Vaikea unettomuus, haluaisin pois tästä maailmasta
:(
Apua olen hakenut, mutta avusta ei ole ollut apua. Voiko tästä enää selvitä?
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et urheile sillä tavoin, että hikoilisit. Ulkoile juosten vähintään kolme kertaa viikossa. Vaikutat sellaiselta, joka yrittää hakea kemikaaliunta eikä anna luonnolliselle unelle mahdollisuutta.
HV. Suomalaiset on jo lähtökohtaisesti sellaisia, että lääkäriä ja lääkkeitä vältellään viimeiseen asti, omillaan on pärjättävä. Sit jos saa lääkkeen, joka auttaa ja nostaa elämänlaatua niin tottakai siitä haluaa pitää kiinni. Saa verenpaineeseen ja diabetekseenkin auttavan lääkityksen eikä potilasta laiteta kärsimään,vaikka näissä oikeasti usein oireet lievenis niillä elintapojen muutoksella. Siinä vaiheessa kun lääkäriin mennään niin kaikki on kyllä kokeiltu.
Mulla ei ole 20 vuoden omahoito riittänyt. Tää on puhdasta kiusaamista ja kidutusta. Lekurit ei joko tajua tai sit ne ei tosiaan välitä.
Kerrotko v
Miten nukut?
Vierailija kirjoitti:
Olen siitä onnekas, että päässäni ei käy nukkumaanmennessä minkäänlaista kuhinaa. En oikeastaan ajattele muuta kuin että tuntuupa ihanalta päästä taas vällyihin. Enkä yön aikanakaan pohdi sen kummempia, kunhan vain makoilen. Päivät sen sijaan ovat todella raskaita ja sitä aikaa, kun tulee noita synkkiä aatoksia. -ap
Eikö sinua sitten väsytä kun makoilet, vai heräätkö välittömästi jos nukahdat? Voisiko olla että nukahtelet makoillassa hyvin lyhyitä aikoja? Oletko aamulla yhtä pirteänä, jos puuhastelet vuorokauden ympäri?
Minä herään joka yö, eikä nukkusemisesta tule sen jälkeen mitään jos pyörin sängyssä. Mikäli nousen sängystä ylös ja katson esim. tv:tä 30 min, onnistuu nukkuminen taas ihan hyvin.
1. Liiku ja ulkoile päivittäin riittävästi, se voi olla kuntosi mukaan puolen tunnin kävely, tunnin juoksulenkki, thriatlonia tai jokin ohjattu liikuntaharrastus
2. Raskas syöminen ennen nukkumaanmenoa, ei sokerinen herkuttelu, voi aiheuttaa väsymystä, vaikka se ei tietenkään terveyden kannalta ole aivan optimaalinen ratkaisu
3. Kokeile painopeittoa ja luonnonäänien kuuntelua, tarvittaessa korvatulppia. Voit myös kokeilla nukkua yksin erillisessä sängyssä, jos olet parisuhteessa.
4. Venyttely ja kylmä suihku/sauna hieman ennen nukkumaan menoa voivat rentouttaa kehoa ja mieltä
5. Huolehdi säännöllisestä unirytmistä, herätys aina samaan aikaan, nukkumaanmeno aina samaan aikaan. Älä harrasta päiväunia. Älä nuku liikaa kun nukut, vain 6-8h/vrk, pakota itsesi aamulla ylös vaikka väsyttäisi. Tee päätös että heräät joka aamu klo 5/7/9 ja pitäydy siinä, oli mikä oli.
6. Ennen nukkumaanmenoa tee jotakin älyllisesti, ei tunteellisesti kuormittavaa, opiskele vaikka matematiikkaa, koodaamista, tai muita tieteitä joita et koe superkiinnostavina mutta kuitenkin sen verran kiinnostavina että jaksat niihin paneutua hetken aikaa päivittäin. Useimpia alkaa väsyttämään, kun pänttää tunnin verran matematiikan lausekkeita. Vältä sen sijaan tunteellisia sarjoja ja elokuvia, kirjoja, musiikkia, nettipalstojen lukemista, somea, sanalla sanoen kaikkea joka kiihottaa mieltäsi ja mielikuvitustasi tai herättää voimakkaita tunteita.
7. Jos sinulla on huolia, mieti ja ratko niitä päivällä. Älä mieti arkisia asioitasi iltaisin, kuten työ, - parisuhde- tai talousasioita. Pyri järjestelemään elämäsi sellaiseksi, ettei se tuota turhaa stressiä ja huolta. Luovu liian kalliista (velaksi) elämäntavasta, luovu oman elämän vertaamisesta muiden elämään, vältä ihmissuhteita jotka eivät palvele hyvinvointiasi. Opettele tyytymään vähempään, opettele olemaan itsenäinen.
