Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa ajasta, kun tietokoneet tulivat Suomessa työpaikoille

Vierailija
28.05.2024 |

Kuulin tänään töissä asiakastapaamisessa, kun eräs herra kerroi, että heillä oli jäänyt työntekijöitä pois töistä, lopettanut tai jäänyt eläkkeelle, kun tietokoneet tulivat. Jäi kiinnostamaan tarinat noilta ajoilta. Kertokaa!

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Ekat koneet tulivat 1989. Niissä ei ensimmäiseen kahteen vuoteen ollut tekstinkäsittely- eikä taulukkolaskentasovelluksia. Toimistosihteeri naputteli tuntikorteista tunnit johonkin tietokantaan, jota ei kuitenkaan alussa hyödynnetty. Ainoa oikea sovellus oli maastotallentimen lataus- ja lukusovellus, jolla saatiin hyödynnettyä mittaustietoja. Windowsin tultua se riisuttiin aluksi kaikista koneista pois, ettei kukaan olisi pelannut pasianssia. Kun ensimmäiset hiiret tulivat, yksi toimistonainen pelkäsi sitä. Alkukantainen sähköposti tuli 1996. 

M63

Vierailija
2/37 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille kun tietokoneet tulivat, ne kävivät höyryvoimin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin työelämään vasta 2003 ja silloin oltiin jo niin olevinaan tietoyhteiskuntaa ja digiloikkaa. Suomessa oli kovia odotuksia tulevaisuudelta mm. Nokian myötä. Se näkyi ja tuntui kaikessa jotenkin vahvemmin kuin nykyään.

Vierailija
4/37 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin työt siihen aikaan, kun puhuttiin vielä atk:sta. Yksi työkaveri oli käyttänyt opiskellessaan reikäkortteja ohjelmointiin.

Niitä juttuja kuunteli huuli pyöreänä.

Vierailija
5/37 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa opiskeltiin jotain ihan kummallista atk:ta Mikro-Mikoilla ysärillä, en tänä päivänä tiedä mitä siinä piti saada aikaiseksi ja olen sentään itse it-alalla.

Sen muistan kun päästiin nettiin surffailemaan, halukoneita oli Altavista ja Yahoo ja chattailtiin jossain palstoilla poikien kanssa. Ainakin Aarresaari tms oli yksi tällainen

Vierailija
6/37 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti on tehnyt töitä reikäkorttien kanssa joskus ihan kasarin alussa jo. Silloin tietokoneet eivät olleet vielä PC:eitä vaan "tyhmiä päätteitä", jotka olivat yhteydessä keskuskoneeseen.

Vierailija
7/37 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisin, mutta kuuluu salassapitosopimuksen piiriin.

Sen verran voin sanoa, että mut oli palkattu opettamaan tietokoneen käyttöä, silloin yksi noin 42 vuotias mies kieltäytyi täysin yhteistyöstä. Johtuikohan siitä, että olin 23 v nainen vai tietokonepelosta, en tiedä.

Vierailija
8/37 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 1980-luvulla kesätyössä sellaisessa paikassa, jossa oli otettu käyttöön tietokoneet. Ei tarvinnut enää tehdä itse ohjelmia. Muuan eläkeikää lähestyvä mies näpytteli konetta suurella innolla ja otti siitä irti kaiken mahdollisen hyödyn omassa työssään. 

Oman työurani alkuaikoina oli jo teko+ ja joku tietokantaohjelma ensimmäisessä työtietokoneessani.

Vierailija
9/37 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan. Ekat koneet tulivat 1989. Niissä ei ensimmäiseen kahteen vuoteen ollut tekstinkäsittely- eikä taulukkolaskentasovelluksia. Toimistosihteeri naputteli tuntikorteista tunnit johonkin tietokantaan, jota ei kuitenkaan alussa hyödynnetty. Ainoa oikea sovellus oli maastotallentimen lataus- ja lukusovellus, jolla saatiin hyödynnettyä mittaustietoja. Windowsin tultua se riisuttiin aluksi kaikista koneista pois, ettei kukaan olisi pelannut pasianssia. Kun ensimmäiset hiiret tulivat, yksi toimistonainen pelkäsi sitä. Alkukantainen sähköposti tuli 1996. 

M63

Olitko sinäkin metsäalalla tuolloin? Muistelen, miten meillä metsäkeskuksessa sihteerit naputteli tietoja reikäkorteille (?) ja ne lähetettiin Helsinkiin, jossa jonkin prosessin päätteeksi tulostui tietokoneliuskoja, joita sitten tarkisteltiin ja palautettiin uudelleenlaskentaan. Maastotallennin oli ihan huikean hieno uudistus, joskin sen kanssa sai olla tarkkana, paristoja kului. Ja pasianssi poistettiin tavisten koneilta, metsänhoitajille se jäi.

Minä kävin ihan multiplan-koulutuksenkin ja olin tosiosaaja taulukkolaskennassa! Osasin lajitella ja aakkostaa!

Vierailija
10/37 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ensimmäinen kohtaaminen työpaikalla tietokoneiden kanssa oli -88, jolloin meillä oli keskuskone ja siihen liitettyjä "tyhmiä" päätteitä. Lisäksi meillä oli yksi PC, mutta sitä ei juuri käytetty.

Operoin itse tuota keskuskonetta ja siihen piti lähes kaikki ohjelmat ja data syöttää magneettinauhoilta.

Vierailija
11/37 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin töissä yliopiston kirjastossa 80-luvun lopulla, ja kun tietokoneet tulivat lainausosastolle (itse olin hankintaosastolla, ja siellä hoidettiin kaikki käsipelillä) ja pyrin atk-kurssille, minulta evättiin pääsy, koska olin jäämässä äitiyslomalle. Änkesin kuitenkin kurssille. Tietokonekammoa helpotettiin opettamalla meidät pelaamaan pacmania.

Vierailija
12/37 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin uudessa työpaikassa tammikuussa 1991, ja parin kuukauden kuluttua sinne tuotiin ensimmäiset tietokoneet.

Kaikille työkavereille ne olivat mystinen uutuus, mutta minäpä olin ehtinyt tutustua niihin jo edellisessä paikassani ja oikein kirjoittaa niillä wp-dokumentteja. Muuhun sen ajan koneet eivät juuri pystyneetkään.

Niinpä talon uusimpana (ja nuorimpana) ja vieläpä naisena sain opettaa muille, mitä nappia painetaan ja mitä sitten tapahtuu. Tunsin itseni vähintään tekniikan tohtoriksi, kun kaikki seisoivat takanani ringissä juhlallisen kunnioittavina.

Kannoin gurun mainetta vielä pitkään.  :)

Vierailija
13/37 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin vuonna 1994 meillä oli sähköposti, pilvipalvelu (ulkoakin saavutettava verkkolevystö), verkkotulostin ja jotain 1200/2400 baudinen puhelinyhteys keskuskoneelle. Toimistolla oli kiinteä koaksiaaliverkko.

Päätteitä ei enää ollut, minulla oli tiukka Intel 486 ja dos. Muutama kannettava taisi jollain olla, mutta ne olivat aika huonoja.

Tuolloin taisi olla myös internet ja Gopher tmv. Vähän tämän jälkeen tuli www. Pätevänä vesselinä tein meille www-sivut ja koko johtoryhmä tuli pällistelemään julkaisua.

Matkapuhelimet olivat tolkuttumia Nokian halkoja, muistaakseni gsm-puhelimia kuitenkin. Niitä ei ollut kaikilla, vain pomoilla ja myyntityypeillä. Muut saivat pärjätä sähköpostilla ja lankapuhelimella.

Mielenkiintoista sinällään, että kukaan ei pitänyt tuota mitenkään erityisen edistyneenä www:tä lukuunottamatta.

Vanhemmat patut ja sihteeri selvisivät ihan hyvin. Ehkäpä siksi, että sedillä oli synkkä VAX-menneisyys ja sihteeri oli fiksu ja kätevä

Kun näin tarkemmin ajattelen, niin olisiko ollut niin, että sedät kasasivat systeemin rungon?

Melko noheva systeemi sen aikaiseksi, data vaan liikkui hitaasti.

Vierailija
14/37 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitin uudessa työpaikassa tammikuussa 1991, ja parin kuukauden kuluttua sinne tuotiin ensimmäiset tietokoneet.

Kaikille työkavereille ne olivat mystinen uutuus, mutta minäpä olin ehtinyt tutustua niihin jo edellisessä paikassani ja oikein kirjoittaa niillä wp-dokumentteja. Muuhun sen ajan koneet eivät juuri pystyneetkään.

Niinpä talon uusimpana (ja nuorimpana) ja vieläpä naisena sain opettaa muille, mitä nappia painetaan ja mitä sitten tapahtuu. Tunsin itseni vähintään tekniikan tohtoriksi, kun kaikki seisoivat takanani ringissä juhlallisen kunnioittavina.

Kannoin gurun mainetta vielä pitkään.  :)

Koska aloitin tietokoneiden parissa 90-luvun alussa, oletetaan vieläkin, että osaan kaiken uusista ohjelmista, vaikka en olisi tarvinnut tai käyttänyt niitä ikinä.

Leima on tiukassa.

Vierailija
15/37 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 1983 käytin tietokonetta kesätöissä vkuutusyhtiö Sammon pääkonttorissa Turussa. 

Tietokoneet on täysin pepusta. Olis saanu jäädä keksimättä. 

Elämä oli leppoisampaa ilman tietokoneita. 

Olen nyt 60-v DI. Vihaan tietotekniikkaa.

Vierailija
16/37 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 1988 tuli eka kone töihin. Siinä oli lerppuasema ja matriisikirjoitin. Muistan että oli tekstinkäsittelyohjelma, taulukkolaskentaohjelma ja että sillä pystyi ohjelmoimaan basic-kielellä. Konetta käytettiin lähinnä tekstinkäsittelyyn eli tarjousten kirjoittamiseen, raporttien kirjoittamiseen ja mainosmateriaalien laadintaan. Kone ei ollut yhteydessä nettiin.

Vierailija
17/37 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aikoinaan työharjoittelussa VTTK:lla Otaniemessä. Tietokoneet olivat isoja kuin nykyiset jääkaapit. Oli reikäkortteja ja vastaavia, joiden avulla tietoa syötettiin koneisiin.

1980-luvulla pääsin tutustumaan ensimmäisiin Suomeen tuotuihin omenoihin. Läheisessä yrityksessä oli avoimet ovet, kun olivat saaneet mäkkejä toimistoon esille. Reippaana koululaisena kävelin ovesta sisään tutustumaan niihin. Oma tietokone vuosikymmen myöhemmin oli köpömpi kuin noi mallit, joita silloin pääsin kokeilemaan. 

Vierailija
18/37 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M63

Sinulla on hyvä muisti. Itse en muista edes edellisvuotta noin tarkasti, vaikka isoja muutoksia onkin ollut.

Vierailija
19/37 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin aikoinaan työharjoittelussa VTTK:lla Otaniemessä. Tietokoneet olivat isoja kuin nykyiset jääkaapit. Oli reikäkortteja ja vastaavia, joiden avulla tietoa syötettiin koneisiin.

1980-luvulla pääsin tutustumaan ensimmäisiin Suomeen tuotuihin omenoihin. Läheisessä yrityksessä oli avoimet ovet, kun olivat saaneet mäkkejä toimistoon esille. Reippaana koululaisena kävelin ovesta sisään tutustumaan niihin. Oma tietokone vuosikymmen myöhemmin oli köpömpi kuin noi mallit, joita silloin pääsin kokeilemaan. 

Virhe: Ei VTTK vaan VTKK

Vierailija
20/37 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini operoi paikallisessa sairaalassa saksalaista Nixdorffia. Meni näköjään konkkaan 1990.