Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaikea unettomuus, haluaisin pois tästä maailmasta

Vierailija
27.05.2024 |

:(

Apua olen hakenut, mutta avusta ei ole ollut apua. Voiko tästä enää selvitä?

Kommentit (128)

Vierailija
121/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä unettomuudesta kärsiviä,jotka ovat olleet psykiatri Juha Hämäläisen vastaanotolla Helsingin Ympyrätalon Mehiläisessä.Pari vuotta sitten hän jäi pois siitä talosta, en tiedä mihin on siirtynyt.Hänen yksi erikoistumisalansa oli unettomuuden hoito.Tietääkö kukaan mihin tämä unettomuuden hoitoon erikoistunut spesialisti on siirtynyt.Hän on Suomen parhaita alallaan.

Vierailija
122/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma unettomuus johtuu adhd:sta. On siis synnynnäinen ongelma, samoin kuin on aistiyliherkkyydet. Olen kärsinyt tästä jo yli puoli vuosisataa, mutta silti ei ymmärretä, että ei johdu elämäntilanteesta yms. Lääkkeet auttaa jonkin verran, mutta niiden saanti on uskomatonta pelleilyä. Käyt lääkärin vastaanotolla ja selvität lääkityksen tarpeen. Saat lääkkeet joiden käyttöä on säädetty vuosikausia jotta toimivat ja saat nukutuksi. Mutta seuraava lääkäri ei uusi lääkkeitä kun mutu. Ei ilmeisesti edes ole lukenut papereita, edelliset diagnoosit yms. eivät merkitse mitään. Ja taas aloitat alusta. Olo huononee kun unettomuus ei ole ainoa ongelma, krooniset kivut eivät helpota nukkumista. Aikuinen ihminen ymmärtää kyllä lääkkeiden riskit ja osaa miettiä kumpi on parempi, unettomuus vai lääkitys. Ilmeisesti kaikkia pidetään nisteinä kunnes toisin todistetaan. Ja pää sekä kroppa hajoaa kun ei saa nukuttua tarpeeksi. Hieno homma 👍

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliseen lisäten, olen tavannut lukemattomia adhd- ja kirjolla olevia ihmisiä. Uneen liittyviä ongelmia on lähes kaikilla. Tutkimuksia lukemalla löytyy tietoa, liittyy mm. luontaisen melatoniinin tuotannon häiriöön aivoissa. Ei siis ole kuvittelua tai mene ohi "hyvillä" neuvoilla. En itse ole pystynyt koskaan nukkumaan päiväunia tms. vaikka univelka olisi huomattava. Kaikkea on ehtinyt kokeilemaan, mikään ei auta paitsi lääkkeet. Nekin ovat hankalia koska toleranssi kasvaa nopeasti. Mutta pahinta on jatkuva selvittely lääkityksen tarpeesta, ei näitä huvikseen käytä. Mutta ei ihmiset, jotka eivät kärsi tästä ongelmasta, voi ymmärtää kuinka vaikeaa on elää jatkuvassa uupumuksessa. Pää ja kroppa hajoaa ja siten myös elämänhallinta. Miksi ei oikeasti tehdä asialle jotain, ongelma on niin yleinen? 

Vierailija
124/128 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa katkaistiin imovanet pari kuukautta sitten. Lääkäri kauhuissaan "LÄÄKERIIPPUVUUS" kun olen niitä pari vuotta saanut syödä. Ehdottomasti vähähaittaisin ja toimivin. Varmaan 20 eri lääkettä kokeiltu. Tämäkin olisi tarjonnut tilalle vaan eri antipsykoottia kuin aiemmin. Sanoin että siitä tulee entistä pahempi olo, kirjoitti että kieltäydyn siitä.

Unettomuus menee koko ajan pahemmaksi eikä tässä tosiaan mikään itsehoito auta. Jos riippuvuus on, niin eikö sen pitäisi ajan myötä helpottaa eikä toisinpäin?

Tässä alkaa olla jo tosi toivoton olo ja olen aika varma että en ala tätä enää jaksamaan, en vaan kestä. En ole mitenkään toimiva. Tässä koitettu nukkua mm ketipinoria, triptyl, doxepin, atarax, monta muuta, mutta ei toimi tai pahentaa oloa. Tuntuu että lääkärit pitää nrkkina tai mä valehtelen noiden muiden lääkkeiden toimivuudesta. 

Miten mä saan takaisin tuon lääkkeen mikä pitää mut edes jotenkin kiinni normaalissa?!?

Yksityiselläkin kävin, ei apua. 

Vierailija
125/128 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaipa pieni annos mirtatsapiinia on kokeiltu? Sen unettava vaikutus perustuu H1-histamiinireseptorin salpaamiseen, eli se toimii antihistamiininkin tavoin. Itselläni parhaiten toimii (noin) puolikas (nelisen mg) 15 mg:n tabletin puolikkaasta!

Outoa kyllä, tuo vaikutus liudentuu suuremmilla pitoisuuksilla. Meitsille 30 mg aiheutti pari tuntia kestävät levottomat jalat!

Tuo on aivan järkyttävä lääke. Pitkäaikaisessa käytössä lähes kuka tahansa lihoaa. Sitä käytetään myös liiallisen laihuuden hoitoon ja eläimillä ruokahalua lisäävänä lääkkeenä.

Vierailija
126/128 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työ on parasta lääkettä unettomuuteen. Ehdit tekemään kolmea työtä kun et saa nukuttua. 

Nyt kannattaa ottaa työ vastaan. Työn vastaanottaminen kannattaa nyt.

Kuka haluaa ottaa töihin unettoman kun sen toimintakyky vastaa jo humalaista?

Siihen päälle mahdollisesti jonkun psykoosi/masennuslääkkeiden sivuoireet niin kylläpä onnistuu. 

Vierailija
127/128 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Multa katkaistiin imovanet pari kuukautta sitten. Lääkäri kauhuissaan "LÄÄKERIIPPUVUUS" kun olen niitä pari vuotta saanut syödä. Ehdottomasti vähähaittaisin ja toimivin. Varmaan 20 eri lääkettä kokeiltu. Tämäkin olisi tarjonnut tilalle vaan eri antipsykoottia kuin aiemmin. Sanoin että siitä tulee entistä pahempi olo, kirjoitti että kieltäydyn siitä.

Unettomuus menee koko ajan pahemmaksi eikä tässä tosiaan mikään itsehoito auta. Jos riippuvuus on, niin eikö sen pitäisi ajan myötä helpottaa eikä toisinpäin?

Tässä alkaa olla jo tosi toivoton olo ja olen aika varma että en ala tätä enää jaksamaan, en vaan kestä. En ole mitenkään toimiva. Tässä koitettu nukkua mm ketipinoria, triptyl, doxepin, atarax, monta muuta, mutta ei toimi tai pahentaa oloa. Tuntuu että lääkärit pitää nrkkina tai mä valehtelen noiden muiden lääkkeiden toimivuudesta. 

Miten mä saan takaisin tuon lääkkeen mikä pitää mut edes

Täysin sama kokemus! Ihan järjetöntä pelleilyä ollut jo kaksi vuosikymmentä tää touhu. Itellä tsolpideemi toimii parhaiten, enkä ole tokkurainen seuraavana päivänä. En ole tätä saanut enää pitkään aikaan, vaan pelkästään jotain kamalia mielialalääkkeitä, jotka vievät aivot aivan solmuun pitkäksi aikaa. Olen toimivan lääkkeen pihtaamisen vuoksi ollut sairaslomalla paljon enemmän kuin ennen.

Olin Yhdysvalloissa työmatkalla, ja kärsin silloin tosi pahasta unettomuudesta. Paikallinen työkaveri vei minut hakemaan ns. lääkekannabista ja se totta tosiaan toimi erinomaisesti. En sitäkään halunnut käyttää, mutta olin tuolloin valvonut jo pitkään yhtäjaksoisesti ja jet lag vielä päälle. 

Olen vakavasti harkinnut ottavani ohjat omaan käsiini, joko kasvattamalla itse omat lääkkeeni tai muuttamalla pois koko maasta. 

Vierailija
128/128 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50v kärsinyt unettomuudesta 40v lapsuuden traumojen vuoksi. Jokainen joka kommentoi et mene lenkille, saa kattoa peiliin. Voin valvoa vuorokausia nukahtelemalla, ns mikrounilla. Voin tehdä myös töitä tuplavuoroja viikkotolkulla. Vuosia oli tenox käytössä, sillä sain nukuttua 4 tunnin pätkissä. Sitte tuli lääkäri joka lopetti sen, olen kuulemma koukussa. Siitä se rumba onkin lähtenyt. Nyt on määrättynä melatonin 5mg+doxepin6mg+ketipinor50mg+mirtazapin30mg+triptyl10mg+stilnoct 2tdl. Joo ei nukuta. Olen ku zombie. Välillä kokeilen jotai, joskus epätoivoisena kaikkia kerralla. Juu ei nuku ei. Tämä lääkäreiden lääkevastaisuus on mennyt ihan liian pitkälle. Yks nappi ja nukkusin, ei ku laitetaan mt lääkkeitä koktaili kyllä tämäkin saadaan saikulle ku pälli leviää...