Vaikeata toisten naisten kanssa
Koen toistuvaa sosiaalista vaikeutta toisten naisten kanssa. Ikään kuin olisi jokin salainen koodisto jota en ymmärrä ja johon en pääse sisään. Miesten kanssa tätä ongelmaa ei ole onpa sitten kyse kavereista tai säädöistä. Olen itse ajatuksiltani välillä "äijämäisen estoton", mutta olemukseltani ihan naisellinen ja kauniiksikin mainittu. Parhaiten tulen toisten naisten kanssa toimeen ammatillisissa yhteyksissä joihin ei liity sosiaalisia tai valtapelejä. On itselläni toki muutama naispuolinen ystäväkin, mutta yleisesti naisten kanssa on hankalaa. Onko muilla samaa ja miten selviätte?
Kommentit (171)
Ei ole samaa, mutta ymmärrän mitä ajat takaa. Mulle naisten kanssa toimiminen on luonnollista, helppoa ja mukavaa, mutta miesten kanssa hankalaa, ja välttelen sitä jos suinkin voin. (Olen siis itse nainen.)
Tiedän täsmälleen mitä tarkoitat. Minulla on koko elämäni ollut vaikeuksia saada naispuolisia ystäviä, ja olen tosi huono lukemaan naisten välisiä valtasuhteita ja ryhmädynamiikkaa.
N40
Vierailija kirjoitti:
Tiedän täsmälleen mitä tarkoitat. Minulla on koko elämäni ollut vaikeuksia saada naispuolisia ystäviä, ja olen tosi huono lukemaan naisten välisiä valtasuhteita ja ryhmädynamiikkaa.
N40
Todella rasittavaa. Tuntuu, että suurimmasta osasta naisia ei koskaan tiedä, että ovatko he kavereitani vai ei?
Sun pitää löytää naisia jotka ovat kanssasi kiinnostuneet samoista asioista. En minäkään pärjää vapaa-ajalla naisten kanssa joille muoti ja meikit on kaikki kaikessa, mutta sellaisia maanläheisiä naisia löytyy myös...
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää löytää naisia jotka ovat kanssasi kiinnostuneet samoista asioista. En minäkään pärjää vapaa-ajalla naisten kanssa joille muoti ja meikit on kaikki kaikessa, mutta sellaisia maanläheisiä naisia löytyy myös...
Jopa samoissa harrastuksissa olevien kanssa on ko. ongelmaa...
AP
En mä oo huomannut että miehet ois sen helpompia, päinvastoin esim miehiltä oon kokenut lukemattomia kertoja seksuaalista ahdistelua yms, naisilta en juuri koskaan oo kuulut edes sopimattomia vitsejä...
Olen lähinnä kokenut, että muiden naisten taholta naiseuttani on yritetty lytätä niin kuin heidän tapansa olla olisi arvokkaampi kuin minun tapani. Itseasiassa yllättävän usein koen, että valintani nähdään valossa, jossa heillä olisi oikeutus arvostella tai alleviivata sitä, että he valitsevat toisin. Tyyliin: Sinä, etä joogaa - no minäpä nautin joogasta, Ai noudatat ruokavaliota - no minäpä nautin ja syön tässä jäätelöä yms. Kerta toisensa jäkeen vertailua siitä miten he ovat naisellisempia, kuin minä ja mieheksi kutsumista, jos teen eri valintoja. En ole tosin vielä tähän mennessä ammatinvalinnan tai joogaamattomuuden muuttavan kenenkään sukupuolta, mutta mistäpä minä heidän uskomusjärjestelmistään tiedän.
Ei esim. lapsettomuus ole minulle oma valinta ja siksi en myöskään tahdo erityisemminkäsitellä lapsiteemoja tai keskittyä lapsiin. Keskitän energiani niihin seikkoihin ja päämääriin, joihin voin vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
En mä oo huomannut että miehet ois sen helpompia, päinvastoin esim miehiltä oon kokenut lukemattomia kertoja seksuaalista ahdistelua yms, naisilta en juuri koskaan oo kuulut edes sopimattomia vitsejä...
Hyvä sulle. Tässä ketjussa puhutaankin siitä, miten joillain naisilla on kokemus vieraudestatoisten naisien kanssa.
Mun kaikki miespuoliset ystävät ovat käytännössä katkaisseet välit, kun ovat alkaneet seurustella. Naiset eivät ole tehneet samaa. Ovatko miespuoliset kaverisi sinkkuja?
Siis mitkä sosiaaliset valtapelit? En naisena tunnista ilmiötä.
Vierailija kirjoitti:
Olen lähinnä kokenut, että muiden naisten taholta naiseuttani on yritetty lytätä niin kuin heidän tapansa olla olisi arvokkaampi kuin minun tapani. Itseasiassa yllättävän usein koen, että valintani nähdään valossa, jossa heillä olisi oikeutus arvostella tai alleviivata sitä, että he valitsevat toisin. Tyyliin: Sinä, etä joogaa - no minäpä nautin joogasta, Ai noudatat ruokavaliota - no minäpä nautin ja syön tässä jäätelöä yms. Kerta toisensa jäkeen vertailua siitä miten he ovat naisellisempia, kuin minä ja mieheksi kutsumista, jos teen eri valintoja. En ole tosin vielä tähän mennessä ammatinvalinnan tai joogaamattomuuden muuttavan kenenkään sukupuolta, mutta mistäpä minä heidän uskomusjärjestelmistään tiedän.
Ei esim. lapsettomuus ole minulle oma valinta ja siksi en myöskään tahdo erityisemminkäsitellä lapsiteemoja tai keskittyä lapsiin. Keskitän energiani niihin seikkoihin ja päämääriin, joihin voin vaikuttaa.<
Tuo kertoo kyseisten naisen huonoista sosiaalisista taidoista. Itsensä ja omien valintojensa vertaaminen parempina ilman toisen kuuntelua (tai yrittämättä ymmärtää toisen ihmisen valintoja) ei tee kenestäkään hyvää ystävää. Toivottavasti sinulla on kuitenkin sukupuolesta riippumatta ystäviä, joiden kanssa et koe toistuvaa vertailua paremmuudesta. Se on raskasta.
Sulla on sisäistettyä naisvihaa. Tarkkailet naisia saadaksesi vahvistuksia ennakkoluuloillesi ja samalla moni potentiaalinen ystävä jää saamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N40
Todella rasittavaa. Tuntuu, että suurimmasta osasta naisia ei koskaan tiedä, että ovatko he kavereitani vai ei?
Näin miehenä kommentoin sivusta, että 2 naista on ystäviä keskenään kun he liittoutuvat kolmatta vastaan jotta jompikumpi ei liittoudu sen kolmannan kanssa itseä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
:D
Vierailija kirjoitti:
Sulla on sisäistettyä naisvihaa. Tarkkailet naisia saadaksesi vahvistuksia ennakkoluuloillesi ja samalla moni potentiaalinen ystävä jää saamatta.
Ei vaan niillä ikävästi kohtelevilla naisilla on sisäistettynä naisviha. Miksi muuten kohtelisivat naisia huonosti?
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan peruskoulusta sellaisen tyttöjen henkisen kiusaamisen ja seläntakana pahan puhumisen kulttuurin kyllä, koska en ollut suosittu. Oisko se jotain tämän tapaista, joka on jäänyt päälle, esim. opettajissa olen tavannut näitä aikuisissa, mutten muutoin. -eri
Vierailija kirjoitti:
Mun kaikki miespuoliset ystävät ovat käytännössä katkaisseet välit, kun ovat alkaneet seurustella. Naiset eivät ole tehneet samaa. Ovatko miespuoliset kaverisi sinkkuja?
Mulla on vähän semmoinen tuntuma, että miespuoliset ystävät on, jos ei nyt välejä katkaisseet, niin ainakin alkaneet pitää vähemmän yhteyttä seurustelun alettua nimenomaan nsisystävänsä vuoksi. Siinä kohtaa voi iskeä mustasukkaisuus, jos miehellä on naispuolisia "liian hyviä" kavereita. Toisaalta kyllä myös naispuoliset ystäviä tulee tavattua vähemmin, kun ovat pariutuneet, kyllä sinkkuystävät silloin helposti jäävät vähän sivuun.
Raskasta tuollainen kanssakäyminen missä vertaillaan jatkuvasti minäpä tykkään tästä jne, kaikesta mistä pidät ollaan erimieltä ja se tuodaan heti esille. Ei, ei, itsellä on samanlaista kokemusta, syynä on huono vastapuolen itsetunto, siinä yritetään painaa toistakin alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan peruskoulusta sellaisen tyttöjen henkisen kiusaamisen ja seläntakana pahan puhumisen kulttuurin kyllä, koska en ollut suosittu. Oisko se jotain tämän tapaista, joka on jäänyt päälle, esim. opettajissa olen tavannut näitä aikuisissa, mutten muutoin. -eri
Kyllähän kiusaajia on sekä naisissa että miehissä. Mutta se ei tarkoita, että kaikki miehet tai kaikki naiset ovat tietynlaisia. Jos voi sanoa että KAIKKI naiset ovat sellaisia, ettei niiden kanssa tule toimeen, niin eiköhän ongelma ole jossain muualla kuin kaikissa maailman naisissa.
Koen jääväni helposti ulkopuoliseksi muiden naisten kanssa.