Mies ei osallistu arkeen
Meillä on kaksi lasta, 10- ja 14-vuotiaat. Ensimmäisen lapsen kohdalla mies vielä osallistui kotitöihin, kävi oma-aloitteisesti kaupassa jne. muuta normaalia.
Siinä kun nuorimmainen alkoi olla parivuotias, jokin muuttui. Kävimme molemmat töissä, mutta kaikki kotityöt jäivät minun vastuulleni pikkuhiljaa. Loppupeleissä olen hoitanut molempien lasten eskariin viemiset ja haut, lääkärikäynnit, kouluasiat, vaateostokset ym - ihan kaikki yksin. Onneksi lapset jo isompia, niin hieman helpompaa jo.
Tätä nykyä mies suunnilleen pesee vain omat pyykkinsä ja laittaa itselleen ruokaa (harvoin). Joskus hoitaa koko perheen ruokaostokset, kun tarpeeksi monta kertaa sanoo. Muutoin mies menee omia menojaan tai lojuu kännykän kanssa sohvannurkassa. On yritetty keskustella asiasta, mies suuttuu eikä puhu. Lapset pyytävät mukaan johonkin, ei lähde. Ihan kuin mies olisi alkanut elää omaa elämäänsä perheen sisällä. Vuosia ollut jo tällainen tilanne.
Lapsia tuli tuon miehen kanssa hankittua peräti kaksin kappalein, koska merkit alkoivat näkymään vasta myöhemmin. Itse asiassa se mies niitä lapsia enemmän halusi kuin minä..eikä sitten näköjään oikein jaksanutkaan niistä huolehtia. Onko kohtalotovereita tai vertaistukea linjoilla?
Kommentit (121)
Tiedätkö, annat lapsillesi mallin siitä kuinka avioliitto toimii, millainen käytös on oikein ja hyväksyttävää. Sen mallin he imevät kotitilanteesta, siitä huolimatta mitä heille sanot asiasta. itse huomaan vielä 40 vuotiaana olevani samanlainen vihainen vaimo kuin äitini oli. Miesten olen antanut kohdella itseäni vähätellen ja ylenkatsoen, aivan kuten isäni teki äidilleni. Nyt vasta tässä iässä ja eron jälkeen olen alkanut käsitellä sitä traumaa minkä vanhempieni keskinäinen suhde minulle aiheutti. Kaikki on tapahtunut täysin tiedostamatta, en ole tajunnut että toista lapsuuden mallia, ennen kuin vasta nyt kun olen asiaa käsitellyt. Muista siis, että kun annat miehen kohdella itseäsi huonosti, annat samalla lapsillesi huonot ihmissuhdetaidot tulevaan. Vastuu on siinä mielessä sinun, että miestäsi et voi muuttaa, hän on se kusipää, mutta sinä voit lopettaa tilanteen ottamalla avioeron. Eron käsittelyssä kerro lapsillesi, ettei avioliitossa ja ihmissuhteessa saa kohdella toista epäkunnioittavasti.
Meillä mies joutui ulos heti ensimmäisestä kerrasta kun jätti kotityöt vapaapäivänään tekemättä minun töissä ollessa. Pidin talon, mökin, auton ja tietysti lapset, nostin nyssykän oven ulkopuolelle, siinä oli miehen vaatteet ja sanoin, että tämä oli tässä, heippa.
Olisit tehnyt lapsia kiltin ja kunnollisen miehen kanssa niin sinulla olisi hyvä parisuhde koska kiltti mies tekee aina kotitöitä.
Sen sijaan otit vaan komean miehen lapsia tekemään koska ajattelit että komea mies on myös hyvä kumppani ja komeat miehet on sellaisia että ne ajattelee että vapaus on mennyttä kun lapsia tulee eikä ne sitten jaksa sitä perhe elämää elää ja sinulle käynyt juuri niin että miehes alkanut elää omaa elämää ja haluaa tehdä omia juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Olisit tehnyt lapsia kiltin ja kunnollisen miehen kanssa niin sinulla olisi hyvä parisuhde koska kiltti mies tekee aina kotitöitä.
Sen sijaan otit vaan komean miehen lapsia tekemään koska ajattelit että komea mies on myös hyvä kumppani ja komeat miehet on sellaisia että ne ajattelee että vapaus on mennyttä kun lapsia tulee eikä ne sitten jaksa sitä perhe elämää elää ja sinulle käynyt juuri niin että miehes alkanut elää omaa elämää ja haluaa tehdä omia juttuja.
Sanoiko ap että mies on komea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoiko ap että mies on komea?
No ei se muuten olisi lapsia tehnyt. Ei naiset rumalle pillua anna.
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö, annat lapsillesi mallin siitä kuinka avioliitto toimii, millainen käytös on oikein ja hyväksyttävää. Sen mallin he imevät kotitilanteesta, siitä huolimatta mitä heille sanot asiasta. itse huomaan vielä 40 vuotiaana olevani samanlainen vihainen vaimo kuin äitini oli. Miesten olen antanut kohdella itseäni vähätellen ja ylenkatsoen, aivan kuten isäni teki äidilleni. Nyt vasta tässä iässä ja eron jälkeen olen alkanut käsitellä sitä traumaa minkä vanhempieni keskinäinen suhde minulle aiheutti. Kaikki on tapahtunut täysin tiedostamatta, en ole tajunnut että toista lapsuuden mallia, ennen kuin vasta nyt kun olen asiaa käsitellyt. Muista siis, että kun annat miehen kohdella itseäsi huonosti, annat samalla lapsillesi huonot ihmissuhdetaidot tulevaan. Vastuu on siinä mielessä sinun, että miestäsi et voi muuttaa, hän on se kusipää, mutta sinä voit lopettaa tilanteen ottamalla avioeron. Eron käsittelyssä kerro lapsillesi, ettei avioliitossa
Pitäisikö ihan lailla kieltää, että huonossa liitossa ei saa olla, koska lapsista tulee traumatisoituneita ja kieroon kasvaneita? Nyt äkkiä lakialoite vireille ennen kuin tulevaisuuden toivot ovat pilalla.
Vierailija kirjoitti:
"Ilmeisesti ei, koska te kaikki muut olette vahvoja, itsenäisiä naisia ja pistätte miehet kuriin ja järjestykseen."
Ei normaalia miestä tarvitse mihinkään kuriin ja järjestykseen laittaa. Se on nimittäin kasvanut ihan itse aikuiseksi ja siksi ymmärtää mitä kaikkea elämä ja isänä olo vaatii.
Naisen tehtävä ei nimenomaan ole määrätä mitä mies tekee vaan valita mies joka tekee normaalit asiat ja velvollisuuden ihan ilman käskyjäkin.
Tää on kyllä aina jännä, miten kaikki on naisen syytä ja naisen vastuulla. Jos mies ei hoida omaa osuuttaan asioista, taloudenpidosta, kotitöistä, itse siittämiensä lastensakaan asioista, tämä on naisen vika koska naisen velvollisuus olisi ollut jollain yliluonnollisella tavalla nähdä jo tapailuvaiheessa, että tältä täysin normaalilta vaikuttavalta ihmiseltä tulee tippumaan hanskat täysin käsistä kun pitäisi ruuhkavuosina puhaltaa yhteen hiileen että perheenä eläminen onnistuisi. Miten voi olla, että miehillä ei ole mitään vastuuta omasta käytöksestään joidenkin mielestä, vaan naisen vika kun valitsi väärin, siinäpähän nyt akka kärsit ja märiset, kikkelis kokkelis?
Muutoin samaa mieltä, aikuisen ihmisen tulisi olla sen verran vastuullinen että ymmärtäisi sanomattakin tehdä normaaleja asioita perheen ja yhteisen huushollin eteen. Jos ei hoksaa tehdä ennakoiden, niin edes silloin kun huomaa, että jokin asia kaipaa tekemistä, kuten vaikka lattia imurointia.
"Miesten olen antanut kohdella itseäni vähätellen"
Et vain sitä vaan olet myös valinnut miehiä jotka kohtelevat sinua vähätellen. Normaali kypsä mies ei kohtele toista vähätellen vaikka toinen ei sitä koko ajan aktiivisesti estäisi.
" Miten voi olla, että miehillä ei ole mitään vastuuta omasta käytöksestään joidenkin mielestä, vaan naisen vika kun valitsi väärin, siinäpähän nyt akka kärsit ja märiset, kikkelis kokkelis?"
Ei vastuu ole vain jommalla kummalla vaan molemmilla. Jokaisella on vastuuu omasta käytöksestään ja valinnoistaan sekä niiden seurauksista. Jos teet lapsia jonkun ihmiset kanssa niin kyllä jokaisella on myös oma osansa vastuusta katsoa millaisen ihmisen siihen valitsee. Ihan kuten sillä valitulla ihmiselle on vastuu hoitaa se homma niin hyvin kuin vain pystyy.
Ja valitettavasti on niin että ahkeralta aikaansaavalta ihmiseltä ei hanskat äkkiä tipu kun lapsia tulee. Kyllä niitä merkkejä on ollut näkyvillä, niitä ei vain ole osattu tulkita. Enkä nyt sano että se olisi aina helppoa silloin kun eletään kahdestaan nuorten ihmisten elämää ja vastuita on vähemmän. Jos silloin sukat ovat pari päivää lattialla tai tiskit odattavat ylihuomiseen niin sitä ei varmaan ajattele minään varoitusmerkkinä kun itsekin saattaa olla huolettomampi. Mutta kyllä ne merkit siellä ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tärkein kysymys on, että annatko sille pillua? Jos et, niin miksi osallistua?
Miten ne sinkkumiehet saa hoidettua omat kotityönsä vai äitikö käy ne hoitamassa?
Ei ne saa tai oma äiti käy hoitamassa. Katso yleltä sarja Logged In. Siinä on esimerkki; tuollaisia "miehiä" on Suomessa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on oikein mukava ketju. Aloittaja halusi vertaistukea, ehkä purkaa myös mieltään. Täällä sitten keksittiin, että kaikki on aloittajan omaa syytä, vika on hänessä kun hänen mies on mikä on. Alaikäiset lapset pitäisi suunnilleen laittaa itse huolehtimaan itsestään, koska muutoin aloittaja on kynnysmatto ja paapoo miestään. Ollaan me ihmiset sitten kivoja toisillemme.
Kaikki on AP:n syytä, koska tyytyy tuohon paskaan. AP:lla on jalat, joilla voi kävellä miehen luota.
"Sitten ne miehet voivat kieltäytyä hankkimasta lapsia. Eikä ensin haluta lapsia ja sitten heittää hanskat tiskiin kun ei enää kiinnostakaan. Vanhempi kun ei vaan voi niin tehdä enää."
Miehet voi aina tehdä noin. Sen takia kannattaa valita mies tarkasti.
Vierailija kirjoitti:
Eroat ja jätät ne lapset kokonaan sille isälle. Kun isä on yh ja pakosti vastuussa kaikesta, ehkä kasvaa itsekin aikuiseksi.
Ei onnistu noin. Mies ne lapsensa jättää naisen riesaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tärkein kysymys on, että annatko sille pillua? Jos et, niin miksi osallistua?
Sitten kun saavutat täysi-ikäisyyden, huomaat että perhe- ja parisuhde-elämä on muutakin kuin pillun antamista.
Moni täysi-ikäinenkin "mies" pitää parisuhdetta vain pillun takia.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on oikein mukava ketju. Aloittaja halusi vertaistukea, ehkä purkaa myös mieltään. Täällä sitten keksittiin, että kaikki on aloittajan omaa syytä, vika on hänessä kun hänen mies on mikä on. Alaikäiset lapset pitäisi suunnilleen laittaa itse huolehtimaan itsestään, koska muutoin aloittaja on kynnysmatto ja paapoo miestään. Ollaan me ihmiset sitten kivoja toisillemme.
Kaikki on AP:n syytä, koska tyytyy tuohon paskaan. AP:lla on jalat, joilla voi kävellä miehen luota.
Mihin ne lapset laitetaan? Eivät noin nuorina pärjää yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ap välitä tyhmistä vastauksista. Minä odotin että lapset olivat teinejä kun erosin tuollaisesta miehestä. Ehdin muutaman vuoden katsoa tilanteeni niin hyväksi että ero ei vaikuttanut rahallisesti. Teineille tyypilliseen tapaan lapset eivät tuijottaneet kuin omaan napaansa niin ero ei heitä paljoa hetkauttanut. Ja eipä minuakaan tunnepuolella yhtään. Tosi harvoin isä näkee lapsiaan mutta eipä sekään teinejä haittaa. Heillä on omat elämänsä mihin isä ei halunnut kuulua.
Lämpimät kiitokset sinulle asiallisesta kommentistasi. Samansuuntaisia ajatuksia tullut itselle. Pohdin vain pitäisikö odottaa lasten täysi-ikäisyyteen tai ainakin lähelle sitä minimoidakseen elatus- tai huoltoriitojen riskin. Kun ei tuon miehen osalta voi olla varma enää mistään.
ap
Ap olet kyllä ihan lapanen, enkä sano pahalla. Siis oikeasti vaihtoehtosi on kärsiä miesvauvasta monta vuotta tai erota nyt.
Mies elää omaa elämäänsä siinä saman katon alla. Voi olla toinen nainen kuviossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun saavutat täysi-ikäisyyden, huomaat että perhe- ja parisuhde-elämä on muutakin kuin pillun antamista.
Moni täysi-ikäinenkin "mies" pitää parisuhdetta vain pillun takia.
t. eri
Niin tekee ja käy vieraissa jos kotoa ei saa.
Vierailija kirjoitti:
"Ilmeisesti ei, koska te kaikki muut olette vahvoja, itsenäisiä naisia ja pistätte miehet kuriin ja järjestykseen."
Ei normaalia miestä tarvitse mihinkään kuriin ja järjestykseen laittaa. Se on nimittäin kasvanut ihan itse aikuiseksi ja siksi ymmärtää mitä kaikkea elämä ja isänä olo vaatii.
Naisen tehtävä ei nimenomaan ole määrätä mitä mies tekee vaan valita mies joka tekee normaalit asiat ja velvollisuuden ihan ilman käskyjäkin.
Olen vahvasti sitä mieltä, että ketään ei voi pakottaa muuttumaan. Jos itsestä lähtee motivaatio, niin ehkä voi muuttua, mutta esim. AP:n mies ei tule muuttumaan, jos ei sitä itse halua. AP voi nalkuttaa maailman tappiin, eikä mies tule muuttumaan, jos ei sitä itse halua.
Eli perhe-elämä alkanut kuormittamaan miestä ja sen vuoksi hän ei jaksa osallistua? Mitenköhän ap:n oma jaksaminen, jos on jo vuosia ollut yksin vastuussa lasten asioista? Eroavat, ja ap hoitaa edelleen kaiken yksin. Eikö ennen eroa kannattaisi kokeilla parisuhdeterapiaa, perheneuvolaa, sosiaalityön apua tms?