Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alhainen syntyvyys johtuu näistä kolmesta asiasta.

Vierailija
28.05.2024 |

1. Ei ole varaa lapsiin koska palkka on pieni, miksi tehdä lapsia kun sillä palkalla hyvä että elättää itsensä? 

2. Sopivaa kumppania ei ole, yksin niitä lapsia on vaikea tehdä. 

3. Vapaaehtoisesti lapsettomien osuus on kasvanut, kaikki ei vaan lapsia halua. 

Miehistä lapsettomiksi jää noin 30% ja naisista noin 20%.

Kommentit (236)

Vierailija
121/236 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nainnen osaisi synnyytää vauan joka ei yöitke, niin parheytyminen olisi rutosti kivenpi haave kuhin mitä se nyt on

Kuulosuojaimet ja toinen huone toiselle vanhemmalle on jo nyt keksitty. Kaikki lapset eivät edes itke öisin vauvanakaan. Ei kai kukaan sen takia jätä lapsia tekemättä?? Poikaiseni, minulla täytyy päivinkin olla papperitupot korvissa konska terävän metelin kuulenta saa minut pimahduksen partaalle. Korvatuppoelämää on jatkunnut ehkä vuodesta 2009. Sillon meni toinen korva jumiin paperimöyhyn takia mutta terveyshoitsu purskutti sen viinalla auki. Sen jälkeen on ollu korvat auki, paitsi viakkua häätyy ajottain kairata irti. Tahtoisin kutienkin yöt viettää edelleen metelittä, t äijä40

Terveen

Muutama kuukausi yöitkua isoissa ohutseinäisissä kerrostaloissa kuulostaa siltä, että kovin monen ei kannata perhettä perustaa, jos em. kerrostaloissa halutaan nukkua. 

Vierailija
122/236 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eläkemenot nousivat 35 miljardiin euroon."

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f5faeac2-56e0-45b0-a339-e67077d50…

Ansiosidonnaista maksettiin viime vuonna 1,9 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot/

Pitäisikö eläkkeeseenkin olla katto? Maksetaan 4000 päivää ja sit putoaa sinne 595e netto. 4000 päivää olisi sentään 10x enemmän kuin 400 päivää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/236 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ihmiset jotka puhuu syntyvyydestä iltapäivälehdissä ovat kansanedustajia,tutkijoita ja asiantuntijoita, heillä on sen verran kova palkka ettei ne ymmärrä sitä että sillä "3000e/kk" tienaavalla lapsien teon haasteena on juurikin pula rahasta. 

Se hyvätuloinen voi ostaa sen sähköauton bensa auton sijaan, se voi ostaa perheasunnon, se voi säästää/sijoittaa vaikka se lapsia tekee... "3000e/kk" tienaava tankkaa kallista bensaa, asuu pienessä asunnossa ja säästöjä/sijoituksia ei saa jos lapsia tekee.

Vierailija
124/236 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne ihmiset jotka puhuu syntyvyydestä iltapäivälehdissä ovat kansanedustajia,tutkijoita ja asiantuntijoita, heillä on sen verran kova palkka ettei ne ymmärrä sitä että sillä "3000e/kk" tienaavalla lapsien teon haasteena on juurikin pula rahasta. 

Se hyvätuloinen voi ostaa sen sähköauton bensa auton sijaan, se voi ostaa perheasunnon, se voi säästää/sijoittaa vaikka se lapsia tekee... "3000e/kk" tienaava tankkaa kallista bensaa, asuu pienessä asunnossa ja säästöjä/sijoituksia ei saa jos lapsia tekee.

Myös hyvätuloisilla on usein joustava työ, he voivat tehdä etätöitä, heillä on työsuhde etuja ja heidän työ ei ole niin kuormittavaa.

Vierailija
125/236 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua itseäni huvittaa se kun päättäjät,thl,väestöliitto yms tutkijat eivät juuri ikinä mainitse rahaa tai sitä ettei ole kumppania kun aiheena on alhainen syntyvyys. Ne puhuu aina jostain lapsimyönteisestä ilmapiiristä ja siitä että heitä pitää tukea enemmän joilla niitä lapsia jo on. Eivätkö he tajua millaista on elää duunarina joka ajaa autolla töihin? Palkkaa 3000e/kk ja nettona 2000e/kk josta asuminen sekä auto vie jo sen 1000e/kk. Duunarina et myöskään voi tehdä etänä töitä ja duunarin työ on usein fyysisesti rankempaa eli voimavarat menevät herkemmin töihin.

Tämä! Ikäänkuin oikeita syitä ei saisi sanoa ääneen. Pitää aina olla jokin hieno keksitty selitys asioille. Lisäisin vielä tuohon rahan ja kumppanin puutteeseen rinnalle ihan vaan sen, että kaikki eivät välttämättä vaan halua lapsia. So simple, eikä sitä tarvitse mielestäni sen kummemmin selitellä! 

Vierailija
126/236 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen lapsia syntyi ja niitä haluttiin. Oltiin rakastavia vanhempia. Nykyään ei haluta lapsia eikä katsota tulevaisuuteen. Suomi vanhenee.  Minäminä ja taas kerran minä kulttuuri loistaa. Mitä minä haluan...

