3-vuotias, joka on ollut noin vuoden päiväkodissa: ottaisitteko pois päiväkodista kotihoitoon kun pikkusisarus syntyy?
Ja sitten lapsi menisi vuoden päästä takaisin päiväkotiin pikkusisaruksen kanssa. Miten kannattaa mielestänne tehdä ja perustelut?
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen on syytä puuttua tähän. Että lapsi viedään hoitoon ja toinen vanhemmista kotona????????
Mietipä sitä, että jotkut äidit ovat vauvan kanssa kotona, kun isommat lapset ovat koulussa. Verovaroilla järjestetään koulu, vaikka äidit voisivat ihan hyvin pitää kotiopetusta kotona!!!!!
Ottaisin enkä veisi kumpaakaan takaisin vielä vuoden päästä. En veisi 1-vuotiasta päiväkotiin ikinä!
Riippuu lapsesta. Jos taidot ok ja viihtyy kotona, pitäisin kotona. Muutoin tuon ikäisen voi jo viedä osa-aikaisesti. Lapsesta riippuen lähes päivittäin 8-12 tai 2-3pv/vk 8-14.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen on syytä puuttua tähän. Että lapsi viedään hoitoon ja toinen vanhemmista kotona????????
Mietipä sitä, että jotkut äidit ovat vauvan kanssa kotona, kun isommat lapset ovat koulussa. Verovaroilla järjestetään koulu, vaikka äidit voisivat ihan hyvin pitää kotiopetusta kotona!!!!!
Koulupäivä kestää n. 4h päivässä ja lomaa on 14 viikkoa vuodesta. Kuinka moni päiväkoti-ikäisen lapsen kotiäiti pitää lapsensa lomalla päiväkodista kesäkuun alusta elokuun puoliväliin asti? Ei puhettakaan nykyään, korkeintaan isän kesäloman ajan saa taaperokin olla lomalla.
Veisin ehkä puolipäivähoitoon tai 2-3pv viikossa
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatualain mukaan lapselle kuuluu mahdollisuus saada korkeakoulutetun ammattikunnan tarjoamaa varhaiskasvatusta, joten meillä lapsi jatkaisi päiväkodissa, olisi paikalla aamulla klo 8, koska varhaiskasvatuksen tärkein hetki on juuri silloin, se 20 min aamupiiriä ja kotiin ei saisi hakea ennen klo 15.15, koska varhaiskasvatuksessa rytmi on tärkeä. Tutkimuksin on osoitettu, että varhaiskasvatus laitoksessa on aina parempi kuin rauhallinen, lempeä oleilu kotona ja 2-3 harrastusta viikossa.
No huh huh.
meidän lapsilauma kasvoi kotona ilman aikataulutusta ja kaikki voi erittäin hyvin uraa tehden. Ei kyllä ollut harrastuksiakaan, kuin oma piha mitä tarjos, noin pääasiallisesti.
Ottaisin pois. Nauttisin lapsen kanssa kiireettömistä aamuista ja elämisestä omaan tahtiin. Veisin lapsen kerran, pari viikossa johonkin leikkipuisto-tai kerhotoimintaan joissa olisi muitakin lapsia. Toivott. sellainen löytyy paikkakunnaltanne. Samalla sinäkin voisit tavata vastaavassa tilanteessa olevia muitakin äitejä.
Pitäkää lapsenne kotona kiireettömässä ympäristössä. Sitä jatkuvaa melua ja tohinaa riittää yllinkyllin koulumaailmassa.
Lapset ovat nykyään kodin kalustoa. Niitä on oltava vain periaatteen vuoksi ja kun naapureillakin on. Oikeasti lastaan rakastava ei vie lapsiaan hoitopaikkaan vauvalomallaan.
Sen hoitopaikan tarpeen voi testata: kotona olevalta vanhemmalta peritään 1500 e/kk eli todelliset kustannukset per lapsi.
Tämä on tabu, josta ei saa edes puhua.
Meillä on 3v esikoinen ja juuri syntyi vauva. Esikoinen käy päivähoidossa osa-aikaisesti, eli laskettiin hoidontarvetta täydestä viikosta 2-3pv/viikko systeemiin. Meille oikea ratkaisu.
Kotipäivinä olen välillä helisemässä tuon aktiivisen leikki-ikäisen kanssa, joka tarvitsee äitinsä huomiota ja haluaa minut jatkuvasti leikkiin mukaan. Samalla minulla on pieni vauva, joka ei suostu nukkumaan muualla kuin sylissä/kantoliinassa. Siinä sitten vauva sylissä tai liinassa koitan rullata arkea samalla, kun esikoinen mankuu leikkikaveria.
Onhan ne kotipäivät kivojakin, jos olen päässäni vähän suunnitellut miten pidän molemmat lapset tyytyväisinä. Aika usein vastaus on leikkipuisto tai Ryhmä hau. Päiväkotipäivät ovat minulle tarvittu hengähdystauko (tai ainakin saan antaa kaiken huomioni vauvalle) ja esikoiselle tärkeitä leikkipäiviä kavereiden kanssa. Esikoinen pääsee siellä aivan eri tavalla purkamaan energiaa mitä minun kanssani kotona. Äiti kun on välillä aika väsynyt yöimetysten ja itkuisen pikkusisaruksen hyssyttelyn jälkeen.
