Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihdevuodet alkoi ja olen "vasta" 47-vuotias

Vierailija
20.05.2024 |

Onko tämä keskimääräisesti aikaisin? 

Vertaislukuja kiitos!

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaali aika. Lisääntymisikäsi on ohi. Vanhuus tekee tuloaan.

Lisääntymisikä jatkuu niin kauan kuin kuukautiset jatkuvat.

Vierailija
42/87 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 46v ja epäilen, että vaihdevuodet alkoi jo 42-vuotiaana. Silloin nimittäin romahti mielenterveys.

Viime vuonna minulla aloitettiin hormonikorvaus, käytössä Lenzetto. Kun vaihdettiin valmisteesta toiseen, annostusta säätäessä kaikki oireet palasivat. Ahdistus, surumielisyys, herääminen aamuyöstä, tulevaisuuden pelko.

Nyt kun on annostus kohdillaan, on niin paljon parempi olo. Minulla on myös kierukka. Menkat tulee vielä suurinpiirtein kerran kuukaudessa ja PMS on hurja. 

Mutta ilman HRT olisin varmaan työkyvytön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jossain tilastotietoa vaihdevuosista? Kun menopaussi on noin 51- vuotiaana, kuinka monella prosentilla se on tullut siihen ikään mennessä. Äitini synnytti vielä 46-vuotiaana, mistä syystä en hämmästynyt, kun omia vaihdevuosioireita tuli vasta kaksi vuotta sitten epäsäännöllisen kuukautiskierron muodossa. Nyt olen itse 56-vuotias, eikä menopaussia ole vieläkään. Muita oireita ei ole. 

Vierailija
44/87 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 41v, kun vaihdevuodet alkoivat. 

Monet ystävistäni saivat lapsia/lapset tuossa iässä.

Onneksi sain lapseni alle kolmikymppisenä, koska voihan olla etten olisi enää tullut raskaaksi 35-vuotiaana.

Vierailija
45/87 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla alkoi juuri. Olen 43 v. 

Oikeasti? 

Minä olen 43, ja raskaana. 

Äidilläni alkoi vaihdevuodet yli 50 vuotiaana, en nyt tarkkaa ikää tiedä. En minäkään ole vielä edes alkanut harmaantua, ryppyjä toki on. Ikänäköä ei vielä ole. Tosin eikai sillä vaihdevuosien kanssa ole tekemistä.

Vierailija
46/87 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 46v ja epäilen, että vaihdevuodet alkoi jo 42-vuotiaana. Silloin nimittäin romahti mielenterveys.

Viime vuonna minulla aloitettiin hormonikorvaus, käytössä Lenzetto. Kun vaihdettiin valmisteesta toiseen, annostusta säätäessä kaikki oireet palasivat. Ahdistus, surumielisyys, herääminen aamuyöstä, tulevaisuuden pelko.

Nyt kun on annostus kohdillaan, on niin paljon parempi olo. Minulla on myös kierukka. Menkat tulee vielä suurinpiirtein kerran kuukaudessa ja PMS on hurja. 

Mutta ilman HRT olisin varmaan työkyvytön.

Lenzetto ei muuten ole sitten Kela-korvattava ja minulle noin 2kk annos maksaa muistaakseni 36€.

Estrena on korvattava ja hinta on tosi halpa. Mutta sitä tarvitsin 6 painallusta ja se oli sotkuista hommaa. Lenzetto on sellainen alkoholipitoinen suihke, jossa sellainen torven muotoinen pää painetaan ihoa vasten ja suihkautetaan.

Oikeanlainen annostelu voi olla vähän vaikeaa, varsinkin kun joutuisi levittämään monta painallusta geeliä ja arvioimaan imeytyikö se kahdessa minuutissa (Estrena siis).

Hinnan takia kannattaa varmaan kuitenkin aloittaa sillä?

Vierailija
47/87 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 41v, kun vaihdevuodet alkoivat. 

Monet ystävistäni saivat lapsia/lapset tuossa iässä.

Onneksi sain lapseni alle kolmikymppisenä, koska voihan olla etten olisi enää tullut raskaaksi 35-vuotiaana.

Minä sain lapsen vielä nelikymppisenä ja epäilen, että se joudutti vaihdevuosien alkamista. (Lapsen kaverit on tosi kiinnostuneita minun iästä. Olen varmaan about samoja ikiä monen mummon kanssa. Vähän kirpaisee, mutta sellaista se on, elämä)

Mieheni mummo sai lapsen vielä 49-vuotiaana 😱. Ihme on jos ei olisi vaihdevuodet silloin jo päällä.

Vierailija
48/87 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin. Gynekologini sanoi että nainen voi tulla raskaaksi niin kauan kuin on aktiivisia munasoluja, ja niitä voi olla reilusti yli 50-vuotiaillakin, myös sen jälkeen kun vaihdevuodet ovat päällä.

Vierailija
49/87 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähisukulaisellani alkoivat vaihdevuodet 32-vuotiaana. Hän ehti saada kaksi lasta ja on vitsaillut että nuorimmainen sai alkunsa hänen viimeisestä munasolustaan. Hormonikorvaushoito aloitettiin heti. Nyt hän on 63.

Vierailija
50/87 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, 47 vuotiaiisaa ei ole enää rypyttömyyden hehkuttajiaja syy on normaali.

siksi nauran 35-39 vuotiaille jotka hehkuttaa kuinka papereita kysytty, joka ei sinänsä yhtään ihmeellistä, koska siinä iässä ei olekaan vielä ns. Ikääntyminen eikä ESTROGEENIN väheneminen; alkanut, joten ihon pitääki olla RYPYTÖN. 

Ei estrogeeni merkittävästi tuohon vaikuta. Jos vaikuttaisi, niin hormonikorvaushoito vähentäisi rypistymistä, mitä se ei tutkitusti tee. Ikääntymisprosessit etenee mutenkin kehossa, ei se estrogeeni ainoa juttu ole. Tapahtuuhan se miehillekin, joilla ei sellaista hormoniromahdusta tapahdu.

Korvaushoito nimenomaan tutkitusti vähentää ihon rypistymistä vaihdevuosi-iässä ja sen jälkeen, älä levitä väärää tietoa. Tässä linkki tutkimustietoon sekä suora lainaus:

Eipä ole kauaa kun joku lääkäri iltalehdessä sanoi, että naiset käyttävät ilman reseptiä saatavia alapäävoiteita kasvoille ja tyyppi sanoi, että maailmalla on sellaisia ihan oikeasti kasvoille tarkoitettuja rasvoja.

Joten niitä sais käyttää. Pitäs muuten muistaa apteekkireissulla 

Vierailija
51/87 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle lääkäri nauroi päin naamaa vuosi sitten että voi kuule kun sä et todellakaan saa mitään hormonikorvaushoitoja, sulla on niin korkea verenpaine, hahhahhaa. Kärsin ihan helvetillisistä vaihdevuosioireista, kuumista aalloista yms. Nyt sitten ostin luontaistuotteita kun en muuta apua kuulemma tule saamaan. Lääkäri tosin kielsi ne luontaistuotteetkin multa.

Vierailija
52/87 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla alkoi kanssa 47-vuotiaana.

Oon nyt 48, kuukautiset olleet kaksi vuotta poissa, niitä ei ole ikävä!

Edelleen kyllä työstän asiaa, mutta vähitellen tähän tottuu. Mulla oli tosi rankat esivaihdevuodet mielialaongelmineen. Nyt ne on helpottaneet. Isoin haaste on aamuyön unettomuus.

Oon kyllä vanhentunut parissa vuodessa tosi paljon. Se tuntuu vähän kurjalta, oon aiemmin ollut nuoren näköinen. Pieniä kremppoja on myös.

Työuraa jäljellä 20 vuotta. Sen suhteen ehtii vaikka mitä! Ja omille harrastuksille tulee vähitellen tilaa, kun kuskaukset vähenevät. Meillä nuorin 9-vuotias, joten kuskauksia kyllä vielä riittää.

Mistä sä tiedät eläväsi 20 vuotta terveenä?

Vierailija
53/87 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin esivaihdevuodet tekee jo tuloaan. Ikää 43v. Hikoilua ja yöheräämistä. 

Vierailija
54/87 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle lääkäri nauroi päin naamaa vuosi sitten että voi kuule kun sä et todellakaan saa mitään hormonikorvaushoitoja, sulla on niin korkea verenpaine, hahhahhaa. Kärsin ihan helvetillisistä vaihdevuosioireista, kuumista aalloista yms. Nyt sitten ostin luontaistuotteita kun en muuta apua kuulemma tule saamaan. Lääkäri tosin kielsi ne luontaistuotteetkin multa.

Mene toiselle lääkärille. Verenpaine ei ole este jos se on esim lääkkeellä kurissa.

Tupakointi ja lihavuus voi olla? Varsinkin jos on molemmat.

Vierailija
55/87 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täälläkin esivaihdevuodet tekee jo tuloaan. Ikää 43v. Hikoilua ja yöheräämistä. 

Etsi lääkäri joka ymmärtää esivaihdevuosia. Turha kärsiä. Siis jos haluat oireita hoitaa hormonein

Vierailija
56/87 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaali aika, mutta tarkoitatko siis varsinaisia vaihdevuosia vain esivaihdevuosia.

Itselläni esivaihtarit alkoivat suunnilleen 40 vuoden iässä, tosin ymmärsin vasta paljon myöhemmin että oireet johtuivat niistä.

Olen nyt 50v ja toistaiseski vielä tulee kuukautiset 

Vierailija
57/87 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin. Gynekologini sanoi että nainen voi tulla raskaaksi niin kauan kuin on aktiivisia munasoluja, ja niitä voi olla reilusti yli 50-vuotiaillakin, myös sen jälkeen kun vaihdevuodet ovat päällä.

Niin, voi olla pitempäänkin.

Vierailija
58/87 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän monta reilusti yli viisikymppistä, ovat todella nuorekkaita ja terveitä. Kuukautiset suojelevat terveyttä. 

Vierailija
59/87 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa siis olla elämä ohitse...ompeluseurat tai joku hengellinen toiminta kutsuu jäljellä oleviksi vuosiksi...ehkä ukkosikin kattellee jo nuorempaa..

Vierailija
60/87 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, olen 48 ja vielä ei mitään oireita mitkä varsinaisesti tunnistaisin vaihdevuosioireiksi, en tiedä mitä odottaa ja toisaalta tässä iässä kaikki mahdolliset vaivat tuntuu olevan vaihdevuosista johtuvaa.

Hormonikierukka joten se vie kuukautiset mennessään, mutta ihan säännölliset menkkaoireet siitä huolimatta (rinnat aristaa, turvotusta ja joskus pienen pienesti vuotoa).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme