Ihmisestä pystyy tulkitsemaan huomattavan paljon lyhyellä vilkaisulla
Istuskelin kahvilassa ja katselin ohikulkevia ihmisiä, niin se on käsittämätöntä kuinka jotenkin selkeästi ihmisistä pystyy heti tekemään oletuksia minkälaisia he suunnilleen ovat ja nykyään kun on elämänkokemusta, niin tajuaa ettei ne edes ole mitään arvauksia vaan valtaosasta tietäisi varmuudella hetkessä ettemme tulisi viihtymään toistemme seurassa ja ne syytkin olisi helppo eritellä.
Nuorempana ihmettelin joidenkin vanhempien ihmisten käytöksessä sitä mikseivät olleet avoimia tutustumaan kaikenlaisiin ihmisiin vailla ennakkoluuloja. Nyt tuon ymmärtää paremmin ja huomaan itsessänikin sen etten lähde rakentamaan esim. naapureiden kanssa yhtään mitään moikkaamista kummempaa ihmissuhdetta jos ja kun tiedän että olemme hyvin erilaisia.
Kommentit (193)
Ihmiset herkistyy eri asioille. Jos on huonoja kokemuksia esim. rajattomista ihmisistä, bongaa rajattomuuteen viittaavan käytöksen nopeasti. Samoin jos itse kipuilee esim. neuroepätyypillisten piirteiden kanssa, bongaa niitä toisissakin. Jos viettää paljon aikaa homojen seurassa, alkaa helpommin bongata/olettaa tätä suuntausta vähemmälläkin tuntemisella.
Mutta oikeasti emme voi tietää, kuinka oikeassa olemme. Omaan intuitioon on hyvä uskoa, ja usein se on itsellemme se suurin totuus. Esim. jos ei halua lähipiiriinsä ihmistä, jolla on yhtään rajattomuutta, niin tottakai sitten väistää kun vähänkin sitä näkee. Samalla joku toinen, joka havainnoi samaa tyyppiä, ei pidä tätä yhtäään rajattomana, kun havainnoijalla itsellään ei ole sellaista traumaa ja omat rajat paremmin kunnossa.
Siis täh?? Teet jonkin viiltävän terävän syväanalyysin nopealla vilkaisulla, just joo 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei. Kerropa minkälainen minä olen!
Värjäämätön tukka epämääräisellä nutturan ja poninhännän sekaisella syheröllä. Ryppyinen naama, ei meikkiä, ei korvakoruja. Mustat tiukat farkut, musta nahkainen biker-takki, joku tunikantapainen siellä alla. Jalassa lenkkarit, ehkä prisman omaa mallistoa. Selässä kirkasvärinen painavalta vaikuttava reppu, naamalla vittuuntuneen, ehkä jopa vihaisen oloinen ilme. Ylipainoa noin 15kg, kevyenä päivänä. Kädessä perus-android, puhelinkotelo täynnä kortteja niin, ettei se mene kiinni.
Ei pelkkä ulkonäkö sano mitään. Ihmisen eleet ja ilmeet ja liikkuminen antavat ihan eri tavalla sen vaikutelman.
Mutta ap nimenomaan painotti, että hän pystyy LYHYELLÄ VILKAISULLA päättelemään, näinpä eleitä, (mikro)ilmeitä ja oikeastaan liikkumistakaan ei voi tarkkailla.
Vierailija kirjoitti:
Siis täh?? Teet jonkin viiltävän terävän syväanalyysin nopealla vilkaisulla, just joo 🤣
Skannaus.😉
Toivon ainakin tunnistavani ap:n kaltaisen pöljän jo kaukaa.
Minä pystyn havatseman ihmiset, jotka käyvät töissä, ja jotka ovat työttömiä. Riippumatta siitä, mitkä vaatteet niillä päällä. Näen sen olemuksesta, kävelytyylistä, stressantuneisuudesta jnp.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä tiedät, että päätelmäsi näistä nopeasti näkemistäsi ihmisistä oli oikeita? Tuo todistaa vain, että sinun ennakkoluulosi muita kohtaan ovat vahvistuneet iän myötä ja kuvittelet lukevasi ihmisten ajatuksia. Sitten kun et varmista asiaa puhumalla ihmisille ja tutustumalla heihin, niin ne ennakkoluulot jää mieleesi totuuksina, ja niin se vahvistusharha jää kytemään.
Tämä!
Ja kyllä täytyy sanoa, että tähän harhaan astuvat ihmiset on luultavasti hieman tavallista tyhmempiä enkä pysty arvostaa.
Nyt ap katse peiliin ja mietintämyssyä päähän.
Vierailija kirjoitti:
Värjäämätön tukka epämääräisellä nutturan ja poninhännän sekaisella syheröllä. Ryppyinen naama, ei meikkiä, ei korvakoruja. Mustat tiukat farkut, musta nahkainen biker-takki, joku tunikantapainen siellä alla. Jalassa lenkkarit, ehkä prisman omaa mallistoa. Selässä kirkasvärinen painavalta vaikuttava reppu, naamalla vittuuntuneen, ehkä jopa vihaisen oloinen ilme. Ylipainoa noin 15kg, kevyenä päivänä. Kädessä perus-android, puhelinkotelo täynnä kortteja niin, ettei se mene kiinni.