Sanoisin siis, että riippuu perheestä, äidin jaksamisesta ja lapsista. Minä tunnen itseni ja tiedän, että olen turhan räjähdysherkkä väsyneenä ja rasittuneena - meille kaikille kivempaa, että äiti saa välillä "levätä".
Jos esikoinen viihtyy päiväkodissa niin en ottaisi pois.
Kolmevuotiaalle tekee hyvää olla muiden lasten seurassa.
Vauva on jo tarpeeksi iso muutos lapsen arkeen, parempi pitää muu elämä mahdollisimman samanlaisena kuin aiemmin
Äidin on hyvä saada keskittyä pelkästään uuteen vauvaan osa päivästä
Tähän ei ole yhtä ja oikeaa vastausta. Riippuu todella monesta tekijästä. Esim vauvasta (nukkuuko hyvin, onko itkuinen, koliikkivauva jne), äidin voimavaroista, perheen tilanteesta, tukiverkoista, isomman lapsen luonteesta ja tykkääkö olla päiväkodissa, minkälainen päiväkoti on jne.
Jos isompi on tottunut olemaan päiväkodissa ja hänellä on siellä tärkeät kaverit, päiväkoti on hyvä, ei se oo ihan yksiselitteinen asia, että olisi paras ottaa lapsi takaisin kotihoitoon. Ei välttämättä oo kaikissa tilanteissa.
Meidän 3-vuotias rakasti päiväkotia. Päiväkoti oli mukava kaikinpuolin ja siellä olevat hoitajat aivan ihanat. Lapsi oli kova touhuamaan (mitä enemmän ohjelmaa, sitä parempi) ja erittäin sosiaalinen. Hänelle oma kaveriporukka oli tärkeä asia.
Jos miettisin tätä asiaa eri kannoilta, pitäisin päiväkotipaikkaa pienellä sopimuksella, että isompi saisi nähdä myös omia kavereita ja saisi ohjattua tekemistä. Mutta saisi olla myös kotona.
Mielestäni turva arvostelu äitejä kohtaan ei oo oikein. Tilanteita on monia eikä tähän oo yhtä oikeaa vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Ei puututa, koska subjektiivinen päivähoito-oikeus.
Vai pitäisikö nykyään sanoa varhaiskasvatusoikeus...
Kaikki saavat siis tuoda lapsensa hoitoon. Sääliksi käy kyllä nämä pitkää päivää tekevät 2-vuotiaat, joiden äiti vauvan kanssa kotona.
(Ja joo, on toki olemassa erinäisiä "hyväksyttäviä syitä", joiden perusteella lapsen on parempi olla hoidossa kuin kotona.)
Kyllä! Teillä tulee olemaan ihana vuosi, jonka aikana sisaruussuhde alkaa muodostumaan!
Siellä päiväkodissakin käy muutoksia: lapsia lähtee, opettajat vaihtuu jne. Isommalle joku kerho/ harrastus, korkeintaan 4h päiväkotia, jos ihan pakko. Iltapäivisin siellä ei muutenkaan tehdä mitään muuta kun odotetaan vanhempaa.
Pitäisin 3- vuotiaan kotona. Muostan virläkin äidin vapaapäivät, kun sain olla kotona. Ei hälinää, vaan rauhaa.
Ei kannata ottaa, hän on jo sopeutunut päiväkotielämään ja kaipaa niitä kavereita kuitenkin. Pidä hieman enemmän niitä vapaita tai lyhyempää päivää. Keskity nyt vain itseesi ja siihen vauvaan. Vauvasta ri ole kuitenkaan kaveriksi isosisarukselle.
Espoossa aikoinaan sai lapsi palata samaan ryhmään vain tiettyä hetkenä. Meillä ajankohdat olisi mennyt niin, että esikoinen olisi joutunut hakemaan uutta hoitopaikkaa. Tykkäsimme ryhmästä, joten pidimme paikasta kiinni maksamalla minimitunneista ja todellisuudessa esikoinen oli tarhassa vähemmän. Vein esikoisen aamupäiväksi tarhaan touhuamaan ja kumppanini haki esikoisen sitten pois.
Vuonna 1972 - 1976 .Oli toinen lapsi PAKKO ottaa kotia päiväkdista,kun oli äityislomalla töistä..Ei saannut viedä päiväkotiin sillä varjolla,toinen lapsi syntynyt.Sama pitäisi tänäkin päivänä olla. Paljon on kerhoja äiti kerhoja pienille lapsille tänäkin päivänä,jonne voi mennä äitiys lomalla.
Itse nautin joka hetkestä kun sain pienen vauvan kanssa nukkua ja kyllä vilkas 3v tarvitsee edes muutaman tunnin ohjelmaa ja kavereita. Olet itse ehkä varsinainen superäiti, minä en.