Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muita jotka ei oikein uskalla liikkua luonnossa punkkikammon takia?

Vierailija
22.05.2024 |

Mulla paha kammo. 

Kommentit (154)

Vierailija
141/154 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Punkki vs. karhu? Karhuja kannattaa pelätä, punkkeja ei. 

Et ole sitten tilastoja vilkaissut. 

Tilastot ei lohduta jos lenkkipolullasi törmään karhuun....... 😱

Tietääkseni karhu yleensä pakenee ihmistä.

Yleensä kyllä, mutta nyt karhuja on liikaa. 

Vierailija
142/154 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikaistaanpa muutama käsitys. Ensinnäkin, borrelioosi ei aina oireile, joten "helppo hoitaa antibiooteilla" ei aina ihan toimi. Lääkekuuria ei saa varmuuden vuoksi. Oireet voivat tulla vasta kuukausien kuluttua, jolloin antibiootti ei enää tehoa parantavasti. "Helppo vain nyppäistä pois", hyvä jos on, nimittäin silloin ei ole tartuntaa ehtinyt tapahtua, jos punkki ihan tipahtaa pois. Borrelioosin tarttumiseen tarvitaan yleensä pitkä kiinnittyminen. Punkin "purema" ei tunnu miltään, ja usein ne piiloutuvat hiuksien sekaan varsinkin lapsilla. Voin kertoa, että puoli vuorokautta kiinni olleen punkin irrottaminen vaatii helvetisti voimaa ja osaamista. Itse kyllä kerään marjoja yms., mutta vaatteet jää aina ulos ja aina suihkuun. Tbe:tä täällä päin ei onneksi ole vielä löydetty. 

Ei borrelioosi tartte edes tarvitse pitkää kiinnittymistä, olen itse todiste siitä. Mutta kyllä se ab kuuri tehoaa ihan hyvin vaikka puoli vuottakin tartunnan jälkeen. Itsellä punkin kiinnittyminen aiheuttaa aina kutinan ihoalueella joten bongaan ne nopeasti. En kuitenkaan jaksa vuorautua mihinkään kokovartalokondomiin, koska punkki itseasiassa tarttuu helpommin kankaaseen kuin ihan paljaaseen ihoon

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/154 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en todellakaan pelkää. Nytkin jo monta viikkoa kulkenut päivittäin koiralenkeillä nurmikoilla, pellon reunoilla, metsiköissä, sortseissa. Ärsyttäviä ne kyllä on, ja varsinkin koirasta inhottavia nyppiä irti.

Mutta vielä paljon ärsyttävämpiä, ja älyttömän paljon yleisempiä on hirvikärpäset. Ne tunkee päänahkaan ja vaatteiden alle ja ryömii siellä ja puree.

Ettei vaan näistäkin kirjoittajista osa sekoittaisi punkkeja hirvikärpäsiin. Niitä kun on ainakin täällä Pirkanmaalla syksyisin monisatakertaisesti enemmän kuin punkkeja.

Vierailija
144/154 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltasanomissakin juttua kahdesta suomalaismiehestä joiden terveyden punkinpurema tuhosi. Suomessa ei tätäkään osata hoitaa ja tarjolla oli vähättelyä kun osaaminen ei riitä. Todennäköisesti hakeneet hoitoa Saksasta tai Puolasta, maksumuurin takana.

"Suomen vaarallisin eläin. Näin Peik Stenberg ajattelee nykyään punkista, joka levittää vakavia tauteja ja leviää yhä villimmin. Punkinpureman jälkeen hän oli joutua jopa pyörätuoliin. Rampauttavat kivut ovat saaneet myös Joni Säteen etsimään epätoivoisesti hoitoa. "

https://www.is.fi/terveys/art-2000010425128.html

Vierailija
145/154 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mene lainkaan luontoon punkkien takia. Kuljen vain asfalttiteillä.

Samoin minä. En tosin ole luontoihminen, joten minua ei haittaa. Kaupungissa olisin kyllä enemmän puistoissa, jos ei tarvitsisi varoa punkkeja. Nykyään kierrän kaukaa kaikki viheralueet myös kaupungissa.

Vierailija
146/154 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalainen ei oikein voi välttää luonnossa liikkumista kun jo oma pihapiirikin on luontoa, eikä kumisaappaita ja pitkiä housuja jaksa aina pitää. Ei pelätä kärmeksiä tai ötököitä, karhuja ja susia hienan pelätään. 

Vierailija
147/154 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kamalaa kun Suomen sadattuhannet omat ja vuokrakesämökit jää käyttämättömiksi kun jengi ei uskalla asfaltilta nurtselle. Toisaalla  hotelliyrittäjät hieroskelevat käsiään kun lomalaiset suuntaavat sinne. 

Vierailija
148/154 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnossa liikkumisen edut on sen verran isot, että harmi jos punkkien takia jättää sen väliin. Mutta pakko myöntää, että itselläkin rajoittaa luonnossa liikkumista. Oi niitä aikoja kun lapsena viipelti heinikoissa huolettomana! Käärmeitä piti muistaa varoa, mutta punkeista ei ollut tietoakaan.

Vierailija
149/154 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nurmikolla niitä just kaikista vähiten tarttuu mukaan. Viihtyvät paremmin pitkässä heinikossa

Tuota, ei pidä paikkaansa. Eteläisessä Suomessa ja rannikolla viihtyvät myös puistojen lyhyessä nurmikossa. Eli pitkän heinikon välttely ei ole riittävää..

Joo, niitä tosiaan on nurmikoilla etelässä vaikka kuinka paljon.

On ihan täällä Keski-Suomessakin. Ei tartte ku päästää koira takapihalle, jossa on lyhyenä pidetty nurmikko, niin sisälle tullessa löytyy vähintään yksi punkki turkista. Joka ikinen kerta. Tänäänkin jo toiselta yhden nyppäsin aamupissien jälkeen pois.

Vastauksena kysymykseen: en pelkää niin, että välttelisin. Koska sitten pitäisi vältellä myös kotipihaa kahden koiran kanssa ja se on mahdotonta. Onneksi jokapaikassa ei ole yhtä paljon punkkeja, esim. meillä ei ole mökillä koskaan löytynyt yhtään punkkia. Kyllähän se borrelioosi joskus mietityttää, mutta elämää ei voi elää pelkäämällä. Inhottavia ne punkit on.

Vierailija
150/154 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luonnossa liikkumisen edut on sen verran isot, että harmi jos punkkien takia jättää sen väliin. Mutta pakko myöntää, että itselläkin rajoittaa luonnossa liikkumista. Oi niitä aikoja kun lapsena viipelti heinikoissa huolettomana! Käärmeitä piti muistaa varoa, mutta punkeista ei ollut tietoakaan.

Olen vipeltänyt lapsena heinikossa huolettomana ja minussa on ollut punkkeja jo tuolloin. Nykyisinkin vipellän heinikossa huolettomana, mutta varon korkeampaa heinikkoa eli niittyjä, ja teen punkkitsekkauksen silloin tällöin. Vm-61

Vierailija
151/154 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämässä on paljon asioita, joita pelätä ja kammoksua.

Ymmärrän punkkikammon/-pelon mutta sen takia ei kannata ulkoilua hylätä. Punkin voi saada ihan kaupungissakin. Itselleni on punkki tarttunut kiinni kaksi kertaa työmatkalla, jonka fillaroin. Ensimmäisellä kerralla oli olkavarressa ja viime kesänä nilkassa. Ja tosiaan pyöräilin töihin kaupungissa.

Mökillä punkki on tarttunut kiinni kun olen ollut kalliolla, taisi tulla tuulen mukana. Kissoille on punkkikarkoite eli punkit eivät tartu kiinni mutta turkissa niitä mönkii aina välillä ja joskus päätyvät sänkyynkin.

Viisi vuosikymmentä olen mökkeillyt ja punkkeja on ollut enemmän ja vähemmän kiinni - siltikin vain kerran borrelioosi. Puutiaisaivokuumetta varten hommasin rokotteen heti kun niitä oli saatavilla eli 2000-luvun alussa (maksoi vain 20€ kun nyt maksavat kait jotain 50€).

Vierailija
152/154 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikaistaanpa muutama käsitys. Ensinnäkin, borrelioosi ei aina oireile, joten "helppo hoitaa antibiooteilla" ei aina ihan toimi. Lääkekuuria ei saa varmuuden vuoksi. Oireet voivat tulla vasta kuukausien kuluttua, jolloin antibiootti ei enää tehoa parantavasti. "Helppo vain nyppäistä pois", hyvä jos on, nimittäin silloin ei ole tartuntaa ehtinyt tapahtua, jos punkki ihan tipahtaa pois. Borrelioosin tarttumiseen tarvitaan yleensä pitkä kiinnittyminen. Punkin "purema" ei tunnu miltään, ja usein ne piiloutuvat hiuksien sekaan varsinkin lapsilla. Voin kertoa, että puoli vuorokautta kiinni olleen punkin irrottaminen vaatii helvetisti voimaa ja osaamista. Itse kyllä kerään marjoja yms., mutta vaatteet jää aina ulos ja aina suihkuun. Tbe:tä täällä päin ei onneksi ole vielä löydetty. 

Minulla on punkki ollut kiinni monasti eikä yksikään ole tarvinnut helvetisti voimaa ja osaamista. Kunnon punkkipihdit (itse käytän lenksua) niin punkin saa aivan helposti pois - ei mitään voimaa tarvita. Ikävintä on pienet nymfi punkit, jotka just ja just erottaa - niihin tarvitaan osaamista koska niistä on vaikea saada kiinni.

Vierailija
153/154 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vipeltänyt lapsena heinikossa huolettomana ja minussa on ollut punkkeja jo tuolloin. Nykyisinkin vipellän heinikossa huolettomana, mutta varon korkeampaa heinikkoa eli niittyjä, ja teen punkkitsekkauksen silloin tällöin. Vm-61

Sama. Lapsena paljain jaloin ja nyt paljasjalkakengillä. Punkin nappaan pois tavallisilla pinseteillä. Punkkeja iholla jo melkein vuodesta 1964

Vierailija
154/154 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuma asfaltti on parempi jalkojen alla kuin pehmeä nurmikko. Not.