Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi täällä aina haukutaan lihavia, miksei ajatella miksi se lihava ihminen alunperin on lihava?

Vierailija
19.05.2024 |

Mikä aiheutti että alkoi syödä liikaa, traumoja lapsuudesta yms?

Kommentit (128)

Vierailija
101/128 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lihava, mutta olen lihonut unettomuuden ja stressin vuoksi. Nämä jo itsessään lihottavat, mutta ajavat myös tekemään ravitsemuksellisesti huonoja päätöksiä. Aika huono yhdistelmä. Yritän kyllä tietoisesti vaikuttaa asioihin, mutta joskus ei vaan jaksa eikä pysty, kun töissä kaikki kaatuu päälle ja samalla nukkuu 2-3h yöunia. 

Vierailija
102/128 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos läski söisit vähemmän,niin ei tarvitsisi täällä palstalla ulista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/128 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu,nyt on traumoja ja hormooneja, mutta missä nuo oli sitte 20v sitte ? tai 30v sitte?  

Yhtäkkiä puolella suomea trauma ja kilpirauhanen sekasin.

Idiooti. Ne traumat oli olemassa ennenkin, ne vaan purettiin toisiin ihmisiin. 

Pura sinäkin. Puhu psykiatrillesi. Pelasta itsesi niin henkisesti kuin fyysisestikin. Toinen vaihtoehto on pysyä traumatisoituneena katkerana läskinä. Molemmat omia valintojasi! Mistä se johtuu,että lihavuus on vain tyhmien ihmisten sairaus? Onko se ihon alle salaa kertyvä ihra älykkäämpi kuin kantajansa?

Vierailija
104/128 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Traumoja voidaan hoitaa muutenkin kuin jäätelöllä. Aikuinen ihminen osaa hakea apua asioihin, ja käsitellä niitä. On sairasta kiusata lihavia, mutta kyllä heitä enemmän pitäisi rohkaista/patistaa liikkumaan.

Vierailija
105/128 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas olen joutunut juuri lihavien kiusaamaksi. Ehkä minussa on jotain kadehtimisen arvoista? En siltikään ole koskaan haukkunut lihavia mutta en jaksa tuntea sympatiaakaan heitä kohtaan. Että asia voi olla myös näin päin. 

Vierailija
106/128 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä syytän vanhempia. Eivät osaa laittaa rajoja lapsilleen. Ateriarytmit ja lapselle sopivat annoskoot hukassa. Sallivat mässyn, energiajuomat ja ruutuun tuijottamisen itselleen sekä muulle perheelle.

meidän suvussa niiden perheiden lapset ovat ylipainoisia, joissa vanhemmat ovat ruokan_tseja eivätkä salli mitään herkkuja kuin hirveän manksumisen jälkeen tyyliin kaksi karkkia lauantaina. Heidän lapset sitten ahmivat mm. kavereillaan karkkeja ja roskaruokaa, käyvät koulun jälkeen mäkkärissä, kun kotona on meno mitä on.

Sama havainto itselläkin. Meillä syödään pääsääntöisesti terveellisesti, mutta voidaan joskus hakea hampparit, jos siltä tuntuu. Jälkiruokaa saa vaikka joka päivä. Toisella lapsella on kaveri, jolla on tällaiset ruokan_tsivanhemmat. Tämä oli meidän mukana leffassa joskus ja ihan hämillään ja ihmeissään, kun oma lapseni jätti leffakarkit ostamatta, kun ei tehnyt niitä mieli. Tämä kaveri sitten lappoi niitä irtokarkkeja meidänkin lapsen edestä. Kaveri on lihonut viimeisen vuoden aikana, kun alkoi saada omaa rahaa. Meillä lapset ei viitsi rahaa käyttää herkkuihin, kun ei ne ole sen arvoisia.

Kielletty hedelmä houkuttaa. 

Vierailija
107/128 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä just ihmettelen. Ap kysyi syytä lihomiseen ja siihen ruvettiin vastaileen, vuosien tarkkuudella. Ylipainoisia ihmisiä on varmaan ollut kautta aikojen. Joskus ylipainolla on jopa ylpeilty. Nyt täällä joka toinen selittelee tarkasti syytä painolleen ja joka toinen yrittää päteä heristelemällä heille sormeaan, ehdottelemalla esim psyyken hoitoa mutta menkää hiiteen, sormen heristelijät. Pitäkää huolta itsestänne älkääkä vähentäkö painavampien kanssakulkijoitten ihmisarvoa. 

Vierailija
108/128 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainoisen ihmisen on vaikea liikkua. Kenen tahansa liikkuminen vaikeutuu, kun kannettavaksi laitetaan kymmenien tai jopa yli 100 kilon kuorma. Hapenottokyky ei riitä, lihakset kipeytyvät, nivelet ovat kovilla ja on jopa vaara loukata itsensä. Myös jalkovälin hankautuminen ja iho-ongelmat ovat ylipainoisilla yleisiä. Ylipainoinen myös hikoilee voimakkaasti ja paksu rasvakerros estää lämmön poistumisen lihaksista.

