Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muita jotka ei oikein uskalla liikkua luonnossa punkkikammon takia?

Vierailija
22.05.2024 |

Mulla paha kammo. 

Kommentit (154)

Vierailija
121/154 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juttelin naanpurin rouvan kanssa, koira oli hänellä mukana, kävi siinä ruohikolla ja tuli kohta takaisin, ja punkki kuononpäässä, eli ei tarvii kun pari minuuttia, oot punkin omistaja. Miehellä oli punkki jalassa ja tuli se borreoloosi, kolme kertaa antibiottikuuri. Ja tämä oli niin hassua että otin punkin pois syksyllä ja se lähti kokonaan, keväällä alkoi kutittaa punkkikohtaa ja menimme lääkäriin, siellä naurettiin kun sanoin että syksyinen punkki heräsi, Voi ei ole mahdollista sanottiin ja naurettiin ensin päin naamaa. Ei otettu kokeita, mutta en antanut perikis ja vaadin potilaan oikeuden mukaan että koe otetaan. No viimein otettiin toisella kertaa ja punkki oli sitkeää tyyppiä, pillereita kolmesti haettiin että ukko saatiin kuntoon. Siis ei ole leikkimistä punkin kanssa, ukko käy marjassa ihan samassa paikassa ja kulkee muutenkin metsässä joka pv. Minä olen tullut varovaisemmaksi, en lähe sinne punkki kohtaan marjaan kun sain minkäin punkin si

Miehesi oli onnekas kun sai hyvän lääkärin. Meillä päin hoidetaan 2 viikon kuurilla ja jos et tule sillä kuntoon, saat luvan kitua ja kuolla pois..

Vierailija
122/154 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelkää koska lemmikeille niitä on jatkuvasti. Lapsella ollut kerran mutta muuten vain lemmikeillä. Keväästä syksyyn ei elukoilla ole sisälle tulemista ennen punkkitarkastusta. Hulluahan se olisi pelätä luonnossa liikkumista kun ehkäisyksi riittää vaatteet. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/154 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut viimeiset 40 maaseudulla luonnon keskellä enkä pelkää kuin karhuja jotka ihan oikeasti ovat vaarallisia ja tunkevat pihapiireihinkin. 

Voi punkkikin olla vaarallinen,borrelioosiin voi kuollakin.

Voi kuolla vaikka kyyn puremaan tai ampiaisen pistoon, mutta mieluummin kohtaan luonnossa tai pihapiirissäni ne tai punkin kuin karhun. Kaupunkilaiset eivät ymmärrä, että ihmisiin tottunut karhu, pentujen kanssa liikkuva emo tai nälkäinen nalle on uhka ihmisille ja kotieläimille. Yleensä karhu tai vaikkapa kyy ihmistä väistää, mutta joskus voi joutua nokakkain. Tätini jäi karhuemonmon ja pennun väliin iltalenkillään, mutta onneksi paikalle sattui traktori joka säikäytti karhut kauemmaksi. Tämä keskellä kylää. Ei ole mukavaa huomata karhun jälk

Maalla karhuja on kylillä, pihoilla ja maanteillä eikä vain metsissä. 

Vierailija
124/154 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Maalla karhuja on kylillä, pihoilla ja maanteillä eikä vain metsissä" (lainaus) 

Tietyin paikoin Suomea myös keskellä kaupunkia! 

Vierailija
125/154 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen vaarallisimmat eläimet punkit😂 olisi näille luonnosta vieraantuneille hyvää siedätystä käydä Ausseissa bushwalkilla, ympärillä juoksee sellaisia kämmenen kokoisia hämppyjä. Eikä ne ole edes vaarallisia, vaan ne pienemmät!

Olen asunut Australiassa, inhoan ja pelkään silti punkkeja. Ei näitä voi verrata toisiinsa.

Kyllä eri asioiden pelkäämistä voi vertailla, olen itsekin elänyt Ausseissa. Täällä meillä on perheessä koira, joka on varsinainen punkkimagneetti. Olemme asian suhteen realisteja, vaellusten aikana tarkistetaan oma ja koiran punkkitilanne.

mihinkään pelkoon ei ole syytä, kyseessä ei ole sellainen vaaratekijä jonka perusteella pitäisi rajoittaa elämistä. Ihminen nyt pelkää irrationaalisesti eri asioita, mutta Suomen luonnossa - kuten ei esim Uuden Seelannin luonnoss

Tarkoitin että ei se että on kulkenut Australiassa mitenkään estä sitä etteikö suomalainen punkki voisi purra niin että saa borreliosiin ja vaikkapa kasvohalvauksen siitä. Mitään "karaistumista" ei tapahdu eikä edes tarvitse tapahtua - on ihan tervettä varoa ötököitä jotka voivat vahingoittaa sinua. Kohtasin Australiassa paljon pahempaakin kuin skorpionin ja silti kammoksun myös punkkeja.

Vierailija
126/154 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemmin metsästä saa hirvikärpäsen kuin punkin. Hirvikärpäsen purema on helvetillinen, jopa kuukausien syyhy. 

Vierailija
127/154 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen vaarallisimmat eläimet punkit😂 olisi näille luonnosta vieraantuneille hyvää siedätystä käydä Ausseissa bushwalkilla, ympärillä juoksee sellaisia kämmenen kokoisia hämppyjä. Eikä ne ole edes vaarallisia, vaan ne pienemmät!

Olen asunut Australiassa, inhoan ja pelkään silti punkkeja. Ei näitä voi verrata toisiinsa.

Kyllä eri asioiden pelkäämistä voi vertailla, olen itsekin elänyt Ausseissa. Täällä meillä on perheessä koira, joka on varsinainen punkkimagneetti. Olemme asian suhteen realisteja, vaellusten aikana tarkistetaan oma ja koiran punkkitilanne.

mihinkään pelkoon ei ole syytä, kyseessä ei ole sellainen vaaratekijä jonka perusteella pitäisi rajoittaa elämistä. Ihminen nyt pelkää irrationaalisesti eri asioita, mutta Suome

ei auta Aussiseikkailut punkin puremaan, mutta riskejä voi arvioida rationaalisesti tilastojen avulla. Todellisuudessa Ausseissakin tilastojen mukaan vaarallisimpia ovat lemmikit - koirat ja kissat. Suomessa wikin mukaan tapahtuu vuosittain 50000 koiran tai kissan puremaa, joista ~10 % tulehtuu. Samoin liikenne on vaarallisempaa kuin punkit metsässä.

Kaikkea voi pelätä ja antaa pelon rajoittaa elämää. Oma valinta. Itse pyrin olemaan rationaalinen, tarkistetaan punkkitilanne luonnossa eikä mennä silittelemään vieraita koiria ainakaan ilman lupaa. Tämän olen oppinut omalta koiralta, sekin on tyypilliseen tapaan maailman kiltein sekä säysein koira :D mutta ikinä en siihen täysin luota

Vierailija
128/154 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, koska niitä on nykyään niin paljon ja on jo valmiiksi paljon ikäviä sairauksia kasaantunut. Joku borrelioosi tähän päälle niin paskempi homma, ihan just hirvittää kun muutenkin on esim. neurologisia oireita omasta takaa. Viime kesänä mustikassa olon jälkeen muuten löysin niskasta punkin. Joku haarniska sinne pitäis varmaan laittaa.

Borrelioosi on helppo parantaa, jos oireita ymmärtävä lääkäri sattuu olemaan. Siis antibiootit riittää.

Se puutiaisaivokuume on  hankalampi tapaus, joillekin siitä taudista ei tule mitään haittaa, mutta esim. vanhukset  voivat saada sen aivokuumeen, joka on  paha tauti, voi invalidisoida kokonaan, onneksi on vielä aika harvinainen. Siihen on rokote, jotka yhteiskunta maksaa pahoilla punkkialueilla asuville. Mutta se on kallis rokote (satoja euroja), niin ei sitä kaikille anneta, eikä tietysti tarvitsekaan, monet pysyttelevät vain poluilla ja asfaltilla.

Yksistyiseltä saa rahalla tuon rokotteen, tarvitsee monta tehostetta.

Tietysti kannattaa suojautua vaatteilla ohjeiden mukaan.

Vierailija
129/154 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on oikea punkkimagneetti. Aina kun se tulee rannalta heinikosta, niin pakotan paljastamaan paikkansa ja tarkistan, onko punkkeja. 

On kyllä jo oppinut käyttämään pitkiä saappaita.

Vierailija
130/154 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä olisi liian rajoittunutta, jos punkkeja pelkäisi. Istun nurmikolla ja kuljeskelen metsissä. Lapsetkin saavat telmiä vaikka ruohikossa.

Vierailija
131/154 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luonto kiittää kun te kaupunkilaiset pysytte poissa 👍

Hyvää kerrostalokesää 😀

Kiitos!

Kyllä kelpaa olla kesällä kerrostalossa, kun rasittavat mummonaapurit lähtevät mökeilleen punkkien syötäviksi.

Soromnoo

Vierailija
132/154 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luonto kiittää kun te kaupunkilaiset pysytte poissa 👍

Hyvää kerrostalokesää 😀

Kiitos!

Kyllä kelpaa olla kesällä kerrostalossa, kun rasittavat mummonaapurit lähtevät mökeilleen punkkien syötäviksi.

Soromnoo

Onneksi susta ei tule ikinä rasittavaa vanhusta kun heität veivis ennen ikääntymistä

Vierailija
133/154 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelkää punkkeja. Tänä keväänäkin löytynyt jo itsestäni yksi käppälemästä, yksi miehestä ja yksi koirasta. Kyllä punkin yleensä tuntee ennen kuin se ehtii purra kiinni. Koira nukkuu sängyssä kanssani ja näin on menty jo liki kymmenen vuotta. Ennemmin pelkään syöpiä ym. 

Vierailija
134/154 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua surettaa se, jos joku vähättelee toisen punkkipelkoa siksi, että ei ole itse borrelioosia sairastanut.

Kaikilla ei ole hyvä tuuri. Joku sen borrelioosin aina saa, eikä silloin lohduta se tieto, että iso osa ei borrelioosia sairasta. Minä sain borrelioosin leutona kevättalvena, kun vein peittoni kerrostalon parvekkeelle (punkkikaupunki oli toki kyseessä). Otin peiton illalla ja vaihdoin siihen puhtaan lakanan. Aamulla vatsassani oli punkki. Borrelioosi oli tarttunut yön aikana. Vaikeat oireet alkoivat heti samana aamuna ja kestivät liki puoli vuotta.

Minä ymmärrän hyvin, miksi osa pelkää punkkeja ja ei huvita ottaa turhia riskejä.

Vierailija
135/154 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei. Asuin lapsuuden toisessa Euroopan maassa, missä. punkkeja on ollut aina. Niitä kukaan ei pidä yhtään minään. Samanlainen kuin suomalaisille hyttyset, eli pikkukiusa, jotain mitä nyt luonnossa vaan on. Ei niiden takia kukaan jätä menemättä mihinkään. Nypitään punkit vaan pois kun niitä huomataan. 

Onkin ihmetyttänyt tämä suomalaisten punkkihysteria ja jopa lääkärissä juokseminen jos on punkki tarvinnut nypätä itsestä pois. Siis vaikka ei tulisi sellaista infektiosta kertovaa "kolikkomaista" läiskää pitkäksi aikaa. Mä kun saaristossa asun ja koirien kanssa liikun maastossa, on niitä punkkeja säärissä aika useinkin. Nypin vaan pois enkä niitä murehdi sen enempää.

Ei voi sanoa hysteriaksi jos on kuullut monesta ihmisestä,jotka ovat sairastuneet vuosiksi borrelioosiin ja borrelioosiin on myös kuoltukin .

Vierailija
136/154 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä olisi liian rajoittunutta, jos punkkeja pelkäisi. Istun nurmikolla ja kuljeskelen metsissä. Lapsetkin saavat telmiä vaikka ruohikossa.

Tietäisitpä,miten rajoittunutta elämä voi olla vuosikausia,jos saa borrelioosin.

Vierailija
137/154 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Punkki vs. karhu? Karhuja kannattaa pelätä, punkkeja ei. 

Et ole sitten tilastoja vilkaissut. 

Tilastot ei lohduta jos lenkkipolullasi törmään karhuun....... 😱

Tietääkseni karhu yleensä pakenee ihmistä.

Vierailija
138/154 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikaistaanpa muutama käsitys. Ensinnäkin, borrelioosi ei aina oireile, joten "helppo hoitaa antibiooteilla" ei aina ihan toimi. Lääkekuuria ei saa varmuuden vuoksi. Oireet voivat tulla vasta kuukausien kuluttua, jolloin antibiootti ei enää tehoa parantavasti. "Helppo vain nyppäistä pois", hyvä jos on, nimittäin silloin ei ole tartuntaa ehtinyt tapahtua, jos punkki ihan tipahtaa pois. Borrelioosin tarttumiseen tarvitaan yleensä pitkä kiinnittyminen. Punkin "purema" ei tunnu miltään, ja usein ne piiloutuvat hiuksien sekaan varsinkin lapsilla. Voin kertoa, että puoli vuorokautta kiinni olleen punkin irrottaminen vaatii helvetisti voimaa ja osaamista. Itse kyllä kerään marjoja yms., mutta vaatteet jää aina ulos ja aina suihkuun. Tbe:tä täällä päin ei onneksi ole vielä löydetty. 

Vierailija
139/154 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietäisitpä,miten rajoittunutta elämä voi olla vuosikausia,jos saa borrelioosin.

Silti en suostu kävelemään koko loppuelämääni vain asfaltilla.

Vierailija
140/154 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva sitten jos ei ole huomannut että on ollut punkki kiinni ja eräänä kauniina päivänä alkavat kaikenlaiset epämääräiset oireet. Ainakin julkisella sinut leimataan mt-ongelmaiseksi eikä kenellekään tule mieleenkään borrelioosi. 

Mä sain kyllä antibioottikuurin heti, kun oli epämääräisiä punaisia laikkuja iholla. 

No, kivat sulle. Ehkä sulla on työterveys etkä joudu käyttämään terveysasema?

Olen eri, mutta mä nimenomaan sain terveysasemalta ab kuurin ihan ilman mitään testejä.