Vaikea unettomuus, haluaisin pois tästä maailmasta
:(
Apua olen hakenut, mutta avusta ei ole ollut apua. Voiko tästä enää selvitä?
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai tämä keskustelu jatkuu edelleen, jännä. No niinpä jatkuu unettomuutenikin. Nyt neljä kuukautta 0-3 h unilla. Hoitotahonikin tuntuu jo kyllästyneen minuun, lääkkeitä vähennellään tyyliin neljäsosaa viikossa ja oletetaan että jokin muuttuisi pelkästään vähentämällä. -ap
Mitä lääkkeitä?
Monen mutkan kautta lääkitykseksi on päätynyt Olantsapiini 2,5 mg, Opamox 15 mg ja Temesta 3 mg. Lääkäri tahtoisi vähentää Opamoxit pois ja minä taas tahtoisin vähentää Temestaa. Tilalle ehdotetaan SSRI-lääkettä, mistä taas en ole ollenkaan innoissani. -ap
Miten muut elintavat? Liikunta? Syötkö riittävästi?
Mulla on sama paitsi että nukun tuonkin määrän pätkissä. Ennen lääkkeitä sentään yhdessä osassa. Mun unettomuus alkoi suolistosairaudesta, kun jouduin valvomaan oireissani. Ennen sitä nukuin hyvin. En enää tunne kuin lievää väsymystä, ärtymystä sen sijaan enemmän. Ehkä olen mennyt pysyvästi ylikuntoon, en tiedä. Viime yönä nukuin noin 1h ja sitten kaksi lyhyttä torkahdusta.
Vierailija kirjoitti:
Liikunta on 30 min kävelyä päivässä. Olen joskus nuorena yrittänyt unettomuuteen liikuntaa enemmänkin, mutta en huomannut sillä vaikutusta. Täysipäiväinen fyysinen työ 17-vuotiaana auttoi hieman, mutta en pysty sellaiseen enää tässä tilassa.
Syön normaalisti ja hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai tämä keskustelu jatkuu edelleen, jännä. No niinpä jatkuu unettomuutenikin. Nyt neljä kuukautta 0-3 h unilla. Hoitotahonikin tuntuu jo kyllästyneen minuun, lääkkeitä vähennellään tyyliin neljäsosaa viikossa ja oletetaan että jokin muuttuisi pelkästään vähentämällä. -ap
Mitä lääkkeitä?
Monen mutkan kautta lääkitykseksi on päätynyt Olantsapiini 2,5 mg, Opamox 15 mg ja Temesta 3 mg. Lääkäri tahtoisi vähentää Opamoxit pois ja minä taas tahtoisin vähentää Temestaa. Tilalle ehdotetaan SSRI-lääkettä, mistä taas en ole ollenkaan innoissani. -ap
Kerrotko mihin, miten ihmeessä olet saanut kaksi bentsoja unettomuuteen ja mistä?
Menee hyvin epäreilusti tässä maassa.
Mäkin alan olla itsetuhoinen kun pitkäaikainen, toimiva ja sivuoireeton zopinox katkottiin. Mielialalääkettä olen syönyt aina ohjeiden mukaan. Vaikea ahdistuneisuus, unettomuus, paniikkihäiriö, ptsd.
Ketipinorista olen sanonut tulevan pahan olon, mutta niin sitä tunkevat, on vasta jo neljä purkkia kaapissa.
Haluaisin vaan nukkua niin että herään pirteän ja toimintakykyisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunta on 30 min kävelyä päivässä. Olen joskus nuorena yrittänyt unettomuuteen liikuntaa enemmänkin, mutta en huomannut sillä vaikutusta. Täysipäiväinen fyysinen työ 17-vuotiaana auttoi hieman, mutta en pysty sellaiseen enää tässä tilassa.
Omien kokemusten perusteella kannattaa keskittyä pään kuntoonsaamiseen. Mitä vähemmän kuhinaa päässä, sitä levollisempi mieli jolloin nukkuminen onnistuu paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Millainen unettomuushistoria on?
Unettomuushistoriaa on lapsesta asti. 23-vuotiaana paheni. Sen jälkeen episodeja. Tämä on nyt pisin ja pahin episodi tähän mennessä. Sairaalassakin käväisin kesäkuussa, ei ollut apua. -ap
Vierailija kirjoitti:
Joo no täällä yksi epätoivoinen etsii apua kun toimivia lääkkeitä pakattiin määräämistä, koska ne tekee riippuvaisiksi.
Ei ole elämisen arvoista tämä. Eilen taisin herätä 02.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen unettomuushistoria on?
Unettomuushistoriaa on lapsesta asti. 23-vuotiaana paheni. Sen jälkeen episodeja. Tämä on nyt pisin ja pahin episodi tähän mennessä. Sairaalassakin käväisin kesäkuussa, ei ollut apua. -ap
Saanko kysyä missä päin sua "hoidetaan" ja mitä kaikkea kokeiltu?
Minkä ikäinen olet nyt? Kuinka olet painottanut lääkärille ongelmiasi?
Oletan että et julkiselta puolelta ole bentsoja ihan heti saanut.
Jos hommautuu osastolle unettomuuden takia niin työntääkö ne siellä naamaan vaan ketipinoria?
Lainaus ei toimi, mutta bentsoista kyselleelle: sain Opamoxit unilääkäriltä. Sen jälkeen sairaalassa iskettiin käyttöön ns. norsupyssy eli Temestaa 4 mg ja Serenasea 5 mg. Serenaset olen nyt saanut vähennettyä pois mutta Temestassa on vielä työmaata. Yllätyin kuinka nopeasti bentsoista menee teho - on kuin nallekarkkeja söisi unilääkkeeksi. -ap
Ja joo, julkiselta puolelta tuli nuo bentsot ihan suoraan. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omien kokemusten perusteella kannattaa keskittyä pään kuntoonsaamiseen. Mitä vähemmän kuhinaa päässä, sitä levollisempi mieli jolloin nukkuminen onnistuu paremmin.
Vielä tarkennuksena. Pyri eroon kaikesta multitasking toiminnasta. Yritä keskittyä täysin yhteen asiaan kerrallaan, mahdollisimman pitkiä aikoja. Mikäli päässä pyörii asioita jotka stressaavat, listaa ne paperille/dokumenttiin ja pyri hoitamaan niitä alta pois, vaikka sitten yksittäisiä asioita / päivä.
Ihmettele yksinkertaisia asioita ja yritä löytää siitä pieniä iloja.
Oma unettomuuteni ei ollut noin paha kuin sinulla, mutta meinasi muuttua krooniseksi. Noilla tempuilla sain aika nopeasti muutaman kohtuullisesti nukutun yön, jonka jälkeen keskittyminen yms. parani ja tilanne rupesi helpottamaan entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Lainaus ei toimi, mutta bentsoista kyselleelle: sain Opamoxit unilääkäriltä. Sen jälkeen sairaalassa iskettiin käyttöön ns. norsupyssy eli Temestaa 4 mg ja Serenasea 5 mg. Serenaset olen nyt saanut vähennettyä pois mutta Temestassa on vielä työmaata. Yllätyin kuinka nopeasti bentsoista menee teho - on kuin nallekarkkeja söisi unilääkkeeksi. -ap
Olen käsittänyt, että unilääkärit koittaa lääkkeettömin keinoin ratkaista unettomuuden 😮
Mäkin kävin jo yksityisellä psykiatrilla itkien. Ei apua. Toista antipsykoottia tarjosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi selvitä. Kärsin 2 vuotta unettomuudesta, kunnes keksin että lähden aamu 5:ltä lenkille (kun olin koko yön valvonut eikä uni tullut), lenkin jälkeen tuntui kun olisin nukkunut 8 tuntia. Olo oli virkeä. Seuraavana aamuna sama juttu. Viikon päästä nukuin jo normaalisti. Jos jätän tuon aamu viiden 2 tunnin lenkin väliin unettomuus palaa. Siispä en jätä.
Mitenkähän pitkälle keho kestää liikuntaa ja urheilua nollaunilla?
Mulla on aiemmin ollut alipainoa ja kroonista ylikuntoa ja keho menee vaan enemmän kierroksille
Kehon kierroksille meneminen on useimmiten kytköksissä siihen, että myös pää käy ylikierroksilla. Kaikki kliseet unettomuudesta kuten stressinhallinta, tunteiden käsittelyn oppiminen, älylaitteiden ja muun elektroniikan rajoittaminen, fyysinen aktiivisuus (kohtuudella) sekä sosiaalisen elämän ylläpitäminen lopulta auttavat useimmilla oireiluun. Haastavaa on tietysti näistä huolehtiminen kuolemanväsyneenä ja muutokset on tehtävä vähitellen. Uni ja unettomuus ei ole erillinen ongelma, joka ilmaantuisi tai poistuisi itsekseen ilman muutoksia elämäntyyliin.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitset kumppanin etkä mitään lääkkeitä.
Niin tylsän kumppanin, että sen jutut saavat takuuvarmasti nukahtamaan?
Jos kaikki elimelliset tekijät on tutkittu, unettomuuden taustalla on yleensä aina jokin psykologinen tekijä, jonkinlainen stressi. Kyllä lääkäri on varmasti jo ehdottanut psykoterapiaa, kannattaisi mennä, saattaa paljastua vaikka trauma taustalta. Jos ei, niin saat ainakin apua unistressin käsittelyyn.
Tärkeintä ensiapua olisi laittaa ruokavalio kuntoon, väsymyksestä huolimatta mennä lenkille ja luoda näin illaksi sitä unipainetta. Tärkein asia on kuitenkin herätyskello soimaan joka aamu samaan aikaan (esim. klo 8), ei väliä vaikka olisit nukkunut tunnin. Ei päiväunia lainkaan! Meditaatioharjoitukset päivän mittaan ja iltaisin ovat isossa osassa rauhoittamaan hermostoa ja mieltä.
Tsemppiä aloittajalle!
Olen siitä onnekas, että päässäni ei käy nukkumaanmennessä minkäänlaista kuhinaa. En oikeastaan ajattele muuta kuin että tuntuupa ihanalta päästä taas vällyihin. Enkä yön aikanakaan pohdi sen kummempia, kunhan vain makoilen. Päivät sen sijaan ovat todella raskaita ja sitä aikaa, kun tulee noita synkkiä aatoksia. -ap
Uni ja nukahtamislääkkeitä pihistellään niin paljon että osa unettomuudesta kärsivistä tekee lopullisen ratkaisun. Ostakaa vaikka katukaupasta unilääkkeet jos ei lääkäristä saa. Turha se on itsarai tehdä huonojen lääkäreiden takia.