8. Etsi merkityksellisyyttä elämääsi. Jos et pidä työstäsi, vaihda työtäsi tai opiskele kokonaan uusi. Monille uniongelmista kärsiville ei sovi vuorotyö tai kovin stressaava ja vastuullinen työ, joten jokin simppeli suorittava fyysinen ulkotyö voi olla parhaaksesi. Jos sinulla ei ole työtä tai opiskelupaikkaa, keksi muuta hyödyllistä tekemistä, kuten remontoi, hyödynnä luonnonantimia sienestäen, marjastaen, käpyjä keräillen yms, auta läheisiäsi tai tee jotakin hyväntekeväisyystyötä. Näin et koe olemassaoloasi täysin turhaksi.
9. Jos sinulla on itsetuhoisia ajatuksia, tarvitset ulkopuolista apua, se on vakava tila. Älä epäröi aloittaa mielialalääkitystä tai terapiaa. Ei niitä ole välttämättä tarpeen hyödyntää koko loppuelämää, vain sen aikaa, että pääset pahimman vaiheen ylitse.
10. Jätä kokonaan päihteiden (alkoholi ja huumeet) käyttäminen.
Vierailija kirjoitti:
Lainaus ei toimi, mutta bentsoista kyselleelle: sain Opamoxit unilääkäriltä. Sen jälkeen sairaalassa iskettiin käyttöön ns. norsupyssy eli Temestaa 4 mg ja Serenasea 5 mg. Serenaset olen nyt saanut vähennettyä pois mutta Temestassa on vielä työmaata. Yllätyin kuinka nopeasti bentsoista menee teho - on kuin nallekarkkeja söisi unilääkkeeksi. -ap
Tuohon bentsoilla hoito juuri kompastuu, eli apua niistä on pariksi viikoksi, sitten määrätty annos ei enää auta.
Kannattaa yrittää ottaa niitä esim. vain joka toinen ilta ja itse olen oppinut hyväksymään valvomisen ajoittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen siitä onnekas, että päässäni ei käy nukkumaanmennessä minkäänlaista kuhinaa. En oikeastaan ajattele muuta kuin että tuntuupa ihanalta päästä taas vällyihin. Enkä yön aikanakaan pohdi sen kummempia, kunhan vain makoilen. Päivät sen sijaan ovat todella raskaita ja sitä aikaa, kun tulee noita synkkiä aatoksia. -ap
Eikö sinua sitten väsytä kun makoilet, vai heräätkö välittömästi jos nukahdat? Voisiko olla että nukahtelet makoillassa hyvin lyhyitä aikoja? Oletko aamulla yhtä pirteänä, jos puuhastelet vuorokauden ympäri?
Minä herään joka yö, eikä nukkusemisesta tule sen jälkeen mitään jos pyörin sängyssä. Mikäli nousen sängystä ylös ja katson esim. tv:tä 30 min, onnistuu nukkuminen taas ihan hyvin.
Makoilen noin 9 tuntia yössä. Jossain kohtaa saattaa tulla tunti, jossain kohtaa pari. Makoilen vain ihan kaikessa rauhassa ja keräilen noita pieniä unenpalasia, milloin sattuvatkaan tulemaan. Ja välttämättä ei tule mitään. Vasta ylösnoustessa univaje alkaa tuntua ja vetää mielen matalaksi. -ap
Olen tässä taas paljon lukenut unettomuuden lääkehoidosta. Tosiaan kaikki antipsykootit, unettavat allergia ja masennuslääkkeet kokeiltu imovanen lisäksi. Olen itsekin kysynyt vaihtoa imon tilalle johonkin samantapaiseen josta ei tule haittavaikutuksia seuraavaksi päiväksi.
Ei kuulemma ole olemassa. Mukava lueskella kun joillain on se pari kolme bentsoa päällekkäin muiden lääkkeiden lisäksi. Miksi toiset oikeasti tarvitsevat ei saa?
Vierailija kirjoitti:
Olen tässä taas paljon lukenut unettomuuden lääkehoidosta. Tosiaan kaikki antipsykootit, unettavat allergia ja masennuslääkkeet kokeiltu imovanen lisäksi. Olen itsekin kysynyt vaihtoa imon tilalle johonkin samantapaiseen josta ei tule haittavaikutuksia seuraavaksi päiväksi.
Ei kuulemma ole olemassa. Mukava lueskella kun joillain on se pari kolme bentsoa päällekkäin muiden lääkkeiden lisäksi. Miksi toiset oikeasti tarvitsevat ei saa?
Minulla unettomuuteen liittyy vakavat traumat ja siksi siihen ei auta unilääkkeet vaan ahdistuslääkkeet edes joten kuten.
"Jos sinulla on itsetuhoisia ajatuksia, tarvitset ulkopuolista apua, se on vakava tila. Älä epäröi aloittaa mielialalääkitystä tai terapiaa. Ei niitä ole välttämättä tarpeen hyödyntää koko loppuelämää, vain sen aikaa, että pääset pahimman vaiheen ylitse. " 🤦
Tässä ketjussa monille se unettomuus on ainoa syy niihin ja sä olet aloittamassa mielialalääkitystä ja tunkemaan terapiajonoihin?
Miksi ei vaan se unilääke minkä avulla pysyy elämässä kiinni vaan muutama kuukausi vaan lisää kidutusta ja odotusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma, että unilääkkeitä ei anneta, mutta vaivaan voi itselääkintänä vetää pullon kossua joka ilta.
Toimii sekin, mutta hyvin huonosti. Seurauksia sitten taas korjataan kunnon pillereillä, kun menee katkolle.
Uni ja nukahtamislääkkeitä pihistellään niin paljon että osa unettomuudesta kärsivistä tekee lopullisen ratkaisun. Ostakaa vaikka katukaupasta unilääkkeet jos ei lääkäristä saa. Turha se on itsarai tehdä huonojen lääkäreiden takia.
Multa pöllittiin unilääkkeet ja katukauppaanhan ne varmasti on valunut. Onpa oikein. Ja joo, tosiaan lekurit lähinnä naureskeli, tiedänhän mä itsekin että tämä on varmaan käytetyin tekosyy niitä lisää saada. En tosin tajua miksi riskeeraisin oman lääkkeen ja mitä mä sillä yhdellä ylimääräisellä olisin tehnyt. No. Multa lähti resepti sen takia. Miten niillä viihteillään?
Mistä kadulta saa Zopinoxia?
Sä olet se sama ruikuttaja , joka aika ajoin ilmaantuu valittamaan tuota itse tehtyä ongelmaansa. Et ole edes mömmöjä jättänyt pois
Unettomuus ei tule tyhjästä, se on aina oire jostakin. Yleensä se oire on psykologinen tekijä, kun ap:lla ei ole ilmeisesti sairautta, joka aiheuttaa fyysistä kipua.
Ap:n on siis ensiksi pohdittava, mistä tämä oire nimeltään unettomuus johtuu. Onko sulla joku käsittelemätön trauma menneisyydestä, joka on huomaamattasi tullut pintaan? Onko rahahuolia, työstressiä tai muita murheita?
Jos on ahdistuneisuutta/masentuneisuutta taustalla, niin niihin on haettava ehdottomasti ensimmäisenä apua. Lääkkeet/terapia.
Ja unilääkkeitä on sulla pienennetty, koska lääkkeet tehoavat paremmin pienemmillä annoksilla.
Jos käytät alkoholia, niin se pitää pistää jäihin heti.
syötkö riittävästi ja saatko tarpeeksi ravintoaineita? Syöminen kannattaa ajoittaa raskaaksi siihen, kun menet nukkumaan.
Onko liikunta itsellesi mieluista ja sopivan kuormittavaa?
Onko stressaava työ/epäsopivat työajat? Tässä tapauksessa työpaikka on katsottava jostain muualta.
Onko elämälläsi sinulle merkitys? Onko elämäsi mieluista?
Sinuna nyt ensiapuna lähtisin nollaamaan päätä. Eli tekisin jotain itselle rentouttavaa. Näitä saattaa olla esim. Metsässä samoilu, marjojen poimiminen, uimahallissa/saunassa käyminen, hierojalla käyminen tai vaikka taidenäyttelyssä käyminen.
Kuitenkin tärkeintä on, että priorisoit terveytesi nyt ensisijaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla unettomuuteen liittyy vakavat traumat ja siksi siihen ei auta unilääkkeet vaan ahdistuslääkkeet edes joten kuten.
Mulla myös mm pahaa väkivaltaa, itsemurhia ja muuta traumataustaa. Ja tosiaan vakava-asteinen ahdistuneisuus ja paniikkihäiriö sekä pelkotiloja. En mä ole mitenkään yhteiskuntakelpoinen ja unettomuus ei ainakaan edistä sitä.
Kai tässä söis vaikka kalkkitabletteja jos ne toimis.
Missä mä pääsen sun lekurille?
Kuka ottaa vastuun sit kun potilas ei saa hoitoa yrityksistä huolimatta ja enää ei vaan jaksa?