Kyvyttömyys tuntea kylläisyyttä. Vaikka ylipainoinen kiduttaisikin itseään lähes jatkuvassa nälässä, hän voi silti syödä liikaa, koska elimistö ei kykene välittämään kylläisyydentunnetta. Ylipainoinen ei siis valehtele, kun vähän väliä sanoo että taas on nälkä.

Rasvasolun muisti. Rasvasolu pyrkii kaikin konstein palaamaan suurimpaan aikaisempaan kokoonsa mikä tarkoittaa, että elimistö pyrkii palaamaan korkeimpaan aikaisempaan painoonsa. Laihduttamisen jälkeinen loputon nälkä kestää vuosia ja loppujen lopuksi hyvin harva kestää sitä ja lopulta sortuu ahmimiseen. Nälän voima on uskomaton, koska kyse on alkukantaisesta eloonjäämisestä.

Ylipaino väsyttää. Paksu rasvakerros erittää ainetta, joka aiheuttaa elimistössä tulehdustilan. Tulehdus väsyttää ja vie voimat. Toinen vaikutusmekanisti on hoitamaton uniapnea, joka on lihavilla pikemminkin sääntö kuin poikkeus ja suurin osa sairastaa sitä tietämättään. Väsymys lisää makeanhimoa mikä johtaa kierteen pahenemiseen.

Rasvan suuri energiamäärä. Kilossa rasvaa on energiaa 7000 kilokaloria. Ei siis olen ihan sattumaa, että elimistö varastoi energian rasvana. Yhden rasvakilon energiamäärä vastaa kolmen aktiivisen päivän energiankulutusta tai yli kahden maratonin juoksemista. Kymmenien rasvakilojen polttaminen on erittäin pitkäkestoinen projekti, lähes poikkeuksetta ylivoimainen vaatimus ihmiselle, joka ei kykene liikkumaan ja kärsii loputtomasta nälästä.

Ylipaino aiheuttaa kakkostyypin diabeteksen. Verensokerin heilahtelu huonontaa vointia ja mielialaa sekä saa syömään entistäkin epäterveellisemmin. Rasva-aineenvaihdunnan toimimattomuus aiheuttaa huonon olon, jos kalorit menevät miinukselle tai jopa lähelle nollaa.

Vierailija
109/128 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vois kyl tsempata. Itsekuria, hyvät ryhävalaat!

Vierailija
110/128 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii, seitkytluvulla ei ollu läskejä.

Vierailija
111/128 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten halu kaataa oma paha olo toisen niskaan. Lihavat ovat hyviä kohteita, koska heidän "vikansa" näkyy päälle päin. Sitten voi selittää, että "halusin vain auttaa, olen itskein joskus laihduttanut kolme kiloa ja tiedän miten vaikeaa on olla ylipainon kanssa".

Tämähän se on. Lähes joka keskustelussa on luettavissa kuinka vaikea monen kirjoittajan on olla omassa elämässään. Syvä osattomuuden tunne paistaa kommenteista läpi -osattomuus aiheuttaa häpeää ja häpeän ääntä koetetaan sitten peittää etsimällä joku kohde jota kohtaan tuntea paremmuutta. On niin vaikeaa sanoa ohikulkevasta ihmisestä onko hän älykkäämpi vai heikkolahjaisempi kuin minä, tai pelaanko jotain world of warcraftia paremmin kuin hän, mutta ylipaino näkyy päälle. Monella yksinäisellä, heikkoitsetuntoisella ihmisellä on kuitenkin se normaalipaino, jossa voi itseään verrata muihin omaksi edukseen.

Vierailija
112/128 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu,nyt on traumoja ja hormooneja, mutta missä nuo oli sitte 20v sitte ? tai 30v sitte?  

Yhtäkkiä puolella suomea trauma ja kilpirauhanen sekasin.

Idiooti. Ne traumat oli olemassa ennenkin, ne vaan purettiin toisiin ihmisiin. 

Pura sinäkin. Puhu psykiatrillesi. Pelasta itsesi niin henkisesti kuin fyysisestikin. Toinen vaihtoehto on pysyä traumatisoituneena katkerana läskinä. Molemmat omia valintojasi! Mistä se johtuu,että lihavuus on vain tyhmien ihmisten sairaus? Onko se ihon alle salaa kertyvä ihra älykkäämpi kuin kantajansa?

"katkera"

pata soimaa kattilaa mustaksi, kattilan kylki on kirkas mutta padan sisin selvästi täysin musta :'D

Vierailija
113/128 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla vastuulla aina!

Vierailija
114/128 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mukulana oli karkkipäivä ja tavallista kotiruokaa.

Omilleen muuttaessa painoa ei tullut heti, ei vaikka tuli leivottua ja karkkipäiväkin oli milloin itselle sopi. Olin 30-vuotias kun liikakiloja oli vasta 3 ja ne oli helppo karistaa pois. Myös 40-vuotiaana olin ihan normaalipainoinen, mutta sen jälkeen räjähti käsiin.

Kun ikää tulee ja saisi syödä xx määrän päivässä. Jos siihen xx määrään ei ikinä mahdu muuta kuin tarkasti tuijotettua terveysruokaa, niin siinähän tulee hulluksi. Ei ikinä saisi jäätelöä, karkkia, suklaata, perunalastuja, limppareita, vaaleaa leipää ja muita viljahöttöjuttuja. Ei ikinä, koska ne menevät yli kalorirajan. Ja kun pääkoppa tykkää kun se saa hyvää. Se on palkitsevaa. Mikä palkinto on kylmät kädet ja kurniva vatsa ja jatkuva makeanhimo jos sille ei voi tehdä mitään. Sitten vain herkutellaan ja kärsitään siitä että jokainen syöty her

"Unodit mainita kenen vika tämä on. Miesten, oikeistolaisten naisten, rakenteiden vai jonkun muun?"

ei kai se kenenkään vika ole. Ihmiskeho on vain sellainen. Miksi sinä haluaisit löytää joka asiaan jonkun syyllisen?

-oikeistolainen nainen

Vierailija
115/128 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen lihava. On masennusta, huono lapsuus, alkoholistiäiti. Lisäksi myös takana avioero ja toisen lapsen vakava sairaus. Voisin vedota kaikkeen tuohon, mutta totuus lihavuudestani on se, että rakastan ruokaa ja herkkuja. Sitä, miltä ne maistuvat. Rakastan myös suklaata, ja kermaisia asioita. En ole koskaan ollut vain "yksi pala"- tai kohtuudella-ihminen. Jos jokin maistuu hyvälle, syön sitä ja otan lisää. Joku voi sanoa, että yritän korvata jotain syömällä, mutta ei. Ei minun kohdallani. Minä vain yksinkertaisesti rakastan makuja, ruokaa ja herkkuja. Rehellisesti, siksi olen lihava. 

Nii. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Itsekuria kokeileppa.

Vierailija
116/128 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy on selvä. Lihava syö liikaa. Eipä tarvitse paljon ajstella. Jos ei pysty itse päättämään syömisestään, on lisäksi tyhmä. 

Vierailija
117/128 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoisen ihmisen on vaikea liikkua. Kenen tahansa liikkuminen vaikeutuu, kun kannettavaksi laitetaan kymmenien tai jopa yli 100 kilon kuorma. Hapenottokyky ei riitä, lihakset kipeytyvät, nivelet ovat kovilla ja on jopa vaara loukata itsensä. Myös jalkovälin hankautuminen ja iho-ongelmat ovat ylipainoisilla yleisiä. Ylipainoinen myös hikoilee voimakkaasti ja paksu rasvakerros estää lämmön poistumisen lihaksista.

Kyvyttömyys tuntea kylläisyyttä. Vaikka ylipainoinen kiduttaisikin itseään lähes jatkuvassa nälässä, hän voi silti syödä liikaa, koska elimistö ei kykene välittämään kylläisyydentunnetta. Ylipainoinen ei siis valehtele, kun vähän väliä sanoo että taas on nälkä.

Rasvasolun muisti. Rasvasolu pyrkii kaikin konstein palaamaan suurimpaan aikaisempaan kokoonsa mikä tarkoittaa, että elimistö pyrkii palaamaan korkeimpaan aikaisempaan painoonsa. Laihduttamis

Helppo juttu! Älä syö liikaa! Oletko niin tyhmä, että et hallitse oman kätesi toimintaa.

Vierailija
118/128 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole "alunperin lihava", vaan lihava on syönyt itsensä lihavaksi ja kieltäytynyt liikkumasta. Kenen siitä pitäisi ottaa vastuu jos ei halua tehdä elämälleen mitään?

Vierailija
119/128 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä syytän vanhempia. Eivät osaa laittaa rajoja lapsilleen. Ateriarytmit ja lapselle sopivat annoskoot hukassa. Sallivat mässyn, energiajuomat ja ruutuun tuijottamisen itselleen sekä muulle perheelle.

Vanhempi ostaa roskaruokaa lapselle ja suostuu kaikkeen mitä lapsi pyytää, sillä mahdollistaa lapsen lihomisen. Lihavasta lapsesta pitäisi tehdä lasu koska vanhempi ei kykene tarjoamaan sellaista hoitoa ja huolenpitoa mitä lapsi tarvitsee. 

Vierailija
120/128 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihava on alunperin syönyt itsensä lihavaksi, omaa tyhmyyttään, siitä se kritiikki tulee, faktat on faktoja!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi