Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3-vuotias, joka on ollut noin vuoden päiväkodissa: ottaisitteko pois päiväkodista kotihoitoon kun pikkusisarus syntyy?

Vierailija
19.05.2024 |

Ja sitten lapsi menisi vuoden päästä takaisin päiväkotiin pikkusisaruksen kanssa. Miten kannattaa mielestänne tehdä ja perustelut? 

Kommentit (104)

Vierailija
21/104 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka pidätte lapsen kotihoidossa, mistä löytyy lapselle kavereita, jos ei ole mahdollisuutta kerhoihin eikä ystäväpiirissä ole kenelläkään kotihoidossa olevia lapsia? Jaksaako 3-vuotias olla vuoden kotona äidin ja vauvan kanssa ilman kavereita ja tekemistä? Minusta olisi ihana ajatus hoitaa esikoista ja vauvaa kotona, mutta en tiedä miten tämän kaveriasian järjestää. 

Vierailija
22/104 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi monien mielestä 3 päivää viikossa päiväkodissa on lapselle huono asia, mutta 3 päivää kerhossa on hyvä? Miten ne kerhot eroaa päiväkodeista ja miksi ne ovat parempia? Olisin kiitollinen jos joku vastaisi tähän! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/104 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen jatkoi 2 kertaa viikossa n. 5 h kerrallaan päiväkodissa. Tästä jo aikaa lähes 15 v, joten en tunne päiväkotien nykytilannetta. Meillä oli hyvä paikka, aina samat aikuiset ja lapset.

Vierailija
24/104 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilökohtaisesti ottaisin. Eikö se ole vaan kuormittavaa viedä ja hakea lapsi hoidosta, kaupanpäälle saa kaikki flunssat, kihomadot, syyhyt yms. Jos lapset ovat kotona, voi ottaa rennosti ja mennä oman rytmin mukaan eikä tarvitse stressata hoitoon viemisestä. Ja eiköhän lapsi itsekkin haluais olla mielummin kotona kun mahdollisuus kuitenkin on. En ole päiväkotivastainen, mutta itse tekisin näin. 

Tämä! Huomaat varmaan myös peukutuksista,mitä mieltä palstalaiset ovat.

Vierailija
25/104 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerhot on poissuljettu vaihtoehto asuinpaikkakunnallani. Eli vaihtoehdot on koti tai päiväkoti. Onko moni laittanut lapsen osapäiväiseen hoitoon? Millaisilla hoitoajoilla? 

-ap 

Meillä päiväkodista sanottiin, että osapäivähoito on 8-12, lapsi tulee hakea kotiin ennen kuin muut ovat päiväunilla. Ja paikalla on oltava klo 8, jotta on mukana aamupiirissä. Käytännössä siis yhteinen aamutuokio, ulkoilu, lounas ja kotiin, vapaata leikkiä sisätiloissa ei ole lainkaan. Ulkona kuiva hiekkapiha.

Vierailija
26/104 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerhot on poissuljettu vaihtoehto asuinpaikkakunnallani. Eli vaihtoehdot on koti tai päiväkoti. Onko moni laittanut lapsen osapäiväiseen hoitoon? Millaisilla hoitoajoilla? 

-ap 

Meillä päiväkodista sanottiin, että osapäivähoito on 8-12, lapsi tulee hakea kotiin ennen kuin muut ovat päiväunilla. Ja paikalla on oltava klo 8, jotta on mukana aamupiirissä. Käytännössä siis yhteinen aamutuokio, ulkoilu, lounas ja kotiin, vapaata leikkiä sisätiloissa ei ole lainkaan. Ulkona kuiva hiekkapiha.

Onko nykyään aamupiiri noin aikaisin? Meidän lasten aikaan se oli vasta yhdeksän maissa. Kotiin kuului hakea, kun muut olivat menossa nukkumaan.

Vierailija
27/104 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksipiippuinen juttu. Jos isompi sisarus olisi 1- tai 2-vuotias niin ottaisin kotiin. Mutta nyt lapsi on jo kolme. Usein siinä iässä alkaa kaivata jo kavereita.