Sotien jälkeen naapurit pisti verhot kii isännän vetäessä vyöllä välillä emäntää tai niitä lapsia. Lasta sai istuttaa kylmällä lattialla eikä kukaan puuttunut. Mettään hävinneitä ei aina edes viitsitty hakea. Tämä mummoni suusta.

Vierailija
127/236 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alhainen syntyvyys johtuu hepsankeikoista, joille oma viihde on tärkeämpää kuin uusi elämä.

Jospa sinä löytäisit hepsankeikan, saisit hänen kanssaan lapsen ja jäisit heti lapsen yksinhuoltajaksi. Siinä sinulle olisi pientä puuhaa seuraavaksi 20 vuodeksi.

Vierailija
128/236 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne piirtää kel on liituu.

Vierailija
129/236 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen lapsia syntyi ja niitä haluttiin. Oltiin rakastavia vanhempia. Nykyään ei haluta lapsia eikä katsota tulevaisuuteen. Suomi vanhenee.  Minäminä ja taas kerran minä kulttuuri loistaa. Mitä minä haluan...

Ennen syntyi lapsia vaikkei niitä haluttu. Keski-ikäisiä vanhemmissa ikäluokissa vahinkoraskaudet ja pakkoavioliitot oli yleisiä. Se ei tarkoittanut, että oltiin rakastavia puolisoita ja rakastavia vanhempia. Loppuelämäkseen nalkkiin jäänyt kosti kaiken puolisolleen ja lapsilleen.

Vierailija
130/236 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että on raha summaa jolla ei lapsia haluavan naisen saa tekemään lapsia ja taas ne naiset, jotka haluavat sen lapsen ei mieti rahojaan. Hän on valmis taloudellisiin uhrauksiin.

On olemassa ryhmä, jolla ei ole puolisoa, jonka kanssa hankkia se lapsi. Sitten on se ryhmä, jolla on puoliso ja haluaa lapsen, mutta heillä on ongelmia tulla raskaaksi. 

Monet eivät pidä lapsista ja se tosiasia koskee myös lapsenteko iässsä olevia miehiä ja naisia. Myös he inhoavat vauvojen huutoa tai lapsia hiihtoladuilla, hotelleissa ja ravintoloissa. Yhä useampi ihan kaikissa ikäluokissa ei vaan pidä lapsista. Eivätkä he halua näitä ympärilleen koskaan. Minä inhoan kissoja, enkä aio koskaan hankkia sellaista. Sellaista palkkasummaa ei ole tai niin isoa taloa, että muuttaisin mieleni.

Vierailija
131/236 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alhainen syntyvyys johtuu hepsankeikoista, joille oma viihde on tärkeämpää kuin uusi elämä.

Helppoa se on syyllistää nuoria naisia ja vaatia heitä uhraamaan oma mukavuus, kun itse ei kuitenkaan lopulta ole missään tekemisissä ja auttamassa niiden lasten kanssa,

Vierailija
132/236 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useampi saa nykyään lapsia kuin mitä muinoin. Suurin syy miki lapsia syntyy vähän on se että ihmiset voivat valita. Tietenkin olosuhteet pakottaa tekemään valintoja joita ei itse haluaisi mutta näin se on.

Vierailija
133/236 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että on raha summaa jolla ei lapsia haluavan naisen saa tekemään lapsia ja taas ne naiset, jotka haluavat sen lapsen ei mieti rahojaan. Hän on valmis taloudellisiin uhrauksiin.

On olemassa ryhmä, jolla ei ole puolisoa, jonka kanssa hankkia se lapsi. Sitten on se ryhmä, jolla on puoliso ja haluaa lapsen, mutta heillä on ongelmia tulla raskaaksi. 

Monet eivät pidä lapsista ja se tosiasia koskee myös lapsenteko iässsä olevia miehiä ja naisia. Myös he inhoavat vauvojen huutoa tai lapsia hiihtoladuilla, hotelleissa ja ravintoloissa. Yhä useampi ihan kaikissa ikäluokissa ei vaan pidä lapsista. Eivätkä he halua näitä ympärilleen koskaan. Minä inhoan kissoja, enkä aio koskaan hankkia sellaista. Sellaista palkkasummaa ei ole tai niin isoa taloa, että muuttaisin mieleni.

Näin pystyy kirjoittamaan vain hyvätuloinen tai sellainen ihminen joka on saannut muuta kautta rahaa. Mitä itse tiedän ihmisiä niin monet heistä nimenomaan miettii sitä onko heillä varaa lapsiin koska töistä saatava palkka ei ole iso. 

Vierailija
134/236 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua itseäni huvittaa se kun päättäjät,thl,väestöliitto yms tutkijat eivät juuri ikinä mainitse rahaa tai sitä ettei ole kumppania kun aiheena on alhainen syntyvyys. Ne puhuu aina jostain lapsimyönteisestä ilmapiiristä ja siitä että heitä pitää tukea enemmän joilla niitä lapsia jo on. Eivätkö he tajua millaista on elää duunarina joka ajaa autolla töihin? Palkkaa 3000e/kk ja nettona 2000e/kk josta asuminen sekä auto vie jo sen 1000e/kk. Duunarina et myöskään voi tehdä etänä töitä ja duunarin työ on usein fyysisesti rankempaa eli voimavarat menevät herkemmin töihin.

