Saako tällainen asia häiritä miehen alkoholinkäytössä?
Mies ei juo humalaan saakka juuri koskaan, ja harvoin ostaa alkoholia, mutta jos sitä kotona on niin hän ei voi olla juomatta sitä. Ja mua ärsyttää.
Jos vaikka vaunureissuun ostetaan illoiksi joku snapsipullo, hän ei voi ottaa siitä vain yhtä napsua. Hän istuu alas, katselee leffaa ja ottaa napsun napsun perään.
Tai jos ostaa laivalta vaikka jotain hyvää viskiä, hänen on pakko juoda sitä joka ilta, useampi annos.
Jos ostan meille kotiin vaikka 3 olutta ja 3 siideriä, ajatukseksi että voi sitten joskus ottaa saunan jälkeen yhdet, niin mies juo kaikki omansa heti ekana iltana, ja alkaa sitten kysellä enkö juo omiani, ja saako hän ne.
Nyt meillä kävi aikuinen poika kylässä ja ostimme sixpackin olutta saunajuomaksi, poika otti yhden vaikka saunoi neljänä päivänä. Mies joi myös ekana iltana yhden ja tyrkytti pojalle lisää, mutta kun poika ei ottanut niin ei kehdannut itsekään ottaa enempää. Kun poika lähti, mies joi loput heti ekana iltana.
Samaan aikaan ostin itselleni yhden siiderin sillä ajatuksella että se on kaapissa sitten kun haluan sen. Ihan sama milloin. Mies on pyytänyt monta kertaa että saisi juoda sen, tölkki häiritsee häntä tosi paljon. En ole antanut lupaa, koska se on nyt oikeasti minun ja haluan että se on siellä silloin, kun sen haluan juoda.
Jos mennään jonnekin juhliin missä on alkotarjoilu, miehellä usein lähtee mopo käsistä. Osallistuu juomakisaan tms, ja vien häntä sitten oksentelevana kotiin. Tai jos menee vaikka työkavereiden kanssa, vetää todella kovat kännit. Näitä kuitenkin on harvoin, vain paristi vuodessa.
Miehen isä oli alkoholisti ja on pyytänyt sanomaan jos hänen juomisensa lähtee käsistä. Mutta kun sanon tästä että hän ei voi olla juomatta jos meillä on alkoholia, ei ota sitä tosissaan. Kun ei sitä alkoholia kuitenkaan ole joka viikko, ei aina edes joka kuukausi.
Mua silti jotenkin ahdistaa tuo että häntä häiritsee aivan tosi paljon se jääkaapissa oleva siideritölkkini. Ei tunnu normaalilta. Olenko väärässä?
Kommentit (139)
Ymmärrän aloituksen. Määrät jäävät vuositasolla selvästi huolirajojen alle mutta suhtautuminen alkoon ei ole tervettä. Mulla on puoliso myös alkoholistisuvusta ja valitettavasti niitä övereitä on suhteen aikana tullut. Pakettiin kuuluu myös se että lääkärille valehdellaan alkon määrästä ja ongelmaa ei ole koska käy töissä. Alkuun oli sitä mieltä että kaikki on humalassa kerran viikossa, no ehkä opiskelijana tai sitten jossain perähikiällä.
Tylsää on aikuiselle kun joutuu säätämään asian kanssa. Varsinkin joku avattu pullo on sellainen että sitten käydään vaikka se yömyssy napsaisemassa jos ei muuta. Sama on kyllä suklaalevyn tai jonkun muun herkun kanssa, pitää ottaa yli tarpeen. Ja sitten alkosta pitää puhua junttityyliin vaikka on ihan hyvä koulutus ja työ, ne lapsuuden mallit istuu tiukassa.
Me ei osteta monipakkauksia kotiin, vain se yksi tai kaksi olutta kerrallaan. Arvostan että menee autolla moniin iltamenoihin koska ei sitten tule humalassa kotiin. Tiedän että se harmittaa mutta en halua tästä neuvotella koska kokeiltu on ja lopputulos on joka kerta sama. Mua ärsyttää tämä suomalaisten hokema "vain yksille ja hupsista vaan", no jos ollaan nuoria niin ok mutta perheelliselle mun mielestä ei.
Ennen ainakin puhuttiin tuurijuopoista, eli alkoholismi ei aiheuta jatkuvia ongelmia vaan ihminen voi olla pitkiäkin aikoja juomatta. Mutta ei osaa juoda vaan yhtä, vaan se johtaa aina pitempään putkeen. Ehkä ongelma ei vielä ole kovin paha, jos pulloa ei tarvitse kerralla juoda tyhjäksi, mutta kyllä monta annosta alkoholia monena peräkkäisenä iltana jonkin tason ongelmasta kertoo.
Mä en voi pitää kaapissa mitään vierasvaraherkkuja, kun kuitenkin söisin ne itse saman tien. Niinpä ostan/leivon tarjottavat vasta sinä päivänä, kun vieraita on oikeasti tulossa.
Luulen, että hyvä ratkaisu teille olisi, jos kotiin ei ostettaisi alkoholia enempää kuin sitä on tarkoitus juoda, eli saunapäivänä vain se yksi saunakalja/siideri, ei mitään sixpackeja eikä varsinkaan mitään snapsipulloja varsinkaan reissulle, jossa on tarkoitus ajaa autoa.
Tylsää sulle, jolla ongelmaa ei ole, mutta ehkäpä voisit tässä asiassa olla miehesi tukena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai tuo saa häiritä, eihän tuollainen käytös ole normaalia. Miehen tulee saada nopeasti apua.
Entäs kun ongelmaa ei ole, jos kotona ei ole alkoholia? Silloin voi olla ilmeisen helposti kuukausia juomatta pisaraakaan. Ap
Pitääkö tämä nyt ihan oikeasti kertoa sinulle?
Miehelläsi on alkoholiriippuvuus, joka kuitenkin pysyy helposti kurissa, kun alkoholia ei talossa ole. Se, että ostat siiderin kaappiin lojumaan, on tämmöiselle ihmiselle aivan suoraa kidutusta. Eikä se parane vaikka kuinka polkisit lattiaa ja hokisit että se on sinun eikä miehesi juoma. Voisit helposti laittaa stopin ongelmalle olemalla ostamatta haudottavaksi tarkoitettua alkoholia. Kuten olet itse sanonut, miehesi ei sitä aktiivisesti hanki, vaan pärjää kuukausiakin ilman alkoholia, jos kiusausta ei ole tuotu omaan taloon.
Mistäkö tiedän tämän? No kun olen itse samanlainen kuin miehesi. Siksi en osta alkoholia kotiin enää lainkaan. Elämä on ihan helppoa selvin päin, kunhan sitä pulloa ei osta taloon kiusaamaan sielua. En pystyisi ikinä pitämään baarikaappia. Jos minulla olisi puoliso, joka tahallaan yrittäisi koetella riippuvuuttani, ottaisin hänestä eron. Sellaisessa sadistisessa tilanteessa en voisi yksinkertaisesti kovin pitkään olla. Sen sijaan kun kiusausta ei hanki taloon, elämä on helppoa ja sujuvaa. Kaikki voittavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai tuo saa häiritä, eihän tuollainen käytös ole normaalia. Miehen tulee saada nopeasti apua.
Entäs kun ongelmaa ei ole, jos kotona ei ole alkoholia? Silloin voi olla ilmeisen helposti kuukausia juomatta pisaraakaan. Ap
Miehelläsi on alkoholiriippuvuus, joka kuitenkin pysyy helposti kurissa, kun alkoholia ei talossa ole. Se, että ostat siiderin kaappiin lojumaan, on tämmöiselle ihmiselle aivan suoraa kidutusta. Eikä se parane vaikka kuinka polkisit lattiaa ja hokisit että se on sinun eikä miehesi juoma. Voisit helposti laittaa stopin ongelmalle olemalla ostamatta haudottavaksi tarkoitettua alkoholia. Kuten olet itse sanonut, miehesi ei sitä aktiivisesti hanki, vaan pärjää kuukausiakin ilman alkoholia, jos kiusausta ei ole tuotu omaan taloon.
Mistäkö tiedän tämän? No kun olen itse samanlainen kuin miehesi. Siksi en osta alkoholia kotiin enää lainkaan. Elämä on ihan helppoa selvin päin, kunhan sitä pulloa ei osta taloon kiusaamaan sielua. En pystyisi ikinä pitämään baarikaappia. Jos minulla olisi puoliso, joka tahallaan yrittäisi koetella riippuvuuttani, ottaisin hänestä eron. Sellaisessa sadistisessa tilanteessa en voisi yksinkertaisesti kovin pitkään olla. Sen sijaan kun kiusausta ei hanki taloon, elämä on helppoa ja sujuvaa. Kaikki voittavat.
Niin, lisään vielä että isäni tappoi itsensä viinalla, ja huomaan että itse voisin helposti lähteä samalle radalle. Siksi olen tarkkaillut käytöstäni, tunnistanut kohdat joissa voi mennä ja on mennyt pieleen, ja tehnyt asialle sen etten osta kotiin lainkaan alkoholia. Ja olen tehnyt pojilleni selväksi, miksi asiat ovat kuin ovat, koska he saattavat hyvinkin olla geneettisesti samassa riskiryhmässä. 20 vuotta korkin (lähestulkoon kokonaan, jotain tervetuliaismaljoja lukuun ottamatta) kiinni laittamisen jälkeen 56-vuotiaana alan uskoa aika vahvasti siihen, että loppuelämäkin tulee oleman hyvää. Mutta valppaana pitää olla koko ajan. Kotiin ei mennä sen paremmin mehu- kuin kaljakaupankaan kautta. Koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Ennen ainakin puhuttiin tuurijuopoista, eli alkoholismi ei aiheuta jatkuvia ongelmia vaan ihminen voi olla pitkiäkin aikoja juomatta. Mutta ei osaa juoda vaan yhtä, vaan se johtaa aina pitempään putkeen. Ehkä ongelma ei vielä ole kovin paha, jos pulloa ei tarvitse kerralla juoda tyhjäksi, mutta kyllä monta annosta alkoholia monena peräkkäisenä iltana jonkin tason ongelmasta kertoo.
Mä en voi pitää kaapissa mitään vierasvaraherkkuja, kun kuitenkin söisin ne itse saman tien. Niinpä ostan/leivon tarjottavat vasta sinä päivänä, kun vieraita on oikeasti tulossa.
Luulen, että hyvä ratkaisu teille olisi, jos kotiin ei ostettaisi alkoholia enempää kuin sitä on tarkoitus juoda, eli saunapäivänä vain se yksi saunakalja/siideri, ei mitään sixpackeja eikä varsinkaan mitään snapsipulloja varsinkaan reissulle, jossa on tarkoitus ajaa autoa.
Tylsää sulle, jolla ongelmaa ei ole, mutta ehkäpä voisit tässä asiassa olla miehesi tukena.
Mielestäni ap:n aloitus on aivan ihmeellinen. Hän selvästi näkee, että mies voi helposti olla juomatta, mutta silti taloon pitää kantaa alkoholia, ja nimenomaan sellaista alkoholia, jota ei saa juoda. Henkilölle, jolla on juomiseen riippuvuus, tuo on aivan hirveä asia, ja asia joka jää päähän pyörimään. Mietityttää, onko Ap niin tyhmä, ettei tajua asian oikeaa ratkaisua, eli sen juomattoman alkoholin ostamisen lopettaminen. Jos se ei ole vaihtoehto, silloin Ap:lläkin on omanlaatuisensa alkoholiongelma.
Ap:n miestä on aivan turha viedä mihinkään kerhoon tai psykiatrille tai muulle lääkärille. Riippuvuus ei lopu juttelemalla. Sen sijaan Ap:lla on itsekin huomaamansa erinomainen ja todellinen ratkaisu kätensä ulottuvilla: lopettakoon alkoholin ostamisen. Hänen oman lausuntonsa mukaan ongelma ratkeaa sillä heti. Ihmisenä, jolla on alkoholismista enemmän kuin vähän kokemusta, voin sanoa että kaikki muut "ratkaisut" ovat huuhaata eivätkä toimi.
Tai no, voihan sitä päättää että alkoholi on tärkeämpää kuin puoliso ja ottaa ero. Se varmistaisi tosin Ap:n alkoholiongelman vakavan tason.
Nalkuta enemmän, ehkä se dokaaminen sitten loppuu.
Vaihtoehtoisesti voit jättää miehen rauhaan. Itsekin sanot ettei juomisesta ole mitään varsinaista haittaa.
Meillä sama. Ja mies väittää, että ongelmaa ei ole, koska käy kuitenkin töissä ja hoitaa hommansa. Mutta ei minustakaan ole tervettä suhtautumista kun pitää kaikki nurkista löytyvät alkoholijuomat juoda heti. Miehen kaveri kävi virossa huhtikuussa ja toi miehelle 10 laatikkoa lonkeroa, että "riittää sitten pitkäksi aikaa." No kaikki 10 laatikkoa oli mennyt jo ennenkuin ehti heinäkuu vaihtua. Kiskoi sitä ihan janojuomaksi tosta noin vaan. Koko ajan piti juoda. Ei sinällään ollut kovassa humalassa, mutta ärsyttävää pientä pöhnää jatkuvasti. Miehestä tulee vielä niin erilainen humalassa, etten pidä siitä miehestä lainkaan. Alkaa aina vääntämään riitaa jostain tyhmästä asiasta.
Joka joulu saa kaveriltaan lahjaksi viinapullon ja se koko hemmetin pullo pitää jouluaattona juoda. Mulla menee jokainen joulu pilalle tuosta kun vtuttaa se, että pitää kumota sitä viinaa vaan kun sitä on. Ja sama siis täällä, että voi olla pitkiäkin aikoja juomatta, mutta kun sitä on niin sitten se menee kaikki. Jos on häitäkin tai muita juhlia niin aina saa miettiä, että menee överiksi viinan kanssa tietenkin. Nyt mies osannut olla juhlissa fiksummin, mutta esim 10 vuotta sitten aina meni liikaa. Ajatella, että pitää miettiä sitä osaako aikuinen mies käyttäytyä juhlissa. Älytöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehelläsi on alkoholiriippuvuus, joka kuitenkin pysyy helposti kurissa, kun alkoholia ei talossa ole. Se, että ostat siiderin kaappiin lojumaan, on tämmöiselle ihmiselle aivan suoraa kidutusta. Eikä se parane vaikka kuinka polkisit lattiaa ja hokisit että se on sinun eikä miehesi juoma. Voisit helposti laittaa stopin ongelmalle olemalla ostamatta haudottavaksi tarkoitettua alkoholia. Kuten olet itse sanonut, miehesi ei sitä aktiivisesti hanki, vaan pärjää kuukausiakin ilman
Ap mies ei tiedosta tilannetta kuten sinä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama. Ja mies väittää, että ongelmaa ei ole, koska käy kuitenkin töissä ja hoitaa hommansa. Mutta ei minustakaan ole tervettä suhtautumista kun pitää kaikki nurkista löytyvät alkoholijuomat juoda heti. Miehen kaveri kävi virossa huhtikuussa ja toi miehelle 10 laatikkoa lonkeroa, että "riittää sitten pitkäksi aikaa." No kaikki 10 laatikkoa oli mennyt jo ennenkuin ehti heinäkuu vaihtua. Kiskoi sitä ihan janojuomaksi tosta noin vaan. Koko ajan piti juoda. Ei sinällään ollut kovassa humalassa, mutta ärsyttävää pientä pöhnää jatkuvasti. Miehestä tulee vielä niin erilainen humalassa, etten pidä siitä miehestä lainkaan. Alkaa aina vääntämään riitaa jostain tyhmästä asiasta.
Joka joulu saa kaveriltaan lahjaksi viinapullon ja se koko hemmetin pullo pitää jouluaattona juoda. Mulla menee jokainen joulu pilalle tuosta kun vtuttaa se, että pitää kumota sitä viinaa vaan kun sitä on. Ja sama siis täällä, että voi olla pitkiäkin aikoja juomatta, mutta kun sitä on niin sitten se menee kaikki. Jos on häitäkin tai muita juhlia niin aina saa miettiä, että menee överiksi viinan kanssa tietenkin. Nyt mies osannut olla juhlissa fiksummin, mutta esim 10 vuotta sitten aina meni liikaa. Ajatella, että pitää miettiä sitä osaako aikuinen mies käyttäytyä juhlissa. Älytöntä.
Ihmisenä, jolla on hyvin sama juttu, ratkaisin ongelman lopettamalla alkoholin ostamisen kotiin. Kun sitä ei ole kotona, sitä ei tule juotua. Tätä on jatkunut jo 20 vuotta, mikä on riittävän pitkä aika ettei suurin osa ihmisistä edes tiedä ongelmastani. Onneksi viinaa tulee lahjaksi aika harvoin, ja joskus harvoin porukassa nautittu skumppapullo ei herkullisuudestaan ja miellyttävän päihdyttävästä vaikutuksestaan huolimatta riitä siihen, että menisin kauppaan ostamaan lisää.
Paljon surullisemmin on niillä, joilla alkoholismi on sillä tasolla, ettei voi olla menemättä viina- tai olutkauppaan. Olutta kun kuitenkin myydään ruokakaupoissakin, ja niissä on pieni pakko käydä.
Jos ite haluaisin pitää alkoholia talossa ja toisella olis riippuvuustaustaa, niin pitäisin sen jossain piilossa mistä toinen ei löydä tai lukollisessa kaapíssa (mistä toinen ei edes tiedä). Nää vois olla yhdessä sovittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehelläsi on alkoholiriippuvuus, joka kuitenkin pysyy helposti kurissa, kun alkoholia ei talossa ole. Se, että ostat siiderin kaappiin lojumaan, on tämmöiselle ihmiselle aivan suoraa kidutusta. Eikä se parane vaikka kuinka polkisit lattiaa ja hokisit että se on sinun eikä miehesi juoma. Voisit helposti laittaa stopin ongelmalle olemalla ostamatta haudottavaksi tarkoitettua alkoholia. Kuten olet itse sanonut, miehesi ei sitä ak
Ap mies ei tiedosta tilannetta kuten sinä.
Ap sanoo tuovansa itsekin alkoholia taloon. Jos minun puolisoni tekisi samoin, tekisin aivan samoin kuin Ap:n mies. Mutta asiasta on keskusteltu jo kun tutustuimme, joten puolisoni tietää olla kiduttamatta minua. Joten meillä on erinomaisen hauskaa yhdessä, eikä lasten ole edes tarvinnut tietää koko ongelmasta, kun se ei koskaan manifestoidu.
Vierailija kirjoitti:
Jos ite haluaisin pitää alkoholia talossa ja toisella olis riippuvuustaustaa, niin pitäisin sen jossain piilossa mistä toinen ei löydä tai lukollisessa kaapíssa (mistä toinen ei edes tiedä). Nää vois olla yhdessä sovittu.
Minun kohdallani tuo olisi kidutusta.
Vierailija kirjoitti:
Joka joulu saa kaveriltaan lahjaksi viinapullon ja se koko hemmetin pullo pitää jouluaattona juoda. Mulla menee jokainen joulu pilalle tuosta kun vtuttaa se, että pitää kumota sitä viinaa vaan kun sitä on. Ja sama siis täällä, että voi olla pitkiäki
"Nyt mies osannut olla juhlissa fiksummin, mutta esim 10 vuotta sitten aina meni liikaa. Ajatella, että pitää miettiä sitä osaako aikuinen mies käyttäytyä juhlissa. Älytöntä."
Olin tulossa kommentoimaan, että aloittajalla on oikeiden ongelmien lisäksi asenneongelma, kun valittaa miehen juoneen ihan liikaa neljä vuotta sitten juhlissa. Tämä pisti kuitenkin vielä paremmaksi. Kymmenen vuotta sitten joi liikaa! Noissa nykyisissä tilanteissa on minusta ihan tarpeeksi valittamisen aihetta. Älä yritä keksiä lisää, jos et halua valittaa pelkästä valittamisen ilosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka joulu saa kaveriltaan lahjaksi viinapullon ja se koko hemmetin pullo pitää jouluaattona juoda. Mulla menee jokainen joulu pilalle tuosta kun vtuttaa se, että pitää kumota sitä viinaa vaan kun sitä
"Nyt mies osannut olla juhlissa fiksummin, mutta esim 10 vuotta sitten aina meni liikaa. Ajatella, että pitää miettiä sitä osaako aikuinen mies käyttäytyä juhlissa. Älytöntä."
Olin tulossa kommentoimaan, että aloittajalla on oikeiden ongelmien lisäksi asenneongelma, kun valittaa miehen juoneen ihan liikaa neljä vuotta sitten juhlissa. Tämä pisti kuitenkin vielä paremmaksi. Kymmenen vuotta sitten joi liikaa! Noissa nykyisissä tilanteissa on minusta ihan tarpeeksi valittamisen aihetta. Älä yritä keksiä lisää, jos et halua valittaa pelkästä valittamisen ilosta.
Mutta kun valittaminen on mukavampaa kuin se, että tekisi asialle jotain.
Kuten että lakkaisi itse kantamasta alkoholia taloon.
Mainitsin niistä 4v takaisista juhlista siksi kun joku kommentoi, että mieheni siis oksentaa aina juhlissa. Niin ei, ei pidä paikkaansa vaan niistä juhlista on vuosia aikaa kun en meinannut häntä taksiin saada oksentamisen takia. Sen jälkeen tällaisia övereitä ei ole ollut. En ole miehelle valittanut tästä illasta neljään vuoteen.
Ja kyllä, olen ajatellut että jos joskus alkoholia haluan niin se on sallittua. Lomalla mies osti alkoholia ihan itse, mutta yhden iltanapsun sijaan meni puoli pulloa illassa, ja loppuessa piti ostaa lisää. Pari viinapulloa alle viikossa, miedommat päälle. Sitten otin asian puheeksi, että huomaako mies määriä mitä juo, koska on pyytänyt sanomaan jos menee liiallisuuksiin. Ja siihen loppui. Lomalla ostetut juomat on edelleen kuukauden jälkeen kaapissa, mietoja ja väkeviä, joskus on yhdet saunajuomat juotu ja se siitä. Mies uskoakseni ihan vilpittömästi sanoo ettei hänen tee edes mieli. Että siksi en tiedä mitä tämä on. Ap
Vierailija kirjoitti:
Apua mihin, eropapereiden täyttämiseen ja kontrolloivan tulevan ex-vaimon tavaroiden ulos kantamiseen?
Itse en voi olla syömättä salmiakkia, jos sitä on kotona, joten en osta sitä kotiin.
Eikö tämä voisi viinan suhteen toimia parhaiten avaajan mieheenkin. Vaimon kannattaa piilottaa siiderinsä vihanneslaatikkoon. 😉
Vierailija kirjoitti:
Itse en voi olla syömättä salmiakkia, jos sitä on kotona, joten en osta sitä kotiin.
Eikö tämä voisi viinan suhteen toimia parhaiten avaajan mieheenkin. Vaimon kannattaa piilottaa siiderinsä vihanneslaatikkoon. 😉
Harmi vaan, kun mies syö vihanneksia ahkerasti 😄 Ap
Onhan tuo ongelma vaikka muuta väittäis.
Ole, ap, nyt kunnon vaimo ja hae miehelle laatikko olutta.
Ja pidä huolta että kylmää on vähintään se 12 kpl koko ajan saatavilla!