Jos lapsesi viihtyy päiväkodissa ja menee sinne mielellään, en ottaisi häntä sieltä pois.

Vierailija
28/104 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan siitä tykkääkö hän olla päiväkodissa? 

Tämä.

Tiedän arkailevan lapsen joka ei viihtynyt päiväkodissa. Isä oli vieläpä matkatöissä.

No kun vauva syntyi, lapsi jäi kotiin. Jatkoi sitten seuraavana syksynä vaikka se uusi tulokas jäi vielä kotiin. Oli reipastunut paljon kotona ollessaan.

Ei kaikki ole muotista, naps, valmiita päiväkotiin!

Vierailija
29/104 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä jäin pois hoidosta kun pikkusisko syntyi, eikä ikävä hoitoon ollut. Olin toki jo eskari-ikäinen, vaikka siihen aikaan eskari oli se, että koululla käytiin tutustumassa ja samalla tehtiin vähän sellaisia "koulutehtäviä". Pikkusiskolla oli koliikki, ja se oli vanhemmille raskasta, mutta ihme kyllä minulla ei ole mitään mielikuvaa siitä että sisko huusi naama punaisena tuntikausia joka ilta. Sen muistan että joskus huusi, mutta vaikka muistan paljonkin siitä ajasta, en muista että hänen huutonsa olisi minua häirinnyt. Minä tein omia juttujani, olin paljon ulkona kavereiden kanssa kuten silloin 70-luvun lopussa oli tapana, ja olin täysin tyytyväinen. Autoin paljon pikkusiskon hoidossa kyllä, vaihdoin vaippaa, taittelin harsoliinoja valmiiksi jne.

Minä en veisi lasta hoitoon turhaan, paitsi ehkä siinä tapauksessa jos lapsi itse sinne ihan välttämättä haluaa mennä. Kun minulla on ollut vauvoja, olisi ollut painajaismaista herätä aamulla, pukea taapero ja vauva, ja lähteä viemään ja sitten taas hakea se päiväkotilainen, ja sieltä päiväkodista tulee kaikki kulkutaudit, ja sitten on vauvallakin jatkuvasti joku nuha, yskä ja kuume, ja vielä norot jne. päälle. Minä en ole yhtään lastani alle kolmevuotiaana vienyt hoitoon, ja kappas, ovat olleet terveitä. Huomattavasti helpompaa elämää, jos ei työn takia ole pakko viedä lapsia hoitoon.

Vierailija
30/104 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka pidätte lapsen kotihoidossa, mistä löytyy lapselle kavereita, jos ei ole mahdollisuutta kerhoihin eikä ystäväpiirissä ole kenelläkään kotihoidossa olevia lapsia? Jaksaako 3-vuotias olla vuoden kotona äidin ja vauvan kanssa ilman kavereita ja tekemistä? Minusta olisi ihana ajatus hoitaa esikoista ja vauvaa kotona, mutta en tiedä miten tämän kaveriasian järjestää. 

Leikkipuisto? Avoin päiväkoti? MLL äiti-lapsikerho? Seurakunnan kerho? Lukupiiri kirjastossa? Onhan noita

Vierailija
31/104 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan niitä muita lapsia puistoissa ja perhekerhoissa jos ei nyt lähipiirissä ketään lasta ole. Kyllä lapsi itse keksii leikkimistä niin sisällä kuin ulkonakin, lapsilla on uskomaton mielikuvitus, kun heidän annetaan rauhassa käyttää sitä. Ei minulla ainakaan ole koskaan ollut mitään ongelmaa, ei itselläni eikä minun lapsillani. Jos lapsi sanoo että on tylsää, kehottaa siivoamaan vaikka huoneensa, niin yllättäen tekemistä onkin vaikka kuinka. Nykyään on myös facen mammat- ryhmissä helppoa löytää toisia kotona olevia lapsia leikkikaveriksi.

