Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö niitä ylipitkiä lomia voida leikata virkamiehiltä? Säästöä!

Vierailija
19.05.2024 |

Ja eläkekerrointa laskea?

Onhan se koomista että virkamies tekee töitä vain 10 kk ja lomailee täydellä palkalla 2 kk (kun kikkailee)

Kommentit (106)

Vierailija
81/106 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te aina haluatte huonontaa omia oikeuksianne?

Sen sijaan että pohtisitte eikö kaikkien oikeuksia pitäisi parantaa?

Tää on just niin suomalaista menoa. Potkitaan vaan kaikki muita koko ajan, ei edes ajatuksessa pysty eikä kykene miettimään että jonkin asia olisi paremmin kaikille.

Vierailija
82/106 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta saatte sitä mitä niin kovasti olette vuosia ruinanneet. Kun paikallisesti aletaan sanella sopimuksia, voitte heittää hyvästit kaikille eduille. Siitä kyl riemu syntyy kun suomalainen pääsee elämään suomalaista unelmaa, missä suomalainen tallotaan mutaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/106 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiseltä sektorilta pitäisi poistaa lauantait kuluttamasta lomapäiviä. Ei lauantai ole työpäivä.

Vierailija
84/106 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kunnalla työsuhteessa. Lomat 15 vuoden jälkeen 38 päivää ja lomarahat otan vapaana eli 19 pvä lisää. Yhteensä lomaa siis 11,4 viikkoa. Ihanaa, auttaa jaksamaan. 

Vierailija
85/106 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi virkamies on erityisasemassa? Ehkä ennen pidettiin viranomaista tärkeänä mutta nykyään enemmän byrokraattina.

Vierailija
86/106 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikataan kaikilta kaikki lomat pois! Säästöä ja tasa-arvoa! Aikuinen ihminen ei mitään lomaa tarvitse.

Vierailija
87/106 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi virkamies on erityisasemassa? Ehkä ennen pidettiin viranomaista tärkeänä mutta nykyään enemmän byrokraattina.

KVTES on kunnallinen virka ja TYÖehtosopimus, joka koskee myös kunnan siivoojia, keittäjiä ja huoltomiehiä. 

Vierailija
88/106 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotain etuja niilläkin on oltava, kun palkat on kuitenkin keskimäärin pienempiä kuin yksityisellä sektorilla.

Jos julkisella puolella ei olisi mitään etuja, niin monet siirtyisivät yksityiselle.

4. Vuosilomalain mukaan lomaa kuluu viikossa kuusi päivää eli myös lauantai on lomapäivä.

Kunnallisessa virka- ja työehtosopimuksessa (KVTES) ja Hyvinvointialueiden yleinen virka- ja työehtosopimuksessa (HYVTES) on sovittu, että vuosiloma kuluttaa viisi lomapäivää viikossa.

https://www.tehylehti.fi/fi/lomankertyminen

Pitkät lomat kertyy, kun lauantaita ei lasketa lomapäiväksi. Sairaanhoitopiirit ja kunnat ovat Suomen suurimmat työnantajat. Mikä yksityinen taho heidät työllistää? 

Et ole sitten sattunut huomaamaan, että sote-alalla on huutava työvoimapula jo nyt? Ihmiset voivat vaihtaa kokonaan alaa. Ja nuoret eivät enää hakeudu edes koulutukseen. 

Jos alalla on p aska palkka, huonot työolot ja surkeat edut, niin ei niissä hommissa parhaat pysy.

Vierailija
89/106 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työtaakkaanne on pieni verrattuna yksityiseen sektoriin jos tuo on mahdollista. Tuollainen on mahdollista, kun 8 tunnin työpäivää varten on vain 6 tuntia töitä. Olen yksityisellä ja pomon olisi pakko valita ylitöiden teettämisen tai homman kesken jättämisen väliltä."

Ei onnistu näköjään lainaus muulla tavalla. Siis mistä sinä tiedät minun työtaakkani? Ei minun työssä yksinkertaisesti voi saada hommia valmiiksi, vaikka tekisi ympäripyöreitä työpäiviä. Niitä tulee koko ajan. Ja ylitöistä ei makseta senttiäkään lisää ellei ole ylityömääräys ja sitä harvoin saa. Silti on vaan venyttävä ja vanuttava ja osalla leikkaantuu jatkuvasti tunteja pois, kun ei ehdi pitää. Eihän se tietenkään näin saisi olla, mutta itseäni kyllä ärsyttää nämä valtion työn vähättelijät. Tätä työtä kun ei edes yksityisellä tehdä niin turha siitä on hoidella, että ei ole tekemistä. 

Vierailija
90/106 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisen sektorin julkeat virkanilkit leuhkivat sitten vielä 5 viikon kesälomillaan yksityisen alan duunareille, että mites ne teidän kesälomat, ai vaan 4 viikkoa, vieläkin, etkös sä ole jo ollut yli 10 vuotta siinä firmassa...

Vierailija
91/106 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisen puolen palkkoja nostettiin aika reilusti Tarja Halosen kaudella. Eli ero yksityisen ja julkisen puolen välillä ei palkoissa ole enää niin suuri kuin joskus oli.

Julkisella puolella maksetaan ikälisiä ym., yksityinen puoli painottaa henkilökohtaista panosta. Eli hyville maksetaan, huonoille ei niin paljoa ja ihan huonot irtisanotaan. Julkisella puolella erottamiseen vaaditaan virkavirhe. Ja pitkään työpaikassa ollut, hyvä tai huono, saa parempaa palkkaa aina kuin uusi työntekijä.

Ja sitten kun aletaan puhumaan totta niin ainakaan valtiolla ei ikälisiä ole vaan nimenomaan henkilökohtaiset lisät. Valtaosa virkasuhteista ainakin meillä määräaikaisia. 

Vierailija
92/106 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olenko minä siis virkamies?

T. Varhaiskasvattaja

Onko sinulla virka?

Kyllä minäkin olen ns. virkamies, vaikka en ole mies eikä minulla ole virkaa. Toimin virkavastuulla, olen viranomainen. 

Viranhaltija on eri asia. En tiedä miksi tämä kaivelee sinua, mutta virkamies et ole. 

Virkamies on virkasuhteessa valtioon, viranhaltija kuntaan. Tässä ero.

Edelleen, virkamies on virkamies ja viranhaltija on viranhaltija, ei virkamies. 

Vierailija
93/106 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virkamiehet ovat sdp:n äänestysautomaatti samoin kuin työttömätkin. Siksi molempia halutaan mahdollisimman paljon lisää.

Samaan aikaan kun virkamiehet valittavat liian suuresta työmäärästä, hessut lomailevat kaksi kuukautta vuodessa. Todellisuus on myös että suuri osa virkamiehistä ei kelpaa yksityiselle sektorille, joten näiden lomien leikkaamisessa ei ole minkäänlaista riskiä.

Vierailija
94/106 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis onhan tämä aika erikoista, kun on ns. pitkät lomat eli 38 lomapäivää vuodessa ja lauantai ei kuluta. Tarkoittaa siis lähes 2 kk lomaa vuodessa. Aika paljon vähemmällä virkamiesmäärällä selvittäisiin, jos olisi normilomat. Palkka on yksityiseen verrattuna ihan ok. Mut toki aika paljon muutenkin olisi tuossa töiden organisoinnissa parannettavaa. Päällekkäisiä tehtäviä yms. vaikka kuinka eri virastoissa ja osastoilla. Terveisiä eräästä ministeriöstä

Ministeriössä olevana tiedät, että lomallakin tehdään töitä, sähköpostit katsotaan kerran päivässä jne., koska sijaisia ei ole ja töiden pitää sujua koko ajan. Monessa paikassa paras lomakohde on oma virasto.

Ehkä kannattaisi keskustella esimiehen kanssa tilanteesta. Mutta taitaa olla niin että tuo on sinun oma tapa toimia.

Sähköpostit voi siirtää.

Ja esimies vastaa töistä.

Vierailija
95/106 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi yksityispuolella maksetaan palkkoja? Ihme kommunismia! Miten me, jotka pidämme julkistaloutta yllä, voisimme hyväksyä tuollaista perseilyä?

Vierailija
96/106 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, miten lomaoikeus kertyy valtiolla, mutta on muitakin kv-tessiä käyttäviä työnantajia. Meillä 15 vuotta vuotta kertyy kaikesta työkokemuksesta, josta on hyötyä tehtävän hoitamisessa. Omalla kohdallani on siis kertynyt kaikesta. Olen töissä koulutuskuntayhtymällä. Minulle kertyi 38 päivää 42-vuotiaana. Ja samoihin aikoihin tai aiemmin on kertynyt työkavereillekin. Talossa olen ollut vasta viitisen vuotta määräaikaisissa työsuhteissa.

Vierailija
97/106 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aina tarvìtse olla virassa 15 vuotta, vaan aiempi työkokemus voidaan laskea lomapäiviin oikeuttavaksi työkokemukseksi.

Vierailija
98/106 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä että kaikki tietää täällä täsmälleen sen, että millaista virkamiesten työ on? Mistä ihmeestä voitte tietää? En minä ainakaan voi tietää, että millaista tuossa viereisellä omakotitalotyömaalla työskentevien miesten työ on. Joskus olen maalannut oman seinäni, mutta en varmaan pysty edes kuvittelemaan rakennusmiesten työtä ja sen eri vaiheita.

En myöskään pysty sanomaan lainkaan, että mitä ompelijana työskentelevä miehen täti oikein tekee. Verhot olen joskus lyhentänyt, mutta ei mitään käsitystä, että miten hän kaventaa pukutakkeja, muokkaa hääpukuja, tekee päällisiä sohvaan jne. 

Vierailija
99/106 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei aina tarvìtse olla virassa 15 vuotta, vaan aiempi työkokemus voidaan laskea lomapäiviin oikeuttavaksi työkokemukseksi.

Minulla ainakin valtiolla työskennellessä vain valtion työkokemus laskettiin, vaikka oli tehnyt vastaavaa työtä myös yksityisellä. 

Vierailija
100/106 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis onhan tämä aika erikoista, kun on ns. pitkät lomat eli 38 lomapäivää vuodessa ja lauantai ei kuluta. Tarkoittaa siis lähes 2 kk lomaa vuodessa. Aika paljon vähemmällä virkamiesmäärällä selvittäisiin, jos olisi normilomat. Palkka on yksityiseen verrattuna ihan ok. Mut toki aika paljon muutenkin olisi tuossa töiden organisoinnissa parannettavaa. Päällekkäisiä tehtäviä yms. vaikka kuinka eri virastoissa ja osastoilla. Terveisiä eräästä ministeriöstä

Miten ihmeessä sinä saat 2 kk lomaa 38 päivästä? Samalla tavalla 30 päivää tarkoittaa melkein 7 vko, kunhan hieman kikkailee.

Lisäksi 38 vrk saa vasta 15 työvuoden jälkeen eli pitää olla lähes 60 v ennen kuin tuo tulee täyteen. Nykyisin ei enää mennä töihin 25v iässä.

Hah, mulla tulee 15 vuotta täyteen juuri ennen kuin täytän 40 vuotta :D T: Lakimies valtiolla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi