Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muita jotka ei oikein uskalla liikkua luonnossa punkkikammon takia?

Vierailija
22.05.2024 |

Mulla paha kammo. 

Kommentit (154)

Vierailija
81/154 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyviä syitä pysytellä sisällä, mutta millä voisi perustella sitten talvenkin sohvalla pysymistä?

Talvella on pimeää ja liukasta. Viime talvi erityisesti oli liukas. Kun tulee ikää, saa vielä kaihin, jolloin ei näe eteensä kunnolla saati punkkejakaan.

Vierailija
82/154 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt punkin tasan kerran ja se oli kun istuimme viltillä lähes kuivuuteen kuolleella nurmikolla kaupungin keskustassa. Niin vain yhtäkkiä kädelläni vipelsi punkki. Ja sinne olimme menneet suoraan kotoa eikä muuta kosketusta luontoon ollut. Että se siitä viihtyvät vain kosteassa ja heinikossa -jutusta...

Kyllä pelkään niitä koska ystäväni halvaantui toispuolisesti borrelioosista, ja tunnen neljä muutakin joilla se on ollut vaikka ei mennytkään noin pahaksi. En saa edes yksin asuessa kunnolla tarkistettua... en siis käytännössä mene enää ollenkaan puistoihin istumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/154 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkään enemmän karhuja. 

Jos jotsin haluaa pelätä, punkit on kyllä huomattavasti vaarallisempia. 

Haluan kuulla noi sanat sun suusta siinä vaiheessa kun karhu on repinyt raajasi ja alkanut herkuttelemaan naamallasi.

Vierailija
84/154 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Turun saaristossa. Jos pelkäisin punkkeja, tulisin hulluksi joka kesä, täällä kun niitä punkkeja varmaan pyörii asfaltillakin...

Vierailija
85/154 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on jotenkin vaikea ymmärtää tätä. Olen asunut punkkialueella lähes koko ikäni, punkkeja on ollut aina ja ihan kotipihassakin. Kissat ja koirat on tuoneet punkkeja sisälle ja nypin punkit pois paljain käsin. Pahimmillaan kissassa oli 8 punkkia kerralla, kevään eka löytö ja sen jälkeen sai estoaineet. Todellakin liikun luonnossa, joka paikassa, ilman miettimisiä, sää kelin mukaan eli shortsit jalassa jos on kuuma. Saappaita en käytä.

Kolme kertaa muistan minussa punkin olleen ja silloinkaan ei kunnolla ole ehtinyt kiinnittyä. En tiedä, onko ollut muita kiinnittymisiä joskus.

Riski että punkista taudin saisi on todella pieni, siihen nähden miten paljon punkkeja on. Älkää antako niiden pilata ulkoiluanne. Itse inhoan hämähäkkejä, en punkkeja 😄

Vierailija
86/154 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun on jotenkin vaikea ymmärtää tätä. Olen asunut punkkialueella lähes koko ikäni, punkkeja on ollut aina ja ihan kotipihassakin. Kissat ja koirat on tuoneet punkkeja sisälle ja nypin punkit pois paljain käsin. Pahimmillaan kissassa oli 8 punkkia kerralla, kevään eka löytö ja sen jälkeen sai estoaineet. Todellakin liikun luonnossa, joka paikassa, ilman miettimisiä, sää kelin mukaan eli shortsit jalassa jos on kuuma. Saappaita en käytä.

Kolme kertaa muistan minussa punkin olleen ja silloinkaan ei kunnolla ole ehtinyt kiinnittyä. En tiedä, onko ollut muita kiinnittymisiä joskus.

Riski että punkista taudin saisi on todella pieni, siihen nähden miten paljon punkkeja on. Älkää antako niiden pilata ulkoiluanne. Itse inhoan hämähäkkejä, en punkkeja 😄

Totta mutta kerran kun borrelioosin saa niin hieman oppii varomaan. Voi olla ikävä jälkitautioireiden kanssa. Oireet ovat moninaisia. Iho-, nivel-, hermo-, sydän-, lihas- tai silmäoireita esiintyy vaihtelevasti.

Vierailija
87/154 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta mutta kerran kun borrelioosin saa niin hieman oppii varomaan. Voi olla ikävä jälkitautioireiden kanssa. Oireet ovat moninaisia. Iho-, nivel-, hermo-, sydän-, lihas- tai silmäoireita esiintyy vaihtelevasti.

Juu tiedän kyllä oireet 😄 Ja nuo testithän täällä tehdään aina ensimmäisenä kun jostain syystä lääkäriin menet.

Mutta pointtinani siis se että valtava määrä ihmisiä asuu punkkialueella ja niitä on kotipihassakin. Siltikään nämä ihmiset eivät ole sairastuneet. Jotkut ovat, pieni määrä, suurin osa on terveenä. Eikä sairastu jatkossakaan. Pitää uskaltaa elää elämäänsä ja nauttia kesästä ja luonnossa liikkumisesta. Riski että sieltä mitään tautia saa on häviävän pieni.

Vierailija
88/154 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen vaarallisimmat eläimet punkit😂 olisi näille luonnosta vieraantuneille hyvää siedätystä käydä Ausseissa bushwalkilla, ympärillä juoksee sellaisia kämmenen kokoisia hämppyjä. Eikä ne ole edes vaarallisia, vaan ne pienemmät!

Vierailija
89/154 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen vaarallisimmat eläimet punkit😂 olisi näille luonnosta vieraantuneille hyvää siedätystä käydä Ausseissa bushwalkilla, ympärillä juoksee sellaisia kämmenen kokoisia hämppyjä. Eikä ne ole edes vaarallisia, vaan ne pienemmät!

Tästä tuli mieleen kun yritin selittää punkeista ulkomaalaisille ystäville,ne luuli että tarkoitin punkkareita jotka vaanii heinikossa kanssa kulkijoita. Oli siin kyllä selittäminen.

Vierailija
90/154 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta mutta kerran kun borrelioosin saa niin hieman oppii va

Häviävän pieni? Tunnen lukuisia, siis lähemmäs kymmenen ihmistä, joilla on ollut borrelioosi ja kahdella erittäin vaikeana. Nimenomaan mitään testejä ei tehdä kun väitetään aina jostain syystä ettei sulla voi olla sitä. Ei ihottumaa tai vääränlaista, tai ollut vain kaupungissa tai lääkärin mielestä väärä viikonpäivä tai kellonaika niin ei voi olla borre. Erään ystäväni kasvot halvaantuivat toispuolisesti ja hänelle jäi pysyviä haittoja. Eli en nyt todellakaan sanoisi että punkkien pelko on turhaa tai riski olematon. Kesässä ei ole mitään sellaista nautittavaa jonka vuoksi menisin punkkialueille oikein tahallani samoilemaan.

Vierailija
91/154 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut Australiassa, inhoan ja pelkään silti punkkeja. Ei näitä voi verrata toisiinsa.

Vierailija
92/154 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut viimeiset 40 maaseudulla luonnon keskellä enkä pelkää kuin karhuja jotka ihan oikeasti ovat vaarallisia ja tunkevat pihapiireihinkin. 

Voi punkkikin olla vaarallinen,borrelioosiin voi kuollakin.

Voi kuolla vaikka kyyn puremaan tai ampiaisen pistoon, mutta mieluummin kohtaan luonnossa tai pihapiirissäni ne tai punkin kuin karhun. Kaupunkilaiset eivät ymmärrä, että ihmisiin tottunut karhu, pentujen kanssa liikkuva emo tai nälkäinen nalle on uhka ihmisille ja kotieläimille. Yleensä karhu tai vaikkapa kyy ihmistä väistää, mutta joskus voi joutua nokakkain. Tätini jäi karhuemonmon ja pennun väliin iltalenkillään, mutta onneksi paikalle sattui traktori joka säikäytti karhut kauemmaksi. Tämä keskellä kylää. Ei ole mukavaa huomata karhun jälkiä ja jätöksiä omalla pihallaan ja tiellä, elävästä kontiosta puhumattakaan. Karhujen määrä on kasvanut ja valitettavasti niiden ihmispelko on alkanut kadota. Se on vähän niinku teillä kaupungeissa kettujen ja rusakoiden kanssa. 

Vierailija
93/154 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkään enemmän karhuja. 

Punkkien puremista tarttuneet taudit (borrelioosi ja TBE) ovat tappaneet Suomessa tällä vuosituhannella toistakymmentä ihmistä, karhut eivät yhtään.

Vierailija
94/154 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonto kiittää kun te kaupunkilaiset pysytte poissa 👍

Hyvää kerrostalokesää 😀

Vierailija
95/154 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkään enemmän karhuja. 

Punkkien puremista tarttuneet taudit (borrelioosi ja TBE) ovat tappaneet Suomessa tällä vuosituhannella toistakymmentä ihmistä, karhut eivät yhtään.

Okei, ota sinä karhut pihallesi niin minä otan punkit. 

Vierailija
96/154 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rymyän päivittäin luonnossa ja koskaan ei ole punkki tarttunut. Pitkät housut ja housunlahkeet sukkien sisään. Heti kotiin tultua tarkastus ja suihku. 

Vierailija
97/154 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkään enemmän karhuja. 

Okei, ota sinä karhut pihallesi niin minä otan punkit. 

Mie voin vaihtoo punkit susiin. 

Vierailija
98/154 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut Australiassa, inhoan ja pelkään silti punkkeja. Ei näitä voi verrata toisiinsa.

Kyllä eri asioiden pelkäämistä voi vertailla, olen itsekin elänyt Ausseissa. Täällä meillä on perheessä koira, joka on varsinainen punkkimagneetti. Olemme asian suhteen realisteja, vaellusten aikana tarkistetaan oma ja koiran punkkitilanne.

mihinkään pelkoon ei ole syytä, kyseessä ei ole sellainen vaaratekijä jonka perusteella pitäisi rajoittaa elämistä. Ihminen nyt pelkää irrationaalisesti eri asioita, mutta Suomen luonnossa - kuten ei esim Uuden Seelannin luonnossa - ole mitään oikeasti varottavaa.

Ausseista tuli mieleen, että siellä duunissa kuulin ropinaa työpöydällä ja skorpioni juoksi pöydän halki. Oli kyllä vaikeasti tapettava ja silloin säikähti, vaikka ei ollut kuulemma kovin myrkyllinen -sama-

Vierailija
99/154 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta mu

Häviävän pieni? Tunnen lukuisia, siis lähemmäs kymmenen ihmistä, joilla on ollut borrelioosi ja kahdella erittäin vaikeana. Nimenomaan mitään testejä ei tehdä kun väitetään aina jostain syystä ettei sulla voi olla sitä. Ei ihottumaa tai vääränlaista, tai ollut vain kaupungissa tai lääkärin mielestä väärä viikonpäivä tai kellonaika niin ei voi olla borre. Erään ystäväni kasvot halvaantuivat toispuolisesti ja hänelle jäi pysyviä haittoja. Eli en nyt todellakaan sanoisi että punkkien pelko on turhaa tai riski olematon. Kesässä ei ole mitään sellaista nautittavaa jonka vuoksi menisin punkkialueille oikein tahallani samoilemaan.

No älä mene, mutta älä sitten itke.

Ja nimenomaan niitä testejä tehdään herkästi täällä punkkialueella. Minullekin tehty kymmeniä kertoja, turhaan. Syy oireisiin muualla.

Vierailija
100/154 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut viimeiset 40 maaseudulla luonnon keskellä enkä pelkää kuin karhuja jotka ihan oikeasti ovat vaarallisia ja tunkevat pihapiireihinkin. 

Voi punkkikin olla vaarallinen,borrelioosiin voi kuollakin.

Voi kuolla vaikka kyyn puremaan tai ampiaisen pistoon, mutta mieluummin kohtaan luonnossa tai pihapiirissäni ne tai punkin kuin karhun. Kaupunkilaiset eivät ymmärrä, että ihmisiin tottunut karhu, pentujen kanssa liikkuva emo tai nälkäinen nalle on uhka ihmisille ja kotieläimille. Yleensä karhu tai vaikkapa kyy ihmistä väistää, mutta joskus voi joutua nokakkain. Tätini jäi karhuemonmon ja pennun väliin iltalenkillään, mutta onneksi paikalle sattui traktori joka säikäytti karhut kauemmaksi. Tämä keskellä kylää. Ei ole mukavaa huomata karhun jälkiä ja jätöksiä omalla pihallaan ja tiellä, elä

Täällä on sekä punkkeja että karhuja. Mm.emokarhu pentuineen meidän lenkkireitillä. En ole koskaan nähnyt eikä kukaan muukaan, väistävät. Riistakamerassa olivat.

Aina olen omaa elämääni elänyt luontoa pelkäämättä. Luontoa kunnioittaen.