Tämä! Ikäänkuin oikeita syitä ei saisi sanoa ääneen. Pitää aina olla jokin hieno keksitty selitys asioille. Lisäisin vielä tuohon rahan ja kumppanin puutteeseen rinnalle ihan vaan sen, että kaikki eivät välttämättä vaan halua lapsia. So simple, eikä sitä tarvitse mielestäni sen kummemmin se

Joo. Ylemmällä keskiluokalla ei ole käsitystä joustoista, joita heillä on. Työ on vaativaa, muttei yleensä estä piipahtamasta omilla asioillaan keskellä päivää. Työt voi aloittaa myöhemmin, jos edellisenä yönä on nukuttu huonosti. Jne. Koko tuttavapiirillä on niin paljon joustovaraa, että asioilla on tapana järjestyä. Kodin pikku sotkut sun muut voi ratkaista ostamalla palveluja. 

Sillä perheenperustamisikäisellä 25-vuotiaalla on keskimäärin 1500 euron kuukausitulot. Silloin elämä on pakko järjestää niin, että kaiken pystyy tekemään itse. Jos vanhemmat ovat duunareita, niin nämäkin ovat töissä 7-15:30. Silloin ei ole mahdollisuutta alkaa kantaa vastuuta lapsista ilman, että talloo jonkun muun (yleensä työnantajan) varpaille. Jos työnantaja on humaani ja elämänkatsomus optimistinen, niin tötöilyistä ei ole haittaa eikä se pelota. Jos elämänpolun varrelle mahtuu enemmänkin huonoja kokemuksia, niin varmasti ahdistaa ja pelottaa. 

Valitettavasti eri yhteiskuntaluokissa myös vanhetaan eritahtisesti. Ylemmissä luokissa 80-vuotiaat ovat vielä virkeitä ja hyvävointisia. Duunari alkaa olla rikki jo 60-vuotiaana. Ei se hyväosaisempi ymmärrä, että 30-vuotias duunari voi olla pienipalkkainen sandwich-vanhempi fyysisesti risojen isovanhempien ja puolivuotiaan vauvan puristuksessa, kun hänellä sandwichit osuvat vasta ikään, jolloin hän on itse 45, vanhemmat 80-v ja lapset mukavasti teini-iässä. 

Ihan eri maailmoja. Ihan eri ongelmia. 

Vierailija
135/236 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhyys ei voi olla syy lapsettomuuteen, koska sillon ei ois varaa ehkäsyynkään

Ehkäisy maksaa huomattavasti vähemmän kuin lapsen elättäminen.

Vierailija
136/236 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4. Yleinen turvattomuus: ilmastonmuutos, sodat, työn murros, rikkauksien keskittyminen jättiyrityksille

5. Valtiota ei kiinnosta synnyttäjien hyvinvointi. Ei satsata esi- ja jälkihoitoon, hyvään synnytyskokemukseen ym.

On siis palattu takaisin normaaliin, tarkoitin siis kohtaa 4.

Vierailija
137/236 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmispopulaatioissa on kumma sääntö: mitä pidempi eliniänodote, sitä pienempi syntyvyys.

Esim.maatalouden aiheuttama väestöräjähdys johtui siitä että maanviljelys oli raskasta työtä ja maanviljelijät elivät lyhyemmän elämän kuin heidän metsästäjä-keräilijä-esivanhempansa. Lapsia syntyi enemmän->maanviljelys tarvitsi paljon työvoimaa->ylimääräinen väki muutti muualle kun tila loppui. Tästä tuli kierre.

Vierailija
138/236 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useampi saa nykyään lapsia kuin mitä muinoin. Suurin syy miki lapsia syntyy vähän on se että ihmiset voivat valita. Tietenkin olosuhteet pakottaa tekemään valintoja joita ei itse haluaisi mutta näin se on.

Nojoo. Muinoin lapsien teko aloitettiin noin 20 vuotiaana kun taas nykyisin lapsia aletaan tekemään noin 30 vuotiaana.

Ihmiset voivat valita ja se on hyvä asia.

Vierailija
139/236 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppoa se on syyllistää nuoria naisia ja vaatia heitä uhraamaan oma mukavuus, kun itse ei kuitenkaan lopulta ole missään tekemisissä ja auttamassa niiden lasten kanssa,

Niinpä. Miehet uhratkoon oman mukavuutensa.

Vierailija
140/236 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisiko sähköauton vai tekisikö lapsen???

Polttisautoani verotetaan todella paljon jotta minä ostaisin sähköauton, en ole järin kovatuloinen joten joudun puntaroimaan sähköauton ja lapsen välillä.

Laitanko ylimääräiset rahani mitä jää pakollisten menojen jälkeen sijoituksiin vai lapseen? Noin 200e jää ylimääräistä rahaa minulla joka kuukausi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi