Miksi Haluatko miljonääriksi ohjelmaan menee tyhmiä?
Viimeksi katsomassani nuorehko nainen joutui jo heti käyttämään oljenkorret. Ei tuntenut meterologi Anniinaa, ei keihäänheittäjä J. Kinnusta. Vastaavia kilpailijoita on ollut ennenkin. Yksi nuorehko mies ei tiennyt Proviisoria, vaikka oli kouluttautunut. Suomen pienintä nisäkästä kysyttiin ja taisi jonkun marsun vastata, eli oikea vastaus on kääpiöpäästäinen. Ihan perusasioita ei tiedetä. Jopa seitiä ei tiedetä. Luulisi nolottavan kilpailun jälkeen. Moni sitten jatkaa vastaamista ja menettää jo tienaamansa rahat vastattuaan väärin arvaamalla
Kommentit (101)
Voithan sinä ap mennä sinne ja voittaa miljoonan kun olet niin älykäs 😁
Miksei Jeopardy!-ohjelmasta ole Suomiversota? Annetaan vastaus johon pitää keksiä kysymys.
Voi jälkikäteen kulkea ylpeänä nokka pystyssä, että olen tv:stä tuttu, vaikken mitään tiedäkään. Tonnin kuitenkin tienasin!
Vierailija kirjoitti:
Joku vuosi sitten oli lääketieteen proffa kisaamassa, ja ei pärjännyt. Joku on vaan yleistiedossa niin hyvä, että pärjää vaikka ei älykkö oliskaan. Kuten on ollut heitä, joilla ei ihmeempää koulutusta ole ollut. Tais siivooja voittaa 60 000 joku vuosi sitten.
Meneeköhän tuo kysymysten vaikeus kilpailian koulutuksen mukaan? eli kannattaisi valehdella itsensä elämänkoululaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Voithan sinä ap mennä sinne ja voittaa miljoonan kun olet niin älykäs 😁
"Älykäs selviää tilanteista, joihin viisas ei joudu".
- mummo -
Olen ollut tv-tietovisissa ja on käynyt niin, että melkein oma nimikin unohtuu-tilanne on jotenkin niin jännittävä. Kerran olin Onnenpyörässä siinä viimeisessä vaiheessa kun valotaululle tulee joku sana: ja se oli lempiartistini jonka biisin kuuntelin voimabiisinä, jonka nimestä puuttui vain pari kirjainta! Harmittaa vieläkin.
Niin, mene itse sinne. Jatketaan sen jälkeen keskustelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku vuosi sitten oli lääketieteen proffa kisaamassa, ja ei pärjännyt. Joku on vaan yleistiedossa niin hyvä, että pärjää vaikka ei älykkö oliskaan. Kuten on ollut heitä, joilla ei ihmeempää koulutusta ole ollut. Tais siivooja voittaa 60 000 joku vuosi sitten.
Meneeköhän tuo kysymysten vaikeus kilpailian koulutuksen mukaan? eli kannattaisi valehdella itsensä elämänkoululaiseksi.
Kilpailija.
Vierailija kirjoitti:
Helppoa kotisohvalta, mutta mitenhän kävisi tosipaikassa.
Olin tosipaikassa ja voitin melko paljon. Verothan siitä meni päältä.
Nykyään tuo on myös mennyt sellaiseen suuntaan, että hyvälläkään yleistiedolla ei välttämättä pärjää jos sattuu jotakin "viihteen" kysymyksiä. Esimerkiksi omalla kohdalla kosahtaisi heti siihen kun ryhdytään kyselemään jotakin tubettajia tai nollajulkkiksia, joiden seuraaminen ei mitenkään kosketa omaa elämää.
Olisikin sellaisia tietokilpailuja, jotka ei olisi tehty viihde edellä. Ei taputuksia, naurun räkätyksiä, ei yleisöä siis paikalla ollenkaan, kysymykset todella hyvin laadittuja ja vaatisi oikeita tietoviisaita kilpailijoita.
Ennen kuunneltiin isän kanssa aina radiosta Viisasten kerhoa. Isä valtavan hyvämuistinen ja ollut aina tietoa janoava, paljon lukenut ja asioita seurannut sotaveteraani, syntynyt v. 1920, ja minä silloinen reaaliaineissa ainakin kovasti yrittävä lukiolainen. Pantiin viisaat päät yhteen. Ne oli niin ihanan mielenkiintoisia iltoja että ihan itkettää kun muistelen.
Siinä me pohdittiin ja tuumailtiin, niin kuin "viisaat" siellä studiossa. Kuuntelijat lähettivät sinne kiperiä kysymyksiä. Aina kun ne siellä radiossa ei tienneet, kysymyksen lähettäjä sai jonkun palkinnon, kai se oli joku rahasumma.
Muistan kun oli yksi kysymys toiseen maailmansotaan liittyvästä aiheesta, jotain Saksan itseensä liittäneistä alueista, ja vastaus oli "Metz, Toul ja Verdoun." Meillä oli juuri koulussa käsitelty tätä aihetta ja muistin ne kaikki, isä muisti vain kaksi ensimmäistä. Kun sanoin sen Verdounin, isä hihkaisi, että "Vertuni! Niin justiinsa!"