Makoilen noin 9 tuntia yössä. Jossain kohtaa saattaa tulla tunti, jossain kohtaa pari. Makoilen vain ihan kaikessa rauhassa ja keräilen noita pieniä unenpalasia, milloin sattuvatkaan tulemaan. Ja välttämättä ei tule mitään. Vasta ylösnoustessa univaje alkaa tuntua ja vetää mielen matalaksi. -ap
"Valon pisaroita vasten pimeää
Meille putoaa valon pisaroita
Valon pisaroita, kun toivo häviää
Meille putoaa valon pisaroita"
Jostain syystä rupesi soimaan mulla noi sanat mielessä. 😂. Olen siis se aikaisempi joka kertoi nukkuneensa viime yönä noin tunnin ja kaksi lyhyttä torkahdusta.
Vierailija kirjoitti:
Sä olet se sama ruikuttaja , joka aika ajoin ilmaantuu valittamaan tuota itse tehtyä ongelmaansa. Et ole edes mömmöjä jättänyt pois
Tämä on ainut ketju missä olen kirjoitellut asiasta. Ja kuten sanoin niin lääkitystä ollaan vähentämässä lääkärin valvonnassa koko ajan. -ap
Kohta joku tulee kirjoittamaan, että et voisi jaksaa kirjoittaa tuolla unimäärällä ja sellaista ihmistä ei olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Unettomuus ei tule tyhjästä, se on aina oire jostakin. Yleensä se oire on psykologinen tekijä, kun ap:lla ei ole ilmeisesti sairautta, joka aiheuttaa fyysistä kipua.
Ap:n on siis ensiksi pohdittava, mistä tämä oire nimeltään unettomuus johtuu. Onko sulla joku käsittelemätön trauma menneisyydestä, joka on huomaamattasi tullut pintaan? Onko rahahuolia, työstressiä tai muita murheita?
Jos on ahdistuneisuutta/masentuneisuutta taustalla, niin niihin on haettava ehdottomasti ensimmäisenä apua. Lääkkeet/terapia.
Ja unilääkkeitä on sulla pienennetty, koska lääkkeet tehoavat paremmin pienemmillä annoksilla.
Jos käytät alkoholia, niin se pitää pistää jäihin heti.
syötkö riittävästi ja saatko tarpeeksi ravintoaineita? Syöminen kannattaa ajoittaa raskaaksi siihen, kun menet nukkumaan.
Onko liikunta itsellesi mieluista ja sopivan kuormittavaa?
Onko stressaava työ/epäsopivat työajat? Tä
Luuletko oikeasti, että vaikeasti unettomat ei ole kokeilleet ihan kaikkea ennenkuin nöyrtyvät lääkäriin?
Musta on aina loukkaavaa kun oletetaan että ei se kuitenkaan itse mitään tee.
Haluaisin tuosta rytmistä kysyä.
Kuinka ihmeessä sitä pidetään kiinni säännöllisestä unirytmistä jos EI VAAN NUKU?
Turha vastata että joka aamu ja ilta samaan aikaan petiin ja ylös jos siinä välissä ei edes nukahda eikä päiväunetkaan onnistu.
Ap on niitä ihmisiä jotka rakastuvat sairauteensa ja jakavat alinomaa paskastooriaan muille, vaikka ketään ei kiinnosta
Ei jatkoon!
HV. Suomalaiset on jo lähtökohtaisesti sellaisia, että lääkäriä ja lääkkeitä vältellään viimeiseen asti, omillaan on pärjättävä. Sit jos saa lääkkeen, joka auttaa ja nostaa elämänlaatua niin tottakai siitä haluaa pitää kiinni. Saa verenpaineeseen ja diabetekseenkin auttavan lääkityksen eikä potilasta laiteta kärsimään,vaikka näissä oikeasti usein oireet lievenis niillä elintapojen muutoksella. Siinä vaiheessa kun lääkäriin mennään niin kaikki on kyllä kokeiltu.
Mulla ei ole 20 vuoden omahoito riittänyt. Tää on puhdasta kiusaamista ja kidutusta. Lekurit ei joko tajua tai sit ne ei tosiaan välitä.
Kerrotko vielä ihan täsmäohjeet liikuntaan, ulkoiluun ja syömiseen? Mihin aikaan? Kuinka paljon?
Kun ei mulla ole toiminut mikään, kunpa osaisinkin yksin korjata.
Vedän vielä jossain vaiheessa niitä saakelin ketipinoreja, allergialääkkeitä ja kaikki mielialalääkkeet sekaisin niin että enpä ole enää kamalia riippuvaisuutta aiheuttavia pillereitä näin säännönmukaisena "ongelmakäyttäjänä" kinuamassa.
Kai sekin sit lääkäreiden mielestä hoitaa unettomuuden pois.