Mitä terveellistä pitäisin töissä pöytälaatikossa jos tarttee verensokerin takia nopeasti jotain
Myslipatukoita on ollut, mutta nekin on aika sokerisia. Pitäisi siis olla sellaista ettei tarvitse jääkaapissa säilyttää. Pähkinöistä sellaisenaan en pidä mutta noissa patukoissa menee ja mieluummin ei tällaista pikkunaposteltavaa. Olisiko jotain myslipatukan kaltaista, missä ei olisi sokeria eikä keinotekoisia lisäaineita? Mistä hyllystä löytyy? Oon nyt kipeä ja mies lähtee kauppaan joten en voi itse lähteä etsimään.
Laihdutusohjeet ei nyt erityisemmin auta, koska olen normaalipainoinen. Pari kiloa voisi silti tiputtaa (BMI nyt 23,5) ja siksi haluaisinkin jotan mikä ei olisi niin kaloripitoista.
Kommentit (199)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko ihmiset niin tyhmiä, että tarvitsevat syömiseenkin tarkat ohjeet ulkopuolisilta? Eikö järki yhtään sano mikä on terveellistä diabeetikolle sopivaa syötävää?
Jos diabetes paranisi syömällä, ei kellään olisi sitä. Vähän sama kuin neuvoisit lapsettomuudesta kärsivää, että lapset saa alulle naimalla.
Ehkä neuvotkin
Jos sairaus ei ole edennyt kovin pitkälle, sen voi vielä parantaa syömällä oikein. Sitten, jos on jo kudosvaurioita, se on hankalampaa. Suomalaismiljonäärin perustama tutkimus- ja hoitolaitos on tutkinut vhh:ta ja diabetesta yli kymmenen vuotta, tuolta voi lukea tuloksia.
t.eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko ihmiset niin tyhmiä, että tarvitsevat syömiseenkin tarkat ohjeet ulkopuolisilta? Eikö järki yhtään sano mikä on terveellistä diabeetikolle sopivaa syötävää?
Ap on just etsimässä sitä tietoa täällä.
Luuli sitä tietoa jo olevan kaiken tämän terveiden elämäntapojen ohjetulvan ansiosta. Netissä jo on niin paljon tietoa, ja lehdet ja tiedotusvälineet oikein pursuu neuvoja. Onko avuttomuus sitä luokkaa, että jonkun pitää vieressä kertoa mitä milloinkin syödä omien aikataulujen puitteissa. Vain itse voi oppia.
Tuleeko sinulle jotenkin parempi olo tuosta ilkeilystä? Vastaat,vaikkei sinulla ole vastauksia, haluat vain viisastella.
Vastauksesi ei hyödytä ketään, mutta taidatkin vain
Tosiasia. Itsekin olen joutunut omin avuin tämänkin asian hoitamaan. Ensimmäinen asia minkä tein oli saada ruokarytmi kohdilleen ja se lähti kunnon aamiaisesta. Vuorotyöläinen joutunee suunnittelemaan ruokailuaikansa itselleen sopivaksi. Ensimmäinen neuvo on, että pitkälle prosessoidut tuotteet pois ruokavaliosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos diabetes paranisi syömällä, ei kellään olisi sitä. Vähän sama kuin neuvoisit lapsettomuudesta kärsivää, että lapset saa alulle naimalla.
Ehkä neuvotkin
Huoh. En sanonut, että diabeteksen voi parantaa syömällä, mutta verensokerin äärivaihtelut kyllä saa kuriin syömällä ja syömällä ravinnerikasta ruokaa, ei pöytälaatikkovälipaloja.
Omena ja mandariini/muu sitrushedelmä. Kuidut tasaavat verensokerien heilahteluja, eikä oo niin paljon hiilareita kuin banaanissa.
Vierailija kirjoitti:
Hedelmäsokeri, vaikuttaa kaikista nopeimmin. siri-piri tais olla se tuttu merkki ja prismassa halvempaa s-merkkiä myös.
Suklaapatukat ym vaikuttaa hitaasti niistä ei paljoa iloa ole jos hypoglykemia iskee, puhun ihan omasta kokemuksesta.
SiriPirit ovat rypälesokeria, ei hedelmäsokeria joka rasittaa maksaa, eli sitä ei suositella enää diabeetikoille. SiriPirit ovat aivan kauhean makuisia, normaalit hedelmäkarkit ajavat saman asian, ovat halvempia ja maistuvat hyviltä.
t DM1
Vierailija kirjoitti:
Vinkkejähän tuo Ap kysyi, ei tarkkoja ohjeita. Menepä sinä jonnekin lukukurssille, jossa.opetetaan luetun ymmärrystä. Sinulla nyt tuo järki ei sano näköjään yhtään mitään eli olet tyhmää tyhmempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää jatkuvasti laiduntaa? Kyllä terve aikuinen voi pari tuntia olla syömättä.