Aina muistan sen. Isä oli kansanmies viimeiseen asti
Vierailija kirjoitti:
En itsekään tiedä kuka on J. Kinnunen, meteorologi Anniina tai Proviisori (proviisorin ammattina toki tiedän), eikä mielestäni nämä asiat edes kuulu yleistietoon. Mutta aika paljon siellä on nykyään näitä viihdekysymyksiä, tuntuu että koko meidän kulttuuri tarkastelee asioita nykyään enemmän viihdeuutisten kautta kuin vaikka 20 vuotta sitten kun oli Lasse Lehtinen kyselemässä. Eli oletetaan että ihmiset ei tiedä tärkeitä asioita joita ennen opetettiin koulussa, mutta ovat perillä ns. turhista julkkiksista ja heidän edesottamuksistaan
Jorma Kinnusen tietäminen kuuluu nimenomaan yleissivistykseen. Urheilustakin kuuluu jotain tietää ja J. Kinnunen on ihan kaikkien tiedettävissä. Niin perusyleistietoa kuin olla ja voi.
Meteorologi Anniinalta ei ole voinut välttyä, jos vähänkään on uutisia katsonut tai edes lukenut. Ei vaadi julkkisjuorujen seuraamista tämäkään.
Kysymys proviisorista koski varmaankin juuri ammattia, en ole kyseistä jaksoa nähnyt. Jos tämäkään ei kuulu yleistietoon, niin mikä sitten?
Siitä asiasta en itsekään pidä, että kysymyksissä on liikaa tätä tubettajat ja turhat julkkikset sektoria, mutta kyseessä onkin viihdeohjelma eikä mikään Suomen Tietoviisas.
Vierailija kirjoitti:
Miksei Jeopardy!-ohjelmasta ole Suomiversota? Annetaan vastaus johon pitää keksiä kysymys.
Jeopardy pyöri Suomenkin telkkarissa vuonna 2007, Ismo Apell oli juontajana. Olin itse siellä kilpailemassa, voitin kolme jaksoa putkeen ja vähän reilut viisi tonnia rahaa. Palkintorahoilla matkustin Jenkkeihin.
Se oli kaiken huippu kun muutama viikko sitten yksi kilpailija ei tiennyt mitä kieltä Itävallassa puhutaan. Minulla on sellainen tuntuma että se voi olla tuo saksa, mutta toisaalta onhan tuo Ranskakin aika lähellä, joten ihan yhtä hyvin siellä voidaan puhua ranskaa - kysytään yleisöltä.
Vierailija kirjoitti:
Ne siivoojan kysymykset olivat itsellenikin luvattoman helppoja ja amisjuntti olen itsekin. Toki laaja yleissivistys, mutta silti. Ainuttakaan oljenkortta en olisi tarvinnut siinä vaiheessa.
Kysymyksethän valitaan kilpailijoiden mukaan ja tietäväkin voidaan pudottaa halutessaan jollain typerällä tubettaja kysymyksellä.
Joskus oikein harmittaa, kun toiselle sattuu viisi vaikeaa kysymystä kymmenestä ja toinen pääsee helpoilla kysymyksillä 60 tonniin. Etenkin sellaiset kysymykset ..tuttaa joita ei voi edes loogisesti päätellä ellei oikeasti tiedä ja vielä muista asiaa.
Eikö sen pitäisi olla kaikkien tiedossa, että nämä kaikki kilpailijat käyvät läpi jo alkutestin. Testi seuloo jo valmiiksi kysyttäväksi niitä aiheita, joista on vähiten tietoa. Jos tämä oli jollekin epäselvää, niin ei sitä yleissivistystä taida teilläkään olla... En itsekään pärjäisi jossain blokkaajissa tai nykymusiikissa. Varmasti ne löisi minulle juuri noihin liittyviä kysymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itsekään tiedä kuka on J. Kinnunen, meteorologi Anniina tai Proviisori (proviisorin ammattina toki tiedän), eikä mielestäni nämä asiat edes kuulu yleistietoon. Mutta aika paljon siellä on nykyään näitä viihdekysymyksiä, tuntuu että koko meidän kulttuuri tarkastelee asioita nykyään enemmän viihdeuutisten kautta kuin vaikka 20 vuotta sitten kun oli Lasse Lehtinen kyselemässä. Eli oletetaan että ihmiset ei tiedä tärkeitä asioita joita ennen opetettiin koulussa, mutta ovat perillä ns. turhista julkkiksista ja heidän edesottamuksistaan
Jorma Kinnusen tietäminen kuuluu nimenomaan yleissivistykseen. Urheilustakin kuuluu jotain tietää ja J. Kinnunen on ihan kaikkien tiedettävissä. Niin perusyleistietoa kuin olla ja voi.
No ei ehkä jos on alle 70v tai ei ole suuri keihäänheiton ystävä niin tiedä moisesta Jormasta yhtään mitään. Suomen Kuvalehden triviajuttuja tulee luettua, mutta näkeehän siitä lehden olevan tarkoitettu vanhemmille ihmisille, sen verran paljon on kysymyksiä 60-luvun iskelmästä ja politiikasta toisinaan
Minä en esim tiedä suomalaisesta populaarikulttuurista yhtään mitään ja ohjelmassa kysytään paljon näitä, siksi en mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ehkä jos on alle 70v tai ei ole suuri keihäänheiton ystävä niin tiedä mois
Kyllä minä tiedän Kinnusen vaikka en välitä urheilusta ja olen nelikymppinen. Samoin tiedän politiikasta ajalta ennen syntymääni. Eiköhän ole ihan yleissivistystä.