Onko IT-alalla paljon seksuaalista häirintää?
Jos on 10 naista ja 90 miestä, niin jokaisen naisen ympärillä pyörii varmasti lauma miehiä, jotka haluaisi ottaa naisen siinä paikassa ja heti.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Nörttiä ei pillu kiinnosta, kunhan vaan saan koodata.
Totta kyllä, että osa, ne nörteimmät, ovat introvertteja, asperger tai autismi piirteitä omaavia tyyppejä. Mutta enemmistö porukasta on ihan normaaleja pildestä kiinnostuneita miehiä, niiden pilistä kiinnostuneiden naistenlisäksi.
Katsos kun ei noita tosinörttejä voi päästää asiakkaiden näkösälle. Eikä johtamaan projekteja, koska he hieroisivat loputtomiin niin hienoja ratkaisuja, että ei niitä kukaan tavan tallaaja osaa käyttää. Eikä asiakkat jaksa odottaa täydellistä. Siksi täällä on myös ekstrovertteja sosiaaliseen kommunikaatioon kykeneviä. Ei pelkät nörtit keskenään saa aikaan mitään markkinoille kelpaavaa. Meitä molempia tarvitaan. Siksi stereotypiasi on väärä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kokenut häirintää, vaikka olen parikymppinen nainen ja jo pari vuotta työskennellyt ohjelmistokehittäjä. Mutta osa varsinkin yli nelikymppisistä vähän epäsosiaalisista ja säälittävistä miehistä kyseenalaistaa osaamista ja ilkeilee. Nätisti kiitän avusta ja jatkan hommia.
Luuletko osaavasi enemmän kuin ne nelikymppiset miehet?
Ai käytöstapoja? Todistetusti kyllä. En ilkeile töissä kenellekkään. Enkä vähättele kenenkään osaamista. Ei ole tarvettakaan kun en ole katkera ja säälittävä kuten ilkeilijät.
Vierailija kirjoitti:
Jos talossa on muslimeja, niin sitten on häirintää.
Ja lestoja, niin on sukupuolir asis mia. Pahimmat naisten dissaajat omalla työpaikallani ( it suunnittelu) ovat olleet ihan kotimaisia kiihkeitä uskon miehiä.
M uslimi työkaverini ovat olleet ihan korrektisti käyttäytyvää porukkaa. Intiasta tulleista turbaania pitävistä tyypeistä en voi sanoa samaa, samanlaisia kuin kotimaan tosiuskikset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kokenut häirintää, vaikka olen parikymppinen nainen ja jo pari vuotta työskennellyt ohjelmistokehittäjä. Mutta osa varsinkin yli nelikymppisistä vähän epäsosiaalisista ja säälittävistä miehistä kyseenalaistaa osaamista ja ilkeilee. Nätisti kiitän avusta ja jatkan hommia.
Luuletko osaavasi enemmän kuin ne nelikymppiset miehet?
Ai käytöstapoja? Todistetusti kyllä. En ilkeile töissä kenellekkään. Enkä vähättele kenenkään osaamista. Ei ole tarvettakaan kun en ole katkera ja säälittävä kuten ilkeilijät.
Tuo: Luuletko osaavasi enemmän kuin ne nelikymppiset miehet? muuten kertoo ihan vain omasta ajattelustasi. Mistä näin päättelit? On selvää, että 20v alalla töitä tehnyt tietää enemmän kuin minä 2v töissä olleena. Minä en luule yhtään mitään, minä olen töissä tekemässä työni enkä toteuttamassa setämiesten voimafantasioita. Mielestäni näillä nelikymppisillä miehillä ei siten pitäisi olla mitään syytä nähdä parikymppistä naista uhkana, mutta jostain syystä silti pitää yrittää työntää muita alaspäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytär on ulkomailla töissä, suuressa kansainvälisessä firmassa. Kollegat ovat ympäri Eurooppaa ja jonkin verran sen ulkopuoleltakin; suurin osa heistä on miehiä. Kaikki käyttäytyvät kuulemma erittäin asiallisesti, niin vanhemmat ja kokeneemmat kuin nuoremmatkin. Tytär toimii osastonsa esihenkilönä.
