IVF/ICSI vko 6
Onko mahdollisesti viikon 6 IVF/ICSI:läisiä tulossa mukaan jännittämään?
Olen 36-vuotias (ensi kuussa jo 37, älkää kertoko kellekkään!), tällä viikolla kolmannen ja viimeisen IVF-hoidon aloittanut. Takana 1 keskeytetty inseminaatio ja kaksi IVF-hoitoa, jossa toisessa varhain huomattu kohdun ulkopuolinen raskaus. Munasoluja on tullut hoidoista 7 ja 12, joista aina selviytynyt jokin alkio siirtoon, mutta yhtäkään ei pakkaseen.
Miehen simpat laatuluokkaa, itsellä vasen munanjohdin tukossa ja oikeasta munasarjasta 1,5 vuotta sitten leikattiin kysta. Lisäksi laparoskopiassa poistettiin lievä endometrioosi. FSH on ollut lievästi kohollaan ja TSH arvot normaalien ylärajoilla. Kilpirauhaslääkityksen aloitin joulukuun alussa ja hormonitaso on lähtenyt pikkuhiljaa laskemaan.
Pistokset Gonal-F:lla aloitin viime maanantaina heti hevoskuurilla 300 IU:ta. Ensi maantanaina seurantaultra. Minulla on pitkä kierto, joten lääkäri oli sitä mieltä että riittää jos tilanne tarkastetaan kahdeksantena pistospäivänä.
En välttämättä ole kiireen vuoksi kaikkein aktiivisin kirjoittelija mutta olisi kiva saada piinailusiskoja mukaan. Joten laittakaai viestiä tulemaan, jos punktio/alkion siirto osuu viikolle 6 :o)
Kommentit (140)
Leevilma: pitkä IVF
punktio 2.2. siirto 5.2.
testaus 16.2.
Marvik: antagonisti
punktio 5.2. siirto 7.2. (2 alkiota)
testaus 21.2.
Eerica: pitkä IVF
punktio 5.2. siirto 7.2.
testaus ??
Mingu: antagonisti
punktio 7.2. siirto 9.2.?
testaus ??
Eppuliinis: antagonisti
punktio ?? siirto ??
testaus ??
KirsikkaX: antagonisti vaihtui inseminaatioon
inseminaatio 7.2. db db
testaus ??
Eppuliinis, joko päivä selvisi? Oletteko huomenna menossa punktioon?
Voimia kaikille!
Täällähän on tapahtunut vaikka mitä, niin mukavaa kuin ei niin mukavaakin... En niin kovin tarkkaan pystynyt kuulumisianne lukemaan kun olen kyläilemässä ja muutenkin suurimman osan nyt tietokone-evakossa, joten yritän aina mahdollisuuksien mukaan päästä tänne kurkkimaan kuulumisia ja kirjottelemaan.
Eilen siis toinen ultra ja siinä näkyi, että follit olisivat tuplautuneet lukumäärältään, nyt yhteensä siis n.12kpl ja kooltaan olivat 14-18mm, limis 13. Hyvältä kuulemma näytti sanoi hoitaja, itse kun en niin kovin tarkkaan tiedä mikä on hyvin ja mikä ei. Eli, huomenna siis punktio!!!!! Nyt vasta alkaa jännittään, ei varmaan oikein tajunnut aikaisemmin tässä kaikessa hulinassa (muuttoa ja koulua ym.) että mikä lähestyy. Mutta siis nyt tosiaan tajuan =) mutta luotan että kaikki menee hyvin... Vatsaa kovin juilii, tai on jo pari päivää juilinut ne piikit, että niiden teho tosiaan tuntuu!!
Mutta kaikille ihan kauheesti tsemppiä tuleviin koitoksiin ja erityisesti niille, jotka ovat jo kyytiläisen saaneet! Ilmoittelen taas kun tilaisuus tulee, toivottavasti jo huomenna pääsen punktio kertomustani tänne kirjotteleen... Niin ja siirto on joko pe tai la, huomenna kuulemma selviää...
Kaksi hyvälaatuista, kolmi ja nelisoluista alkiota on nyt masussa miettimässä jatkoa.
Olin jo varautunut uutisiin, ettei siirtoon tullut yhtään alkiota, mutta yllätys odottikin meitä! Saimme kahden hyvälaatuisen lisäksi pakkaseen kolmi- ja kaksisoluiset alkiot. Olo on hirmu helpottunut. Näin viimeisellä kerralla vihdoinkin saimme jopa pakkaseen asti alkioita.
Miten muut jakselee? Joko Eppuliinis on jo päässyt kotiin toipumaan?
Punktio tehtiin siis tänään ja saaliina oli hurjat 3 munasolua... Rakkuloita oli 2 isoa ja 3 pienempää. En tiedä mihin ne 2-3 isompaa oli taas kadonnu enkä huomannu kysyäkään kun otti niin paljon päähän. Pelkäsin sitten koko ajan että hoitaja tulee sanomaan ettei ole yhtään munasolua, mutta onneksi edes nuo 3 ettei vielä ainakaan katkennu meidän taival. Piinaavaa jännitystä nyt huomiseen asti. Siirto olis ollu lauantaina, mutta mulla on töitä sillon, niin se aikaistettiin perjantaille ettei tarvi olla sairaslomalla. Vointi on kohtalaisen hyvä ,mutta tosi väsynyt. Vähän nipistelyä tuolla alavatsalla varsinkin kun esim. nousee istumaan ja vuotoa on vielä aika paljon. Painumpa takaisin pehkuihin..
Onnea Marvik noin hyvästä tuloksesta!!
...eli meidän inseminaatioksi vaihtunut IVF tehtiin tänään. Kovinhan se on kevyt operaatio punktioon verrattuna.
Follikkeli oli möllötti vielä paikallaan ja se oli kasvanut hyvin. Myös kohdun limis oli hyvä. Eikä miehen tuotannossakaan ollut mitään vikaa. Illalla vielä " kotitehtävä" .
Toiveet ei kovin korkealla, mutta ollaanhan me yksi raskaus inseminaatiostakin saatu alulle. Se tosin meni kesken, mutta senhän ei tietenkään tarvitse toistua. Joten jonkinlaisia mahiksia siis on....
Testipäivä 23.2, mikäli sinne asti päästään.
t. KirsikkaX
No höh, olipa mulla hätäiset sormet...
Neljästä munasolusta kolme oli hedelmöittynyt ja niistä paras alkio siirrettiin tänään. Loput kaksi todennäköisesti pakastetaan, mikäli niiden tilanne on huomenna ok, niissä kun oli ollut jotain pientä häikkää joten seuraavat niitä vielä yön yli.
Testaus olisi 19.2. (marvik, päivitätkö listaa?) Ihmettelen vain et miten tulos voi näkyä niin pian?
Luget aloitan huomenna, saapa nähdä millaista " tuhraamista" niiden käyttö mahtaa olla.
Masu on yhä aika arka, istuminen ja liikkuminen sattuu joten huominenkin menee vielä saikulla.
Tsemppiä kaikille, voimia heille joilla punktio ja siirto vielä edessä ja jännittävän onnekkaita odotuksen hetkiä teille joilla kyytiläinen jo " poimittu" mukaan.
Piipahdin toivottamaan onnea odotettuihin piinapäiviin Marvikille!! Täällä on kaikki peukut ja varpaat pystyssä, että molemmat alkiot pysyisivät kyydissä loppuun asti! bdbdbd Hienoa, että saitte myös pakasteeseen huuruneniä varmuuden varalle!
