Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako tällainen asia häiritä miehen alkoholinkäytössä?

Vierailija
23.05.2024 |

Mies ei juo humalaan saakka juuri koskaan, ja harvoin ostaa alkoholia, mutta jos sitä kotona on niin hän ei voi olla juomatta sitä. Ja mua ärsyttää.

Jos vaikka vaunureissuun ostetaan illoiksi joku snapsipullo, hän ei voi ottaa siitä vain yhtä napsua. Hän istuu alas, katselee leffaa ja ottaa napsun napsun perään.

Tai jos ostaa laivalta vaikka jotain hyvää viskiä, hänen on pakko juoda sitä joka ilta, useampi annos.

Jos ostan meille kotiin vaikka 3 olutta ja 3 siideriä, ajatukseksi että voi sitten joskus ottaa saunan jälkeen yhdet, niin mies juo kaikki omansa heti ekana iltana, ja alkaa sitten kysellä enkö juo omiani, ja saako hän ne. 

Nyt meillä kävi aikuinen poika kylässä ja ostimme sixpackin olutta saunajuomaksi, poika otti yhden vaikka saunoi neljänä päivänä. Mies joi myös ekana iltana yhden ja tyrkytti pojalle lisää, mutta kun poika ei ottanut niin ei kehdannut itsekään ottaa enempää. Kun poika lähti, mies joi loput heti ekana iltana.

Samaan aikaan ostin itselleni yhden siiderin sillä ajatuksella että se on kaapissa sitten kun haluan sen. Ihan sama milloin. Mies on pyytänyt monta kertaa että saisi juoda sen, tölkki häiritsee häntä tosi paljon. En ole antanut lupaa, koska se on nyt oikeasti minun ja haluan että se on siellä silloin, kun sen haluan juoda.

Jos mennään jonnekin juhliin missä on alkotarjoilu, miehellä usein lähtee mopo käsistä. Osallistuu juomakisaan tms, ja vien häntä sitten oksentelevana kotiin. Tai jos menee vaikka työkavereiden kanssa, vetää todella kovat kännit. Näitä kuitenkin on harvoin, vain paristi vuodessa.

Miehen isä oli alkoholisti ja on pyytänyt sanomaan jos hänen juomisensa lähtee käsistä. Mutta kun sanon tästä että hän ei voi olla juomatta jos meillä on alkoholia, ei ota sitä tosissaan. Kun ei sitä alkoholia kuitenkaan ole joka viikko, ei aina edes joka kuukausi.

Mua silti jotenkin ahdistaa tuo että häntä häiritsee aivan tosi paljon se jääkaapissa oleva siideritölkkini. Ei tunnu normaalilta. Olenko väärässä?

Kommentit (139)

Vierailija
41/139 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole normaalia, että mies ei pysty oleen juomatta, jos kaapissa on alkoholia. Riippuvaisen merkki. Ihan sama herkkujen syömisen kanssa. Kaikki ei pysty säästämään, vaan on syötävä. Itselläni on aina viiniä, lonkeroa ja siideriä. Ei tulisi mitään, jos mies niitä olisi vailla koko ajan kieli pitkällä. Suuttuisi oikeasti. 

Jos minulla on kaapissa alkoholia tai herkkuja, kyllä ne menevät nopeasti, sillä en voi vastustaa kiusausta joka on jatkuvasti tarjolla. Mutta en kyllä pidä itseäni alkoholiongelmaisen tai syömishäiriöisenä, sillä minun on hyvin helppo olla ostamatta niitä. Ei kaapissa tarvitse koko ajan olla jotain turhaa kaiken varalta. 

Vierailija
42/139 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai tuo saa häiritä, eihän tuollainen käytös ole normaalia. Miehen tulee saada nopeasti apua. 

Entäs kun ongelmaa ei ole, jos kotona ei ole alkoholia? Silloin voi olla ilmeisen helposti kuukausia juomatta pisaraakaan. Ap

Eli jostakin päähänpinttymisestä kysymys. Sulla on pakkomielle pitää se yksi sidukka jääkaappissa, jos ehkä joskus ja jouluna haluat sen juoda. Silti sulle ei tuota kuukausiin ongelmaa, vaikka sitä ei siellä kaapissa silloin ole, kun mieli tekisi. Mainiosti tulet toimeen ilmankin. 

Yksi siideri edes päähän mene, joten alkoholiongelmasta miehesi kohdalla ei ole kyse, vaikka sen yhden haluaisikin juoda. 

Ei se mulle ongelmaa tuota jos sitä siideriä siellä ei ole, ja sitä ei ole miehen takia.

Mutta toivoisin olevan. Jos voisin päättää, meillä olisi aina muutama viinipullo, pari lempikuoharia ja vierasvaraakin saunaoluita ja siidereitä, koska naapurit tai sukulaiset voi poiketa yllättäenkin iltaa istumaan ja olisi kiva tarjota. Meiltä on alkoon tunnin matka eli ei juhlakuoharia lähdetä hakemaan sieltä, jos yhtäkkiä tulee tytär kumppaneineen näyttämään kihlasormusta. Minusta tuntuu olevan normaaliakin, että monella on juomia kotona, vaikka niitä ei koko ajan juodakaan. 

Mutta meillä ei voi olla, koska mies ei voi olla juomatta sitä. Ja minusta se ei ole normaalia. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/139 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä alkoholeja osteta säilytettäväksi vaan juomista varten. Minä en mitään lupaa edes kysyisi vaan joisin sun siiderin ja ostaisin uuden.

Eli joisit mun siiderin, ostaisit uuden, joisit sen, ostaisit uuden ja taas joisit sen? Ja mulla ei ole omaa siideriäni ikinä, eikä varsinkaan silloin kun haluaisin sen ottaa. Ap

Miksi et osta ja juo sitä hikistä siideriäs silloin kun haluat?

Mikä siinä on että sitä ei voi siinä samalla ostaa kun kaupassa käy vaan pitäis erikseen lähteä hakemaan?

On ihmisillä yleensä kaapeissa ruokaakin vaikka ne ei juuri nyt sitä kaikkea syö.

Tämä just. Musta on mukavaa että jos mulle tulee fiilis ett

Kananmunat ovat perusruokatarvike, jäätelö tai olut ei. Ruoka kaapissa on käytettäväksi. Jos kaapissa on aina jäätelöä ja olutta, voi varautua siihen että niitä syödään ja juodaan. 

Vierailija
44/139 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkilla ei ole pakkomiellettä vetää kaappeja tyhjiksi aina ja ikuisesti niin ettei mitään sielä voi säilyttää. 

Vierailija
45/139 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kotona pitää juoda kaikki kaapit tyhjäksi, niin onhan tuossa joko riippuvuus. Minulla on kaapissa ja jääkaapissa ollut juomista koko aikuisiän aina. Mitään ongelmaa ei ole olla juomatta sitä. Aina löytyy viiniä, jos tarvitsee ruuan kanssa, aina löytyy oluita saunaa varten jääkaapissa ja varsinkin kun reissasin, niin oli varmaan 20 litraa baarikaapissa tiukkaa. Varmaan 10 litraa nytkin erilaisia juomia siellä. Voi mennä kuukausia, eikä tule baarikaapilla käytyä.

Tunnen yhden tuollaisen miehesi kaltaisen tapauksen. Jos se juo, niin se ostaa juomat aina kotiin sitä varten ja juo ne viimeisen tippaan asti. Jatkaa tarvittaessa seuraavana päivänä.

Vierailija
46/139 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sua ap, mulla on sama kokemus erään sukulaisen kanssa. Ostin mökille itselleni kallista erikoisolutta saunajuomiksi. Sukulainen joi oman laatikkonsa yhdessä illassa ja seuraavana päivänä vääntelehtien kysyi saako ottaa mun kaljoja ja että maksaa kyllä takaisin. Meinasi melkein riita tulla ja tunnelma vähintään lässähti kun en suostunut. Kyseessä siis alkoholisti, joka kyllä pystyy olemaan pitkiä aikoja juomatta, mutta ei pysty elämään rauhassa jos tietää että kaapissa on alkoholia. Kyllä riippuvuudet ovat todella pirullisia vaivoja! Ei kukaan niin tahalleen käyttäydy, jokin aivoissa vain toimii niin.

Vierailija
47/139 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan selkeä alkoholiriippuvuus. Ei kykene olemaan juomatta, jos omasta mielestä on alkoholia tarjolla eli on ostettu kotiin. Oma puoliso on vuosien saatossa alkoholisoitunut ja ensimmäiset oireet, jotka huomasin oli juuri vastaavaa. Ostin pullon katkeroa ihan vain siksi, että voin joskus ottaa pikkuannoksen ruuan päälle digestiiviksi. Sain tasan yhden sormustimellisen, loppu vain vain katosi. Sen jälkeen en ole omia juomia ostanut, mutta puoliso ostaa viinejä viikolla, ei ne kuitenkaan viikonlopun ruualle ehdi, vaan häipyvät jo etätyöpäivien aikana johonkin.

Vierailija
48/139 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tuollaisen miehen kanssa edes olis. Yäk.

Vierailija
49/139 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostan usein jonkun juhlapyhän edellä juomia, kuten viiniä, siideriä tai kuohuviiniä, mutta jostain syystä ei sitten juuri silloin teekään mieli ottaa niitä. Jää kaappiin odottamaan, aina ne on silti jossain vaiheessa tullut juotua. Mutta on siis varalla aina jotain. Asun yksin, niin ei ole tuota ongelmaa, että kumppani joisi ne, mutta ymmärrän, että ei ole kiva, jos joutuu vahtimaan varastojaan. Minä lähinnä unohdan juomat joksikin aikaa ja kun on joku vapaa, että krapulasta ei ole haittaa, niin kärsin sitten ne nautinnon seuraukset kaikessa rauhassa. Usein on syynä urheilu tai aikaisin autolla ajo tai muu syy, että ei käytä, vaikka olisi vapaata ja juomiakin olisi kotona.

Vierailija
50/139 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään osta alkoholia varastoon koska se polttelee kaapissa.

En myöskään koskaan osta karkkipussia tai jäätelöpakkausta. Pitäisikö minun mennä hoitoon karkki- ja jäätelöriippuvuuden takia, koska kyllähän normaali ihminen pitää niitä aina kaapissa? Vaikka syön niitä vain vähän. 

Näitä kun lukee niin ei harmita että ei ole vaimoa.

Vierailija
51/139 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai tuo saa häiritä, eihän tuollainen käytös ole normaalia. Miehen tulee saada nopeasti apua. 

Entäs kun ongelmaa ei ole, jos kotona ei ole alkoholia? Silloin voi olla ilmeisen helposti kuukausia juomatta pisaraakaan. Ap

Jos ukko ei itse hanki alkoholia kotiin, niin ei ole mitään ongelmaa. Tai sitten juo salaa - mikä ei ole iisiä, semminkin jos nukutte samassa sängyssä. 

Vierailija
52/139 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan hänellä selvästi ongelma alkoholin kanssa. Enkä ymmärrä näitä saivartelijoita täällä. Miksei ap:ta saisi ärsyttää, että miehen ongelma vaikuttaa myös häneen? Kyllä muakin ärsyttäisi jos olisin ostanut sipsipussin kaappiin odottamaan ja joku olisi sen sieltä syönyt. Ja että tämä tapahtuisi aina, kun ostan sipsejä. Ei ole normaalia ettei ikinä voi hallita mielitekojaan. Se on riippuvuus, vaikka se olisi hoidossa sillä ettei talossa ole alkoholia.

Vierailija
53/139 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei juo humalaan mutta oksentaa juhlissa alkoholin takia?

Ei juo humalaan juuri koskaan. Noista juomakisabileistä on 4 vuotta aikaa ja sen jälkeen on 1-2 kertaa vuodessa juonut itsensä humalaan. En ole ollut mukana. Aiemmin kun olen ollut mukana, olen joutunut käskemään lopettamaan juomisen. Juomakisa tuli niin äkkiä etten ehtinyt, kun mies oli jo mukana. Ap

Jos itsellä olisi ko tilanne niin pitäisi huolen, ettei asunnossa ole alkoholia! Rakkaudesta puolisoon olet itsekin raittiina kotona.

Vierailija
54/139 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan hänellä selvästi ongelma alkoholin kanssa. Enkä ymmärrä näitä saivartelijoita täällä. Miksei ap:ta saisi ärsyttää, että miehen ongelma vaikuttaa myös häneen? Kyllä muakin ärsyttäisi jos olisin ostanut sipsipussin kaappiin odottamaan ja joku olisi sen sieltä syönyt. Ja että tämä tapahtuisi aina, kun ostan sipsejä. Ei ole normaalia ettei ikinä voi hallita mielitekojaan. Se on riippuvuus, vaikka se olisi hoidossa sillä ettei talossa ole alkoholia.

Komppaan.

Vierailija
55/139 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään osta alkoholia varastoon koska se polttelee kaapissa.

En myöskään koskaan osta karkkipussia tai jäätelöpakkausta. Pitäisikö minun mennä hoitoon karkki- ja jäätelöriippuvuuden takia, koska kyllähän normaali ihminen pitää niitä aina kaapissa? Vaikka syön niitä vain vähän. 

Näitä kun lukee niin ei harmita että ei ole vaimoa.

Jos nyt ei addiktiosta puhuta, niin ainakin itsehillintäsi on n. 5-vuotiaan tasolla. Mieslapsilla harvemmin tosiaan on vaimoa.

Vierailija
56/139 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen kaljanjuontia ei saa häiritä!

Vierailija
57/139 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvä luoja. Mistä luulet miehen saavan "apua" siihen että juo kaksi kertaa vuodessa kännit?

Vierailija
58/139 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo on humalahakuista juomista, vaikka ei se useamman ottaminen tietenkään herkästi näy ihmisestä jonka alko-toleranssi on korkea.

A man takes a drink, the drink takes a drink, the drink takes the man.

Ei tuon aloituksen perusteella tosin vielä voi satavarmasti puhua ongelmasta. Voi olla tai voi olla olemati.

Vierailija
59/139 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies juo siis määrättömästi eli kaiken mahdollisen mikä on tarjolla. Kyllähän tuo on alkoholismia. Miehesi ei kykene hallitsemaan omaa juomistaan. Juhlissa ette voi käydä, koska lopputuloksena on oksenteleva känniääliö. Onko tuo miehesi mielestä normaalia? 

Vierailija
60/139 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole normaalia, että mies ei pysty oleen juomatta, jos kaapissa on alkoholia. Riippuvaisen merkki. Ihan sama herkkujen syömisen kanssa. Kaikki ei pysty säästämään, vaan on syötävä. Itselläni on aina viiniä, lonkeroa ja siideriä. Ei tulisi mitään, jos mies niitä olisi vailla koko ajan kieli pitkällä. Suuttuisi oikeasti. 

Jos minulla on kaapissa alkoholia tai herkkuja, kyllä ne menevät nopeasti, sillä en voi vastustaa kiusausta joka on jatkuvasti tarjolla. Mutta en kyllä pidä itseäni alkoholiongelmaisen tai syömishäiriöisenä, sillä minun on hyvin helppo olla ostamatta niitä. Ei kaapissa tarvitse koko ajan olla jotain turhaa kaiken varalta. 

Meillä mies imuroi keksipaketin tyhjäksi noin 1-2 päivässä. Itse söisin keksin päivässä kahvin kanssa.

Toki jos sanon, että nämä ovat minun keksejäni, etkä syö näistä yhtäkään, niin paketti säilyy.