Ihmisestä pystyy tulkitsemaan huomattavan paljon lyhyellä vilkaisulla
Istuskelin kahvilassa ja katselin ohikulkevia ihmisiä, niin se on käsittämätöntä kuinka jotenkin selkeästi ihmisistä pystyy heti tekemään oletuksia minkälaisia he suunnilleen ovat ja nykyään kun on elämänkokemusta, niin tajuaa ettei ne edes ole mitään arvauksia vaan valtaosasta tietäisi varmuudella hetkessä ettemme tulisi viihtymään toistemme seurassa ja ne syytkin olisi helppo eritellä.
Nuorempana ihmettelin joidenkin vanhempien ihmisten käytöksessä sitä mikseivät olleet avoimia tutustumaan kaikenlaisiin ihmisiin vailla ennakkoluuloja. Nyt tuon ymmärtää paremmin ja huomaan itsessänikin sen etten lähde rakentamaan esim. naapureiden kanssa yhtään mitään moikkaamista kummempaa ihmissuhdetta jos ja kun tiedän että olemme hyvin erilaisia.
Kommentit (193)
Vierailija kirjoitti:
Nykyään et voi päätellä ihmisen ulkonäöstä yhtään mitään, varsinkaan, jos he ovat vapaalla. Tietenkin voi lounastunnilla lounaspaikassa erottaa toisistaan duunarit ja pukumiehet, mutta etpä juuri muuta. No ehkä kauppakeskuksen penkeillä vetelehtivät narkkipetterit ja nurkkiinkuseskelijat erottaa ja tietää vältellä.
Myös norkoilevat muslimit ja feijat tunnistaa helposti.
Ap, olet väärässä. Näet ihmiset sellaisina kuin itse olet. Eli omat kokemuksesi ja ennakkoluulot määrittelevöt tuon kokemuksen. Joskus se kyllä osuu oikeaan, mutta tuollaista yleistystä ei saa tehdä.
T. käyttäytymistieteilijä
Ulkonäkö, kävelytyyli, katsekontakti, yleinen käyttäytyminen, pukeutuminen... Kyllä niistä aina osviittaa saa ihmisestä, mutta loppupeleissä hyvin vähän. Sanoisin että maksimissaan 20% suuntaa antavaa ja siinäkin virhemarginaalina on 20%. Useimmiten nimittäin ihmisessä kaikkeen "tavallisesta" poikkeavaankin löytyy taustalta selitys, jota ei katselija osannut ajatella.
Nämä "intuitiiviset ihmiskuiskaajat" ovat kyllä 99% aika pihalla.
Ei ne vaatteet, vaan aatteet.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään et voi päätellä ihmisen ulkonäöstä yhtään mitään, varsinkaan, jos he ovat vapaalla. Tietenkin voi lounastunnilla lounaspaikassa erottaa toisistaan duunarit ja pukumiehet, mutta etpä juuri muuta. No ehkä kauppakeskuksen penkeillä vetelehtivät narkkipetterit ja nurkkiinkuseskelijat erottaa ja tietää vältellä.
Toisen ulkonäöstä nimenomaan voi päätellä todella paljon. Tupakointi näkyy todella monella, samoin runsas juominen. Ylipaino näkyy myös. Minulla jo nuo asiat erottavat arvomaailmoja ja asenteita niin paljon, että ystävänä tai seurustelukumppanina putoaa huomattava joukko ihmisiä pois.
Tulee mieleen Scary movien kohtaus 'it's frightening sir!' kun se turvamies katselee kaikkia ympärillään epäluuloisena ja sitten sen jälkeen tulee joukkotappelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei. Kerropa minkälainen minä olen!
Värjäämätön tukka epämääräisellä nutturan ja poninhännän sekaisella syheröllä. Ryppyinen naama, ei meikkiä, ei korvakoruja. Mustat tiukat farkut, musta nahkainen biker-takki, joku tunikantapainen siellä alla. Jalassa lenkkarit, ehkä prisman omaa mallistoa. Selässä kirkasvärinen painavalta vaikuttava reppu, naamalla vittuuntuneen, ehkä jopa vihaisen oloinen ilme. Ylipainoa noin 15kg, kevyenä päivänä. Kädessä perus-android, puhelinkotelo täynnä kortteja niin, ettei se mene kiinni.
Mt-ongelmia, omistaa aggressiivisen koirarodun edustajan, lievää alkoholiongelmaa
Mikään ei vielä osunut (ellei alkoholiongelmaksi lasketa sitä, että en pidä alkoholin mausta, joten en juo). Lisää?
Ihmisten lukeminen on aliarvostettu taito. Nykyään halutaan ihan aiheellisesti perustaa toiminta tieteellisesti tutkittuihin toimintatapoihin, mutta sanoihin takertuminen, säännöt ja byrokratia ei aina toimi. Pelisilmää on myös vaikea opettaa
Mä katsoin Mtv Katsomosta sen incel-dokkarin ja heti kun mä näin se naamarin takana piilottelevan incelin kädet, mä tiesin miksi se ei saa naisia. Sillä oli hikisen näköiset, vähän tärisevät, taikinamaiset sormet, joissa oli pitkät leikkaamattomat kynnet. Kukaan nainen ei halua, että sitä kosketaan sellaisilla käsillä.
Kyllä ihmisestä voi hyvin nopeasti tehdä johtopäätöksiä, pelkän ulkonäön perusteella.
Mä oon samaa mieltä, eihän tää tarkota välttämättä, että ihmisestä tietää heti ammatin ja kaikki sen harrastukset
Mut kyl siit aika paljo näkee, minkälainen se on miehiään/naisiaan, miten pitää itsestä huolta jne
Tee mustakin päätelmiä:
Pitkähköt värjäämättömät maantienharmaat hiukset kiepautettu lenkiksi ponnarille, kalpea naama, mustat silmänaluset, silmiin katsominen haastavaa tuntemattomien kanssa, liikapainoa noin 15kg, mustat lenkkarit jostain tavaratalosta, verkkarit, pitkähihainen paita.
Vierailija kirjoitti:
Värjäämätön tukka epämääräisellä nutturan ja poninhännän sekaisella syheröllä. Ryppyinen naama, ei meikkiä, ei korvakoruja. Mustat tiukat farkut, musta nahkainen biker-takki, joku tunikantapainen siellä alla. Jalassa lenkkarit, ehkä prisman omaa mallistoa. Selässä kirkasvärinen painavalta vaikuttava reppu, naamalla vittuuntuneen, ehkä jopa vihaisen oloinen ilme. Ylipainoa noin 15kg, kevyenä päivänä. Kädessä perus-android, puhelinkotelo täynnä kortteja niin, ettei se mene kiinni.
En ole ap mutta arvaisin että loppuvaiheen jatko-opiskelija tai post doc, tai toisella paikkakunnalla sijaisuutta tekevä yliopistolehtori. Jatkuvasti kiire, paljon töitä, väsyttää ja hieman harmittaa se, että sua arvioidaan koko ajan muuttuvilla säännöillä.
Ihmisestä pystyy näkemään ensi vilkaisulla sen, istuuko se paljon tietokoneella huonossa asennossa.
Siinäpä se ainoa asia. Kaikki muut kuvitelmat on omien ennakkoluulojen satoa.
Minusta tehdään usein oletuksia jotka ovat keskenään täysin ristiriidassa. Suurin osa olettajista pitää itseään hyvinä ihmistuntijoina. Suurin osa ajattelee myös että myöhempi käyttäytymiseni sopii kuvaan, paitsi silloin jos he tutustuvat minuun hyvin.
Sä näät vaan pukeutumisen ja kävelytyylin. Aika hyvä olet jos näistä pystyt luonteen päättelemään. Et taida itsekkään uskoa omaa soopaasi. Hyvä sulle kuitenkin jos et halua tutustua kehenkään.
Kiitos vastauksista! Avauksen tarkoitus ei ollut nostattaa itseäni ja hyviä lukutaitojani, mutta kuten muutamat kommentoineetkin, niin ihmisillä voi olla hyvin erilaiset taidot lukea toisia ihmisiä ja varmaan siksi tämä aihe provosoi niin monia ihmisiä.
Muuten aikanani perehdytin työpaikallani useita kymmeniä ihmisiä ja pystyin analysoimaan miten tulevat pärjäämään työssä lyhyen tutustumisen perusteella, niin yli 90 prosenttisesti tulkintani oli oikea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap mutta arvaisin että loppuvaiheen jatko-opiskelija tai post doc, tai toisella paikkakunnalla sijaisuutta tekevä yliopistolehtori. Jatkuvasti kiire, paljon töitä, väsyttää ja hieman harmittaa se, että sua arvioidaan koko ajan muuttuvilla säännöillä.
Ei nyt osunut mikään. Ehkä päivästä riippuen voin olla väsynyt? Töitä on paljon, mutta en koe kiirettä. Ellen ole kiirehtimässä Pasilassa junaan!
Aijjaa. Yleensä ihmiset saavat minusta kuvan, että olen kiltti, sosiaalinen, hyvä ihminen, hyvä kuuntelija, empaattinen ja kaiken kaikkiaan myötätuntoinen ihminen. Pukeudun siististi ja naisellisesti. Mutta oikeasti en todellakaan ole kiltti, olen intovertti ja inhoan ihmisiä ja ihmisten kanssa oloa, en todellakaan ole hyvä ihminen, enkä todellakaan tykkää kuunnella toisten ihmisten puheita, enkä osaa tuntea empatiaa, enkä todellakaan ole myötätuntoinen. Esitän kaiken aikaa, ja jos se ihminen saa tietää murusenkin minkänlainen olen oikeasti, niin ne aina kaikoavat läheltäni. Ja kun puhutaan, että silmistä näkee kaiken, niin ei nää. Osaan myös silmieni asenteita feikata, että ne näyttävät myötätuntoisilta ja ystävällisiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mt-ongelmia, omistaa aggressiivisen koirarodun edustajan, lievää alkoholiongelmaa
Mikään ei vielä osunut (ellei alkoholiongelmaksi lasketa sitä, että en pidä alkoholin mausta, joten en juo). Lisää?
Ärsyyntynyt älykkö.
Yhdyn aphen sen verran että kyllä aika monesti se ensivaikutelma tuntemattomasta ihmisestä kertoo aika paljon ja jopa pitää paikkansakin jossakin määrin.