Itse olen ensi viikolla menossa kolmanteen inssiin ja sitten taas piinaillaan..:)
-Tuittu-
Eli punktiossa oltiin, hyvin meni! Tietysti se ilkeelle tuntui kun piikkien kanssa " sohitaan" niinkin arkaan paikkaan, mutta luulisin toipuvani oikein hyvin. Vielä vatsaan sattuu kun liikkuu ja vuotoakin on, parin tunnin päikkäritkin takana =) ei varmasti tule uni enää illalla... Tuloksena oli 12, ihan hyvä, kun sen ekan ultran perusteella olisi ollut vain 6kpl tulossa. MUTTA, meillepä oli muuten huonoja uutisia, biopsiasta löydettiin vain 2 siittiötä... Voi että kun sapetti/sapettaa!! Ei oltais uskottu että tässä näin olisi käynyt, viime kerran hyvän tuloksen jälkeen... Olo on kyllä aika tyhjä nyt. Tehtiin kuitenkin niin, että otettiin luovutetut siittiöt kehiin niiden omien lisäksi. Mutta kokeillaan vielä uutta biopsiaa myöhemmin uudelleen. Eli perjantaina on siirto vain ja ainoastaan jos ne omat on lähteneet jatkamaan ja luovutetut pakkaseen jos jotain sinne tulee.. Ja jos omat ei tuota tulosta eikä myöhemminkään biopsiasta tule mitään niin sitten luovutetuilla. Nyt on usko koetuksella, tuntuu että on niin paljon tullut vastoinkäymisiä tällä matkalla etten voi enää hyvään tuuriin kuvitellakaan! Tiedät ettei saisi luovuttaa vielä kun kerran toivoa on mutta minkäs teet... Mies suhtautui asiaan ihmeen hyvin ja oli heti luovutettujen kannalla (tosin halusi vielä kerran omia koittaa etsiä, minkä tietenkin itsekin haluan!!!).
Taidettiin olla mingun kanssa samaan aikaan siellä " heräämössä" lepäilemässä...=) en yhtään kyllä tiedä kuka oot kun meitä siellä niin paljon oli..
Tästä tuli kovin itsekeskeinen löpinä, mutta nyt ei juuri muuhun pysty... ei oikein tiedä itkisikö vai nauraisiko tälle meidän tilanteelle. Mutta täältä tullaan tavalla tai toisella...=) Tsemppihalit kaikillle!!
Onpas tämä harvinaisen vaiheikas pino. Yritetään kuitenkin pitää toivoa yllä, kenenkään kohdalla ei kuitenkaan olla lyöty hanskoja tiskiin, toivottavasti ei joudutakaan.
Tuittu, mukava kun kävit kylässä! Kiitos onnitteluista. Päästiin sittenkin piinamaan samaan aikaan, edes osan ajasta. Toinen kerta toden sanoo ;o)
Mingu, joko tulokset tulivat? Täällä pidän peukkuja teidän hedelmöittymisen puolesta. db db
Tule kertomaan uutiset pian!
Kirsikkallakin hyvät lähtökohdat onnistumiseen. Voihan se olla että se on juuri tämä kerta kun onnistuu...
Eerica, onnea myös sinulle! Minäkin vähän ihmettelen pinolaisten varhaista testausaikaa. Minulle on määrätty veritesti 21.2., pp14. Voisikohan kierron pituus vaikuttaa tähän? Progesteronin aloituksetkin heittelevät kovin. Itse aloitin punktiota seuraavana aamuna, toiset taas vasta siirron jälkeen...
Eppuliinis, olen tosin pahoillani biopsiatuloksista *halaa* Miten voi käydä noin huono tuuri! Otettinko sun mieheltä yksi vai kaksi palaa? Ymmärsinkö oikein, että ette tee tällä kierroksella tuoresiirtoa lainkaan jos omista siittiöistä ei hedelmöity? Yritä jaksaa, vaikka rankkaa ja pelottavaa se varmasti juuri nyt on.
Missäs Leeviliiman äiti piileskelee? Kuinka on piinailu alkanut?
( . ) Oma euforinen olo alkaa jo pikkuhiljaa tasaantumaan ja mieleen on jo hiipinyt pelko. Lääkärin mukaan meillä on 30 % onnistumismahdollisuus ja, koska kyseessä on kolmas yritys, pitäisi oman järjen (ja tilastollisen reiluusbarometrin) mukaan nyt onnistua.
Mutta kun on se 70% epäonnistumismahdollisuus koko ajan mukana! Itseäni huolettaa eniten se, että jos alkio(t) kiinnittyisikin, niin riittääkö alkuvaiheessa oma kilpirauhashormonituotanto niin hyvänä, että siitä on lapsellekin? Toki olemme sopineet lääkärin kanssa, että tarkistetaan lääkitys heti, mutta jos se onkin vain muutamasta päivästä kiinni ja alkio ei jaksakaan sinnitellä mukana?
