Mammat, mitä mieltä Ben Zyskowiczin mielipidekirjoituksesta Hesarissa tänään?
Kommentit (320)
Tässä asiassa olen samaa mieltä Benin kanssa. Olemme mieheni kanssa olleet tuollaisessa tilanteessa ja oli selvää, että eletään palkallani niin hyvin, mihin se riittää. Ei haettu tukia, mies haki töitä ja sai niitä ajallaan. Ei olla Kokkareita.
Vierailija kirjoitti:
Kysyin täällä aikoinaan, että mikä hinku toimeentulotuella elävillä on hankkia lapsia yhteiskunnan eläteiksi. Kommentit olivat vihamielisiä ja aloitus poistettiin
Ihan loistavaa, että tekevät edes jotain, eli niitä lapsia. Mitä enemmän sen parempi. Sen sijaan yksin elävä lapseton tukien nostaja ei tee mitään. Ei edes sitä, että toisi iloa jollekin, sitten kun omat vanhempansa ovat kuolleet. Miksi heitä pidetään hengissä muiden piikkiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä se hyvätuloinen maksaa siivoojansa ihan itse, ei hän siihen saa mitään avustusta. Sen sijaan ei sitten tarvitse maksaa sinä vuonna ihan tappiin veroja. Sama vaikutus on, jos se hyväosainen alkaa tehdä vaikka lyhennettyä työviikkoa. Ei siinäkään veronmaksajat maksa hänen vapaapäiväänsä."
Oman kodin siivoojan palkka voidaan vähentää verotuksessa, kahden palkansaajan perheessä se on 7000€/vuosi. Tai lastenhoitoapua, lumitöihin, pihanhoitoon jne.
Jos siivoojan palkka on esim. 12€/h, valtio maksaa siitä 60% eli 7.20€ ja loput 40% eli 4.80€ jää työntilaajan maksettavaksi.
Ei vaan siivouksen tilaaja maksaa koko laskun ihan itse. Verovähennyksen voi hakea verottajalta ja se tarkoittaa sitä, että veroa maksetaan loppuvuosi hieman vähemmän kuin muuten. Verovähennyksiä saa sellaisista asioista
Totta kait työntilaaja maksaa laskun ja joutuu itse valitsemaan/tilaamaan siivoojan tai lumitöiden tekijän, ei sitä yhteiskunta sentään huolehdi. Eikö nämä ole itsestään selviä asioita? Ja verosuunnittelunkin joutuu itse huolehtimaan ja tekemään muutokset kesken vuotta. Eikö nämä ole ihan itsestään selviä perusasioita, jotka jokainen sen tajuaa ja tietää? Verotustaan voi muuttaa vaikka joka kuukausi, jos yhtään käyttää verosuunnittelua. Ja sekin käy helposti netissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyin täällä aikoinaan, että mikä hinku toimeentulotuella elävillä on hankkia lapsia yhteiskunnan eläteiksi. Kommentit olivat vihamielisiä ja aloitus poistettiin
Ihan loistavaa, että tekevät edes jotain, eli niitä lapsia. Mitä enemmän sen parempi. Sen sijaan yksin elävä lapseton tukien nostaja ei tee mitään. Ei edes sitä, että toisi iloa jollekin, sitten kun omat vanhempansa ovat kuolleet. Miksi heitä pidetään hengissä muiden piikkiin?
Ainakin tuovat iloa ja elämänsisältöä sinulle päivittäin kun heistä kirjoitat 24/7 7 päivänä viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä asiassa olen samaa mieltä Benin kanssa. Olemme mieheni kanssa olleet tuollaisessa tilanteessa ja oli selvää, että eletään palkallani niin hyvin, mihin se riittää. Ei haettu tukiag, mies haki töitä ja sai niitä ajallaan. Ei olla Kokkareita.
Entä jos sinulla ei olisi miestä? Mies kuolisi/jättäisi sinut ja lähtisi toisen matkaan, entäpä sitten?
Benistö tuli seniili jo kauan aikaa sitten ja yleensä sellaisten horinat on tapana jättää omaan arvoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa hyvin normaalilta, että perhe elää perheenjäsenten tuloilla. Tukia voi hakea sitten, jos perheenjäsenten tulot eivät riitä.
