Vaihdevuodet alkoi ja olen "vasta" 47-vuotias
Onko tämä keskimääräisesti aikaisin?
Vertaislukuja kiitos!
Kommentit (87)
siis monella alkaa jo 40v, eli sulla on se mediaani täydellinen. Muuten suojaa sohva, vuodet mm Jysk myy vanulevyjä. Itellä olli 3 sihauspatjan päällä oli jo ennen menoakin,,helle, yms menkkavara jne. mutta oli tarpeeseen. Ne nopeet pestä ja kuivuu 2h. Se hitonmaoinen hiki kirvahtaa yks kaks, että piti naamaa pyyhkiä kaupassa. Sohva täyssuojattu.
Ja monilla kestää 10 vuotta!!!!!! Joo-o.mutta hellittää loppupäästä. Ja sit,kuulehan, nenä kasvaa, et naura, siis oikeasti- Nenä pidentyy ja muutenki kaik mennee päin vvvv ei häävi elämänvaihde. Limakalvot kuivuu, emätin lyhenee mutta nenä kasva, kiva ola wanha akka. Mutta kivaa ja tunnelmallista syksyä sulle.
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkoi kanssa 47-vuotiaana.
Oon nyt 48, kuukautiset olleet kaksi vuotta poissa, niitä ei ole ikävä!
Edelleen kyllä työstän asiaa, mutta vähitellen tähän tottuu. Mulla oli tosi rankat esivaihdevuodet mielialaongelmineen. Nyt ne on helpottaneet. Isoin haaste on aamuyön unettomuus.
Oon kyllä vanhentunut parissa vuodessa tosi paljon. Se tuntuu vähän kurjalta, oon aiemmin ollut nuoren näköinen. Pieniä kremppoja on myös.
Työuraa jäljellä 20 vuotta. Sen suhteen ehtii vaikka mitä! Ja omille harrastuksille tulee vähitellen tilaa, kun kuskaukset vähenevät. Meillä nuorin 9-vuotias, joten kuskauksia kyllä vielä riittää.
Minä pidin menkoista. oli kovat kivut,jopa oksensin,mutta se sen jälkeinen viikko,oli upeeta, iho kirkastui,jopa usko tai älä,silmät olivat kirkkaammat. naiset, teille vinkki tai faktaa. ölöä ikinä mene kampaamoon ovulaatio väli menkat. mikään ei onnistu,ei väri eikä edes leikkaus. aina vaan menkoista sen jälkeinen viikko. voi kun te muistaisitte tämän sielun siskot. kerro tätä sanomaa nyt yöpaikalla ja miniälle,tyttärille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkoi kanssa 47-vuotiaana.
Oon nyt 48, kuukautiset olleet kaksi vuotta poissa, niitä ei ole ikävä!
Edelleen kyllä työstän asiaa, mutta vähitellen tähän tottuu. Mulla oli tosi rankat esivaihdevuodet mielialaongelmineen. Nyt ne on helpottaneet. Isoin haaste on aamuyön unettomuus.
Oon kyllä vanhentunut parissa vuodessa tosi paljon. Se tuntuu vähän kurjalta, oon aiemmin ollut nuoren näköinen. Pieniä kremppoja on myös.
Työuraa jäljellä 20 vuotta. Sen suhteen ehtii vaikka mitä! Ja omille harrastuksille tulee vähitellen tilaa, kun kuskaukset vähenevät. Meillä nuorin 9-vuotias, joten kuskauksia kyllä vielä riittää.
Minä pidin menkoista. oli kovat kivut,jopa oksensin,mutta se sen jälkeinen viikko,oli upeeta, iho kirkastui,jopa usko tai älä,silmät olivat kirkkaammat. naiset, teille vinkki tai faktaa. ölöä ikinä mene kampaamoon ovulaat
Voi jumalauta hyi. Eikö sinulle muuta jaettavaa ja perintöä ole kuin hormonitoimintasi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkoi 41-vuotiaana, mutta vieläkin menkat ajoittain tulee, täytän 50 kesällä. Saisi jo kyllä loppuakin. Mulla on kyllä mennyt vaihdevuodet tosi helposti, lähinnä vuotojuttuja on ollut, eli välillä pitkien menkkapaussien jälkeen ollut uskomattomat pitkät niagaravuodot, mutta niistäkin on selvitty. Kuumia aaltoja, mielialaongelmia, kipuja, väsymystä, unettomuutta ei ole mulla ollut ollenkaan. Eilen luin täältä, että asian saattaisi selittää se että olen keskivartalolihava. Täällä oli linkki artikkeliin, että keskivartaloläski tuottaa estrogeeniä, ja se helpottaa vaihdevuosioireita vaihdevuosi-iässä.
pitää myistaa ns menkat onkin vain limakalvon tyjennys, eli munasolu ei irtoa ennä monilla naisilla menee nuo kaksi sekaisin. suomennettuna, et tule raskaaksi,et ole hedelmällinen.mutta joo, kauheeta on, siis kauheeta, voisin sanoa ,,no en kiroa.. sulle muuten kivaa syksyä. hyvin kirjoitit kiva nainen. heippa
Minulla alkoi jo 48 v. Aion pitää terveydestäni huolta ja ajatella valoisasti. Gyne oli tosin sitä mieltä, että seksin ei tarvitse enää kuulu vv-ikäiselle.
Vierailija kirjoitti:
Mulla menkat loppu 41 vuotiaana,siitä vuoden päästä piti hakea apua hormonikorvaus hoidosta uni ja muihin ongelmiin,55 vuotiaana lopetin pillerit ja sen jälkeen kaikki on ollut ihan okei.nyt 64v.
no et sitten pelännyt syöpäriskiä,mitä noista korvaavista tulee, mun tutu 3 sai syövän,,jälkikäteen arvaat vaan kumman valitsen se saaa..nan paska olo vai syöpä.
Hormoneja ei kannata missään nimessä käyttää!!!
Nyt kun itse kärsii esivaihdevuosioireista, olen 45-v, niin huomannut kuinka vähän näistä oireista puhutaan ja valistetaan. Omat oireilut alkoivat 38-v kierron lyhenemisellä ja vuodon runsastumisella. Nuo oli ensimmäiset. Olin aivan ihmeissäni ja huolestunutkin. Sitten tuli inhottavat kuumat aallot, mielialan vaihtelut, ärtyneisyys. Nyt on tullut yöhikoilut ja itkuherkkyys kaiken tuon aikaisemman lisäksi.
Välillä olen niin kyllästynyt tähän. Olen kuin joku kärttyinen akka nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Näyttävätkö naiset, joilla kuukautiset loppuvat myöhään (esimerkiksi 55 v.) tavallista nuoremmilta? Koska estrogeeniä on paljon omasta takaa. Tupakointi ja epäterveelliset elämäntavat varhentavat menopaussia.
Heheh, ei se ulkonäköön vaikuta. Kauniit ovat kauniita vanhoinakin. Me muut... noh, minä en näytä kai päivääkään alle 70-vuotiaalta, olen keski-ikäinen täti.
Täytän kohta 56 vuotta ja nyt taitaa vuodot vihdoin olla ohi. Elämäntapani ovat terveelliset, en ole koskaan polttanut ja viiniä juon muutaman lasillisen vuodessa, normaalipainoinen, mutta en näytä nuorelta ja kauniilta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaali aika. Lisääntymisikäsi on ohi. Vanhuus tekee tuloaan.
Tai paras aika tähän mennessä. Näin ainakin minulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräällä tuttavallani alkoivat 32-vuotiaana.
Minä tiedän monta, joiden pre-menopaussi on alkanut reilusiti ennen neljääkymppiä.
Mistä tuon tarkalleen tietää mikä on mitä?
Mulla oli jäätävä pemssioireilu (ehkä pmdd) johon hankin kierukan, ja tuohan muutti asian. Olin vähän yli 40.
Nyt viisikymppisenä oikein mikään ei enää ahdista. Nukun hyvin. Ei syöpötytä. Otan pientä estrogeenilisää. Parempi nyt on vointi kuin 10v sitten.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun itse kärsii esivaihdevuosioireista, olen 45-v, niin huomannut kuinka vähän näistä oireista puhutaan ja valistetaan. Omat oireilut alkoivat 38-v kierron lyhenemisellä ja vuodon runsastumisella. Nuo oli ensimmäiset. Olin aivan ihmeissäni ja huolestunutkin. Sitten tuli inhottavat kuumat aallot, mielialan vaihtelut, ärtyneisyys. Nyt on tullut yöhikoilut ja itkuherkkyys kaiken tuon aikaisemman lisäksi.
Välillä olen niin kyllästynyt tähän. Olen kuin joku kärttyinen akka nykyään.
Kokeile kierukkaa jos et lapsesta haaveile.
Vierailija kirjoitti:
Mulle lääkäri nauroi päin naamaa vuosi sitten että voi kuule kun sä et todellakaan saa mitään hormonikorvaushoitoja, sulla on niin korkea verenpaine, hahhahhaa. Kärsin ihan helvetillisistä vaihdevuosioireista, kuumista aalloista yms. Nyt sitten ostin luontaistuotteita kun en muuta apua kuulemma tule saamaan. Lääkäri tosin kielsi ne luontaistuotteetkin multa.
Hoida verenpaine kuntoon, niin ei ole esteenä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla alkoi jo 48 v. Aion pitää terveydestäni huolta ja ajatella valoisasti. Gyne oli tosin sitä mieltä, että seksin ei tarvitse enää kuulu vv-ikäiselle.
Tuohan on jokaisen oma asia mutta jos ei edes kaipaa niin valinta on aika helppo. Ja mitä sitten. Vaikka tätä miten koetettaisiin manipuloida, kertoo juuri aikamme perverssiydestä.
Minua ei häiritse vanheta, nuoruus tuli jo nähtyä.
Ja kun elää terveellisesti, ei tule rajuja vaihdevuosioireita. Ennenkin pärjättiin ilman hormonihoitoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on jokaisen oma asia mutta jos ei edes kaipaa niin valinta on aika helppo. Ja mitä sitten. Vaikka tätä miten koetettaisiin manipuloida, kertoo juuri aikamme perverssiydestä.
Minua ei häiritse vanheta, nuoruus tuli jo nähtyä.
Perverssiä, jos vv-ikäinen harrastaa seksiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkoi juuri. Olen 43 v.
Oikeasti?
Minä olen 43, ja raskaana.
Äidilläni alkoi vaihdevuodet yli 50 vuotiaana, en nyt tarkkaa ikää tiedä. En minäkään ole vielä edes alkanut harmaantua, ryppyjä toki on. Ikänäköä ei vielä ole. Tosin eikai sillä vaihdevuosien kanssa ole tekemistä.
Onnittelut tulevan vauvan johdosta!
Minulla FSH oli kohonnut jo 31 v niin, että se tarkoitti vaihdevuosien alkaneen lähestyä. Asia selvisi lapsettomuustutkimuksissa, en enää voinut saada lasta siksi. 43 v oli niin pahat vaihdevuosioireet, että oli pakko alkaa käyttää hormonikorvaushoitoa.
Ei vaihtareissa oo mitään hyvää.