Eikö niitä ylipitkiä lomia voida leikata virkamiehiltä? Säästöä!
Ja eläkekerrointa laskea?
Onhan se koomista että virkamies tekee töitä vain 10 kk ja lomailee täydellä palkalla 2 kk (kun kikkailee)
Kommentit (106)
Pidemmät lomat, pienempi palkka.
Tämä aina unohtuu noilta viranhaltijoilta jotka katsoo kumpaakin asiaa erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain etuja niilläkin on oltava, kun palkat on kuitenkin keskimäärin pienempiä kuin yksityisellä sektorilla.
Jos julkisella puolella ei olisi mitään etuja, niin monet siirtyisivät yksityiselle.
4. Vuosilomalain mukaan lomaa kuluu viikossa kuusi päivää eli myös lauantai on lomapäivä.
Kunnallisessa virka- ja työehtosopimuksessa (KVTES) ja Hyvinvointialueiden yleinen virka- ja työehtosopimuksessa (HYVTES) on sovittu, että vuosiloma kuluttaa viisi lomapäivää viikossa.
https://www.tehylehti.fi/fi/lomankertyminen
Pitkät lomat kertyy, kun lauantaita ei lasketa lomapäiväksi. Sairaanhoitopiirit ja kunnat ovat Suomen suurimmat työnantajat. Mikä yksityinen taho heidät työllistää?
Lomapäiviä tosiaan kuluu vaan 5pv viikko,mutta tasoituksen vuoksi niitä myös kertyy virkasuhteen alkuvuosina vähemmän. Edimerkiksi minä sain yksityisellä lomaa 30pv vuodessa eli 5 viikkoa, josta käytetään kesällä 4 ja talvella 1 viikko.
Julkisella lomaa kertyy 28pv vuodessa, josta käytän kesällä myös 4 viikkoa ja talvella viikon. 3 päivää jää ns yli, mutta esimerkiksi helatorstain yhteydessä käytin niistä jo yhden.
Ero ei siis ole useita viikkoja ellei ole ollut ns vanhojen sopimusten aikaan jo virassa ja olisi kohta jp eläkeikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Jotain etuja niilläkin on oltava, kun palkat on kuitenkin keskimäärin pienempiä kuin yksityisellä sektorilla.
Jos julkisella puolella ei olisi mitään etuja, niin monet siirtyisivät yksityiselle.
Etuja on työtahdin hitaus ja takuu siitä, että julkinen sektori ei voi mennä konkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä sinä saat 2 kk lomaa 38 päivästä? Samalla tavalla 30 päivää tarkoittaa melkein 7 vko, kunhan hieman kikkailee.
Lisäksi 38 vrk saa vasta 15 työvuoden jälkeen eli pitää olla lähes 60 v ennen kuin tuo tulee täyteen. Nykyisin ei enää mennä töihin 25v iässä.
Lomapäiviä kuluu julkisella puolella 5 viikossa. 38 päivää tarkoittaa siis lomana 7 viikkoa ja kolme päivää. Ei tarvitse kikkailla, näin se vaan menee.
Aika moni nelikymppinen saa tuon 38 päivää. Se kertyy kaikesta alan työkokemuksesta tai sellaisesta työkokemuksesta, josta katsotaan olevan hyötyä tehtävän hoitamisessa.
Miksi valtion henkilötilinpäätöksen mukaan 38 lomapäivään ei yllä edes 30% työntekijöistä, vaikka henkilöstön keski-ikä on yli 45 v?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis onhan tämä aika erikoista, kun on ns. pitkät lomat eli 38 lomapäivää vuodessa ja lauantai ei kuluta. Tarkoittaa siis lähes 2 kk lomaa vuodessa. Aika paljon vähemmällä virkamiesmäärällä selvittäisiin, jos olisi normilomat. Palkka on yksityiseen verrattuna ihan ok. Mut toki aika paljon muutenkin olisi tuossa töiden organisoinnissa parannettavaa. Päällekkäisiä tehtäviä yms. vaikka kuinka eri virastoissa ja osastoilla. Terveisiä eräästä ministeriöstä
Ei meillä palkata lomalaisten tilalle sijaisia. Työt vaan kasaantuu. Ja valtiolla olen. Ja tämän vuoksi pätkin lomani, jotta työt pyörii. (vaikka ei minun tehtävä olisikaan siitä huolehtia)
Työtaakkaanne on pieni verrattuna yksityiseen sektoriin jos tuo on mahdollista. Tuollainen on mahdollista, kun 8 tunnin työpäivää varten on vain 6 tuntia töitä. Olen yksityisellä ja pomon olisi pakko valita ylitöiden teettämisen tai homman kesken jättämisen väliltä.
