Saako tällainen asia häiritä miehen alkoholinkäytössä?
Mies ei juo humalaan saakka juuri koskaan, ja harvoin ostaa alkoholia, mutta jos sitä kotona on niin hän ei voi olla juomatta sitä. Ja mua ärsyttää.
Jos vaikka vaunureissuun ostetaan illoiksi joku snapsipullo, hän ei voi ottaa siitä vain yhtä napsua. Hän istuu alas, katselee leffaa ja ottaa napsun napsun perään.
Tai jos ostaa laivalta vaikka jotain hyvää viskiä, hänen on pakko juoda sitä joka ilta, useampi annos.
Jos ostan meille kotiin vaikka 3 olutta ja 3 siideriä, ajatukseksi että voi sitten joskus ottaa saunan jälkeen yhdet, niin mies juo kaikki omansa heti ekana iltana, ja alkaa sitten kysellä enkö juo omiani, ja saako hän ne.
Nyt meillä kävi aikuinen poika kylässä ja ostimme sixpackin olutta saunajuomaksi, poika otti yhden vaikka saunoi neljänä päivänä. Mies joi myös ekana iltana yhden ja tyrkytti pojalle lisää, mutta kun poika ei ottanut niin ei kehdannut itsekään ottaa enempää. Kun poika lähti, mies joi loput heti ekana iltana.
Samaan aikaan ostin itselleni yhden siiderin sillä ajatuksella että se on kaapissa sitten kun haluan sen. Ihan sama milloin. Mies on pyytänyt monta kertaa että saisi juoda sen, tölkki häiritsee häntä tosi paljon. En ole antanut lupaa, koska se on nyt oikeasti minun ja haluan että se on siellä silloin, kun sen haluan juoda.
Jos mennään jonnekin juhliin missä on alkotarjoilu, miehellä usein lähtee mopo käsistä. Osallistuu juomakisaan tms, ja vien häntä sitten oksentelevana kotiin. Tai jos menee vaikka työkavereiden kanssa, vetää todella kovat kännit. Näitä kuitenkin on harvoin, vain paristi vuodessa.
Miehen isä oli alkoholisti ja on pyytänyt sanomaan jos hänen juomisensa lähtee käsistä. Mutta kun sanon tästä että hän ei voi olla juomatta jos meillä on alkoholia, ei ota sitä tosissaan. Kun ei sitä alkoholia kuitenkaan ole joka viikko, ei aina edes joka kuukausi.
Mua silti jotenkin ahdistaa tuo että häntä häiritsee aivan tosi paljon se jääkaapissa oleva siideritölkkini. Ei tunnu normaalilta. Olenko väärässä?
Kommentit (139)
Oletko ap kuullut sanaa tuurijuoppo.
Ei miehen alkoholinkäytössä saa mikään häiritä ellei mies ole absolutisti
Kyllä tuo minua häiritsisi. Ei ole normaalia, että aikuinen juo itsensä oksennuskuntoon eikä voi pitää näppejään irti alkoholista. Jo tuo, että hän selvästi siistii käytöstään poikanne läsnäollessa, kielii minusta siitä, että hänellä on ongelma, jonka itsekin jo tiedostaa.
Ex-puolisoni oli juuri sellainen, että joi itsensä kaatokuntoon aina juhlissa, siis aivan joka ainoan kerran kun mitään juhlittavaa oli. Hänen mielestään se ei ollut mitään, koska eihän niitä juhlia joka viikko ole.
Minä olin samanlainen kuin sinä nyt: selittelin asiaa itsellenikin parhain päin. Kun ei se kotona juo ja saattaa mennä parikin kuukautta ettei juo ollenkaan. Mutta sitten tulivat taas jotkut juhlat, eikä niissä tietenkään voinut olla selvinpäin.
Viimeinen niitti oli, kun miehelle puhkesi sairaus, jonka lääkityksen kanssa ei olisi saanut käyttää alkoholia pisaraakaan. Ilmeisesti jonkinlaisena psykologisena suojautumiskeinona juhlinta riistäytyi täysin käsistä, mies meni joka viikonloppu asenteella saan tehdä mitä haluan. Kun pari sairaalareissua oli jo takana, tajusin hänen olevan alkoholisti ja muutin pois. Elämänlaatuni parani 200%.
Alkakaa hiljalleen ottamaan opiksi. Voit aivan vapaasti jättää päihde/peli/seksiriippuvaisen ehdokkaan. Arvatkaa kaks kertaa jäiskö mies katselemaan vajavaista naista? Jotkut toki jää, mutta useimmiten miehet pyrkii saamaan laatua. Naisille on vuosisatojen saatossa onnistuttu iskostamaan päähän ettet saisi vaatia (saat!)