Niin se meillä jokaisella on huolenaiheemme, vieläpä kaikilla hirmu isot.
Mutta minä en ainakaan aio luovuttaa! Pidetään positiivisuutta yllä, sehän tutkimusten mukaan edesauttaa onnistumista! Toivon ettei yksikään meistä tipu jonosta heti alkumetreillä. Olette mielessäni.
Marvik, pp1
Leevilma: pitkä IVF
punktio 2.2. siirto 5.2.
testaus 16.2.
Marvik: antagonisti
punktio 5.2. siirto 7.2. (2 alkiota)
testaus 21.2.
Eerica: pitkä IVF
punktio 5.2. siirto 7.2.
testaus 19.2.
Mingu: antagonisti
punktio 7.2. siirto 9.2.
testaus ??
Eppuliinis: antagonisti
punktio 7.2. siiirto 9.2. bd bd
testaus ??
KirsikkaX: antagonisti vaihtui inseminaatioon
inseminaatio 7.2. bd bd
testaus 23.2.
Eli siinä se tulikin.. Kolmesta munasolusta 2 hedelmöittyi. Olo on nyt tosi huojentunut. Sydän hakkas ja kädet tärisi kun soitin sinne labraan. Aamulla pitää vielä soittaa ennenkuin lähden sinne, että onko jatkaneet jakautumista. Yhtä jännittämistä tää homma!
Eppuliinis: Harmi että teillä kävi noin huono tuuri. Toivottavasti kuitenkin ne kaksi hedelmöittyis ja jakautuis ja pääsette siirtoon. Tuu kertoon kuulumisia! Niin, varmaan oltiin samaan aikaan siellä, mut mäkään en tiedä kuka sä olit!!
Marvik: Kiitos tsempistä ja myötäelämisestä, tää pino on kyllä ihan korvaamaton tuki tässä piinassa!
Kylläpä kaikenlaisia mutkia matkaan on osalle teistä tullut. Tsemppiä ja voimia toivon todella. Kyllä meistä vahvoja naisia väännetään näissä kokemuksissa. Sitä yritän itsellenikin hokea kaiken epävarmuuden keskellä.
Onnea Mingulle ja Marvikille alkiosta. Toivottavasti Eerica sait jotain myös pakkaseen. Mikä on Eppuliiniksen tilanne, tsemppiä kovasti. Kirsikkax myös, näin oli varmasti parempi onnistumisen suhteen!!
Mulle sanottiin HCG-verikokeesta, et se otetaan heti kun veressä näkyy merkkejä kiinnittymisestä, ja niitähän näkyy melko pian. Lisäksi tiedän km-kokemuksistani sen, että HCG-arvojen vertailuista (otetaan esim muutaman päivän välein) voidaan nähdä onko raskaus lähtenyt käyntiin kunnolla vai onko kyseessä ns. kemiallinen raskaus (alkio vain hipaissut kohtua) tai onko raskaus ehkä väärässä paikassa.
Itse tuskailen noiden Lugien kanssa. ne on ällöjä, kun valuvat vaan. Miten voi olla varmaa, että niistä on jotain hyötyä kun ne ei pysy sisällä.. Toivottavasti sisäinen leeviliimani pelastaa tilanteen!!
Lisäksi mulla on ollut vihlontaa vatsassa, onneksi vähenemässä määrin punktion ja siirron jälkeen (joutuivat siirrossa venyttämään kohdunkaulaa ja se ei ollut mukavaa ja vertakin tuli). Toivon mukaan vihlonnat alkaisivat kertomaan pikkuhiljaa jostain muusta kuin operaatioista..
Kyllä tämä on taas jännää. Omalta kohdalta sikäli erilaista, että aiemmin jännitykseni (6kertaa) on alkanut vasta positiivisesta testistä, mutta nyt jo aiemmin - ja toivottavasti, kuten toivon teille muillekin, jännitys jatkuu vielä testipäivän jälkeenkin!
Omasta mielestäni olen ottanut tämän piinailun melko rauhallisesti,olen vieläkin hämmentynyt mitä kaikkea lääketiede pystyykin tekemään. Toisaalta rauhallisuuteni pinnallisuus paljastuu helpostikin, jos joku asia ei mene mieleni mukaan... oman lisänsä tähän piinailuun tuo se, että yksi työkavereistani on onnellisesti raskaana, 4.kuukausi alkamassa ja onhan se itsestäänselvää, että hän haluaa puhua siitä ja esitellä esim. hankkimiaan äitiysvaatteitaan. Onhan tähän oman surun nielemiseen jo vuosien varrella tottunut ja kovettunut, ja eihän se meiltä ole pois toisten onni, mutta ei käy kieltäminen, ettenkö joudu aina silloin tällöin pakenemaan työhuoneessani kyyneleitä nielemään.
mutta on helpottavaa käydä täällä purkamassa tuntoja, hyviä ja huonoja!
Mingu ja Eppuliinis, onhan kaikki päättynyt hyvin ja olette saaneet matkalaiset kyytiin?
Leevilma, kiva kun kerroit kuulumisia! Edellisen hoidon kohdunulkoisessa kävin viikon välein otattamassa HCG-arvot ja silloin huomasin, että arvot voi tosiaan heitellä. Kuukauden verran seurailtiin ennenkuin todettiin, että elimistö oli palautunut ennalleen. Kävin samaan aikaan lymfahoidossa, jonka tavoitteena oli saada elimistö puhdistettua kaikesta ylimääräisestä hormoonista. Olihan sitä jo hoidon aikana kertynyt, kuten nytkin.
Lugeista tosiaan tuntuu siltä kuin sitä valuisi enemmän ulos kuin jää sisään. Öisin ei tosin sitä ongelmaa ole, kun on vaakatasossa. Mutta päivisin vessassa käynti ei ole sitä mielekkäintä... :o(
Kun Leevilma saat plussan, tuletko jatkamaan Lugien käyttöä vai lopetetaanko heti plussaan? Nehän saattaisivat auttaa estämään keskenmenoa, näin olen ymmärtänyt... Voi olla että olen väärässäkin, en ole ihan varma.
Nuo työkaverin hehkutukset varmasti vaativat sitkeyttä kuunnella, toisaalta sitä iloa ei voi toiselta kieltääkään. Toivottavasti pääset pian itsekin asiasta hehkuttelemaan, plussan (ilman keskenmenoa) jälkeen työkavereista teillä mahtaa olla eniten yhteisiä puheenaiheita!
( . ) Viimeinen sairauslomapäivä tänään, onneksi viikonloppu edessä :D Munasarjasäryt ovat lähes lähteneet, tänään oli kyllä pientä vihlontaa oikealla puolella. Ei kylläkään ihan munasarjojen kohdalla, ennemmin kohdun reunamilla. Laskeskelin, että kiinnittyminen voisi tapahtua jo tänä viikonloppuna, jos vain jakaantuminen on jatkunut hyvin...
Ihan tyynesti tässä ollaan, kieltämättä vain ajatukset karkaa aina välillä. Meille on tulossa vieraita nyt viikonloppuna, joten saa muutakin mietittävää, onneksi. Tänään ystäväpariskunta tulee meille syömään ja huomenna kummipoika äitinsä kanssa. Sovittiin että äiti ja mun mies lähtee paikalliselle baarikierrokselle, minä jään pojan kanssa pelaamaan kotiin. Ihan ok että mies pääsee tuulettumaan (käy äärettömän harvoin ravintolassa), kun en itse viitsi sitä alkoholia ottaa, edes sitä vähää. Saa nähdä kauanko mies jaksaa olla kummipojan äidin mukana, hän kun sattuu olemaan aika roisi suustaan kun saa pari siideriä ;o) Poika on jo 11, joten taidan opettaa sille matkamonopolin säännöt. Siinähän se ilta vierähtää.
Laittakaa kuulumisianne, myös Kirsikka ja Eerica!
Kaksi kyytiläistä saatiin mukaan. Toinen oli 6-soluinen vähän nopea, mutta muuten ihan hyvälaatuinen ja toinen 3-soluinen ei niin hyvälaatuinen eikä kuulemma olis kestäny pakastusta. ja kaks mä toivoinkin siirrettävän jos vaan mahdollista. Nyt sitten seuraavat kaks viikkoo toivotaan, rukoillaan ja piinaillaan! Nyt on positiivinen mieli ja laulattaa vaan ;)
Tulin pikaisesti vielä tänne ennen ulos lähtöä vilkaisemaan olisiko tullut uutisia ja olihan niitä. Aivan mielettömän ihana juttu Mingu, onneksi olkoon! Alkoi leveästi hymyilyttämään kun näin viestisi.
No niin, vähän se jännäksi laittoi eilinen puhelinsoitto; kertoivat, että vain toinen on hedelmöittynyt omista ja luovutetuista viisi (omia siittiöitä olikin 5, joten ne tietysti käytettiin). Ja tänään matkalla soitin varmistussoiton, sanoivat, että prosessi ei ole mennyt loppuun eli eivät voineet sanoa mitään.. Perille asti saatiin jännittää koko rahan edestä! Mutta se yksi oma oli jatkanut jakaantumistaan ja se siirrettiin =) Tosin ei se ollut kuin vain 2-soluinen ja kolmos luokkaa (jos nyt oikein ymmärsin). Että todennäköisyydet raskaudesta eivät niin kovin suuret ole, mutta pääasia että tähän asti päästiin!!! Nyt kovasti hellin ja silittelen vatsaani ja koitan puhella pienelle, että pysyisi vauhdissa mukana loppuun asti! =) Myös ne luovutetuilla olivat samaa luokkaa, eli homma ei niistä juuri parantunut (loppujen lopuksi niistäkin vain kaksi pakkaseen)...
Kiitos kaikille tsemppauksesta, on tämä ihme palsta, kummasti saa voimaa kun täällä käy lukemassa muiden kuulumisia ja purkamassa omaa oloaan... Oikein ei ne muutamat ystävät joille olen kertonut hoidoista, ymmärrä koko asiasta juuri mitään vaikka kuinka yrittää selittää..=)
Kaikille piinailuonnea ja tosiaan kaikista vastoinkäymisistä huolimatta yritetään silti olla positiivisella mielellä!!!
Terveisin (aina niin kovin pessimistinen mutta nyt kuitenkin hyvällä fiiliksellä oleva) eppu! niin ja vihdoin voin laittaa pp0 =)
Tervetuloa piinailemaan! hienoa!
On teillä ollut eppuliinis jännät paikat! Kyllä se siitä!
Valaiskaa nyt ensikertalaista.. ymmärrän kyllä mitä toi pp tarkoittaa mut mistä se on lyhenne.. nim. tyhmä ensikertalainen ;-)
Lugeista se, et josse plussa pamahtas niin yksi lekuri sanoi, et tulisin käyttää lugeja 9-10 viikolle, mut taas se lääkäri joka teki punktion & siirron sanoi, et käytän vaan tän kuurin loppuun. tiedä sit, kuka lääkäreistä on perehtynyt kunnolla tapaukseemme ja kuka ei - ärsyttää aina välillä kun ne eivät ole selvästikään ole lukeneet papereita ja sit saa selittää omaa historiaa ja kysyä sitä miten historiamme huomioiden voitas maksimoida raskauden todennäköisyys.
voikaa hyvin!!!
Heippa,
Tässä sitä kaikesta huolimatta ollaan. Pettymys IVF:n vaihtumisesta inseminaatioksi on jo alkanut hellittää. Olo on neutraali, en oikeastaan edes ajattele, että tässä jännitellään hoidon onnistumista. Ehkä se on hyväkin, ettei liikoja odota, niin ei sitten putoa kovin korkealta.
Kyselin tuolla Plussanneiden lapsettomien puolella, onko vastaavassa tilanteessa kenelläkään plussa pamahtanut ruutuun ja sain yhden rohkaisevan vastauksen. Eli onnistua voi tälläkin hoitokeinolla, eli ei kaikki toivo ole vielä menetetty.
Olo on ihan normaali. Mulla alkoi vasta tänään luget. Annostus on pieni, eli vain 1 kpl aamuin illoin. Kiva, että tsemppaatte ja peukutatte minunkin hoitoni puolesta, vaikka tässä vähän eri lähtöviivalla nyt ollaankin.
Mukavia piinapäiviä kaikille tämän pinon kirjoittelijoille!
Pakkasterveisin KirsikkaX (pp 3)
Mulle tuli aikamoinen seikkailu asian tiimoilta eilen, joten laitan ensin terveiset tulemaan ja niitä, jota pitkä raporttini kiinnostaa, voivatkin sitten lukaista sen ;o)
Eppuliinis, ihanaa kun pääsit meidän kanssamme piinailemaan. Toivotaan nyt että alkiosi on sitkeää laatua ja sinnittelee loppuun saakka.
Koko konklaavi sitten selvisi piinistasolle saakka, hyvä tytöt!
Leevilma, sinuna kuuntelisin sitä lääkäriä joka puhui pidemmästä käytöstä ;o) Plussan jälkeen Lugen annosmäärä vähenee ja sitä kautta myös valuminen. Niin, se PP:n olen tulkinnut Piina Päiviksi. Ei kait se mikään virallinen luokitus ole...
Ja nyt kertomukseen, miten vietin lauantain:
Heräsin lauantaina aamuyöstä kovaan vasemmanpuoleiseen vatsakipuun. Selälleni mentäessä kipu siirtyi keskelle. Kipu oli sen verran kova, että itku pääsi, eikä voinut olla muuta kuin selällään, kaikki muut asennot vain kovensivat kipua. Kovin kipu kohdistui kämmenen mitan verran navan alapuolelle, joten olin melko varma, että virtsatietulehdus iski. K olmen Para-Tabsin ja kolmen tunnin kipuhelvetin jälkeen mies nettiä tutkittuaan keksi hakea mehua puolen litran tuopeissa. Se kun auttaa myös virtsatietulehduksessa. Kahden tuopin jälkeen kipu hellitti niin, että vatsa oli enää arka.
Mies soitti naistenklinikalle kysyäkseen miten kannattaa toimia. VL kun on kiinni, niin hätätapauksissa mennään sinne. Kun emme sitten tienneet, onko kyseessä virtsatietulehdus vai hoitoon liittyvä ongelma, lähdettiin aikaisin aamusta paikalliseen arvauskeskukseen pissanäytteen kanssa. Onneksi siellä ei ollut ruuhkaa, joten päästiin aika pian lääkärille.
Lääkäri olikin arabitaustainen mies, joka olikin vähän hämillään meikäläisestä. Pissa oli ihan siisti, joten virtsatulehdus tämä ei ollut. Saimme tiedon jo ennen kuin mentiin lääkärille, joten mies soitti uudelleen NKL:lle ja kysyi lisäohjeita. Sieltä kehoitettiin tulemaan lähetteellä paikalle. Lääkäri laittoi minut pikaverikokeeseen, jonka aikana (sain myöhemmin kuulla NKL:n lääkäriltä) hän soitti NKL:n ja oli kysynyt lähetetäänkö minut sinne vai kirralle (ilmeisesti kirurginen, tietääkö kukaan?). Tulehdusarvot olivat hieman kohollaan, joten ei muuta kuin NKL:n.
Olo ei ollut enää niin kivulias, vatsa oli tosin kovin arka. Soitin sitten itse NKL:lle kysyäkseni kannattaako kivun jo hellittäessä tulla päivystykseen. Siellä mukava hoitaja kehoitti tulemaan, mutta jos mahdollista, niin muutamaa tuntia myöhemmin. Vuoro kun oli juuri vaihtumassa ja lääkärit lähdössä osastoille kierrokselle, niin olisi joutunut odottamaan määrittelemättömän ajan.
Paikalle mentiin yhden aikoihin ja siellä otettiin taasen kaikkin näytteet ja hoitaja kyseli alkuun olotilaa ja haastatteli muutenkin. Minulle tuli hyvä kuva paikasta, ainoa mikä jäin ihmetyttämään, että miten niin suuressa sairaalassa on paikalla vain kaksi lääkäriä, synnytyslääkäri ja gynekologi pyörittämässä koko isoa sairaalaa? Siis vastaanottamassa niin päivystykseen tulevia sekä hoitamassa synnytyksiä sekä osastoilla olevia. Aika hurjaa...
Lääkärille pääsin kolmen tunnin odottamisen jälkeen. Hän kyseli taustat ja selkeäsi ymmärsi IVF-hoitojen päälle. Hoitajakin oli koko ajan paikalla. Ultrassa todettiin, että munasarjat olivat vielä normaalin (turvotus)koon rajoissa, joten hyperiä tämä ei ollut. En tosin kahdeksan follikelin punkiosta sitä uskonut tulevankaan. Vatsalaukkuun ja ainakin vasemman munasarjan kohdille oli kuitenkin tullut jotain nestevuotoa (verta tai jotain muuta nestettä), joista vatsalaukussa oleva oli halkaisijaltaan n. 5 cm. Sekin on kuulemma ihan normaalia, mutta ehkäpä minun tapauksessani saattoi aiheuttaa kivun. Myöhemmin tulikin mieleen edellinen keskiviikko, jolloin jouduin juoksemaan junaan. Se ei tainnutkaan olla ihan hyvä juttu pari päivää punktion jälkeen...
Olo on nyt kohtalainen. Isompaa kipua ei enää ole tullut, mutta olo on kuin punktion jälkeen. Ja kun torstai ja perjantai olivat jo niin hyviä päiviä!
Menen maanantaina uuteen verikokeeseen ja katsotaan tilanne. Sain vielä ainakin maanantain sairaslomaa, lääkäri katsoo sitten sairaslomatarpeen uudestaan. " Kohtaus" ei lääkärin mukaan vaikuta alkioiden kehittymiseen ja kiinnittymiseen kumpaankaan suuntaan, joten se ainakin rauhoitti mieltä. Sehän se syy lääkärille menoon olikin, normaalitilanteessa oltaisiin varmaan jääty odottamaan tuleeko iso kipu uudelleen.
Maraton-marvik taas kirjoitti kuulumiset ;o) Tuleepahan jotain täytettä tähän ketjuun. Toivottavasti te muut voitte hyvin.
Marvik, pp4
Voi kun täällä on jokaiselle tapahtunut käänteitä, hyviä ja huonoja.
KirsikkaX, voin kyllä kuvitella millainen pommi tuo yksi follikkeli oli... Oliko teillä puhetta tuosta annosmäärästä? Sehän oli aika pieni, kun vertaa meikäläisen 300:n IUI:n. Ihan yhtä piinaavaa odotus on, on hedelmöitys sitten tapahtunut inseminaatiolla tai IVF:llä, joten toivon ettet jätä meitä, vaan piinailet meidän kanssa!
Mingu, toivotaan että teillä on laatu niin superluokkaa, ettei paremmasta väliä! Ei kannata vaipua synkkyyteen, hänta pystyyn ja onnea punktioon!
Leevilma, sulla olikin hienoja uutisia!! Nyt sitten jännittämättä ja stressaamatta seuraavat pari viikkoa... Joo, tiedän, helpommin sanottu kuin tehty ;o) Sulla onkin varhain testaus, mulla menee muutaman päivän pidemmälle.
Eerica, samassa junassa mennään. Nyt jännitetään hedelmöittymistä ja jakaantuumista.... Toivottavasti meille molemmille käy hyvin ja päästään siirtoon.
( . ) Eilen siis oltiin Eerican kanssa samaan aikaan punktiossa. Follikkeleiden määrästä en tiedä, lääkäri ei huomannut laskea niitä, saaliiksi tuli joka tapauksessa 8 munasolua. Pienoinen pettymys oli, täytyy myöntää. Mutta niinhän meille on käynyt joka kerta, aina se pettymys jossain välissä on tullut, joten otetaan vain rauhallisesti asia kerrallaan. Nyt vain toivomme että saisimme kaksi siirtokelpoista alkiota matkaan. Lääkärikin otti vielä erikseen esiin kahden alkion siirron, ihan oma-aloitteisesti.
Olo on hyvä eikä mieli maassa. Pientä särkyilyä eilen vielä oli, illalla otin yhden särkylääkkeen. Tämä päivä vielä lungisti ja huomenna siirtoon. Ajattelin hemmotella itseäni sen verran, että käyn kampaajalla loppuviikosta. Kiinteää väriä en voi ottaa, se viimeksi meni tosi hampuksi kun olin samassa tilanteessa kampaajalla.
Seuraavaksi päivitetty lista...