kohdalla. Ennen oli hyviä tietokilpailuja. Vaikka tupla vai kuitti. Siinä oli oikeita tietäjiä.
Siksi, että säästyy palkintorahat.
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että säästyy palkintorahat.
Ja että katsojilla olisi jotain mille nauraa. Että "Hah hah haa! Miten tuo kisaaja voi olla noin kuutamolla, ettei tuohon kysymykseen tiedä oikeaa vastausta?".
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä kiva tietää millainen kysymys tulisi miljoonan kohdalla. Ennen oli hyviä tietokilpailuja. Vaikka tupla vai kuitti. Siinä oli oikeita tietäjiä.
Valistunut arvaukseni, että miljoonan euron kysymys voisi olla vaikkapa seuraavanlainen:
Mitä maata Rafael Trujillo hallitsi diktaattorin ottein 31 vuoden ajan?
A) Paraguay
B) Dominikaaninen tasavalta
C) Venezuela
D) Nicaragua
Aina nauratti se:Mikä on näistä eläin:
Sapeli, Soopeli jne.. Kilautettiin kaverillekin. Ei tiennyt.
Ei tiennyt kyllä lapsikaan n. 16 v. kun naureskelin tuota.