Vierailija
32/104 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse päikyssä töissä ja olen huomannut ettei mikään, ikinä estä kotiäitejä tuomasta lastaan päiväkotiin klo 08 tasan. Ei aikainen herätys, sade, lumivyöry, korona,pitkä kävelymatka, itkevä lapsi,syyhy, kihomadot, 300 euron  hoitomaksu,listaa voi jatkaa loputtomiin..    

Että sikäli tämä ap:n  kysely on turhanpäiväinen. Ihan kuin pohdittaisiin asiaa vakavasti, heh heh 😄

Niin, sinä tiedät tilastot, että kuinka moni tuo esikoisen hoitoon ja kuinka moni ei?

Vierailija
33/104 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen monesti miettinyt että olen liian tuomitseva mutta en ymmärrä miksi toinen lapsi viedään päivähoitoon jos ollaan vauvan kanssa kotona. 

Somessa näkee esim. monia vaikuttajia jotka vievät isomman lapsen hoitoon ja päivän ovat vauvan kanssa kotona. Millä tätä perustellaan? Onko kahden kanssa liian raskasta? Miksi tehdään toinenkin lapsi näissä tapauksissa? 

Miksi omasta lapsesta ja arjesta tarvitaan monta päivää viikossa lomaa/vapaata. 

Minulla ei tosin ole omia lapsia, joten ehkä en vaan ymmärrä vielä.

Vierailija
34/104 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain päiväkodeissa kerhoja, voit valita aamupäivä- tai iltapäiväkerhon jossa lapsesi saa ikätoverien seuraa. Omat 3v lapseni kävi pari kertaa viikossa. Vaihtoehtoina oli tuolloin mm. taidekerho, leikkikerho ja metsäretkikerho sekä korkeasaarikerho

Vierailija
35/104 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse päikyssä töissä ja olen huomannut ettei mikään, ikinä estä kotiäitejä tuomasta lastaan päiväkotiin klo 08 tasan. Ei aikainen herätys, sade, lumivyöry, korona,pitkä kävelymatka, itkevä lapsi,syyhy, kihomadot, 300 euron  hoitomaksu,listaa voi jatkaa loputtomiin..    

Että sikäli tämä ap:n  kysely on turhanpäiväinen. Ihan kuin pohdittaisiin asiaa vakavasti, heh heh 😄

Itse hoidin esikoista kotona koko sen ajan, kun olin vanhempainvapaalla ja hoitovapaalla pienemmän kanssa. Mutta tosiaan ethän sinä koskaan nähnyt minua siellä päiväkodin ovella aamuisin, joten sinun näkökulmastasi minä todellakin olen turhanpäiväinen tai olematon.

Vierailija
36/104 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi monien mielestä 3 päivää viikossa päiväkodissa on lapselle huono asia, mutta 3 päivää kerhossa on hyvä? Miten ne kerhot eroaa päiväkodeista ja miksi ne ovat parempia? Olisin kiitollinen jos joku vastaisi tähän! 

Kerhot on ajettu alas aika monessa kaupungissa, joten niiden ehdottaminen ylipäätään on tyhjänpäiväistä jäkätystä. Siksi niiden ylivertaisuuttakin on niin hyvä kehua.

Vierailija
37/104 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta. Lapsi ei todellakaan tarvitse levottomassa lapsilaumassa oloa. 

Vierailija
38/104 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen monesti miettinyt että olen liian tuomitseva mutta en ymmärrä miksi toinen lapsi viedään päivähoitoon jos ollaan vauvan kanssa kotona. 

Somessa näkee esim. monia vaikuttajia jotka vievät isomman lapsen hoitoon ja päivän ovat vauvan kanssa kotona. Millä tätä perustellaan? Onko kahden kanssa liian raskasta? Miksi tehdään toinenkin lapsi näissä tapauksissa? 

Miksi omasta lapsesta ja arjesta tarvitaan monta päivää viikossa lomaa/vapaata. 

Minulla ei tosin ole omia lapsia, joten ehkä en vaan ymmärrä vielä.

Ap vastaa. Minun mielestäni ainakaan esikoisen kanssa kotona ei ole raskasta, en tietystikään tiedä miten menee vauvan syntymän jälkeen, mutta tämä ei ole syy, miksi veisin lasta päiväkotiin. Olen ajatellut, että isompi lapsi tarvitsee nimenomaan sitä varhaiskasvatusta: opetusta, ohjausta miten toimitaan toisten kanssa, musiikkia, liikuntaa, kavereita. Vastausten perusteella monet päiväkodit ovat kuitenkin lähinnä lasten säilytyspaikkoja, eikä siellä tarjota mitään sellaista, mitä äiti ei voisi tarjota kotihoidossa. 

Vierailija
39/104 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä, jos päiväkoti näkyisi tyyliin kodin ikkunasta.

Kotiäitini vihasi eskarini alkua, koska joutui usein vähintään kerran päivässä pukemaan ja raahaamaan kaikki nuoremmat sisarukset ulos ja autoon minua hakemaan tai viemään. Talvella saattoi olla melkoinen urakka varsinkin kunnon lumisateella. Vaikka isäni olisi aamulla putsannut autot ja tehnyt lumityöt, saattoi joutua tekemään melkein toisen kerran ennen kuin pääsi lähtemään. Välillä onneksi naapuri tai isovanhemmat auttoivat ja koukkasivat minut päiväkodista, jos isäni ei töiltään pystynyt, ettei äitini tarvinnut ruveta tuohon. Isäni kehtasin toisinaan vielä ihmetellä, miten kotitöitä oli tekemättä, vaikka on kotona koko päivän. Yllättäen isäni kanssa kökötettiin sitten aina sisällä kotona, jollei ollut kesä eikä tarvinnut pukea. 

Vierailija
40/104 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. se, että kerho kestää muutaman tunnin, päiväkotiin viedään koko päiväksi. 3-vuotiaalle todellakin riittää se 3 tuntia kavereiden kanssa leikkimiseen, osa ei jaksa edes koko sitä aikaa leikkiä yhdessä ohjatusti, vaan vetäytyy mieluummin leikkimään itsekseen tai kieltäytyy osallistumasta toimintaan, mihin toki lapsella on oikeus. Päiväkodissa harvalla osa-aikaisella päivät ovat yhtä lyhyet, vaan helposti pidetään siellä sitten ns. koko rahan edestä klo 8-16 (tai pidempään, jos työssäoleva vanhempi hoitaa kuskaukset, ettei toisen tarvitse vauvan kanssa poistua kotoa) ja ei kukaan lapsi tarvitse niin pitkää päivää kavereiden kanssa leikkimiseen ja ohjattuun toimintaan, vaikka kuinka vanhemmat kokisivat, että lapsi vain tylsistyy kotona. Tuskin kukaan vapaapäivinäkään järjestää mitään 8 tunnin leikkitreffejä, ettei lapsella tulisi tylsää?

Jos vanhemmat miettisivät tätä omalle kohdalleen, niin hyvin harva itsekään tykkäisi, jos omat lomapäivät olisi aikataulutettu niin, että klo 8 aamupala, sen jälkeen ohjattua liikuntaa ja ulkoilua ystävien kanssa säällä kuin säällä, klo 11 lounas, jonka jälkeen kuuntelet jonkun toisen valitsemaa äänikirjaa 30 minuuttia (et saa nukahtaa, että illalla uni tulee ajoissa), sen jälkeen rauhallista tekemistä (hiljaa!, ette saa ystäväsi kanssa häiritä muita), sen jälkeen välipala, ystävien kanssa ajanviettoa ja sitten vielä reiluksi tunniksi ulos säällä kuin säällä odottamaan, että joku tulee hakemaan sinut kotiin. Huomenna sama uusiksi ja joka ikisenä arkipäivänä. Kuinka moni olisi tällaisen kesäloman jälkeen sitä mieltä, että olipa ihana ja rentouttava loma? Jos halutaan liittää tähän mielikuvaan vielä se psykologinen aspekti mustasukkaisuudesta uutta perheenjäsentä kohtaan, niin voit kuvitella, että tiedät aamulla tuonne päivätoimintaan raahautuessasi, että puolisosi menee sen jälkeen kotiin pitämään hauskaa uuden ihastuksensa kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme