Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaihdevuodet alkoi ja olen "vasta" 47-vuotias

Vierailija
20.05.2024 |

Onko tämä keskimääräisesti aikaisin? 

Vertaislukuja kiitos!

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitääm oireita. Tyttönen olen ja siltä myös näytän. Ikää vasta 46.  BMI 20. Samat mitat kuin tullessani täysi-ikäiseksi 90-luvulla.

oikeaa ikääni ihmetellään aina. Minulle tulee juuri 40 vuotta täyttäneet kertomaan kuinka juuri täyttivät JO 40.  Että odotapa kun olet tässä iässä.

heillä juonteita silmissä, otsassa

koska itselläni ei ole, niin pitävät kai nuorempana.

en henno kertoa, että täytin 40 pian seitsemän vuotta sitten.

Tämä selvä Marko!

Vierailija
22/87 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräällä tuttavallani alkoivat 32-vuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräällä tuttavallani alkoivat 32-vuotiaana.

Minä tiedän monta, joiden pre-menopaussi on alkanut reilusti ennen neljääkymppiä.

Vierailija
24/87 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, 47 vuotiaiisaa ei ole enää rypyttömyyden hehkuttajiaja syy on normaali.

siksi nauran 35-39 vuotiaille jotka hehkuttaa kuinka papereita kysytty, joka ei sinänsä yhtään ihmeellistä, koska siinä iässä ei olekaan vielä ns. Ikääntyminen eikä ESTROGEENIN väheneminen; alkanut, joten ihon pitääki olla RYPYTÖN. 

Ei estrogeeni merkittävästi tuohon vaikuta. Jos vaikuttaisi, niin hormonikorvaushoito vähentäisi rypistymistä, mitä se ei tutkitusti tee. Ikääntymisprosessit etenee mutenkin kehossa, ei se estrogeeni ainoa juttu ole. Tapahtuuhan se miehillekin, joilla ei sellaista hormoniromahdusta tapahdu.

Korvaushoito nimenomaan tutkitusti vähentää ihon rypistymistä vaihdevuosi-iässä ja sen jälkeen, älä levitä väärää tietoa. Tässä linkki tutkimustietoon sekä suora lainaus:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3772914/

Following menopause many women detect a swift commencement of skin aging; skin becomes thinner with decreased collagen content, decreased elasticity, increased wrinkling and increased dryness. Many of these effects can be reversed by estrogen replacement which increases epidermal hydration, skin elasticity and skin thickness as well as reducing skin wrinkles and augmenting the content and quality of collagen and the level of vascularisation.

Vierailija
25/87 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 44 kun fsh osoitti vviden alkaneen. Viimeiset kk oli muistaakseni 48-v. Eli aika nuorena loppui se show.

Vierailija
26/87 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoi 46v. Alakulo, huimaus, nivelkivut ja palelu. 

Vierailija
27/87 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä hain avut 44-vuotiaana, kun lakkasin nukkumasta ja hikoilin yöt. Itsekin luulin, että oireiden aika olisi vasta viidenkymmenen jälkeen, väärin.

Mitä apuja tähän saa, estrogeenejä? Täytin juuri 44, ja samat oireet alkaneet.

Menet gynelle, joka kirjoittaa hormonireseptin. Viikon sisällä loppui hikoilut ja kaikki muu kurjuus, mitä vaihdevuodet toi. Olin 48 silloin. Ei e1nää kuukautiskipuja, ei tartte ostaa siteitä, tamponeja, ei päänsärkyjä, ei hirveitä vatsakipuja ennen vuodon alkamista. Olen vapaa!

Vierailija
28/87 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitääm oireita. Tyttönen olen ja siltä myös näytän. Ikää vasta 46.  BMI 20. Samat mitat kuin tullessani täysi-ikäiseksi 90-luvulla.

oikeaa ikääni ihmetellään aina. Minulle tulee juuri 40 vuotta täyttäneet kertomaan kuinka juuri täyttivät JO 40.  Että odotapa kun olet tässä iässä.

heillä juonteita silmissä, otsassa

koska itselläni ei ole, niin pitävät kai nuorempana.

en henno kertoa, että täytin 40 pian seitsemän vuotta sitten.

Tämä selvä Marko!

Koita selvitä kateudessasi. Tilaa vaikka esteettinen hoito!

Vierailija
29/87 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

siksi nauran 35-39 vuotiaille jotka hehkuttaa kuinka papereita kysytty, joka ei sinänsä yhtään ihmeellistä, koska siinä iässä ei olekaan vielä ns. Ikääntyminen eikä ESTROGEENIN väheneminen; alkanut, joten ihon pitääki olla RYPYTÖN. 

Pitää ja pitää. Kyllähän joillain on näkyviä ryppyjä jo ennen kolmeakymppiä. Ei se niin harvinaista ole. 

Vierailija
30/87 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kai sä kuitenkin osaat googlettaa? Tilastoja löytyy. Itse olen 48 v ja vaihdevuodet alkoi justiinsa. Pidin ihan normaalina.

Vierailija
31/87 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä hain avut 44-vuotiaana, kun lakkasin nukkumasta ja hikoilin yöt. Itsekin luulin, että oireiden aika olisi vasta viidenkymmenen jälkeen, väärin.

Menet gynelle, joka kirjoittaa hormonireseptin. Viikon sisällä loppui hikoilut ja kaikki muu kurjuus, mitä vaihdevuodet toi. Olin 48 silloin. Ei e1nää kuukautiskipuja, ei tartte ostaa siteitä, tamponeja, ei päänsärkyjä, ei hirveitä vatsakipuja ennen vuodon alkamista. Olen vapaa!

Mitä hormoneja? Itsellä Terolut kuureina ja aina tulee vuoto ja menkkamaiset kivut.

Vierailija
32/87 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää ja pitää. Kyllähän joillain on näkyviä ryppyjä jo ennen kolmeakymppiä. Ei se niin harvinaista ole. 

Kasvoissa keskeisiä ryppyjen aiheuttajat ovat auringon säteily ja ilmeet. Jos olet ilmeetön ja pysyt varjossa, ihosi voi nelikymppisenä olla lähes rypytön kasvoista, vaatteiden alla oleva ihohan on yleensä nelikymppisellä sileä. Estrogeenin väheneminen kiihdyttää ihon vanhenemista ja ryppyyntymistä.

Vierailija
33/87 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi kuumat aallot, yöhikoilu (likomärät lakanat), rytmihäiriöt ja mielialamuutokset jo 25-vuotiaana. Oli jännä hakea apua, kun ehdotettiin vaihdevuosia ennen iän kysymistä. Olivatkin ahdistus- ja stressioireita sekä raudanpuute.

Vierailija
34/87 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hormoneja? Itsellä Terolut kuureina ja aina tulee vuoto ja menkkamaiset kivut.

Estrogeeni geelinä tai laastarina (näissä ei veritulppariskiä) ja keltarauhashormoni hormonikierukasta ovat suositelluin yhdistelmä.

Vierailija
35/87 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hormonikorvaushoito, riittääkö tarkennus. En muista merkkiä, gyne osaa katsoa oikean.

Vierailija
36/87 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttävätkö naiset, joilla kuukautiset loppuvat myöhään (esimerkiksi 55 v.) tavallista nuoremmilta? Koska estrogeeniä on paljon omasta takaa. Tupakointi ja epäterveelliset elämäntavat varhentavat menopaussia.

Vierailija
37/87 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla loppuivat kuukautiset tuon ikäisenä kuin seinään ilman mitään ennakkovaroitusta:D

Vierailija
38/87 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensiksi pahoittelut, ja toiseksi se että tämä minun tekstin ei ole tarkoitus loukata ketään. Vaimo (47v) on muuttunut nykyään aivan sietämättömäksi kun on se aika kuukaudesta. Muut, ne väliajat on edelleen ja oikein leppoisaa yhdessä oloa. Muutos on ollut todella silmiin (ja myös korviin) pistävää. Järkipuhe on silloin täysin turhaa, tahallaan väärin ymmärryksiä ja kirjaimellisesti näyttää olevan älli kateissa. Eli kannattaako suositella jotain hormonihoitoa joilla tuota oireilua saisi vähennettyä, ja onko siitä apua? Tätä on nyt jatkunut noin vuoden ajan ja järjettömyyden kesto on keskimäärin viikon/kuukausi.

Vierailija
39/87 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sen näkee naamasta ja olemuksesta, kuka on menopaussi-ikäinen. Näyttää vaan vanhalta. 

Vierailija
40/87 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näyttävätkö naiset, joilla kuukautiset loppuvat myöhään (esimerkiksi 55 v.) tavallista nuoremmilta? Koska estrogeeniä on paljon omasta takaa. Tupakointi ja epäterveelliset elämäntavat varhentavat menopaussia.

Kun munasolut loppuvat, ne loppuvat, vaikka olisi kuinka paljon estrogeeniä.