IVF/ICSI vko 6
Onko mahdollisesti viikon 6 IVF/ICSI:läisiä tulossa mukaan jännittämään?
Olen 36-vuotias (ensi kuussa jo 37, älkää kertoko kellekkään!), tällä viikolla kolmannen ja viimeisen IVF-hoidon aloittanut. Takana 1 keskeytetty inseminaatio ja kaksi IVF-hoitoa, jossa toisessa varhain huomattu kohdun ulkopuolinen raskaus. Munasoluja on tullut hoidoista 7 ja 12, joista aina selviytynyt jokin alkio siirtoon, mutta yhtäkään ei pakkaseen.
Miehen simpat laatuluokkaa, itsellä vasen munanjohdin tukossa ja oikeasta munasarjasta 1,5 vuotta sitten leikattiin kysta. Lisäksi laparoskopiassa poistettiin lievä endometrioosi. FSH on ollut lievästi kohollaan ja TSH arvot normaalien ylärajoilla. Kilpirauhaslääkityksen aloitin joulukuun alussa ja hormonitaso on lähtenyt pikkuhiljaa laskemaan.
Pistokset Gonal-F:lla aloitin viime maanantaina heti hevoskuurilla 300 IU:ta. Ensi maantanaina seurantaultra. Minulla on pitkä kierto, joten lääkäri oli sitä mieltä että riittää jos tilanne tarkastetaan kahdeksantena pistospäivänä.
En välttämättä ole kiireen vuoksi kaikkein aktiivisin kirjoittelija mutta olisi kiva saada piinailusiskoja mukaan. Joten laittakaai viestiä tulemaan, jos punktio/alkion siirto osuu viikolle 6 :o)
Kommentit (140)
Marvik! sain tuloksen ja hcg on tänään 454. VL:n hoitaja sanoi että näyttää todella lupaavalta! Nyt olen valmis siirtymään plussanneisiin...
Ai niin, ultra on 14.3.
Mieskin ehdotti uutta testiä, mutta, vaikka olisinkin utelias tuloksesta, ajattelin odottaa ultraan asti. Meillä onkin sitten samalla viikolla ultra, mulla heti maanantaina aamusta. Nyt sitten kipinkapin laittamaan esittely itsestäsi alakertaan :o)
Niin, ja Tuuve perässä, hopi hopi!
Kiitos Marvik viestistäsi ja nettilinkistä
Kävin aamulla ultrassa ja selvisi syy korkealle hormoniarvolle. Puregon on todellakin vaikuttanut: siellä oli 9 +11 follikkelia ja ne olivat jo melko isoja. Lääkäri päätti aikaistaa punktion perjantaille.
Nyt meni kyllä senssit ihan sekaisin, mut edetäänpähän vauhdilla.
Toivon vain, et kohdunlimakalvo ois valmis - menkat loppuivat vasta viikko sitten. No kaipa ne lääkärit tietää ja muistavat huomioida kiinnittymisongelmamme. Mahdollinen ja toivottu alkion siirto olisi sitten maanantaina eli yhden vrk:n pidempi kypsytysaika - tai miksi sitä sanotaankaan. Mut lääkäri sanoi, ettei se haittaa.. ??
Itseäni jännittää myös se, et millaista laatua munasoluni tai mahdollinen hedelmöitynyt alkio on - josko sieltä löytyykin syy toistuville keskenmenoille. mut pianpa se selviää..
pirteyttä kaikille ;-)
Siis pääset Leevilma meistä ensimmäisenä piinailemaan. Epäilin olevani ensimmäinen, mutta luovutan mielelläni paikan sinulle ;o)
Ei haittaa vaikka siirto onkin päivää myöhemmin, jakaantumista vain on tapahtunut sitten enemmän. Joudutte kyllä jännittämään viikonlopun yli tuloksia, se on varmasti piinavaa...
Lähden tästä nyt luennolle, heippa!