No nimenomaan sen diabeteksen takia jos alkaa pyörryttää. Ap.
Toivottavasti olet ssanut ohjeet hoitajaltasi jo silloin kun sairastuit diabetekseen, noudata nitä. Palstan hörhöt eivät osaa diabeetikoita hoitaa.
Minulla on 2 tyypin diabetes, ja työterveydestä ei ohjattu mihinkään. Kun hain TK.stä verensokerimittarin, pääsin myös diabeteshoitajalle. Se käynti oli ihan turha, en saanut mitään ohjeita juuri syömiseen, välipaloihin ym. Olisin kaivannut niitä, sillä minulla on vuorotyö, jossa taukoja on vain harvoin, ja muulloin ei ole mahdollista syödä mitään. Sain vain yleispätevää höpinää terveellisesti ruokaympyrän mukaisesta ruo
Työterveydestä voidaan lähettää ravitsemusterapeutille, jos se kuuluu työterveys sopimukseen. Työterveydellä on lupa tehdä vain niitä lähetteitä, jotka kuuluu sopimukseen.
Ensimmäinen neuvo on, että pitkälle prosessoidut tuotteet pois ruokavaliosta.
En ole syönyt vuosiin pitkälle prosessoituja tuotteita. En ylipäätään syö makkaroita, eineksiä, jogurtteja tms.
Olen syönyt jo pidempään muutamia eri hedelmiä, vihanneksia ja kasviksia. Kaurapuuroa, perunaa, kanaa ja nautaa, joskus kalaa. ei paljon rasvaa, ei voimakkaita mausteita. Ei paljoa maitotuotteita eikä sokeria. Leipä on ruisleipää, mutten syö leipää paljoakaan. Alkoholia ei tietenkään. Minä olen se, jolla oli jatkuva ripuli ja paljon muita vaivoja. Jo pelkät vatsavaivat laittoivat kyllä syömään tarkasti itselle sopivia ruokia. Mitään vaikutusta sillä ei kyllä verensokeriin ollut. Ripuli loppui, kun sokerit tasaantuivat, -lääkkeillä.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen neuvo on, että pitkälle prosessoidut tuotteet pois ruokavaliosta.
En ole syönyt vuosiin pitkälle prosessoituja tuotteita. En ylipäätään syö makkaroita, eineksiä, jogurtteja tms.
Olen syönyt jo pidempään muutamia eri hedelmiä, vihanneksia ja kasviksia. Kaurapuuroa, perunaa, kanaa ja nautaa, joskus kalaa. ei paljon rasvaa, ei voimakkaita mausteita. Ei paljoa maitotuotteita eikä sokeria. Leipä on ruisleipää, mutten syö leipää paljoakaan. Alkoholia ei tietenkään. Minä olen se, jolla oli jatkuva ripuli ja paljon muita vaivoja. Jo pelkät vatsavaivat laittoivat kyllä syömään tarkasti itselle sopivia ruokia. Mitään vaikutusta sillä ei kyllä verensokeriin ollut. Ripuli loppui, kun sokerit tasaantuivat, -lääkkeillä.
Kaurapuuro (erityisesti pika) ja peruna (erityisesti muusi) ovat nopeiden hiilihydraattien parhaita lähteitä. Diabeetikon kannattaa rajoittaa niitä normaalissa ruokavaliossaan. Nopeaan sokerin nousuun ne kyllä tehoavat.
Vierailija kirjoitti:
Nyt en ymmärrä. Sinulla on verensokeri koholla, ja haluat jotain verensokeria nostavaa?
Jos on kohonnut verensokeri, liian pitkä ruokaväli laskee verensokerin liian alas ja jokin makeahko tms syätävä tasapainottaa verensokerin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt en ymmärrä. Sinulla on verensokeri koholla, ja haluat jotain verensokeria nostavaa?
Jos on kohonnut verensokeri, liian pitkä ruokaväli laskee verensokerin liian alas ja jokin makeahko tms syätävä tasapainottaa verensokerin.
Sitä makeaa pitää ottaa todella vähän, jotta ei olla nopeasti uudestaan samassa tilanteessa. Vai onko joku seurannut miten oma verensokeri todella käyttäytyy tuossa tilanteessa?
Ap tässä. Illalla luin jonkun matkaa vastauksia ja yllätyin siitä että tästä tulikin monisivuinen. En ole jaksanut kaikkia viestejä lukea ja ilkeät sivuutin parin ensimmäisen sanan jälkeen.
Syön aamupalan 6-7 välissä (esim. pala leipää, kalkkunasiivu, maustamatonta jugurttia ja marjoja) , n. 11.30 lounaan (runsas kasvis salaatti pienellä proteiinilisällä, esim. raejuustoa kolmannes 200 gramman purkista tai lohi ja kastikkeena ruokalusikallinen maustettua oliiviöljyä) tai kasviskeitto sekä jälkkärinä joku omena ja tavallisen kotiruokapäivällisen noin klo 17. Kotiruoka lounas on esim. pari perunaa, kauhallinen kastiketta ja jotain kasvilisuketta. En voi lisätä lounaseen enempää, sillä olen huippuväsynyt koko iltapäivän jos esim. käydään työpaikan porukan kanssa jossain lounasravintolassa tai pizzalla, vaikka koetan valita enemmän sitä kevyttä puolta. Päivällisen jälkeen en syö yleensä yhtään mitään. Eli kolme ateriaa+välipala silloin kun tulee heikko olo. Nälkää en tunne ruokailujen välissä. Olen kalorilaskurilla laskenut, että pienikokoisena istumatyötä tekevänä noista tulee kyllä päivän kulutus täyteen. Paino on pysynyt vuosia suht. samoissa lukemissa,hiukan heitellyt BMI 23-24 välillä. Ehkä ratkaisu onkin se, että hajautan vähän ruokarytmiä mutta en tiedä miten sen tekisin koska en voi muuttaa noita työpäivän aikoja.
Nyt kävin katsomassa kannassa uusimmat tulokset, jotka yllättäen olikin jo tulleet ja kaikki muut arvot paitsi se huonompi kolesteroli,, myös sokeri oli normaaleja. Sokeri oli siellä normaalin ylärajalla, mutta kuitenkin normaali. Kolesteroliin saan ohjeita leivänpäällisrasvoista, mutta en edes käydä rasvaa leivän päällä enkä muutenkaan syö juuri koskaan leipää muuta kuin aamupalalla.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Illalla luin jonkun matkaa vastauksia ja yllätyin siitä että tästä tulikin monisivuinen. En ole jaksanut kaikkia viestejä lukea ja ilkeät sivuutin parin ensimmäisen sanan jälkeen.
Syön aamupalan 6-7 välissä (esim. pala leipää, kalkkunasiivu, maustamatonta jugurttia ja marjoja) , n. 11.30 lounaan (runsas kasvis salaatti pienellä proteiinilisällä, esim. raejuustoa kolmannes 200 gramman purkista tai lohi ja kastikkeena ruokalusikallinen maustettua oliiviöljyä) tai kasviskeitto sekä jälkkärinä joku omena ja tavallisen kotiruokapäivällisen noin klo 17. Kotiruoka lounas on esim. pari perunaa, kauhallinen kastiketta ja jotain kasvilisuketta. En voi lisätä lounaseen enempää, sillä olen huippuväsynyt koko iltapäivän jos esim. käydään työpaikan porukan kanssa jossain lounasravintolassa tai pizzalla, vaikka koetan valita enemmän sitä kevyttä puolta. Päivällisen jälkeen en syö yleensä yhtään mitään. Eli kolme ateriaa+v
Mikäli haluat, voi jatkuvalla sokeriseurantamittarilla varmistaa, että verensokerin laskut ovat todella "oikeita" laskuja ja onko niihin tarpeen syödä jotain. Kasvissosekeitto sellaisenaan ei varmasti pidä nälkää ja voi olla jopa hyvin nopeaa hiilihydraattia. Pizzan jälkeen ei ole ihmekään, jos hetken päästä väsyttää!
Ihminen pärjää kaksi viikkoa vaikka syömättä eli et tarvitse yhtään mitään. Keho kyllä tekee sitä sokeria ihan itse jos meinaa sokerit laskea liian alhaisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen pärjää kaksi viikkoa vaikka syömättä eli et tarvitse yhtään mitään. Keho kyllä tekee sitä sokeria ihan itse jos meinaa sokerit laskea liian alhaisiksi.
Unohtuiko jotain:
Terve ihminen...
Diabeetikolle ohjeesi voi olla turhan optimistinen. Toisaalta meitä on täällä maapallolla aivan liikaa ja diabeteksen hoito on kallista lystiä kansantaloudelle. Onneksi lähellekään kaikki diabeetikot eivät tiedä sairastavansa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sokerit ei laske liian alas ellei ole käytössä diabeteslääkitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohtuiko jotain:
Terve ihminen...
Diabeetikolle ohjeesi voi olla turhan optimistinen. Toisaalta meitä on täällä maapallolla aivan liikaa ja diabeteksen hoito on kallista lystiä kansantaloudelle. Onneksi lähellekään kaikki diabeetikot eivät tiedä sairastavansa sitä.
2tyypin diabeteksen hoito ei olisi kallista kansantaloudelle, jos sitä sairastavat viitsisivät vähän nähdä vaivaa syömisten suhteen. Ensinnäkin selvittäisivät, minkälaisella ravinnolla sitä hoidetaan.
Nykyään en pidä mitään erityistä, mutta parikytä vuotta sitten oli pieni minttupullo aina vetolaatikossa. Pikku naukkua aina pitkin päivää ja muuta sisu päälle eikä kukaan huomannut mitään. Hyviä aikoja oli ne🥰
2tyypin diabeteksen saa remissioon juurikin ravinnolla.