Mitä terveellistä pitäisin töissä pöytälaatikossa jos tarttee verensokerin takia nopeasti jotain
Myslipatukoita on ollut, mutta nekin on aika sokerisia. Pitäisi siis olla sellaista ettei tarvitse jääkaapissa säilyttää. Pähkinöistä sellaisenaan en pidä mutta noissa patukoissa menee ja mieluummin ei tällaista pikkunaposteltavaa. Olisiko jotain myslipatukan kaltaista, missä ei olisi sokeria eikä keinotekoisia lisäaineita? Mistä hyllystä löytyy? Oon nyt kipeä ja mies lähtee kauppaan joten en voi itse lähteä etsimään.
Laihdutusohjeet ei nyt erityisemmin auta, koska olen normaalipainoinen. Pari kiloa voisi silti tiputtaa (BMI nyt 23,5) ja siksi haluaisinkin jotan mikä ei olisi niin kaloripitoista.
Kommentit (199)
Vierailija kirjoitti:
Hedelmäsokeri, vaikuttaa kaikista nopeimmin. siri-piri tais olla se tuttu merkki ja prismassa halvempaa s-merkkiä myös.
Suklaapatukat ym vaikuttaa hitaasti niistä ei paljoa iloa ole jos hypoglykemia iskee, puhun ihan omasta kokemuksesta.
Kerrataanpa. Nopeissa vaihtoehdoissa sokeri on aina pääosassa -- muodossa tai toisessa.
Apteekin Siripiri on ylihinnoiteltua puhdasta rypälesokeria ja esansseja. Jos välttämättä haluat tabletteja, mm. Tokmanni myy laajempaa Siripiri-valikoimaa halvemmalla.
Verensokeri nousee nopeasti myös alkuperäisellä kolajuomalla tai jaffalla (ei zeroilla tai muilla dieettiversioilla). Ja tietysti rusinoilla.
Karkkien suhteen on syytä olla tarkkana -- niissä on paljon keinotekoisesti makeutettuja jäljitelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää jatkuvasti laiduntaa? Kyllä terve aikuinen voi pari tuntia olla syömättä.
Minulla ainakin diabeteslääkitys metforem aiheuttaa sen, että todellakin joudun syömään vähänväliä, tai olo menee heikoksi. Eiköhän AP oman tilanteensa tiedä, ja sen, tarviiko syödä usein.
No, minullekin löytyi lopulta toimiva lääkitys, se vain maksaa 130e kk, (en saa kelakorvausta) joten ymmärrän hyvin, että sitä ei kaikki voi hankkia. Minun on pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö diabeteshoitaja tai ravitsemusterapeutti ole neuvonut sinua näissä asioissa?
Ei mulla ole sellaista. On vain verensokeri koholla. En ole saanut mitään muuta kuin tulokset. Työterveys minimi, työterveydestä tuli ja tämä selittänee nuo äkilliset heikotuskohtaukset joita välillä tulee. Verenpaine ok.
Sulla on verensokeri korkealla, mutta uskot tarvitsevasi jotain alhaiseen verensokeriin? Miten tää juttu nyt oikein menee? Pitäiskö sun olla yhteydessä terkkariin, eikä tehdä omia diagnooseja ja kysellä tyhmiä täältä?
Minulla ainakin diabeteksessa on nopeita verensokerin heittelyitä, eli jos sitä ruokaa ei saa juuri silloin, kun tulee "nälkä" olo menee nopeasti todella heikoksi. AP fiksusti miettii terveellisiä välipaloja.
Tee itse ne patukkasi. Internetsi täynnä ohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elivaana kauravälipalakeksit, huomattavasti vähemmän sokeria kuin esim. Pirkan myslipatukoissa.
Kuinka paljon niissä on sokeria?
Googleta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö diabeteshoitaja tai ravitsemusterapeutti ole neuvonut sinua näissä asioissa?
Ei mulla ole sellaista. On vain verensokeri koholla. En ole saanut mitään muuta kuin tulokset. Työterveys minimi, työterveydestä tuli ja tämä selittänee nuo äkilliset heikotuskohtaukset joita välillä tulee. Verenpaine ok.
Sulla on verensokeri korkealla, mutta uskot tarvitsevasi jotain alhaiseen verensokeriin? Miten tää juttu nyt oikein menee? Pitäiskö sun olla yhteydessä terkkariin, eikä tehdä omia diagnooseja ja kysellä tyhmiä täältä?
Minulla ainakin diabeteksessa on nopeita verensokerin heittelyitä, eli jos sitä ruokaa ei saa juuri silloin, kun tulee "nälkä" olo menee nopeasti todella heikoksi. AP fiksusti miettii terveellisiä välipaloj
Et siis ymmärrä, minkälaisella syömisellä kannattaa sairautta hoitaa.
X-tra siiderin tai jotain muuta mammamaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää jatkuvasti laiduntaa? Kyllä terve aikuinen voi pari tuntia olla syömättä.
No nimenomaan sen diabeteksen takia jos alkaa pyörryttää. Ap.
Toivottavasti olet ssanut ohjeet hoitajaltasi jo silloin kun sairastuit diabetekseen, noudata nitä. Palstan hörhöt eivät osaa diabeetikoita hoitaa.
Minulla on 2 tyypin diabetes, ja työterveydestä ei ohjattu mihinkään. Kun hain TK.stä verensokerimittarin, pääsin myös diabeteshoitajalle. Se käynti oli ihan turha, en saanut mitään ohjeita juuri syömiseen, välipaloihin ym. Olisin kaivannut niitä, sillä minulla on vuorotyö, jossa taukoja on vain harvoin, ja muulloin ei ole mahdollista syödä mitään. Sain vain yleispätevää höpinää terveellisesti ruokaympyrän mukaisesta ruokavaliosta.
Juu, mutta ohjeet siitä, mikä tasaa verensokeria tai on hyvä hätävälipala, kuten ruisleipäpala, olisin sellaisia ohjeita tarvinut.
En tainnut saada edes mitään seuranta-aikaa, ei minulla ole hoitokontaktia mihinkään. Työterveydestä ei osata/haluta auttaa. Työskentelen alalla, jossa hyvä vireystila on tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elivaana kauravälipalakeksit, huomattavasti vähemmän sokeria kuin esim. Pirkan myslipatukoissa.
Kuinka paljon niissä on sokeria?
Pirkka myslipatukoissa 35 g sokeria, Eloveenoissa 19 g.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nimenomaan sen diabeteksen takia jos alkaa pyörryttää. Ap.
Toivottavasti olet ssanut ohjeet hoitajaltasi jo silloin kun sairastuit diabetekseen, noudata nitä. Palstan hörhöt eivät osaa diabeetikoita hoitaa.
Minulla on 2 tyypin diabetes, ja työterveydestä ei ohjattu mihinkään. Kun hain TK.stä verensokerimittarin, pääsin myös diabeteshoitajalle. Se käynti oli ihan turha, en saanut mitään ohjeita juuri syömiseen, välipaloihin ym. Olisin kaivannut niitä, sillä minulla on vuorotyö, jossa taukoja on vain harvoin, ja muulloin ei ole mahdollista syödä mitään. Sain vain yleispätevää höpinää terveellisesti ruokaympyrän mukaisesta ruo
Mikä sua estää hakemasta itse tietoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulkaas nyt urpot, vaikka verensokeri olisi koholla ja sairastaisi 2t. diabetestä, vs voi silti myös laskea nopeasti ja niin matalaksi, että siitä tulee huonovointiseksi. Silloin paras ensiapu on syödä jotain, mikä nostaa sokeria nopeasti. Pääasiassa tulee tietenkin pyrkiä ruokavaliolla siihen, että vs pysyy tasaisena, mutta aina se ei onnistu, koska ihmisen elimistö ei toimi kuin saksalainen kello.
Ei voi, ellei sinulla ole käytössä jokin verensokeria laskeva lääkitys. Verensokeria mittaamalla voit itse todeta tämän.
Todellakin voi laskea sellaiseksi, joka aiheuttaa osalle oireita. Googlaa reaktiivinen hypoglykemia. Vaarallinen sen ei terveelle sen sijaan pitäis olla.
Minulla jo nopea verensokerin lasku tekee huonovointisuutta, kylmää hikeä, tärinää. Ja hirveän väsymyksen. Ja mitatessa sokerit voi olla vielä 5. Eli ei liian alhaiset. Syyn täytyy olla sokerin heittelyssä.
Ja tämä oire on ollut jo ennen lääkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Joskus lapsena olen viimeksi lehmien kanssa laiduntanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulkaas nyt urpot, vaikka verensokeri olisi koholla ja sairastaisi 2t. diabetestä, vs voi silti myös laskea nopeasti ja niin matalaksi, että siitä tulee huonovointiseksi. Silloin paras ensiapu on syödä jotain, mikä nostaa sokeria nopeasti. Pääasiassa tulee tietenkin pyrkiä ruokavaliolla siihen, että vs pysyy tasaisena, mutta aina se ei onnistu, koska ihmisen elimistö ei toimi kuin saksalainen kello.
Ei voi, ellei sinulla ole käytössä jokin verensokeria laskeva lääkitys. Verensokeria mittaamalla voit itse todeta tämän.
Todellakin voi laskea sellaiseksi, joka aiheuttaa osalle oireita. Googlaa reaktiivinen hypoglykemia. Vaarallinen sen ei terveelle sen sijaan pitäis olla.
Minulla jo nopea verensokerin lasku tekee huonovointisuutta,
Siis sulla on ruokavalio pielessä.
Ovatko ihmiset niin tyhmiä, että tarvitsevat syömiseenkin tarkat ohjeet ulkopuolisilta? Eikö järki yhtään sano mikä on terveellistä diabeetikolle sopivaa syötävää?
Onhan niitä myslipatukoita ilman lisättyä sokeria. Jos verensokerit pitää saada ylös, niin jotain sokeriahan tarvitset. Hedelmistä se on hyvä saada joko ihan pelkkänä hedelmänä tai sitten siitä valmistettuna smoothiena, patukkana tms. Vauvanruokaosasto on aika hyvä, siellä on useita tuotteita ilman lisättyä sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ainakin diabeteslääkitys metforem aiheuttaa sen, että todellakin joudun syömään vähänväliä, tai olo menee heikoksi. Eiköhän AP oman tilanteensa tiedä, ja sen, tarviiko syödä usein.
No, minullekin löytyi lopulta toimiva lääkitys, se vain maksaa 130e kk, (en saa kelakorvausta) joten ymmärrän hyvin, että sitä ei kaikki voi hankkia. Minun on pakko.
Minulle metformin on juuri se oikea lääke, auttaa pitämään verensokerin tasaisena, eikä tarvitse olla koko aikaa syömässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän on syynä että et saa korvattavana sopivaa lääkitystä? Tuntuu kyllä väärältä.
Mun kaverilla oli hypoilua, vaikka ei oltu todettu diabetesta. Tuli kuulemma huono olo. Hän korjasi asian nakkipaketilla. Ihmettelinkin miksi menimme kauppaan aina ostamaan nakkeja. Söimme niitä sitten pihalla ja hyvältä maistui.