Kyllä se on ongelma, jos toisen ihmisen alkoholijuomat kotona noin paljon himottaa. Eihän niistä pitäisi olla lähtökohtaisesti yhtään kiinnostunut, nehän ovat sinun! Ei minulle tulisi mieleenkään, että jos itse itselleni jotain juomia ostan, niin mies olisi niitä kärkkymässä. Lähtekööt kauppaan ostamaan oman jos niin kovin tekee mieli. Jotain omituista tuossa on, ei suhde alkoholiin ainakaan ongelmaton ole.
Miksi miehesi ei osta itselleen tarpeeksi viinaa, kun mieli tekee kuitenkin? Ihme tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehesi ei osta itselleen tarpeeksi viinaa, kun mieli tekee kuitenkin? Ihme tyyppi.
Koska ei halua olla kuten isänsä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ei halua olla kuten isänsä. Ap
Eli jossain kohtaa tajuaa ongelmansa ja jossain ei.
Ap täällä taas. En tiedä mitä miehen alkoholinkäyttö oikein on, mutta lomalla hän joi puoli pulloa raakaa viinaa melkein joka ilta. Taas tämä että kun pullo oli, sitä oli pakko juoda. Tai 4-6 lonkeroa illassa.
Kun eka lomaviikko ei ollut vielä edes ohi ja hän oli ostamassa jo kolmatta viinapulloa niin alkoi jo kauhistuttaa. Ja taas sama juttu, eli jos joi omansa ja mulla oli vielä jotain jääkaapissa, halusi juoda nekin. Ja tokalla viikolla siitä sitten sanoinkin, että kun tuntuu että illat on hänellä vaan juomista ja tuntuu että juominen on hänelle pakko, eikä voi olla ilman. Mies suuttui, mutta lopulta tajusi että olen oikeasti huolissani. Loukkaantunut oli asiasta edelleen, että muka hänellä ongelmia, mutta sen jälkeen on ollut juomatta. Eikä ilmeisesti ole ollut vaikeaakaan. Erikoista, mutta jospa tämä tästä. Ap
Suhde alkoholiin on vääristynyt ja sitä kontrolloidaan nyt ulkoisilla keinoilla (ts. juhlissa sinä sanot, että nyt riittää/ ei pidetä kotona juotavaa/ hoitaa varmaan työnsä ja velvoitteensa ja juo vapaalla). Mutta tämä on alkoholismin varhainen vaihe. Oikeasti ongelma on jo alkanut kehittyä eikä miehesi ole sitä varmasti itse valinnut, jos pelkää tulevansa isänsä kaltaiseksikin. Tätä asiaa kannattaisi lähteä lähestymään alkuvaiheen alkoholismisairautena, ei kissanhännänvetona, kuka on oikeassa tai saako ärsyttää tai ei. Toki tilanne ei ole reilu sinullekaan (et saa pitää juomaa kotona), mutta eipä ole miehellekään, jos houkutuksia tuodaan eteen eikä hallitse itseään alkoholin kanssa.
Jos alkoholismista selviäisi vain muuttamalla käytöstä juomatilanteissa, ei täällä Suomessa olisi alkoholisteja.
Alkoholismi on sairaus, jossa käytön hallinta on menetetty. Kaikille ei niin käy, mutta valitettavan monille kyllä. Ja nyt on esim. geeniperimää isänsä puolelta sairastumiselle.
Vaikka asia sinua ärsyttää eikä ole kiva sinullekaan, toimisin itse niin, että kunnioittaisin miehen tilannetta ja ongelmaa enkä toisi houkutuksia nenän alle. Saat varmaan muilla keinoin omat juomasi juotua. Ongelman tunnustaminen ja tarkastelu vaikeutuu myös miehelläsi, jos asiasta tulee tappelu sen suhteen, ärsyttääkö hän sinua tai toimiiko hän väärin. Hän toimii, kuten sairastunut tekee. Suosittelisin häntä lähtemään hakemaan apua asiaan. Alkoholismi on etenevä sairaus, joten kahden vuoden päästä voi olla että tilanne on vaikeampi. Tai kun/jos työt esim.loppuu, tai teillä tulee vaikka ero, jolloin ulkoista kontrollia tuovat asiat häipyvät elämästä.
Tsemppiä molemmille, asioiden rehellinen käsittely ja juttelu ovat yleensä ongelman suurimmat ratkaisut, vaikkei ne nopeasti tapahdu.
t. päihdetyöntekijä
Tiesitkö että saat erota tekemättä paskaketjua miehestä?
Vierailija kirjoitti:
Suhde alkoholiin on vääristynyt ja sitä kontrolloidaan nyt ulkoisilla keinoilla (ts. juhlissa sinä sanot, että nyt riittää/ ei pidetä kotona juotavaa/ hoitaa varmaan työnsä ja velvoitteensa ja juo vapaalla). Mutta tämä on alkoholismin varhainen vaihe. Oikeasti ongelma on jo alkanut kehittyä eikä miehesi ole sitä varmasti itse valinnut, jos pelkää tulevansa isänsä kaltaiseksikin. Tätä asiaa kannattaisi lähteä lähestymään alkuvaiheen alkoholismisairautena, ei kissanhännänvetona, kuka on oikeassa tai saako ärsyttää tai ei. Toki tilanne ei ole reilu sinullekaan (et saa pitää juomaa kotona), mutta eipä ole miehellekään, jos houkutuksia tuodaan eteen eikä hallitse itseään alkoholin kanssa.
Jos alkoholismista selviäisi vain muuttamalla käytöstä juomatilanteissa, ei täällä Suomessa olisi alkoholisteja.
Alkoholismi on sairaus, jossa käytön hallinta on menetetty. Kaikille ei niin käy, mutta valitettavan monille kyllä. Ja ny
Emme me riitele emmekä tappele asiasta. Mies hiiltyi kun asiasta sanoin, mutta se meni samantien, riitaa ei tullut. Ja sen jälkeen meillä on ollut sekä viinaa, siideriä että lonkeroa jääkaapissa, eikä mies ole niitä juonut. Ei kuulemma ole tehnyt edes mieli, viime keskustelun jälkeen.
Mitään apua hän ei varmasti hae, koska ei hänen mielestään ole ongelmaakaan. Ja toisaalta onko minunkaan mielestä, jos hän näin helposti voi olla juomattakin? En todellakaan tiedä. Ap
Miehesi on alkoholisti ja sinä tyydyt toteamaan vaan et eiköhän tämä tästä?
Onnea vaan tyhmyydelle.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholismi on sairaus, jossa käytön hallinta on menetetty. Kaikille ei niin käy, mutta valitettavan monille kyllä. Ja ny
Tässä kaikki.
Ongelma se on tuokin, pakkoko sitä alkoholia on juoda.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä alkoholeja osteta säilytettäväksi vaan juomista varten. Minä en mitään lupaa edes kysyisi vaan joisin sun siiderin ja ostaisin uuden.
Meillä on kaapit täynnä kalliita viinoja kun saatu lahjaksi, mutta ei niitä kukaan juo
Niin no jos miehelle se saatavilla oleva alkoholi on ongelma, niin eikö sitä voi silloin olla ostamatta kotia ollenkaan. Sillähän sen ongelman välttää. Mielestäni sä voit joustaa tässä ja ostaa holit aina tarpeen mukaan. Jos alkoa pitää olla varalta saatavilla, eikä koti voi olla alkoholistille alkoholivapaa vyöhyke, koska sinulla pitää olla alkoholia varalta saatavilla, niin silloin tuo alkoholi kuulostaa yhteiseltä ongelmalta. Tietysti voit haluta kaiken oman mielesi mukaan, mutta mieti tarkkaan, että jos sinulle se alkoholi ei ole tärkeää, niin miksi et voisi joustaa siten, että alkoholistilla ei olisi houkutuksia kodissanne.
Aika reippaasti nyt tuomitaan mies alkoholistiksi yhden kirjoituksen perusteella. Eiköhän vaadi vähän enemmän tietoa.
Kyllä me käydään juhlissa, siellä jossain kohtaa sanon miehelle että nyt et juo enää. Lopettaa siihen. Silloin kerran en ehtinyt sanoa mitään kun hänet napattiin juomakisaan ja seuraus oli mitä oli. Ei näe ongelmaa koska näitä on harvoin.
Mies on siis itse pyytänyt minua puuttumaan jos juo liikaa. Ei esimerkiksi halua lasten nähden olla humalassa, joten haluaakin minun sanovan jos ottaa liikaa. Siis mieluummin jo ennen sitä.
Työpaikkansa bileissä sitten juo mitä juo. Ihan sama paljonko ottaa mukaan, jos omat loppuu ja muut tarjoaa niin juo muiden viinoja. Ei näe ongelmaa koska muut tarjosi. Ap