Ne pitkät (38 pvä) lomat edellyttää 15 vuoden virkakokemusta (tai siihen rinnastuvaa). Ihmisillä tuntuu olevan käsitys, että kaikki olisi sen piirissä. Eivät ole. Itse olen ollut 12 vuotta valtiolla ja ihan saman 4 viikon kesäloman pidän ja noin viikon talviloman. Muutama päivä jää yli, joita käytän pitkin vuotta. Myönnän, että edessä häämöttävä 15v raja on kannustanut pysymään valtiolla. Kyllä varmasti itse kukin arvostaa vapaa-aikaa ihan sen oman työssäjaksamisen kannalta. Näistä töistä ei jäädä viisikymppisenä eläkkeelle tai tavoitella taloudellista riippumattomutta, kuten tuntuu olevan monen tutun haave ei-julkisella puolella. Ja siitähän lehdet on rummuttaneet vuosia- eikö se ollutkaan se the goal? Ei julkisen puolen lomaoikeus.
Voitaisiin. Olen itse pakkolomalla, koska HR käski pitämään lomat ennen toukokuun loppuun mennessä. Kukaan ei kuitenkaan minun hommiani hoida töissä, vaan ne odottavat siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etuja on työtahdin hitaus ja takuu siitä, että julkinen sektori ei voi mennä konkkaan.
Tänä vuonna lakkautetaan noin 10 000 virkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ne pitkät (38 pvä) lomat edellyttää 15 vuoden virkakokemusta (tai siihen rinnastuvaa). Ihmisillä tuntuu olevan käsitys, että kaikki olisi sen piirissä. Eivät ole. Itse olen ollut 12 vuotta valtiolla ja ihan saman 4 viikon kesäloman pidän ja noin viikon talviloman. Muutama päivä jää yli, joita käytän pitkin vuotta. Myönnän, että edessä häämöttävä 15v raja on kannustanut pysymään valtiolla. Kyllä varmasti itse kukin arvostaa vapaa-aikaa ihan sen oman työssäjaksamisen kannalta. Näistä töistä ei jäädä viisikymppisenä eläkkeelle tai tavoitella taloudellista riippumattomutta, kuten tuntuu olevan monen tutun haave ei-julkisella puolella. Ja siitähän lehdet on rummuttaneet vuosia- eikö se ollutkaan se the goal? Ei julkisen puolen lomaoikeus.
Eläköityminen viisikymppisenä ei ole mahdollista 99% suomalaisille. Lehtiin kirjoitellaan muutenkin ihan mitä sattuu riippumatta totuuspohjasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänä vuonna lakkautetaan noin 10 000 virkaa.
Yksityisellä menee enemmän.
Mistä tunnistaa taantuman? Kun julkisen puolen työntekijöiden etuja kadehditaan.
Vierailija kirjoitti:
Olenko minä siis virkamies?
T. Varhaiskasvattaja
Sinä olet lapsenlikka, joka on keksinyt itselleen muka hienon nimen.
Julkisen puolen työntekijöille pitäisi saada palkkakatto eli kaikille niille jotka saa palkkansa verorahoista. Palkkakatto voisi olla max 5000e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläköityminen viisikymppisenä ei ole mahdollista 99% suomalaisille. Lehtiin kirjoitellaan muutenkin ihan mitä sattuu riippu
No ei tietenkään ole. Silti ne kannustimet pysyä töissä on vähän eri luokkaa.
Jostain 4 viikon yhtenäisestä lomasta on ihan turha meillä kunnalla toimistossa haaveilla. Nyt on pitämättä vanhoja vielä ja uusia tullut 38. Sähköpostit katson vähintään joka toinen päivä lomallakin ja vastaan kiireellisiin tai siirrän jollekin toiselle. Otan keskelle lomaa tavallisesti jonkun kokonaisen työpäivänkin, saan ruuhkaa purettua - lomalta on mukavampi mennä töihin kun ei kerralla rysähdä kaikki tekemättömät eteen.
Ylitöitä meillä ei teetetä mutta niitä tehdään. Jos esimies määräisi, pitäisi maksaa ylityökorvaukset mutta me pöhköt vaan tehdään kaikki tarvittava ilman mitään määräyksiä. Tunti tunnista saa vapaana mutta kun kerkeis vapaat pitämään kun ne työt sinne vaan kasaantuu poissaollessa ja taas pitää tehdä pitkää päivää. Leikkuri käy kun on 25 tuntia plussaa.
Vierailija kirjoitti:
Toki, mutta tämän tulisi koskea kaikkea julkista puolta. Myös niitä hoitajia, joille maksetaan usein kunnallisella lähtökohtaisesti parempaa palkkaa, lisäksi on ylityöt, hälyrahat jne, joten kokonaisansiot voi olla hyvinkin korkeat. Virkamiehelle ei ylitöitä juuri maksella. Se on tunti tunnista vapaata.
Ainakin valtiolla annettiin työntekijöille pitemmät lomat, kun ei pystytty maksamaan työntekijöille kunnollista palkkaa. Ikävä kyllä ylimääräistä lomapäivää ei voi syödä päivälliseksi, ne eivät lämmitä kehoa pakkasella eivätkä anna eläkkeelle jääneelle riittävää toimeentuloa. Ja lauantai laskettiin lomapäiväksi, vaikka Suomessa on ollut viisipäiväinen työviikko jo kauan. Systeemi oli sen verran sekava, että joka vuosi joku kollega valitsi lomapäivät väärin, toisin merkitsi lomalistaan liian monta päivää tai liian vähän päiviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenko minä siis virkamies?
T. Varhaiskasvattaja
Onko sinulla virka?
Kyllä minäkin olen ns. virkamies, vaikka en ole mies eikä minulla ole virkaa. Toimin virkavastuulla, olen viranomainen.
Viranhaltija on eri asia. En tiedä miksi tämä kaivelee sinua, mutta virkamies et ole.
Virkamies on virkasuhteessa valtioon, viranhaltija kuntaan. Tässä ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki, mutta tämän tulisi koskea kaikkea julkista puolta. Myös niitä hoitajia, joille maksetaan usein kunnallisella lähtökohtaisesti parempaa palkkaa, lisäksi on ylityöt, hälyrahat jne, joten kokonaisansiot voi olla hyvinkin korkeat. Virkamiehelle ei ylitöitä juuri maksella. Se on tunti tunnista vapaata.
Ainakin valtiolla annettiin työntekijöille pitemmät lomat, kun ei pystytty maksamaan työntekijöille kunnollista palkkaa. Ikävä kyllä ylimääräistä lomapäivää ei voi syödä päivälliseksi, ne eivät lämmitä kehoa pakkasella eivätkä anna eläkkeelle jääneelle riittävää toimeentuloa. Ja lauantai laskettiin lomapäiväksi, vaikka Suomessa on ollut viisipäiväinen työviikko jo kauan. Systeemi oli sen verran sekava, että joka vuosi joku kollega valitsi lomapäivät väärin, toisin merkitsi lomalistaan liian monta päivää tai liian vähän päiviä.
Tämä epäkohta on pitkälti korjattu henkilökohtaisilla palkanlisillä, millä korvattiin ns. ikälisät. Eli palkka määräytyy vastuiden ja suoriutumisen perusteella. Toki, kun kyseessä on julkinen, on varmaan monta työpaikkaa, missä esihenkilön kaverit saa lisiä ja muut eivät.
Kateelliset voivat aina hakeutua itse valtiolle töihin jos siellä yksityisellä puolella harmittaa kovat suorituspaineet ja lyhyet lomat
Noin Venäjällä? Leikatkaa minun puolestani vaikka päänne. Olen Suomen valtion virkanainen, eikä minulla ole kuin 30 lomapäivää. Lieneekö miehillä sitten tuplaten. Lomakalenterin mukaan ei ainakaan meidän työssä.
Viikkoja saa vain kikkailemalla mm. pääsiäisen ja joulun aikaan. Toivottavasti saan nyt joulun aikaan 6 lomapäivällä 2 viikkoa lomaa.