Vaari jakaa taas kesärahaa lastenlapsille todistuksen mukaan
Kaikki lastenlapset yläasteiässä.
Keskiarvo vähintään 9.0: 750 Euroa
Keskiarvo 8.0-8.9: 400 Euroa
Keskiarvo alle 8.0: 150 Euroa
Ilmoitti lapsille taulukon jo viime kesänä. Ollut itse aina yrittäjä ja siksi uskoo tälläiseen palkitsemiseen. Onko reilua teistä tämä?
Kommentit (706)
Vierailija kirjoitti:
Minun lapset (jotka nyt jo aikuisia), olivat ja on kaikki erityislapsia. Veljieni lapset taas loistavat ja ovat priimuksia. Jos meidän isovanhemmilla olisi ollut tuollainen systeemi, olisi se saanut aika ikävää aikaan.
No se olisikin outoa, jos teidän suvussa olisi ollut vastaava systeemi. Ap:n suvun tilanne on eri. Miksi näitä poikkeuksia pitää edes jauhaa, kun kaikki ap:n suvun lapset vähintään keskivertoja.
Vierailija kirjoitti:
Silleen reilua, että kertoi tuosta etukäteen. Epäreilua toki joltain osin, jos vaikka oppimishaasteita ja silti yrittää muttei kykene parempaan, mutta sitten taas; ei kaikki voi olla aina reilua. Elämä on kovin epäreilua joltain osin. Absoluuttiseen reiluuteen pyrkiminen olis loputon työmaa, eikä sen tavoittelu välttämättä edes olis edunmukaista loppupeleissä kenellekään
"Absoluuttiseen reiluuteen" pyrkiminen ei ainoastaan olisi loputon työmaa, vaan myös ne itse mittarit, järjestelmät ja seurannat joita tällaisen kuvitteellisen aboluuttisen reiluuden varmistamiseksi pitäisi rakentaa, olisivat itsessään niin komplekseja ja kaikenkattavia, että niiden olemassaolo muodostuisi tyranniaksi. Koko ajatus on siis mahdoton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo se mitään. Kertoo se sen, että hyvät arvosanat saanut on ollut koulussa, ollut läsnä kokeissa, onnistunut niissä ja tavalla tai toisella omaksunut sen tiedon. Ei ne numerot sentään ihan tyhjästä tipahda.
Ei tyhjästä. Mutta tajuatko, että numero ei sinällään kerro tehdyn työn määrästä, koska ihmiset eivät ole homogeenistä massaa, eikä samaa lopputulosta tule, samalla työn määrällä. Pistä 10 lasta tekemään sama määrä vaikka matematiikan tehtäviä, samaan tilaan ja käyttämään sama aika, ja voit olla varma että osa suoriutuu 6:n arvoisesti, osa 8:n arvoisesti ja osa 10:n arvoisesti. Matematiikka erityisesti on hyvä esimerkki muutenkin, koska se on oppiaineena usein eräänlainen "suodatin" - osa hahmottaa numerot ja matematiikan maailman, toisilla ne ovat ja pysyvät takomisesta huolimatta hepreana.
Tämän ymmärtäminen olisi hyödyllistä suurelle osalle työvoimaa. Aikaa osaa kuka tahansa kuluttaa - itse asiassa, se kuluu ihan itsestään - eikä se ole kenellekään lisäarvo. Ainoa merkitsevä tekijä on mitä sillä ajalla, tai siinä ajassa, sai tehtyä suhteessa tavoitteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ihmetyttää tuollaisten rahasummien määrä, varsinkin kun kyseessä peruskoulua käyvät. Aivan jäätäviä summia jotkut papat betalar. Ei se välttämättä paljoa lapsia opeta kun tietävät, että ei tarvitse tulevaisuudessa kesätöitä koulun ohella tehdä noin hyvillä "perustuloilla", ja kaikki on valmiiksi heille pedattu elämässä.
Kateus haisee nyt. Ei noi ole mitään megasummia nykynuorille, oletko yhtään seurannut mitä on tapahtunut hinnoille? Jos vielä lasta rohkaistaan säästämä ja sijoittamaan osa, siinä saa hyvää oppia siihen oikeaan elämään. Ettei lopputulos ole ihminen, jolle nuo summat on isoja, anteeksi vaan.
Kiitos tästä vastauksestasi. Se antoi itselleni jälleen kerran vihjeitä (toki pieniä) siihen, että rahalla (ja vallalla, vaikka tässä yhteydessä siitä ei puhutakaan) on taipumusta muuttaa ihmisten aivoja pysyvästi. Itse en mielestäni kertonut itsestäni mitään paljastavaa, en edes sitä mihin taloudelliseen luokkaan kuulun. Jotkut rikkaat näet ovat niitä säästäväisimpiä, jotka jonottavat jopa leipäjonossa saadakseen säästettyä vielä enemmän rahaa. Ehkä olisin voinut olla yksi heistä. Tai sitten vain keskiluokkainen, jonka mielestä nopeita rahallisia palkintoja tärkeämpää on opettaa jälkikasvulle sitä, mikä maailmaa ja yhteiskuntia pyörittää (työ, joita tietenkin tekee työntekijät). Mutta arvauksesi sattui osumaan oikeaan, olen todellakin köyhempään kastiin kuuluva, ja hienoa nähdä kuinka viimeisessä virkkeessäsi rivien välistä teet selväksi, että ainakin joillakin ihmisillä - tietoisesti tai tiedostamattomasti - on merkittävässä määrin kastiajattelua. Tämä tieto antaa minulle syytä uskoa, että omissa mutuissani (suomessa luokka-ajattelu on merkittävästi vahvempaa kuin ihmiset julkisesti myöntävät) on ehkäpä perääkin.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26214169/
https://www.nature.com/articles/s41467-023-41007-0
Nämä ovat myös erittäin mielenkiintoista luettavaa aiheesta:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9802463/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20483819/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25583943/
Ei ole kyllä isoisän paikka kasvattaa. Jos vain antaisi kaikille saman verran. Inhottavia tälläiset sedät ja ukot jotka kuvittelee että tälläisellä toiminnalla lapset eivät häntä ala vierastamaan...
Ja sulla on kasvatustieteestä minkätasoinen tutkinto?