Onko muita jotka ei oikein uskalla liikkua luonnossa punkkikammon takia?
Kommentit (154)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä sairastan vieläkin viime keväänä saatua borrelioosia. Positiivinen testi on tehty. Hoidosta on taisteltu. On todettu että "ei testeihin voi luottaa, niin et saa antibiootteja". Heti kun saan jostain jotenkin voimia, alkaa oikeustaistelu. Vuosi mennyt sängyn pohjalla.
Ihan järkyttävää, voimia! Kävitkö yksityisellä ollenkaan..?
Mulla ei ole varaa työttömänä.
En pelkää. Täällä on punkkeja suhteellisen vähän, viime kesänäkään ei tainnut löytyä iholta yhtään.
Liikun, vaikka inhoan punkkeja. Viime kesänä söin antibioottikuurin borrelioosiin. Punkki oli onnistunut mönkimään iholle, vaikka sukat oli lahkeissa. Toissavuonna niin ikään antibioottikuurin jouduin hakemaan. Punkki ei ehtinyt olemaan kuin pari tuntia iholla, mutta niin vain ehti tartuttamaan borrelioosin. Noi on rajuja kuureja. Kai se rokote pitäisi hakea, jotta en saa aivokuumetta, vaiika borreen se ei autakaan. En tiedä, miten niiltä pirulaisilta voi täysin suojautua. Viime syksynä sienireissun jälkeen löytyi punkki ranteesta. Kokovartalokortonki varmaan tarttis olla.
Olen asunut viimeiset 40 maaseudulla luonnon keskellä enkä pelkää kuin karhuja jotka ihan oikeasti ovat vaarallisia ja tunkevat pihapiireihinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nurmikolla niitä just kaikista vähiten tarttuu mukaan. Viihtyvät paremmin pitkässä heinikossa
Tuota, ei pidä paikkaansa. Eteläisessä Suomessa ja rannikolla viihtyvät myös puistojen lyhyessä nurmikossa. Eli pitkän heinikon välttely ei ole riittävää..
On niitä mutta paljon vähemmän
Varsinkaan aurinkoisilla nurmikko alueilla eivät viihdy, vaan pitää olla varjoisampi alue.
Minussa on ollut punkkeja joka kesä n. 10 vuoden ajan. Viime kesänä ennätykselliset 9! Kuitenkin borrelioosi on tullut vain yhden kerran ja se hoitui antibioottikuurilla. Puutiaisaivokuumetta vastaan minut on rokotettu. Ällöttäviä ja inhottavia ötököitä punkit joka tapauksessa ovat!
Mökki saaristossa. Punkkirokotus otettu, mutta eihän se borrelioosilta suojaa.
Punkkisyyni joka ilta. Rasittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä sairastan vieläkin viime keväänä saatua borrelioosia. Positiivinen testi on tehty. Hoidosta on taisteltu. On todettu että "ei testeihin voi luottaa, niin et saa antibiootteja". Heti kun saan jostain jotenkin voimia, alkaa oikeustaistelu. Vuosi mennyt sängyn pohjalla.
Mitä oireita sulla on?
Muistaakseni Hesarissa(?) oli joskus juttua siitä, että kauriit ja peurat ovat suuri syy punkkien leviämiseen.
Käsittääkseni osa noista ei edes kuulu Suomen luontoon, Pirkanmaalla ainakin joskus on valkohäntäpeuroja(?) varta vasten tuonut luontoon.
Yhdessä peurassa voi olla SATOJA punkkeja, ja niitä sitten varisee minne sattuu. Jos punkeista halutaan eroon (=vähentää kantaa) silloin pitäisi pitkälti poistaa luonnosta kauriit ja peurat, minusta olisi ihan ok toimenpide.
Aiemmin isossa kaupungissa asuvana ajattelin ettei suurempaa vaaraa ole. Mutta kesä pari sitten asiaa tutkittiin, ja puistoista löytyi punkkeja, yhdestä vielä todella huomattavia määriä.
Ongelma on myös nymfit, minimaalisen pienet (hiekanjyvän kokoiset) jotka levittävät tauteja, mutta niitä on vaikea erottaa iholta -varsinkin jo peilillä tähyää ja jossain pakaran alla piilossa.
Rokotteen olen ottanut, mutta se ei auta kaikkiin punkki-tauteihin. Jotenkin menee ilo elämästä kun ei edes kesällä voi kunnolla nauttia auringosta ja esim. nurmikolla makoilusta, vaan pitää olla vaatetta pälaelta varpaisiin ja kikkailla missä riisuu vaatteensa jne.
Rehellisyyden nimissä, en aina kyllä jaksa välittää.
Mutta minusta toimia PITÄISI tehdä, kauris- ja åeurakantojen alasajo, +laajat kulotukset pihoissa, puistoissa ym.
Vierailija kirjoitti:
En pelkää. En ole nähnyt koko ikänäni kuin 2 punkkia.
M48
Minä kolme, vaikka koira täyttää jo 12 vuotta. Kaksi ollut koiralla ja yksi oli omassa nilkassa kiipeämässä, onneksi laitoin lahkeet sukkiin, kun oikeaisin punkkiparatiisissa pusikon läpi, kun en jaksanut lähteä kiertämään puolta kilometriä, kolmen metrin takia. Lapsena oltiin saaressa, isä kuulemma keräsi punkkeja koirista iltaisin, kun me lapset jo nukuttiin. Ja muistakaa ihmiset nyt on niin kuivaa että punkit on painuneet maan alle, eivät viihdy kuivassa.
Asian sivusta:
Saako jostain testin onko borreoloosi? Olen potenut outoja oireita ja pohtinut tuota, siis jo viime kesästä saakka. Olisin valmis vaikka omasta pussista maksamaan, jos tietäisi millainen testi on/ missä sen voi ottaa/ näyttääkö miten pitkän ajan takaa saadun taudin?
Joo on. Maalla niitä ei ehkä ole kaikissa paikoissa Pirkanmaalla. Osassa on takuulla, jopa nurmikolla. Keväällä astuin puskaan ja sieltä iski punttiin 3 kasvin siementä tai punkkia. Sain ne pois. Se vahvistaa sen ettei kuolleet lehdet ole hyvä, pitää olla paisteinen kohta. Ja ei kasvillisuutta siellä missä kävelee.
Kyllä. en kulje kesällä metsässä kuin kuivilla mäntykankailla ja pitkävartiset saappaat jalassa enkä istu maassa vaan aina jakkaralla jos syö eväitä. punkkien levittämät lukuisat sairaudet ovat niin veemäisiä etten niitä riskejä ole valmis ottamaan.
Lisään että tällä alueella on peuroja ja kauriita, kaupunginosa. Toisessa ei ole.
Joo, kuvottaa punkit ja niiden valtava määrän kasvu kammottaa. Lapsuudessa punkkeja näkyi korkeintaan vaan kissoilla ja koirilla. Meillä lapsilla ei koskaan, vaikka ihan metsissä ja heinikoissa juostiin.
Vierailija kirjoitti:
Tutulla oli siis iso ihottuma rinkula halkaisija noin 15 senttiä, siinä mistä punkin löysi. Testi oli positiivinen ja sai heti lääkityksen, kuurin jälkeen uusi testi ja oli sitten negatiivinen, toki on yli 60 vuotias mies, niin parani täysin. Mutta minä en todellakaan usko ettet ole positiivisen testin jälkeen saanut antibioottia, tais kuitenkin olla negatiivinen. Ja sitten on tietenkin se fakta ettei testiä kannata tehdä kuin viikkojen päästä puremasta, kun ei näy edes heti. Punkin puremasta tulee noin viiden sentin ihottuma rengas vaikkei olisi borreoloosia edes saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nurmikolla niitä just kaikista vähiten tarttuu mukaan. Viihtyvät paremmin pitkässä heinikossa
Tuota, ei pidä paikkaansa. Eteläisessä Suomessa ja rannikolla viihtyvät myös puistojen lyhyessä nurmikossa. Eli pitkän heinikon välttely ei ole riittävää..
On niitä mutta paljon vähemmän
Varsinkaan aurinkoisilla nurmikko alueilla eivät viihdy, vaan pitää olla varjoisampi alue.
Kävelin viime kesänä Turussa parikymmentä metriä aurinkoisella leikatulla nurmikolla hautausmaalla ja kun sen jälkeen vilkaisin jalkoihini (olen sairastanut borrelioosin jo kerran, toista kertaa en haluaisi, joten olen aika tarkkana punkkien kanssa), eikös kengän päällä kävellyt punkki.
En mene lainkaan luontoon punkkien takia. Kuljen vain asfalttiteillä.
Meil ei ole kauriita eikä peuroja, mutta silti punkkeja on ollu mun lapsuudesta saakka.
Kauhee punkkihysteria. Ihminen on niin erkaantunu luonnosta.
Ihan järkyttävää, voimia! Kävitkö yksityisellä ollenkaan..?