Odotan vielä lisää tulkintoja.
Keskituloinen sosiaalityöntekijä, pienillä omilla ongelmilla.
Vierailija kirjoitti:
Toivon ainakin tunnistavani ap:n kaltaisen pöljän jo kaukaa.
Minulle tuli kerran tuollainen työkaveri. En päässyt sitä karkuun, vaan piti kuunnella sen ensi mulkaisulla tekemiä arvioita vuosikaupalla. Huonompi ihmistuntija kuin kastemato.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mt-ongelmia, omistaa aggressiivisen koirarodun edustajan, lievää alkoholiongelmaa
Nämäpä ovatkin olennaisia tietoja. Itseäni kyllä kiinnostaisi enemmän tietää toisesta ihmisestä esim. mitä kieliä se puhuu ja miten halukkaasti, mitkä asiat sitä kiinnostaa, onko se hauska, vakava vai ehkä sekä että.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Odotan vielä lisää tulkintoja.
Siinäpä odotat.
Vierailija kirjoitti:
Minä pystyn havatseman ihmiset, jotka käyvät töissä, ja jotka ovat työttömiä. Riippumatta siitä, mitkä vaatteet niillä päällä. Näen sen olemuksesta, kävelytyylistä, stressantuneisuudesta jnp.
No mites yrittäjät tai puolta työaikaa tekevät? Miten näkyy päällepäin?
Vierailija kirjoitti:
Tee mustakin päätelmiä:
Pitkähköt värjäämättömät maantienharmaat hiukset kiepautettu lenkiksi ponnarille, kalpea naama, mustat silmänaluset, silmiin katsominen haastavaa tuntemattomien kanssa, liikapainoa noin 15kg, mustat lenkkarit jostain tavaratalosta, verkkarit, pitkähihainen paita.
Siitepölyallergikko (selittää kalpeuden ja tummat silmänaluset), hieman ujo, todennäköisesti et työskentele vaatetusliikkeessä. Olet käytännönläheinen, saatat tehdä jotain ict-työtä. Lenkkari tavaratalosta - et ole ihan nuori, todennäköisesti nelikymppinen tai vanhempi (hiusten väristä ikää ei voi päätellä, itse olen pitkälti yli viidenkymmenen ja hiukset ovat samanväriset kuin parikymppisenä).
Mitä havainnoit toisista, kertoo eniten sinusta eli niistä asioista, jotka ovat sinulle tärkeitä.
Kyllä jotain pystyy tulkitsemaan, mutta ei missään tapauksessa kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta minäkin tulkitsen oman elämänkokemukseni, minkälainen olet: olet n. 40-vuotias psykiatrinen sairaanhoitaja tai lähihoitaja, elät avoliitossa, teet kolmivuorotyötä. Sulla on sellainen "pikku-Myy"-identiteetti, vaikutat vähän äksyltä, mutta olet pohjimmiltasi kiltti, varsinkin eläimiä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään et voi päätellä ihmisen ulkonäöstä yhtään mitään, varsinkaan, jos he ovat vapaalla. Tietenkin voi lounastunnilla lounaspaikassa erottaa toisistaan duunarit ja pukumiehet, mutta etpä juuri muuta. No ehkä kauppakeskuksen penkeillä vetelehtivät narkkipetterit ja nurkkiinkuseskelijat erottaa ja tietää vältellä.
Toisen ulkonäöstä nimenomaan voi päätellä todella paljon. Tupakointi näkyy todella monella, samoin runsas juominen. Ylipaino näkyy myös. Minulla jo nuo asiat erottavat arvomaailmoja ja asenteita niin paljon, että ystävänä tai seurustelukumppanina putoaa huomattava joukko ihmisiä pois.
Olen alkoholisti, mutta niin nössön näköinen, että luullaan etten käytä alkoholia ollenkaan, joten ei se taida näkyä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä havainnoit toisista, kertoo eniten sinusta eli niistä asioista, jotka ovat sinulle tärkeitä.
Nimenomaan. Oma historia ja kokemukset vaikuttavat juuri tähän.
Vierailija kirjoitti:
Olet noin 46-vuotias nainen. Elämässäsi on ollut iloa ja surua, joskus rankkaakin. Lapsuutesi oli onnellinen, kunnes tapahtui jotain, mitä mietit joskus vieläkin. Toisaalta olet iloinen, hauska ja luottavainen, toisaalta er luota keneenkään ja olisit mieluiten yksin. Juuri nyt olet hienan kiireinen ja väsynyt. Monta asiaa painaa yhtä aikaa. Itsestään haluaisit pitää parempaa huolta, mutta sen aika on myöhemmin. Juuri nyt yrität vain selviytyä.
Ei pelkkä ulkonäkö sano mitään. Ihmisen eleet ja ilmeet ja liikkuminen antavat ihan eri tavalla sen vaikutelman.