Tuo oli pitkään ihan itsestäänselvyys ja kunnia-asia. Lapset motivoivat myös työhön. Maadseudulla vanhempien työ oli toki kodin piirissä ja lapset otettiin varhain mukaan auttelemaan.
50-luvulla oli paljon kulissiliittoja. Naimisiin mentiin pakon sanelemana. Mies hakkasi ja rai s kasi naista ja syntyi Benin kaltaisia lapsia, joilla on jäänyt trauma päälle.
Jos Benin aikaan siirrytään, niin feikkierojen määrä räjähtää ->asuntojen saatavuus romahtaa ->vuokrat nousee pilviin ->jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä se hyvätuloinen maksaa siivoojansa ihan itse, ei hän siihen saa mitään avustusta. Sen sijaan ei sitten tarvitse maksaa sinä vuonna ihan tappiin veroja. Sama vaikutus on, jos se hyväosainen alkaa tehdä vaikka lyhennettyä työviikkoa. Ei siinäkään veronmaksajat maksa hänen vapaapäiväänsä."
Oman kodin siivoojan palkka voidaan vähentää verotuksessa, kahden palkansaajan perheessä se on 7000€/vuosi. Tai lastenhoitoapua, lumitöihin, pihanhoitoon jne.
Jos siivoojan palkka on esim. 12€/h, valtio maksaa siitä 60% eli 7.20€ ja loput 40% eli 4.80€ jää työntilaajan maksettavaksi.
Ei vaan siivouksen tilaaja maksaa koko laskun ihan itse. Verovähennyksen voi hakea verottajalta ja se tarkoittaa sitä, että veroa maksetaan loppuvuosi hieman vähemmän kuin muuten. Verovähennyksiä saa sellaisista asioista
Kotitalousvähennys vähennetään suoraan maksettavasta verosta. Esimerkiksi kun haetaan verovähennystä työmatkakuluista tai työhuonevähennystä, ne vähennetään ansiotuloista eli vähennykset pienentävät verotettavan ansiotulon määrää. Tässä on selkeä ero maksettavan veron määärässä. Jos on esimerkiksi pienituloinen eläkeläinen ja eläkkeestä ei mene veroa, hän ei voi hyödyntää kotitalousvähennystä, koska ei ole veroa, mistä vähentää. Kalenterivuodelta maksettavan veron siis pitää riittää vähennyksen tekemiseen. Näin ollen kotitalousvähennys on tulonsiirto hyvätuloisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jepjep, näitä teidän hyvätuloisten vähennyksiä riittää. Kun otetaan vielä huomioon, että shoppailette lapsenne pienille ja hemmotelluille eliittiluokille, puskette heidät pisimpiin ja kalliimpiin koulutuksiin, nappaatte toimettominakin (sairaana, työttöminä ja eläkeläisinä) kovat tuet, niin alkaa jo mietityttää, kuinka progressiivinen se verotus oikeasti onkaan..
Aivan niin. Benin heimolaisille ei sitten jaeta suomalaisten rahoja tästä edespäin.
Vierailija kirjoitti:
1950-luvulla miehen palkka saattoi riittää koko perheelle.
Nyt harvempi ( mies tai nainen ) tienaa tarpeeksi.
Tässä on mielenkiintoista se, että "kenen syy" on se, kun monista töitä maksetaan niin huonoa palkkaa, että joudutaan nostamaan tukia?
Ex töissä kävi niin, että nimike muuttui ja toimenkuva supistui (useilla ihmisillä) niin kuukausipalkka laski tuohon perustuen 600e.
Monissa töissä myös tunteja leikataan ja tavoitteena näyttää olevan seuraavaksi erilaisten lisien leikkaaminen ja poistuminen.
Suuntahan näissä näyttää olevan vielä alaspäin, lakkojenkin aikaa puhuttiin siitä, jos yrityksellä on heikompi hetki/sesonki niin työntekijöiden tulisi joustaa, eli olla kotona palkattomalla tai sitten tehdä töitä pienemmällä korvauksella, ehkä tässä on yrityksen kannalta järkeäkin mutta kuka joustaa vuokran ja ruoan hinnassa - ei kukaan?
Kotitalousvähennys vähennetään suoraan maksettavasta verosta. Esimerkiksi kun haetaan verovähennystä työmatkakuluista tai työhuonevähennystä, ne vähennetään ansiotuloista eli vähennykset pienentävät verotettavan ansiotulon määrää. Tässä on selkeä ero maksettavan veron määärässä. Jos on esimerkiksi pienituloinen eläkeläinen ja eläkkeestä ei mene veroa, hän ei voi hyödyntää kotitalousvähennystä, koska ei ole veroa, mistä vähentää. Kalenterivuodelta maksettavan veron siis pitää riittää vähennyksen tekemiseen. Näin ollen kotitalousvähennys on tulonsiirto hyvätuloisille.
Mitä ihmettä? Tietenkään ei voi vähentää verotuksesta, jos ei edes maksa veroja. Miten voi olla niin järkyttävän ahne, että haluaa saada vähennyksiä jostain, jota ei edes maksa????
Vierailija kirjoitti:
Nythän tienaa eniten kun heittäytyy vain yhteiskunnan elätettäväksi, tämäkin yh saa VAIN 5500ekk
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e8620778-97f7-4a61-94f0-aae2ddc5776c
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä mieltä, että työttömyysturvan poistaminen parisuhteessa olevilta vähentää parisuhteita. Muutenkin kaikenlainen epävarmuuden lisääminen vähentää kaikkea kulutusta ja se on jo käytännössä pysäyttänyt Suomen talouden. Siitäkin on kirjoitus tämän päivän Hesarissa, siinä harmitellaan kun ihmiset säästää eikä osta mitään.
Ei siitä ole kuin n. vuosikymmen, kun puolison tulojen vuoksi työtön ei välttämättä saanut mitään korvauksia ja tukia yhteiskunnalta. Ei vaikuttanut parisuhteiden määrään.
Ohiksena, että sinkkutalouksien määrä kasvaa koko ajan. Ihmiset eivät myöskään enää mene samalla tavalla naimisiin kuin ennen. Syntyvyys on romahtanut. Johtopäätöksenä voisi nopeasti tehdä sellaisen, että ihmiset eivät enää halua tai pysty ottamaan vastuuta toisen ihmisen elatuksesta, ei välttämättä edes omien lapsien.
Ihan oma tilanteeni on sellainen, että jos mies tai minä jäisimme työttömäksi eikä kunnon töitä löytyisi muutamassa viikossa, niin asunto menisi myyntiin ja minä muuttaisin meidän lapsen kanssa omaan asuntoon ja mies edellisen suhteen lasten kanssa omaansa. Minä olisin halunnut naimisiin, mutta mies ei, koska ei halua elättää ketään.
Parin aiemman nuoruuden kumppanin kanssa emme koskaan asuneet virallisesti yhdessä, koska se olisi vaikuttanut miehen tukiin, enkä halunnut alkaa elättämään ketään silloisella pienellä palkallani osa-aikatyöstä (opiskelin). Nykyään tienaan ihan reilusti, mutta en suinkaan niin hyvin, että voisin viittä henkeä elättää.
Olen siis myös vahvasti sitä mieltä, että jos avo/aviopuolison työttömyystuki olisi riippuvainen puolison tuista, niin liittojen määrä romahtaisi nykyisestä vähästäkin.
Ohiksena, että sinkkutalouksien määrä kasvaa koko ajan. Ihmiset eivät myöskään enää mene samalla tavalla naimisiin kuin ennen. Syntyvyys on romahtanut. Johtopäätöksenä voisi nopeasti tehdä sellaisen, että ihmiset eivät enää halua tai pysty ottamaan vastuuta toisen ihmisen elatuksesta, ei välttämättä edes omien lapsien.
Ihan oma tilanteeni on sellainen, että jos mies tai minä jäisimme työttömäksi eikä kunnon töitä löytyisi muutamassa viikossa, niin asunto menisi myyntiin ja minä muuttaisin meidän lapsen kanssa omaan asuntoon ja mies edellisen suhteen lasten kanssa omaansa. Minä olisin halunnut naimisiin, mutta mies ei, koska ei halua elättää ketään.
Parin aiemman nuoruuden kumppanin kanssa emme koskaan asuneet virallisesti yhdessä, koska se olisi vaikuttanut miehen tukiin, enkä halunnut alkaa elättämään ketään silloisella pienellä palkallani osa-aikatyöstä (opiskelin). Nykyään tienaan ihan reilusti, mutta en suinkaan niin hyvin, että voisin viittä henkeä elättää.
Olen siis myös vahvasti sitä mieltä, että jos avo/aviopuolison työttömyystuki olisi riippuvainen puolison tuista, niin liittojen määrä romahtaisi nykyisestä vähästäkin.
Miksi kukaan on parisuhteessa ihmisen kanssa, joka ei välitä edes sen vertaa, että elättäisi kun on vaikea paikka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä kasarilla miehen palkka riitti 5-henkisen perheen elättämiseen. Nyt ei riitä enää vaikka molemmat töissä.
Eikä riittänyt. Kaikissa tuntemissani perheissä molemmat vanhemmat kävivät töissä. Silloin tasapainoiltiin kauppojen aukiolojen kanssa, kun ne menivät jo viideltä kiinni ja työt loppuivat neljältä. Mistä ihmeestä tuommoinen käsitys on tullut, että elintaso ja palkat olisivat olleet isompia kuin nyt? Silloin elettiin hyvin vaatimattomasti ja vaatekertoja oli 1-2 kpl ja vapaa-ajalle sama määrä. Yhdet kengät kesäksi ja talveksi. Autoa ei ollut kovinkaan monella. Ruoka oli pääasiassa perunaa ja ruskeaa kastiketta joko makkaralla tai jauhelihalla. Lisukkeena suolakurkkuja tai etikkapunajuuria tai raasteita. Revi siitä parempi elintaso!!!
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Tietenkään ei voi vähentää verotuksesta, jos ei edes maksa veroja. Miten voi olla niin järkyttävän ahne, että haluaa saada vähennyksiä jostain, jota ei edes maksa????
En minä ole ahneena hakemassa/vaatimassa mitään ja minä en ole pienituloinen eläkeläinen. Kerroin sen vain esimerkkinä havainnollistaakseni, mikä ero on kotitalousvähennyksellä ja kodin ja työpaikan välisessä matkavähennyksessä verotuksessa. Huomasin, että nämä kaksi olivat menneet sekaisin jossakin viestissä.
Pointti on se, että kotitalousvähennys on tulonsiirto hyvätuloisille ja asiaa on myös selvitetty. Esimerkiksi Taloustaidon artikkelissa on seuraavasti Tutkijat raportoivat, että kotitalousvähennys näyttää hyödyttävän pääasiassa niitä kuluttajia, jotka olisivat joka tapauksessa ostaneet kotitalouspalveluita, ja että kotitalousvähennys kohdistuu erityisesti hyvätuloisille. Vähennystä saavat ansaitsevat keskimäärin selvästi enemmän kuin muut veronmaksajat.
https://www.taloustaito.fi/Vero/tutkimus-kotitalousvahennys-edistaa-heikosti-tyollisyytta/#00ac8082
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä mieltä, että työttömyysturvan poistaminen parisuhteessa olevilta vähentää parisuhteita. Muutenkin kaikenlainen epävarmuuden lisääminen vähentää kaikkea kulutusta ja se on jo käytännössä pysäyttänyt Suomen talouden. Siitäkin on kirjoitus tämän päivän Hesarissa, siinä harmitellaan kun ihmiset säästää eikä osta mitään.
Ei siitä ole kuin n. vuosikymmen, kun puolison tulojen vuoksi työtön ei välttämättä saanut mitään korvauksia ja tukia yhteiskunnalta. Ei vaikuttanut parisuhteiden määrään.
Sai työttömyyskorvausta 10 vuotta sitten ja jopa 20 vuotta sitten vaikka olisi ollut naimisissa.
Ei vaan siivouksen tilaaja maksaa koko laskun ihan itse. Verovähennyksen voi hakea verottajalta ja se tarkoittaa sitä, että veroa maksetaan loppuvuosi hieman vähemmän kuin muuten. Verovähennyksiä saa sellaisista asioista kuin työmatkakulut tai vaikka siitä, että käyttää omaa kotia työhuoneenaan. Samalla lailla, jos pudottaa viidestä päivästä nelipäiväiseen työviikkoon, maksaa vähemmän veroja.