Eikö niitä ylipitkiä lomia voida leikata virkamiehiltä? Säästöä!
Ja eläkekerrointa laskea?
Onhan se koomista että virkamies tekee töitä vain 10 kk ja lomailee täydellä palkalla 2 kk (kun kikkailee)
Kommentit (106)
Eipä olla niin mustavalkoisia. Joissain tapauksissa yksityisillä pienemmät palkat, joten kunnalla tuplaedut. Pidemmät lomat ja paremmat palkat. Eikös juuri sote alalla ole näin? Jotkut yksityiset maksaa sitä alinta mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis onhan tämä aika erikoista, kun on ns. pitkät lomat eli 38 lomapäivää vuodessa ja lauantai ei kuluta. Tarkoittaa siis lähes 2 kk lomaa vuodessa. Aika paljon vähemmällä virkamiesmäärällä selvittäisiin, jos olisi normilomat. Palkka on yksityiseen verrattuna ihan ok. Mut toki aika paljon muutenkin olisi tuossa töiden organisoinnissa parannettavaa. Päällekkäisiä tehtäviä yms. vaikka kuinka eri virastoissa ja osastoilla. Terveisiä eräästä ministeriöstä
Ei meillä palkata lomalaisten tilalle sijaisia. Työt vaan kasaantuu. Ja valtiolla olen. Ja tämän vuoksi pätkin lomani, jotta työt pyörii. (vaikka ei minun tehtävä olisikaan siitä huolehtia)
Itselläni oli samanlaista. Joskus oli kauheaa palata työhön kahden viikon loman jälkeen. Sähköposti oli täynnä saapuneita viestejä ja työpöydällä ja kaapeissa oli valtavasti saapuneita työtehtäviä. Asiakkaat moittivat puhelimessa, että kun te olette ollut lomalla, miksi te ette ollut työpaikalla hoitamassa tätä minun asiaani! Ensimmäisinä työpäivinä ei tiennyt mihin tarttua, kun tekemistä oli liikaa. Pelkästään saapuneiden sähköpostien läpikäymiseen meni joskus kaksi työpäivää loman jälkeen. Ne oli pakko lukea,, koska joskus jonkun asian tiedot olivat muuttuneet radikaalisti. Iloinen lomamieliala ja levännyt olo katosivat nopeasti niissä oloissa. Yhtenä vuonna itkin hysteerisesti ensimmäisenä työpäivänä oltuani työpaikalla vain 2 tuntia. Tilanne tuntui täysin toivottomalta. Sillä hetkellä olisin mielelläni vaihtanut jonkun kanssa, joka kadehtii valtion työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Moni noista pitkän loman ansanneista (virkasuhde kestänyt yli 15 vuotta) ei töiden puolesta ehdi pitämään kaikkia lomapäiviään. Niitä siirretään eteenpäin ja pidetään myöhemmin, osa vasta juuri ennen eläköitymistä. Ylitöistähän ei makseta, ei bonuksia tai muita kannustimia, vaan kertyneet tunnit saa pitää sitten vapaana, kun tai jos työt sallii. Osa tunneista menee leikkuriin. Kyllä ne lomat ihan oikeasti on ansaittu, joko tehtynä tunteina tai aikanaan neuvoteltu tes:eihin näin: lomapäiviä lisättiin, kun palkankorotuksia ei saatu. Samaa voi jokainen yrittää liittojensa kautta.
Poissaolojen tai lomien aikana ei palkata ketään tilalle. Ne työt jää odottamaan virkamiestä tai siirtyy kollegalle hoidettavaksi omien töiden oheen.
Olen eri, mutta tuosta viimeisestä kohdasta sen verran, että jos paikalla oleva kollega alkaa hoitaa lomalaisen töitä, niin kukaan ei silloin tee kyseisen kollegan omia töitä. Kukaan ulkopuolinen ei tunnu ymmärtävän tätä yksinkertaista asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Kateelliset voivat aina hakeutua itse valtiolle töihin jos siellä yksityisellä puolella harmittaa kovat suorituspaineet ja lyhyet lomat
Haetaan koko ajan, mutta satoja hakijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis onhan tämä aika erikoista, kun on ns. pitkät lomat eli 38 lomapäivää vuodessa ja lauantai ei kuluta. Tarkoittaa siis lähes 2 kk lomaa vuodessa. Aika paljon vähemmällä virkamiesmäärällä selvittäisiin, jos olisi normilomat. Palkka on yksityiseen verrattuna ihan ok. Mut toki aika paljon muutenkin olisi tuossa töiden organisoinnissa parannettavaa. Päällekkäisiä tehtäviä yms. vaikka kuinka eri virastoissa ja osastoilla. Terveisiä eräästä ministeriöstä
Ei meillä palkata lomalaisten tilalle sijaisia. Työt vaan kasaantuu. Ja valtiolla olen. Ja tämän vuoksi pätkin lomani, jotta työt pyörii. (vaikka ei minun tehtävä olisikaan siitä huolehtia)
Itselläni oli samanlaista. Joskus oli kauheaa palata työhön kahden viikon loman jälkeen. Sähköposti oli täynn
Monella asia on juuri näin. Eli nuo 8 ylimääräistä lomapäivää tarkoittaa, että töistä on selvittävä nopeammin ja anteeksipyydeltävä viiveitä asiakkailta, koska kukaan muu ei niitä tee.
Vierailija kirjoitti:
Pidemmät lomat, pienempi palkka.
Tämä aina unohtuu noilta viranhaltijoilta jotka katsoo kumpaakin asiaa erikseen.
Ei ole pienempi palkka. Kaupan alalla vuorotyössä saa vähemmän ja kaupan alalla vähemmän lomaa, juhlapyhinä joutuu olemaan töissä, jouluaattona saa normaalin palkan. Ja monella tradenomin koulutus kaupoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidemmät lomat, pienempi palkka.
Tämä aina unohtuu noilta viranhaltijoilta jotka katsoo kumpaakin asiaa erikseen.
Ei ole pienempi palkka. Kaupan alalla vuorotyössä saa vähemmän ja kaupan alalla vähemmän lomaa, juhlapyhinä joutuu olemaan töissä, jouluaattona saa normaalin palkan. Ja monella tradenomin koulutus kaupoissa.
Valtio irtisanoo tuhansia virkamiehiä ensi vuonna. Sinne vaan kauppaan jouluaattona normaalin työpäivän palkalla töihin.
Mitä helkkarin ylipitkiä lomia? Valtion lomakertymä on tasan vuosilomalain mukainen. Muilla aloilla voi olla työehtosopimus, joka on parempi kuin tuo. Ei julkisella ole mitään pekkasia sun muita.
Jos omasta (loma)rahastaan haluaa vaihtaa lomia ja työnantaja sen sallii, ihan varma on, että samat työt joutuu silti tekemään lyhyemmässä ajassa. Että en kadehtisi. Joskus työnantaja jopa kehottaa vaihtamaan lomarahoja vapaaksi, kun raha on tiukilla.
Valtiolla ja julkisella saa hoitaa 12-vuotiasta sairasta lasta kotona, kun yksityisellä 10-vuotiasta.
Kaikenlaisia etuja löytyy valtiolla ja julkisella verrattuna yksityisen puolen työpaikkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa julkisella puolella on tullut välillä virastokohtaisia kehoituksia ottaa lomarahat vapaina (säästötoimenpide). Lomat on nähty nimenomaan edullisempana työnantajalle kuin maksetut etuudet.
Olin aikoinaan valtiolla töissä. Pitkän työurani aikana otin kolme päivää vapaata lomarahan sijaan. Lomaraha oli tärkeä lisä pieniin tuloihin, joten siitä ei voinut luopua. Sen rahan avulla voi mennä esimerkiksi silmälääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Mitä helkkarin ylipitkiä lomia? Valtion lomakertymä on tasan vuosilomalain mukainen. Muilla aloilla voi olla työehtosopimus, joka on parempi kuin tuo. Ei julkisella ole mitään pekkasia sun muita.
Jos omasta (loma)rahastaan haluaa vaihtaa lomia ja työnantaja sen sallii, ihan varma on, että samat työt joutuu silti tekemään lyhyemmässä ajassa. Että en kadehtisi. Joskus työnantaja jopa kehottaa vaihtamaan lomarahoja vapaaksi, kun raha on tiukilla.
Ei kaupan alalla ole pekkasia.
4 viikkoa kesäloma ja 1 viikko talvilomaa.
Kaupan alalla saa hoitaa vain 10 - vuotiasta sairasta lasta kotona.
Onneksi kohta irtisanotaan tuhansia virkamiehiä.
Pääsevät näkemään, että yksityisellä on pienempi palkka ja vähemmän lomaa eikä saa välttämättä juhlapyhiä vapaaksi.
Ja hyvä jos saa edes täydet työtunnit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki, mutta tämän tulisi koskea kaikkea julkista puolta. Myös niitä hoitajia, joille maksetaan usein kunnallisella lähtökohtaisesti parempaa palkkaa, lisäksi on ylityöt, hälyrahat jne, joten kokonaisansiot voi olla hyvinkin korkeat. Virkamiehelle ei ylitöitä juuri maksella. Se on tunti tunnista vapaata.
Ainakin valtiolla annettiin työntekijöille pitemmät lomat, kun ei pystytty maksamaan työntekijöille kunnollista palkkaa. Ikävä kyllä ylimääräistä lomapäivää ei voi syödä päivälliseksi, ne eivät lämmitä kehoa pakkasella eivätkä anna eläkkeelle jääneelle riittävää toimeentuloa. Ja lauantai laskettiin lomapäiväksi, vaikka Suomessa on ollut viisipäiväinen työviikko jo kauan. Systeemi oli sen verran sekava, että joka vuosi joku kollega valitsi lomapäivät väärin, toisin merkitsi lomalistaan liian monta päi
Anteeksi, mutta mikä on palkanlisä? Mitä pitää tehdä, jotta saisi palkanlisää? En koskaan saanut mitään sellaista. Yksi työkaveri kertoi esimiehensä kehuneen häntä kovasti, mutta esimies korosti samalla, että hänellä ei ole valtuuksia korottaa alaisten palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenko minä siis virkamies?
T. Varhaiskasvattaja
Sinä olet lapsenlikka, joka on keksinyt itselleen muka hienon nimen.
Puhut loukkaavasti. Kokeilepa itse työntekoa päiväkodissa tai esikoulussa. Se ei taatusti ole lekottelua. Se edellyttää nykyaikana myös osaamista ja tietoa lasten kehityksestä ja perheiden ongelmista.
Vierailija kirjoitti:
Kateelliset voivat aina hakeutua itse valtiolle töihin jos siellä yksityisellä puolella harmittaa kovat suorituspaineet ja lyhyet lomat
Tosin tilipäivänä voi vähän mietityttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosin tilipäivänä voi vähän mietityttää.
Ollaan oltu ja tiedetään, että palkka on parempi kuin yksityisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä sinä saat 2 kk lomaa 38 päivästä? Samalla tavalla 30 päivää tarkoittaa melkein 7 vko, kunhan hieman kikkailee.
Lisäksi 38 vrk saa vasta 15 työvuoden jälkeen eli pitää olla lähes 60 v ennen kuin tuo tulee täyteen. Nykyisin ei enää mennä töihin 25v iässä.
Lomapäiviä kuluu julkisella puolella 5 viikossa. 38 päivää tarkoittaa siis lomana 7 viikkoa ja kolme päivää. Ei tarvitse kikkailla, näin se vaan menee.
Aika moni nelikymppinen saa tuon 38 päivää. Se kertyy kaikesta alan työkokemuksesta tai sellaisesta työkokemuksesta, josta katsotaan olevan hyötyä tehtävän hoitamisessa.
Miksi valtion henkilötilinpäätöksen mukaan 38 lomapäivään ei yllä edes 30% työntekijöistä, vaikka henkilöstön keski-ikä on yli 45 v?
Ovat olleet valtiolla töissä niin vähän aikaa että etuja ei ole saavutettu. Ei se ikä kerro samalla työnantajalla olosta. Minäkin olen ollut virassa vasta pari vuotta ja olen 45. Ennen tätä olin yksityisellä.
Takaisin 30 pvän vuosilomaan mars mars.
Haluaisin olla julkisella puolella asiantuntija,tutkija tai johtaja.