Saldo oli vasemmalla 5kpl 9-10mm follikkelia + joitakin pienempiä. Oikeaan puoleen lääkäri ei ollutkaan niin tyytyväinen, 10kpl 9-10mm follikkelia ja useita pienempiä. Oli sitä mieltä että on aivan liikaa ja jos ne kaikki lähtevät vielä kasvamaan niin mun olosta tulee tukala. Pienensi annosta 112,5 tänään ja huomenna, torstaina taas uusi ultra.
Vaikuttaa äärimmäisen varovaiselta ton hyperin suhteen toi lääkäri, mutta ei sen kanssa varmaan leikkimistä olekaan. Mutta kuitenkin täällä keskusteluissa ihmiset on iloinneet suuremmistakin rakkulamääristä niin tuntuu aika pieneltä vielä oma saalis. Lääkäri sanoi että joskus munasarjat saattaa " suuttua" annoksen pienentämisestä eikä sitten enää löydykään kuin 1 tai 2 rakkulaa, mutta hänen mielestään sekin on parempi tilanne kuin liikaa niitä.. Toivottavasti suht moni jatkaisi kasvamistaan huolimatta pienemmästä annostuksesta!
En tiedä johtuuko gonalista vai mistä, mutta en oo pariin päivään pystyny syömään lämmintä ruokaa ollenkaan. Pelkästään hedelmät, kiisseli ja jugurtti on mennyt alas. äsken söin voileivän ja rupesi heti kuvottamaan.
Saatiin äsken vauvauutisia, kaveriperheeseen on syntynyt 3. tyttö viime yönä. Hyvään aikaan syntyi vauva mun kannalta. Ei edes yhtään itketä! :)
Tulipas tästä nyt omanapainen kirjoitus :( Aurinkoisia päiviä kaikille ja vauvasäteitä ja kaikkea muutakin ihanaa!!
Hienoa, että porukka on kasvanut =) Itse olen ollut pari päivää pimennossa kun tietokone kiukuttelee.. Ja täällä osalla onkin jo kova vauhti päällä hoitojen suhteen, hyvä niin, odottelua on kaikilla varmaan riittänyt ihan tarpeeksi!
Marvik: Tosiaan tiistaina oli ensimmäinen piikki. Ja soitin sinne väestöliittoon niin ultra on perjantaina kuten arvelinkin. Ei uskalla jättää maanantaille kun kerran on ensimmäinen hoito niin ei yhtään tiedä miten näihin lääkkeisiin reagoin. Aamuisin pistelen niin ehdinpä pistää sitten yhteensä neljä piikkiä ennen ultraa.
Tässä odottelen koskas alkaa vatsassa tuntumaan noi piikit, eihän tietenkään vielä mutta jospa jo viikonlopun aikana... Mulla taitaa siirto mennä sinne viikon 7 maanantaille, jos jotain siirrettävää tulee. Onko se parempi vai huonompi kun on pidempi aika punktion ja siirron välissä? Amatööri kyselee...=)
Leevilma ja mingu, teillähän on paljon follikkeleita. :)
Peukut pystyyn ja toivotaan et punktiossa tulis mahd. monta hyvää munasolua joista sit myös moni hedelmöttyis.
Osa on varmaan hoidossa yksityisellä puolella (itse julkisella), joten tuli mieleeni et siirretäänkö teille yksi vai kaksi alkiota?
Julkisen puolen käytäntö tuntuu olevan et vain yksi siirretään, en sit tiedä et onko jotain poikkeuksia.
Olen nyt piikittänyt viikon ja alavatsalla on tuntemuksia, pientä nipistelyä ja vihlomista molemmin puolin, et kaipa siel jotain tapahtuu. Onko teillä muilla mitään tuntemuksia tai oireita munasarjojen tienoilla?
Mistä lie johtuu mut mulla on kans sama " vaiva" kuin mingulla, lämmin ruoka tuo kuvottavan olon, napostelen mielummin jotain pientä ja kevyttä (hedelmiä, jogurttia, hapankorppuja...). Voisko johtua lääkityksestä (Synarela ja Puregon)?
Teillä muilla tuntuu olevan aika usein noita ultrakäyntejä, mulla ensimmäinen vasta perjantaina, joten todella jännittyneenä odotan et mikä on tilanne. Aloitin piikitykset viime viikon keskiviikkona, maanantaina oli (hormoni)verikoe (joka ok).
Tsemppiä kaikille! :-)
P.S: marvik, kiitokset linkistä, hyvät sivut josta löytyy tietoa tämmöiselle " uusavuttomalle" . :)
Kaunis sää selkeästi verottaa kävijöitä, mutta odotan edelleen optimistisesti pinoutujia. Tai sitten pidän täällä yksinpuhelua :o)
Huomenna aamusta ultraan kuulemaan ovatko follikkelit lähteneet kasvamaan. Tänään onkin jo tuntunut painetta munasarjoissa. Jännittää kuitenkin tulos, aiemmin kun ei tosiaan ole tullut kovinkaan laadukkaita alkioita yhtä lukuunottamatta. Tai enhän minä vielä saa tietää kuinka laadukkaita ovat, mutta saapahan jonkinnäköisen arvion määrästä. Toivon että lääkkeen vaihto tehoaa laatuun, aiemmin olen käyttänyt Puregonia, jos vaikka saisimme nyt viimeisellä hoidolla muutama pakkaseen... Määrään se tuskin vaikuttaa. Jännittää kuitenkin, onneksi lääkäri on heti aamusta!
Huhuu, missäs muut?
Hei!
Mulla alkoi pistokset gonalilla perjantaina ja tiistaina on eka ultra. Lääkärin suunnitelman mukaan punktio/siirto osuisi n. viikolle 6.
Tää on meidän eka ivf. Viime vuonna tehtiin inseminaatio x3, kaikki negaa. Taustalla mulla pco. Miehellä täydellinen sperma, kuten lääkäri asian ilmaisi.
Kovasti jännittää tämä hoito, tai lähinnä se että selviääkö nyt jotain uutta minkä takia inssit ei ole onnistuneet..
Tulin just saunasta pikaisesti vilkaisemaan ja huomasin viestisi, Mingu. Tervetuloa!
Taisit olla alkujaan vko 5:n pinossa, jos en pahasti väärin muista? Onko sulla pitkä hoito, eli oletko aloittanut hoidon ensin sumuttelulla?
Ensimmäinen kerta on aina kaikkein jännittävin. Itse ainakin pelkäsin koko ajan, että unohdan tehdä jotain, mikä voi vaikuttaa lopputulokseen. Mitään vakavaa ei kuitenkaan sattunut ja kaikki meni hyvin. Punktiokaan ei ollut yhtään paha.
Unohtaminen kävikin sitten kolmannella kerralla. Tuossa kohdunulkoisen jälkeen tuli parin kuukauden tauko, koska edellinen kierto osui juuri jouluun. Niin hyvin olin tyhjentänyt aivokoppani, että unohdin kokonaan varata ajan kierron puolessa välissä määrättyyn tarkastukseen! Hätä olikin iso kun tajusin asian. Lääkkeet oli jo kaapissa, kuukautiset alkamaisillaan ja muutenkin henkisesti valmistautunut hoitokierrokseen. Lääkäri kuitenkin antoi luvan pistosten aloittamiseen kp2, vaikka ei ollutkaan tavattu. Kroppa taitaa olla sen verran hidas, että hän uskoi riskien olevan melko minimaaliset. Niin, minulla on lyhyt hoito, jota myös kutsutaan antagonistiksi. Huomenna sitten nähdään miten on lähtenyt käyntiin.
Mahtavaa saada jännitysseuraa sinusta, Mingu. Lisääkin vielä mahtuu joukkoon :o)
Tervehdys kohtalontoverit! =)
Rohkeninpa itsenikin ilmoittaa vkolle6. Hoito piti alunperin olla viikolla 7 mutta menkat alkoikin jo tänään ja omien laskujen mukaan hoito olisi siis jo vkolla6, tosin huomenna soittelen vl:oon ja siinä sitten asia varmistuu. Minä kun varauduin, että olisivat myöhässä alkaneet, mutta hyvä näin päin niin päästään aikaisemmin tositoimiin.
Taustoja: ollaan n. 24v. pariskunta ja lapsettomuutta takana 2v. Simpat saatiin biopsialla, muuten ei pitäisi häikkää olla. Nyt siis ihka ensimmäinen hoito edessä ja kovasti jännittää. Yritän pitää jalat maassa, en millään haluaisi toivoa hoidolta liikoja ettei tulla rytinällä alas kun ei onnistunutkaan mutta toisaalta tuntuu tyhmältä lähteä kalliiseen hoitoon jo valmiiksi luovuttaneena.. Ja eikös tässä nyt olisi tarkoitus onnistua eikä epäonnistua!! =) Mutta, tiistaina olisi tarkoitus aloittaa gonal-f ja sitten eka ultra meneepi perjantaille tai maanantaille, mutta sekin selvinnee huomisella puhelinsoitolla.
Illan jatkoja, ja kuulumisiin! =)
Hei,
Ilmoittaudun minäkin mukaan tähän pinoon, sillä aloitin perjantaina kp 2 Menopur-piikitykset antagonisti-IVF:ään (eli lyhyt kaava). Seurantaultra on ensi ke.
Taustaa: meillä 1 lapsi (1. IVF:n 1. PAS:sta), toinen toiveissa. Syksyllä tehtiin yksi IVF, joka meni ihan pieleen. Nyt uusilla lääkkeillä IVF ekaa kertaa lyhyellä kaavalla. Tämä saattaa olla meidän viimeinen hoito, sillä jos nyt ei saada parempia munasoluja, niin sitten ei lääkärin mukaan kannata jatkaa hoitoja. Mulla PCO, miehen simpat kuta kuinkin ok. Ekan lapsen kohdalla meille ehdittiin tehdä kaikki mahdolliset hoidot ennen onnistumista, sillä keskenmenot vaivasivat 3 kertaa.
Tämä hoito on siis meidän kohdallamme todella kriittinen. Jos ei onnistuta saamaan parempia alkioita, niin sitten oman 100 %:n biologisen lapsen saaminen ei ole enää kohdallamme mahdollista. Jatkosta emme ole uskaltaneet ajatella vielä mitään siinä tapauksessa.
Toiveet tämän hoidon suhteen ovat realistisella tasolla. Hoidossa ollaan Hgin VL:ssa.
Kiva saada piinisseuraa...Tulevat viikot tulevat olemaan aiempien kokemusten perusteella melko rankkoja.
t. Kirsikkax
Täällä kanssa punktio vkolla 6 ja ihan ensimmäinen lapsettomuushoito ikinä. Synarellaa olen sumutellut lähes pari viikkoa ja viime keskiviikosta alkaen pistänyt Puregonia (125 yksikköä). Huomenna verikoe, jossa tsekataan puregonin määrä jatkossa, ja perjantaina (vasta) ultra, jossa tietää sitten enemmän mitä munasarjoissa tapahtuu.
Meillä on takana 3v. yrittämistä luonnollisesti ja tuloksena 4 varhaista keskenmenoa ja 2 kohdunulkoista. Meillä ei ole siis ollut ongelmana hedelmöityminen vaan se, ettei alkio pysy sisällä tai että se kiinnittyy ihan väärään paikkaan. (ja alkion kiinnittymisellehän ei ole mitään apukeinoja.) Kohdunulkoisten seurauksena olen menettänyt molemmat munanjohtimeni, joten ivf on ainoa toivomme. Mitään syytä tai selitystä ei huonolle onnellemme ole löytynyt, kaiken pitäisi olla ok..
Pientä endoa tosin on mulla ollut (poistettu laparoskopiassa kohdunulkoisten raskausten vaatimien leikkausten yhteydessä) ja hyvälaatuinen kasvain kohdussa joskus nuorena, mutta lääkäreiden mielestä niiden ei pitäisi estää raskautta. Itse otaksun, etenkin kun eräs ylilääkäri esitti samaa yhdeksi selitykseksi, että osa noista varhaisista keskenmenoistani on ollut myös kohdunulkoisia, koska kivut ovat olleet sitä tasoa. Tällöin olisi pieni mahdollisuus siihen, että huono onnemme on johtunut kelvottomista munanjohtimista, jolloin raskaus on useimmiten jumittunut " matkalle" , ja nyt kun munanjohtimet on poistettu, niin ivf:n avulla alkio saataisiin kohtuun asti..toivottavasti.
No toivottavasti ivf-hoito tuo lisää tietoa tapaukseemme, ja jospa se onni tästä kääntyisi..
Onnea matkaan teille muillekin!
Endo leikattu pari vuotta sitten, takana kolme inseminaatiota, ei yhtään raskautta.
Synarelaa olen suihkutellut kolmisen viikkoa, Puregon pistokset viime keskiviikosta lähtien.
Tänään (hormoni)verikoe, perjantaina sit seuraava ultra ja ens viikolla olis tarkoitus päästä punktioon ja siirtoon.
Ensimmäinen IVF-hoito meneillään joten kaikki on uutta ja jännittää kovasti et miten täs käy.
Pelottaa et jos jokin menee pieleen, esim. muniksissa jotain vikaa tai sit jos päästään siirtoon asti niin alkio ei kiinnity tai kiinnittyy väärään paikkaan. Yritän ottaa mahdollisen rennosti ja olla murehtimatta etukäteen näitä juttuja, mut helpommin sanottu kuin tehty.
Onko muilla ollut mitään oireita/sivuvaikutuksia sumutuksista ja/tai pistoksista? Mulla kuumia aaltoja ja jatkuva päänsärky.
Ja te jotka olette kokeneet punktion aiemmin, miten paljon se oikein tuntuu/sattuu? Onko (kipu)lääkitys riittävä?
Tsemppiä ja onnea kaikille! :-)
Eerica
Täällähän on käynyt kova vilske reilun puolen vuorokauden aikana! Hyvä joukko jo kasassa, eiköhän me tästä kehitetä hyvä tukiketju toisillemme :o)
Eppuliinis: Sulla alkaa pistokset siis huomenna, jos oikein laskin? Vaikka varmasti jännittää, kannattaa suhtautua optimistisesti hoitoon. Se kuulemma on eduksi. Vaikka itselläni ei onnea ole ollut, mutta eräs tuttu, 26-vuotias, oli 1 IVF:stä heti tullut raskaaksi ja on nyt onnellisesti kolmannella kuulla. Joten hyvä mahdollisuus onnistumiseen teilläkin on!
KirsikkaX: Minulla on myös tuon munasolujen laadun kanssa ongelmia. Siksi olemmekin päättäneet, ettemme tämän kolmannen kerran jälkeen yritä enempää, jos nyt ei onnistu. Ja jos nyt onni kohdallemme osuisi, voisi toinen lapsi olla sitten adoptoitu¿ Mutta nämä ovat vasta näitä haaveiluasteella olevia juttuja. Olemme muuten samassa paikassa hoidossa!
Leevilma: Minullakin yksi kohdunulkoinen takana. Se kylläkin huomattiin jo varhaisessa vaiheessa, mutta särky oli kyllä ihan huomattava jo silloinkin. Teillä on ilmeisesti kuitenkin aika hyvät mahdollisuudet onnistua IVF:ssä, vai mitä lääkäri on sanonut?
Eerica: Ihan kaikkia kauhukuvia ei kannata miettiä, ei ne kaikki voi yhdelle osua ;o) Sumuttelin ensimmäisellä kerralla ja silloin oireina oli pahoinvointi ja päänsärky. Ihan kuin olisi ollut pienessä kankkusessa joka aamu! Pistoksista ei ole tullut mitään oireita.
Punktiossa on saatu niin hyvät dropit, ettei toimenpide ole tuntunut missään. Olen kuullut, että jos munasoluja on paljon, voi kokemus olla paha. Suurimmalla osalla punktio tietääkseni on kuitenkin mennyt kohtuullisen kivuttomasti.
Mingu: Joko follikkelit tuntuvat? Minulla alkoi lauantai-iltana tuntumaan painetta munasarjojen kohdalla ja tänä aamuna eivät vastapestyt farkut menneetkään kiinni!
Sujuvasti Mingulle laitetusta kommentista sitten omaan napaan:
Ultrassa kävin aamulla. Hyvänkokoisia follikkeja oli 5, pienempiä tulossa liuta lisää. Lääkäri ei kertonut pienempien määrää, mutta vaikutti tyytyväiseltä tulokseen. Tänään aloitan Orgalutranilla jarrutuspiikittelyn ja perjantaina taas lääkärille. Punktio todennäköisesti heti maanantaina, saattaa siirtyä tiistaille. Täytyy myöntää että nyt alkoi jännittämään¿
Aurinkoista päivän jatkoa! Nautitaan kauniista päivästä ja yritetään edes hetkeksi unohtaa tämä hoito :o)
Sori jos kyselen ihan tyhmiä, mut kun tää kaikki on niin uutta ja outoa. Ja kaikkea ei aina muista lääkäriltä kysyä.
Viimeksikin unohdin kysyä et kuinka paljon munasoluja mahtaa tulla? Siis varmaan se on yksilöllistä et miten kukin reagoi lääkitykseen, mut olis kiva tietää et miten paljon niitä voi tulla?
Marvik kirjoitti et hän oli saanut aikaisemmissa hoidoissa munasoluja 7 ja 12, onko se normaalia vai vähän/paljon?
Ja tuleeko munasoluja tasaisesti molemmilta puolilta vai onko toinen munasarja (yleensä) tehokkaampi?
Erilaisia lääkkeitä meillä näyttää olevan käytössä, sekin varmaan riippuu taustasta ja mahd. aiemmista hoidoista. Tiedä sit onko siinä mitään eroja et onko hoidossa yksityisellä vai julkisella puolella.
Hienoa, marvik, et follikkeleita löytyi 5 kpl. :-)
Kirjoitelkaa muutkin kuulumisianne hoidon edetessä.
Mulla ultra vasta perjantaina joten sinne asti pitäis jaksaa odotella et miltä tilanne näyttää ja miten siitä sit edetään, näillä näkymin punktio ens vkon ma, ti tai ke.
Mukavaa ja aurinkoista viikkoa!
Pidän peukut pystyssä et kaikilla menis hoidot hyvin ja saatais jotain tulostakin aikaan... :-)
Marvik, hienoa että sait luvan aloittaa hoidon vaikka vähän unohditkin! Mutta varmasti tuollainen unohdus tekisi omalle päälle hyvää välillä..kirjoittelin tuossa ivf/icsi vkolla 3/4-pinossa , mutta menkat päättikin sitten jättää tulematta (tietenkään se ei johtunut raskaudesta...) joten hoito siirtyi. Olen myös kirjoitellut tohon ivf-hoidon aloitus vkolla3-pinoon.
Joka tapauksessa, sain terolut-kuurin käynnistämään menkkoja ja ne sitten alkoikin jo kesken sen kuurin. Lyhyellä kaavalla mennään nyt. Mulla lääkäri ultras joulukuussa suunnittelukäynnillä ja sanoi että yleensä pitää ultrata ennen kun pistokset alkaa, varsinkin kun kyseessä on pco-potilas, mutta mulla tilanne näytti silloin niin hyvältä että sain luvan aloittaa ilman ekaa ultraa. Ilmeisesti ainakin vasemmalla puolella on tilanne parantunut hieman monirakkulaisuuden osalta. Tosin nyt oli eri lääkäri kuin ennen, mutta aikasemmin on sanottu että on ihan tyypilliset pco-munasarjat molemminpuolin, mutta nyt kuulemma vasemmalla ei monirakkulaisuutta juuri näkynyt.
Nyt oon 3 piikkiä pistänyt eikä vielä tunnu mitään mahassa. Huomenna sitten kuulee onko mitään tapahtunut. Vaikka jotkut sivuoireet onkin aika ilkeitä, niin mieluummin kärsisin niistä, sitten ainakin tietäis että jotain tapahtuu. Tosin mulla niitä pistospäiviä on varmasti vielä monta edessä, että eiköhän niitä oireitakin tuu vielä.
Eerica, meillä siis myös eka ivf ja samoja asioita mietin. Eniten pelottaa juuri se, että jos nyt muniksista selviää jotain solutason ongelmia jotka estää hedelmöittymisen.
Jäin tänään sairaslomalle tenniskyynärpään vuoksi, joten nyt on aikaa vatvoa näitä asioita...:(
Kiva lukea muidenkin jännittämisestä ;-)
Onko teillä muutettu pistoshormoniannosta kesken hoidon? Itse kävin tänään verikokeessa (olin piikitellyt 5krt) ja tulos oli se, että hormoniarvot olivat korkeat ja lekuri käski pienentää Purogon annosta 125-> 100. Huomenna on mentävä aamusta ultraan tsekkaukseen, koska lekuri epäili, että siellä on tapahtunut liiankin aktiivista kasvua. Muuten olisi ollut ultra vasta perjantaina, mut hyperstimulaation riskiä on seurattava. Siitä toinen kysymys - onko kellä kokemusta hyperstimulaatiosta ja kuinka se oireeilee ja vaikuttaa hoitoon mahdollisesti?
Marvikille se, että lääkärit eivät ole ennustaneet onnistumisia kohdallamme kovinkaan suureksi, yhden ylilääkärin optimistisuutta lukuunottamatta. 4 keskenmenoa puhuu puolestaan 2 kohdun ulkoisen ohella. Etenkin keskenmenoihin erikoistunut lekuri sanoi, että ivf ei ole meitä varten - se vaan suurentaa km-riskiä entisestään ja meillä kun se on ollut 100% tähän asti... Mutta haluan uskoa, että suurin vikamme on ollut viottuneissa munanjohtimisisssa ja jos pienikin toive on olemassa siihen haluamme tarttua ja uskoa!
Eericalle sivuvaikutuksista se, että Synarellan tukemana mielialat heittelivät aluksi, kiukustuin pari kertaa aika tulisesti ja nopeasti.. Lisäksi en saanut nukuttua, joskaan en tiedä johtuiko se lääkkeestä vai työstressistä. Nyt annoksen laskettua puoleen, olo on parantanut, mitä nyt taas piikittelyn seurauksena vihloo vatsaa ja turvottaa ja vessassa on joustava alituiseen.
Samoin kuin Eerica, olisin kiinnostunut kuulemaan teiltä kokeneilta, miten paljon punktio sattuu? Se on tietty yksilökohtaista, mut itseäni jännittää punktio etenkin siksi, kun kaikki tähän mennessä olleet varjoainekuvaukset tai munanjohdinten aukiolotutkimukset ovat satuttaneet niin vietävästi.
Voimia ja positiivisia ajatuksia kaikille kohtalotovereille!
Ihanaa kun aurinko vain paistaa ja päivät pitenee. Mielikin on paljon pirteämpi. Eilen illalla tentistä kotiin tullessa kuutamo valaisi todella komeasti tietä. Se oli kuin valtavan iso lamppu taivaalla. Huomenna taitaakin olla täysikuu...
Eerica, ei sulla ole yhtään tyhmiä kysymyksiä. Jokainen meistä miettii noita asioita aina alussa. Eivätkä nämä asiat ole meille kokeneemmillekään ihan selviä aina :o)
Munasolujen määrä vaihtelee paljon. Oma saaliini on ollut vähäisen ja tyydyttävän välissä. Tai jos kaikki olisivat olleet hyvälaatuisia munasoluja, jotka olisivat tulleet 1.luokan alkioiksi, olisi tulos ollut hyvä.
Munasarjathan kasvattavat kierron aikana follikkeleita (munarakkula), jotka sisältävät munasoluja. Kaikissa munarakkuloisa ei välttämättä jokaisessa ole munasolua. Munasolujen määrä taas selviää punktiossa, kun biologi on asian tarkastanut.
Olen kuullut hoidoista, jossa on ollut saaliina 3 follikkelia, joissa kaikissa munasolut. Luulen että jos ultrassa näkyy alle kolme follikelia, ei punktioon edes lähdetä. Toisessa hoidossa taas on ollut 30 follikkelia, joista sitten on saatu 11 munasolua. Olen kyllä kuullut jopa 45 munasolun saaliista, mutta se on jo todella harvinaista. Ilmeisesti PCO-munasarjoissa follikkelien määrä voi olla suuri, jonka seurauksena on sitten hyperstimulaation vaara. On siis vaikea sanoa määrää.
Mingu, mitäs lääkäri sanoi? Onko kaikki lähtenyt käyntiin hyvin?
Se solutason ongelma onkin se kaikkein kinkkisin asia näissä hoidoissa. Sinne asti ei lääketiede pysty enää vaikuttamaan.
Sehän se on minunkin ongelmani, huonolaatuiset munasolut, jotka kyllä hedelmöittyvät, mutta eivät lähde jakaantumaan. Joten ymmärrän kyllä huolesi. Mutta nythän teillä selviää monta asiaa ja siitä voidaan sitten lähteä eteenpäin miettimään seuraavia liikkeitä. Ainakin minulla lääkärit suosittelivat ainakin kolmea yritystä, hoitokerrat kun voivat tulokseltaan vaihdella aika tavalla.
Onneksi tenniskyynärpää ei vaikuta jalkoihin, joten pääset nauttimaan auringosta! Pikaista parenemista :o)
Leevilma, minulla ensimmäisellä kerralla muutettiin annosta, isompaan suuntaan. Sen vuoksi näitä seurantoja tehdään, jotta voidaan tarvittaessa lisätä tai vähentää annosta. Vaikuttaa aika lupaavalta tuo sinun annoksen vähentäminen, munasarjoissa siis tapahtuu kovaa vauhtia! Käypä vilkaisemassa sivuja http://metku.net/~pesu/hedelmoityshoidot.php
Sieltä löytyy aika hyvässä paketissa tietoa hoidosta ja mainitaan myös hyperstimulaatio. Toivotaan nyt että saisitte alkion pysymään kyydissä... db
Nyt on pakko jatkaa töitä.
Mukavaa päivän jatkoa kaikille!
Mingu, joko olet saanut uudet testitulokset? Olen pitkin päivää käynyt kurkkimassa, mutta täällä on ollut niin hiljaista... Kävin muuten esittelemässä itseni lokakuisten pinossa samalla kertoen, että tulen sinne aktiivisemmin sitten sun kanssa :o)
Inka-Mari, sinulla taitaa olla suuri sydän! Hienoa että sinulla on mennyt raskaus hyvin. Ajatella, en loppujen lopuksi tässä kovinkaan paljoa perässä tule! Ultraan asti pidän kyllä pienen varauksen päällä. Monellekaan läheiselle ei olla vielä kerrottu, ettei tule kovaa pudotusta alas jos kaikki ei olekaan kunnossa. Kaksoset olisivat kyllä ihan tervetulleita!
Tuuve, kiva että olet vielä meidän mukana! Lähdetkö mukaan pinoutumaan alakertaan pikapuoliin? Kohdunulkoinen oli minullakin silloin viimeksi, tosin hyvin varhaisessa vaiheessa. Samanlaista kipuilua kuin silloin ei ole nyt ollut, joten olo on hiukan luottavaisempi. Tuulimunaa tässä enemmän pelkään... Toisaalta, olen päättänyt nauttia tästä olosta niin kauan kuin voin, liika stressi ei voi ainakaan hyvästä olla!
( . ) Voi tätä väsymystä! Kävin eilen hiihtämässä melkein parin tunnin lenkin. Hiihdin hyvin rauhallisesti, kun en ole suksien päällä ollut vuosiin! Teki hyvää olla ulkona, mutta kotiin palattuani olin 1,5 tuntia paksun peiton alla ennen kuin lämpenin. Illalla taasen tosi ajoissa nukkumaan ja kuitenkin olin väsynyt aamulla.
Ja nyt hirvittaa iltaluennot. En millään jaksaisi, mutta kun pakko olisi mennä kun poissaoloja on hoitojen takia jo kertynyt, viime viikko oli hiihtoloma ja ensi viikolla ollaan itse lomilla ja reissussa. Onko hyviä vinkkejä energiapiikkien saamiseksi?