Näitä on paljon IT-alalla. Esihenkilönaisia, jotka ei osaa itse mitään alaistensa hommia, mutta ovat kovia pätemään.
Ei esihenkilön tarvitse osata alaisten hommia, vaan ymmärtää niitä ja tarvittaessa puuttua ongelmiin. Jos kaikki menee kuin strömsöössä, esihenkilön pitää osata pitää näppinsä erossa tiimin toiminnasta. Esihenkilön tai projektipäällikön työ on paljolti puskurina olemista tiimin ja oman firman johdon ja myös asiakkaiden välissä. Pitkään olen ollut alalla enkä ole huomannut, että sukupuoli olisi merkittävä asia. Sekä hyviä että todella surkeita esimiehiä on ollut niin naisissa kuin miehissä.
No kyllä tosiaan on. Muttei ehkä sieltä koodareiden vaan johtoportaan taholta. Viime vuosilta kokemukseni.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Ihastumisia on vuosien varrella useita sattunut, mutta ne on siis ollut ihan kohteliaita lähestymisiä, ja ovat uskoneet kun olen sanonut ei. Ei minkäänlaista häirintää.
Asiakkaiden edustajia, kun konsulttina olen työskennellyt, on kyllä jotain ollut oikein vanhan ajan setämiehiä, jotka on joko kohdelleet alentuvasti koska olen nainen, tai typerää kaksimielistä läppää ja flirttiä. Mutta olen kyllä tehnyt hyvin selväksi että mun kanssa ei sellaista peliä kannata pelata. Ja kerran sanoin ihan työnantajalleni, miten asiakas on mua kommentoinut ja kohdellut, ja pyysin pääsemistä toiseen projektiin. Pääsin, ja ongelma loppui siihen. (tämän noin 60 v setämiehen kommentteja mm. ei nämä ole tyttöjen hommia, luulin että olet siivooja kun ensi kertaa näki, vitsailu siitä miten minun pitäisi "vilauttaa" (powerpointtia, heh heh), push-up viestejä appseista, kutsui minua jatkuvasti "tytöksI" vaikka olin 35-vuotias nainen)
"Kiva" kuulla, että joku muukin on saanut alentuvaa kohtelua naisena. Tosin sitä ei voi laittaa IT-alan piikkiin, koska alentuvasti kohteleva asiakas oli ihan eri alan ihmisiä (teollisuus, en tarkemmin määrittele minkä alan). Mutta mun osalta tämä tapahtui onneksi vain myyntitilaisuudessa, jossa olin ainoana naisedustajan (myyjä, asiakkuuspäällikkö ja toinen konsultti olivat kaikki miehiä, samoin kuin asiakkaan edustajat). Eli ei tarvinnut missään projektissa kärsiä tytöttelystä ja "meillä tavallisesti naiset kaataa nää kahvit, mutta ota nyt kuitenkin ensin" -kommentteja.
Ei yhtään, vaikka olen nätti. Miehet on järkeviä ja koulutettuja. Ei mitään raksa-öhö-öhö -ukkoja. Ja firmoissa on tiukka politiikka muutenkin käytökselle.
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa ole seksuaalista häirintää millään alalla.
No ehkä ravintola-alalla saattaa joskus joku puristaa pepusta, mutta senkin voi ottaa huumorilla.
Nykypäivänä vaan on muotia pöyristyä joka asiasta ja tehdä kärpäsestä härkänen.
Helppohan se on huudella tuollaisia jos itselle ei ole koskaan käynyt (tai jos itse on ahdistelija joka haluaa kaasuvalottaa).
Oma mies on it-alalla eikä ole koskaan kertonut että heillä olisi ollut työpaikalla tuollaista. Hän on nuorempaa sukupolvea joille kulttuuri on erilainen. Luulisi että asiantuntija-aloilla olisi muutenkin vähäisempää verrattuna palvelualoihin joisss ahdistelija on yleensä asiakas, tai työukkoaloihin joissa matalasti koulutetut jäärät pitävät kynsin ja hampain kiinni 80-luvun tissikalenterikulttuurista jossa naisia voi vähätellä ja ahdistella minkä ehtii huumorin varjolla.
Näköjään aina häirinnän puutekaan ei kelpaa. Tuntuu herättävän ihmetystä, että miksi ei kiinnosta tms.