Kape Aihinen väittää että kaksi kattilaa riittää kotikeittiöön
Minä sanon, että ei riitä: Kolme pitää ainakin olla kun jotain ateriaa kokkaa. Perunat yhteen kiehumaan, muihin kastike ja vihannekset.
Muuten olen samaa mieltä Kapen kanssa, että mausteeksi riittää merisuola ja mustapippuri myllystä. Mulla on juuri noin.
https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/c185c1a0-ca68-4de8-a4de-54f5f9c…
Kommentit (109)
Mulla kyllä riittää kaksi. Perunat kattilaan ja kasvikset uuniin. Uunikasvikset ovat parempia kuin keitetyt.
No en noin vähällä viitsisi mennä. Kattiloitakin saa olla erikokoisia. Enkä minä jaksa aina heti olla tiskaamassakaan. No, tällä hetkellä minulla on yksi käyttökelpoinen kattila ja paistinpannu, mutta en osaa oikein tuota valurautaa käyttää, joten hankin varmaan uuden teflonin kun tässä ennätän.
Ja mausteita riittää. Aromisuolaa ei ole yleensä, mutta toisaalta tykkään sen mausta.
Kape sanoi myös että hommatkaa kunnon veitsi, ostin japanilaisen santoku veitsen (120€) ja on muuten miellyttävä työkalu loppuelämäksi. Kunnon timantti terointin kanssa, tylsällä puukolla saa vaan haavoja sormiin.
Kukin tyylillään. Itse teen kastikkeen paistinpannussa, missä myös paistan kasviksia sekä proteiininlähteen. Mikäli teen varsinaista kastiketta.
Grillimauste, MSG, pan-suola, aromat, herbamare, pippurisekoitus, umami, tomaattipyré, jauhelihamauste, perunamauste siinä meidän maustekaapin sisältöä. Paljon muutakin on. Lisäksi on kattava sarja Jamie Oliver paistinpannuja ja kattiloita eri tarkoituksiin. Paistatteko muka blinit ja letut samalla pannulla???
Enpä ole kattiloitani laskenut mutta useita on erikokoisia. Teflon ja tavallisia . Suurimman osan 1-2 syöjää, välillä kuusi.
Vierailija kirjoitti:
No en noin vähällä viitsisi mennä. Kattiloitakin saa olla erikokoisia. Enkä minä jaksa aina heti olla tiskaamassakaan. No, tällä hetkellä minulla on yksi käyttökelpoinen kattila ja paistinpannu, mutta en osaa oikein tuota valurautaa käyttää, joten hankin varmaan uuden teflonin kun tässä ennätän.
Ja mausteita riittää. Aromisuolaa ei ole yleensä, mutta toisaalta tykkään sen mausta.
osta kevyt valurautapannu, toimii kuin teflon, mutta on myrkytön. Sen verran massaa että onnistuu piffiin paistokin.
Hiiliteräs on kanssa hyvä..
Mulla on kolme kattilaa, mutta en muista olenko kertaakaan kokannut niin, että kaikki kolme olisivat yhtäaikaa käytössä.
Kape nyt juttelee mitä sattuu. Väittää käyttävänsä suolaa ja voita ja kermaa. Sehän olisi lähemmäs 200kg painoinen jos söisi niinkuin opettaa.
Kyse oli siitä, että grillimauste roskiin ja tilalle suola ja pippuri.
Ai niin, mulla on tietenkin sähkökäyttöiset myllyt suolalle ja pippurille, on ne niin käteviä verrattuna väänneltäviin malleihin...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Grillimauste, MSG, pan-suola, aromat, herbamare, pippurisekoitus, umami, tomaattipyré, jauhelihamauste, perunamauste siinä meidän maustekaapin sisältöä. Paljon muutakin on. Lisäksi on kattava sarja Jamie Oliver paistinpannuja ja kattiloita eri tarkoituksiin. Paistatteko muka blinit ja letut samalla pannulla???
tomaattipyrettä käytän noista mutta kaikki sekoitukset kierrän kaukaa. Merisuolaa ainoastaan suolana. Ja yrteistä makua. Mustapippuria menee säkillinen vuodessa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
osta kevyt valurautapannu, toimii kuin teflon, mutta on myrkytön. Sen verran massaa että onnistuu piffiin paistokin.
Hiiliteräs on kanssa hyvä..
Mulla on kevyt valurauta, enkä näköjään vaan osaa paistaa sillä niin ettei jää kiinni. Nytkin keittelin vettä ja harjasin, mutta karstaa on pohjassa näköjään. Kyllähän se tietysti on hyvä joihinkin juttuihin, mutta en minä aina jaksaisi taistella munien, pinaattilättyjen tai jonkun pikku lämmitysjutun kanssa. Mulla on ollut tapana tehdä teflonilla paljon yhden pannun ruokia, jopa keittää pasta kastikkeineen, joten kyllä mä sen pinnoitetun vielä hommaan. Ja ehkä korkeareunaisen wokin/paistokasarin.
Ei ole pippurimyllyä eikä tule kun en pippuria juurikaan käytä. Aihinen voi käyttää mitä haluaa, turha tulla tyrkyttämään omia ajatuksiaan muille. Juu ja löytyy 6 kattilaa ja se 200€ kokkiveitsi. Haluaako herra normi vai japanilaisen version veitsestä, molemmat löytyy?
Vierailija kirjoitti:
Miten tehdään esimerkiksi chili con carne ilman chiliä. Toki voi väittää ettei se kuulu kotikeittiöön.
Teetkö myös perunamuussia ilman perunoita?
Mausteista olen pitkälti samaa mieltä, myllyt sekä merisuolasta että hyvälaatuisesta mustapippurista ovat maustamisen perusteet. Lisäksi meillä on aina yrttejä, joko tuoreita tai kuivattuja.
Kape nyt juttelee mitä sattuu. Väittää käyttävänsä suolaa ja voita ja kermaa. Sehän olisi lähemmäs 200kg painoinen jos söisi niinkuin opettaa.
Eihän ruoka itsestään koskaan lihota, vaan se vaatii kaverikseen liikkumattomuuden.
Yks kattila ja yks pannu on riittäny mainiosti. Potut ja muut tulee samassa kattilassa keiteltyä.
Miten tehdään esimerkiksi chili con carne ilman chiliä. Toki voi väittää ettei se kuulu kotikeittiöön.