Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö niitä ylipitkiä lomia voida leikata virkamiehiltä? Säästöä!

Vierailija
19.05.2024 |

Ja eläkekerrointa laskea?

Onhan se koomista että virkamies tekee töitä vain 10 kk ja lomailee täydellä palkalla 2 kk (kun kikkailee)

Kommentit (106)

Vierailija
101/106 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis onhan tämä aika erikoista, kun on ns. pitkät lomat eli 38 lomapäivää vuodessa ja lauantai ei kuluta. Tarkoittaa siis lähes 2 kk lomaa vuodessa. Aika paljon vähemmällä virkamiesmäärällä selvittäisiin, jos olisi normilomat. Palkka on yksityiseen verrattuna ihan ok. Mut toki aika paljon muutenkin olisi tuossa töiden organisoinnissa parannettavaa. Päällekkäisiä tehtäviä yms. vaikka kuinka eri virastoissa ja osastoilla. Terveisiä eräästä ministeriöstä

Tuon saman 38 päivää lomaa saa kaikki kunnan työntekijät, kun on ollut töissä 15 vuotta, ei tarvitse olla virkamies. Pitkistä lomista nauttivat siivoojat, lastenhoitajat, huoltomiehet, toimistosihteerit, kirjastovirkailijat, maatalouslomittajat jne.

Vierailija
102/106 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis onhan tämä aika erikoista, kun on ns. pitkät lomat eli 38 lomapäivää vuodessa ja lauantai ei kuluta. Tarkoittaa siis lähes 2 kk lomaa vuodessa. Aika paljon vähemmällä virkamiesmäärällä selvittäisiin, jos olisi normilomat. Palkka on yksityiseen verrattuna ihan ok. Mut toki aika paljon muutenkin olisi tuossa töiden organisoinnissa parannettavaa. Päällekkäisiä tehtäviä yms. vaikka kuinka eri virastoissa ja osastoilla. Terveisiä eräästä ministeriöstä

Ei meillä palkata lomalaisten tilalle sijaisia. Työt vaan kasaantuu. Ja valtiolla olen. Ja tämän vuoksi pätkin lomani, jotta työt pyörii. (vaikka ei minun tehtävä olisikaan siitä huolehtia)

Itselläni oli samanlaista. Joskus oli kauheaa palata työhön kahden viikon loman jälkeen. Sähköposti oli täynn

Muistan, kun aikoinaan olin työhaastattelussa ja minulla kysyttiin, miten siedän sitä, ettei työpöytä ole koskaan tyhjä. Minusta tuo oli itse asiassa aika hyvä kysymys. Valtiolla/julkisella tehdään lakisääteisiä tehtäviä, se työtehtävien virta on lakkaamaton, sitä mukaan kun saat purettua työjonoa, tulee saman verran lisää. Se on työn luonne. Lisää tekemällä saat purettua jonoja, mutta lisää tulee, ja esim. bonusta tai ylityökorvausta et saa.

Tämä toki tarkoittaa juuri sitä, että lomien aikana työt kasaantuvat. Ensimmäisinä vuosina minäkin stressasin asiaa ja pätkin lomiani, koska ahdisti työjonon lisäksi kärkkäät asiakkaat. Nykyään olen hyväksynyt asian, tiedostan että lomaltapaluu on ruuhkaisaa aikaa, tämä on työn luonne. Sille en voi mitään, ettei enää palkata lomasijaisia kuten vielä joskus 15-20 vuotta sitten tehtiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/106 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä palkata lomalaisten tilalle sijaisia. Työt vaan kasaantuu. Ja valtiolla olen. Ja tämän vuoksi pätkin lomani, jotta työt pyörii. (vaikka ei minun tehtävä olisikaan siitä huolehtia)

Itselläni oli samanlaista. Joskus oli kauheaa palata työhön k

Juuri tämä. Harva hyäksyisi yksityisellä 3700 e/kk palkalla sen, että loman jälkeen pöydällä on kuukauden työt odottamassa ja uutta tulee koko ajan lisää eikä edes harkita sitä, että olisi sijainen apuna. Valtiolla voi monen mielestä olla pitkät lomat, mutta niiden vastapainona on ihan itse tehtävänä 12 kk työmäärä.

Vierailija
104/106 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisen sektorin julkeat virkanilkit leuhkivat sitten vielä 5 viikon kesälomillaan yksityisen alan duunareille, että mites ne teidän kesälomat, ai vaan 4 viikkoa, vieläkin, etkös sä ole jo ollut yli 10 vuotta siinä firmassa...

Oikeastiko? Meillä firmassa on 6-8 vko palkallista kesälomaa ihan paikallisella sopimisella. Ja siihen talvilomat päälle.

Vierailija
105/106 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä munkin yksityisellä puolella olevalla puolisolla on aina ollut vähintään 4 viikon kesäloma, reilu joululoma ja viikon talviloma. Usein on pitänyt syyslomaakin.

Toki yksityisellä puolella on enemmän paikallista sopimusta ja jos olet hyvässä asemassa, sinulla on enemmän neuvotteluvaraa ja etuuksia. Julkisella näistä neuvotellaan virkaehtosopimuksissa yms. ja etuudet jakautuu oikeudenmukaisemmin. 

Vierailija
106/106 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin kumminkin että myös näistä etuuksista voisi leikata.

Koska muualla maailmassa on paljon lyhyemmät lomat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän